Firemní auta už tolik nefrčí, zájem o leasing klesá

Podíl firemních zákazníků na nákupech nových aut pomalu klesá. Za posledních pět let se snížil o 2,5 procentního bodu na 72 procent. Důvodem je menší atraktivita leasingu i větší optimismus domácností. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a ekonomů.

„Důležitým faktorem je zmenšující se atraktivita nákupu vozidel na leasing. To vyplývá z rostoucích úrokových nákladů a poklesu odhadu zůstatkových hodnot vozů, to zvyšuje náklady na leasing. Oproti roku 2014 je vyšší optimismus domácností – v tuto chvíli obecně výše než optimismus firem,“ řekl partner společnosti EY Petr Knap.

Firemní flotily také podle Knapa mohou nyní trochu zpomalovat obnovu, protože čekají větší nabídku alternativních pohonů příští rok, ale také řeší mobilitu svých zaměstnanců různými formami. A také v tuto chvíli jsou atraktivní nabídky vozů v nižší cenové úrovni, což podporuje poptávku domácností, dodal Knap.

Tradiční značkou zastoupenou ve firemních flotilách je Škoda, která podnikům prodává 84 procent z celkového odbytu v Česku. U prémiových značek jako Audi a BMW je podíl firemních aut ještě vyšší, okolo 92 procent. Výrazně posílila Toyota, naopak u Dacie podíl firem klesl z 52 na 43 procent. Nejvyšší podíl prodejů domácnostem mají Suzuki (61 procent) a Mitsubishi (59 procent).

Za poslední čtyři roky se zvýšil podíl osobních aut značky Toyota prodávaných do firemních flotil nebo podnikatelům o 11 procent. Jen od ledna do listopadu se prodej oproti stejnému období v roce 2018 zvýšil o téměř 22 procent na 5965 aut. To znamená de­vátou příčku v rámci českého trhu.

„V posledních letech zaznamenáváme ze strany firemních zákazníků zvýšený zájem. Pomáhá nám široká nabídka modelů i fakt, že firmy stále více přihlížejí také k ekologičnosti vozového parku. Proto i ve firemních flotilách roste podíl hybridních vozů,“ říká PR manažerka Toyota ČR Jitka Jechová. Podle nedávného průzkumu agentury NMS o přechodu na hybridní vozy uvažuje 54 procent firem.

Hybridy pro sdílení i rozvoz pečiva

Toyota například letos vybavila hybridními vozy Yaris carsharingovou službu Anytime, která plánuje zprovoznit v tuto chvíli až 300 sdílených vozů. Bezpečnostní agentura Securitas sáhla po modelech Yaris, Corolla, Camry a Proace. „Tím jsme pokryli všechny potřeby našich oddělení od provozních přes servisní techniky až po vyšší management,“ uvedl Lukáš Crha ze Securitasu.

Hybridním vozům od Toyoty dala přednost například firma Fammilky vyrábějící zdravé pečivo. Její zaměstnanci k zákazníkům jezdí hybridními crossovery C-HR. Po hybridních Toyotách sáhla i společnost Pruniwerk.

“Je dobré zahodit předsudky, jak má vypadat firemní park a jít s dobou. Hybridní Toyotu využívám pro cesty za zákazníky i v osobním životě. Je cenově dostupná, na vysoké úrovni zpracování a spolehlivá,” uvedl Kamil Rziepěla z Pruniwerku.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: