DPP testuje hybridní autobus Iveco

přidejte názor
Autor: Redakce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu. Na vybrané linky nasadil další hybridní autobus, tentokrát Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value. Jedná se o městský nízkopodlažní autobus standardní délky 12 metrů, který k dvouměsíčnímu testu poskytla společnost Iveco Czech Republic. Cestující jej mohou vyzkoušet do 10. října na stejných linkách jako DPP do konce září testuje i hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid.

Hybridní řešení znamená kombinaci pohonu pomocí spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení s úložištěm elektrické energie ve formě superkondenzátorů. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší.

Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Nákup hybridních autobusů se pro DPP jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Podmínkou zavedení vozidel na čistě alternativní pohon je ale vybudování nabíjecí a plnící infrastruktury v Praze. Hybridní vozidla budování dodatečné infrastruktury nevyžadují.

O autobusech na naftu, které v současnosti pořizuje, DPP tvrdí, že jejich emise jsou na obdobné úrovni jako u CNG vozidel, což je samozřejmě nesmysl. Autobusy se vznětovými motory s emisními třídami Euro V a Euro VI tvoří 76 % flotily autobusů DPP.

Pro další snížení emisí z veřejné dopravy DPP pracuje na projektech bezemisních a nízkoemisních vozidel. Kromě nákupu plně elektrických autobusů a trolejbusů, pro které je však nezbytné vybudovat nabíjecí infrastrukturu, a přípravy projektu vodíkového autobusu se jako další možnost snižování emisí jeví pro DPP autobusy s dieselelektrickým hybridním pohonem.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či z superkondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Superkondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Plně elektrický režim, funkce Arrive & Go, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce je spotřeba paliva a tedy emise CO2 tohoto vozidla až o 30 % nižší v porovnání s autobusy na naftu, což je srovnatelná hodnota jako u autobusů na CNG. V současnosti jezdí ve světě více než 1500 těchto hybridních autobusů.

Iveco Urbanway Hybrid 12 m je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 86 cestujících: 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI a trakční elektromotor s úložištěm elektrické energie ve formě superkondenzátorů od britské firmy BAE Systems.

Technický popis vozidla Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value

Výrobce: Iveco France S.A., Venissieux, Francie

Palivo: motorová nafta, možnost použití biopaliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej, biopaliva druhé generace dle EN15940)

Vznětový motor: Iveco Tector Euro VI C o objemu: 6728 cm³ s technologií HI-SCR

Maximální výkon: 210 kW při 2500/min.

Výkon generátoru: 140 kW

Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 195 kW)

Rozměry: celková délka 12 m, šířka: 2,5 m, výška: 3,291 m, rozvor náprav 6,12 m

Provozní hmotnost: 12 860 kg

Největší povolená hmotnost: 18 745 kg

Nejvyšší rychlost: 72 km/h

 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?