Digitální asistent Volkswagenu pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

22.02.2021
přidejte názor
Autor: Volkswagen
  • Volkswagen Užitkové vozy spolupracuje se společností Hermes na optimalizaci doručovacích vozidel

  • Pilotní projekt v Bavorsku: Řešení start-upu Viscopic z Mnichova optimalizuje pořadí balíků ve vozidle pro doručování a digitálně podporuje jejich vyhledávání v nákladovém prostoru

  • Cíl: Zabránit zdlouhavému hledání a třídění při doručování, aby se mohl každý balík dostat k příjemci ještě rychleji

Kurýrní, expresní a balíkové služby trhaly loni v Německu rekordy. Podle odhadů doručily ve všech spolkových zemích více než čtyři miliardy balíkových zásilek*. Tato část logistického odvětví nyní stojí před otázkou, jak by bylo možné doručování balíků zákazníkům ještě více optimalizovat. Volkswagen Užitkové vozy v této oblasti spolupracuje s logistickou společností Hermes. Výsledkem společného úsilí je inovativní asistenční systém pro doručovací vozidla Volkswagen Transporter a Volkswagen Crafter, který usnadňuje práci doručovatelům balíků. V Bavorsku nyní začíná s tímto asistenčním systémem pilotní projekt mnichovského start-upu Viscopic. Jeho softwarové řešení se na začátku učí místní trasy doručovatelů. V dalším kole již vybírá balíky v logickém pořadí pro nakládání do vozidla, aby byl řidič ušetřen zdlouhavého hledání a třídění.

„Nic na světě není tak užitečné a krásné jako pořádek.“ S výrokem, jehož autorem je starověký řecký historik a filozof Xenofón, budou zajisté souhlasit všichni doručovatelé, jejichž úkolem je naskládat trojciferný počet zásilek do nákladového prostoru modelu Volkswagen Crafter, který může mít objem až 18 metrů krychlových. „Velké množství nákladu nejprve rozdělíme na malé části, které se vejdou do tašky,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Viscopic Felix Meißgeier. Tyto tašky ve tvaru kvádru se následně naloží do Crafteru. „Rozhodující je přitom pořadí,“ říká Meißgeier. „Jízdy mají při doručování podobný průběh. Proto je vhodné přizpůsobit mu při nakládání pořadí tašek se zásilkami.“

Přínosem pro řidiče je příslušná aplikace, která mu ukazuje tašku, v níž je balík pro příštího zákazníka. Na základě souřadnic GPS jsou v informačním a zábavním systému vozidla Volkswagen Crafter a na ručním zařízení zobrazovány tašky s balíky, čekajícími na doručení v blízkém okolí. Toto řešení slibuje značné úspory času při vyhledávání balíků na jednotlivých doručovacích adresách.

Digitální pomocník přichází v pravý čas, protože podle studie Parcel Shipping Index 2021 má růst doručovacího odvětví pokračovat. Prognózy očekávají do roku 2026 tempo růstu minimálně šest procent ročně. Jen v předvánočním obchodním období (od října do prosince) 2020 doručila společnost Hermes v Německu rekordních 126 milionů zásilek – to představuje nárůst o cca 25 procent oproti stejnému období v předchozím roce.

Nejde však jen o úsporu času, ale také o zlepšování pracovních podmínek pro řidiče. Artur Hasselbach, vedoucí projektu značky Volkswagen Užitkové vozy, tento aspekt vysvětluje následovně: „Doručování balíků je velmi náročná práce. Především v městské dopravě vyžaduje maximální soustředění, možnosti pro zastavení s našimi velkými vozidly jsou vzácné a kvůli koronaviru a souvisejícím bezpečnostním opatřením je doručování ještě složitější. Proto jsou taková inteligentní řešení pro poslední úsek přepravy pro naše zákazníky v logistickém odvětví velmi zajímavá.“

Společnost Hermes uspořádala se značkou Volkswagen Užitkové vozy soutěž Future Logistics Challenge. Úkolem pro účastníky bylo navrhnout nejslibnější řešení v oblastech „Delivery Driver Experience“ a „Smart Delivery Vehicles“, která by usnadňovala práci řidičům a zvyšovala efektivitu doručovacího procesu. Ze 180 soutěžících z celé Evropy uspěl start-up Viscopic a ještě jeden projekt. Do konce března 2021 se budou v jedné provozovně u Augsburgu testovat v každodenním provozu s různými řidiči přínosy pro efektivitu a akceptace systému. „Intenzivně se zabýváme otázkou, jak bychom mohli ještě více usnadnit práci našim doručovatelkám a doručovatelům. Na této pobočce již používáme řadu digitálních nástrojů. S napětím proto očekáváme, jaké poznatky nám tento pilotní test přinese,“ vysvětluje Marco Schlüter, provozní ředitel společnosti Hermes Germany GmbH a člen poroty soutěže Future Logistics Challenge.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?