Ford Puma ST sice sází na tříválec, zábavu ale rozdává ve velkém

  • Na trh dorazila sportovní verze modelu Puma 

  • Stejně jako Fiesta ST sází také Puma ST na přeplňovaný tříválec 

  • Výkon 147 kW (200 k) zaručuje více než dostatečnou dynamiku 

  • Zájemci si mohou připlatit také za mechanický samosvor 

  • V praxi je puma ST zábavný malý crossover

Současná Puma může být považována za kontroverzní auto. Místo karoserie kupé známé z původní Pumy přišel crossover, navíc opatřený výhradně litrovými tříválci. To se ale nedávno změnilo, protože na trh dorazila sportovní verze ST. I tentokrát se ke slovu dostal tříválec, ovšem o objemu 1,5 litru, a navíc s parametry 147 kW (200 k) a 320 Nm. Co by za to malé kupé z přelomu milénia dalo.

Jak se dalo dopředu čekat, Puma ST převzala techniku známou z Fiesty ST. Motor o velikosti tří plechovek od piva opět umí odstavit z provozu jeden válec. I díky tomu slibuje spotřebu dle WLTP jen 6,9 l/100 km. V nabídce jízdních režimů navíc najdete kromě očekávaných označení typu Sport nebo Track také režim Eco. Dosud nic s podpisem Ford Performance ekologický režim nenabízelo. Doba se zkrátka mění, ale zpět k tomu podstatnému.

Ford Puma ST dostal 200koňový motor z Fiesty i samosvorný diferenciál

V rámci přerodu z běžné Pumy na Pumu ST byl upraven především podvozek. Zadní torzní příčka je oproti civilním verzím tužší o padesát procent. Zvětšeny byly ve srovnání s klasickou Pumou také stabilizátory (vpředu o 24 mm, vzadu o 28 mm) a větší jsou logicky i brzdy. Stejně jako u Fiesty ST se i tentokrát dostávají ke slovu takzvané směrové pružiny. Dvouplášťové tlumiče Hitachi najdete na obou nápravách (sportovní Fiesta je má jen vpředu a dodává je Tenneco) a světlá výška klesla zhruba o centimetr.

S Fiestou ST je rovněž shodná šestistupňová manuální převodovka, Puma ST ovšem využívá kratší stálý převod. Na přání lze získat dokonce i mechanický samosvorný diferenciál Quaife. Takovou věc budete hledat u konkurenčních malých SUV marně.

Jezdí parádně

Sice se tedy bavíme o malém tříválcovém SUV, ale už prostá teorie naznačuje, že to v praxi nemusí být vůbec špatné. Tím spíš, když i běžná Puma dokáže jízdními vlastnostmi zaujmout. První kilometry v okolí Prahy (na mezinárodní prezentace můžeme v této době samozřejmě zapomenout) to potvrdily.

Výkon 200 koní dává sportovní Pumě zajímavou dynamiku. Oficiálně vůz zvládne stovku za 6,7 s
Při ostřejším tempu jezdí Puma ST po třech kolech. Podvozek je obecně velmi zábavný a dobře čitelný.

Puma ST jezdí výborně. Navzdory fyzikálním nevýhodám v podobě o 75 kg větší hmotnosti a vyšší celkové stavbě vůz nabízí v podstatě to samé co Fiesta ST. Také ostrá Puma je především hravá. Na ubrání plynu v nájezdu do zatáčky zareaguje zvednutím vnitřního zadního kola a plynulým odsazením zádě. Podle toho, s jakou vervou se do oblouku pustíte, dokáže tento crossover vykouzlit větší či menší přetáčivý smyk.

Všechno toto dění je z pozice řidiče krásně čitelné. Informací se k vašemu pozadí pevně sevřenému ve standardně dodávaných sedačkách Recaro dostává víc než dost. Velkou pochvalu si zaslouží podvozek také za schopnost vyrovnat se i při opravdu velmi ostré jízdě s rozbitými okreskami. Pohyby karoserie jsou větší než u hatchbacků a auto působí malinko nervózně, na tvrdé rázy od kol ale rovnou zapomeňte.

Pozitivní dojem podtrhuje upravené a poměrně strmé řízení, stejně jako dokonale přesný šestistupňový manuál. Na okreskách zapomenete na tříválec pod kapotou během prvních několika málo zatáček. Faktem ale zůstává, že v nejvyšších otáčkách malému motoru trochu chybí elán a taková ta správná sportovní razance. Zábavu za volantem to ovšem nijak nekazí. Sportovní výfuk opatřený klapkou pak doprovází vaše okreskové dovádění zajímavým zvukem a občasným, i když decentním prásknutím.

Jen zelená to může být

Nová Puma ST je zajímavý automobil také na pohled. Už základní verze vypadá hodně dynamicky, provedení ST tuto vlastnost zdůrazní decentním lízátkem pod předním nárazníkem, standardně dodávanými devatenáctkami, velkým zadním spoilerem, difuzorem nebo jedovatou zelenou barvou Mean, dostupnou pouze pro ostrou variantu. V interiéru nechybí sportovní volant, kovové pedály nebo imitace karbonu. A nechybí ani kufr s obří jámou pojmenovanou jako MegaBox. Kompromisy co do praktičnosti dělat nemusíte. V tomto směru se Puma nezměnila.

Ford Puma ST si už můžete objednat, první exempláře k nám dorazí do konce roku. Základní výbava stojí 731 900 Kč, o trochu lépe vybavená Puma ST X vás vyjde na 804 900 Kč. Samosvor dostanete v rámci paketu Performance, zahrnujícím také systém Launch Control, v obou případech za 34 600 Kč. Ano, docela se těšíme, až nám tohle auto zaparkuje v redakci na klasický týdenní test.

Technické údaje Ford Puma ST
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný tříválec
Zdvihový objem válců (cm3): 1497
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 147/6000
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 320/2500-3500
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 220
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4226
Šířka bez zrcátek (mm): 1805
Výška (mm): 1533
Rozvor náprav (mm): 2588
CENY A VÝBAVY
Cena ST/ST X (Kč): 731 900/804 900
Ford Puma ST sice sází na tříválec, zábavu ale rozdává ve velkém
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: