• Do redakce nám na další dlouhodobý test přijela Dacia Duster 

  • Vůz je v téměř vrcholné výbavě. Nechybí pohon všech kol, navigace, vyhřívání sedadel nebo klimatizace 

  • Základní cena našeho provedení je velmi sympatických 448 900 Kč 

Seat Ibiza 1.0 TGI je už nějakou dobu zpět u českého zastoupení této automobilky (můžete se ale těšit ještě na dva články). Uvolněné místo na redakčním parkovišti po sympatickém a na provoz velmi levném malém hatchbacku nedávno obsadil další zajímavý vůz – na našem trhu hodně populární Dacia Duster.

Popularitě tohoto SUV se nelze divit. Především je to SUV, které si vybudovalo pověst auta schopného jízdy v opravdovém terénu. Zákazníkům se Duster rovněž velmi líbí na pohled. Proto také nová generace vypadá jako facelift té předchozí-. A hlavně, Dacia prodává Duster za poměrně zajímavé ceny, což nakonec dobře ukazuje také naše provedení. I když, právě s cenou je trochu potíž.

Dacia Duster 15 bluehdi-6
Duster se velmi často prodává s výraznou bronzovou barvou karoserie, ale bílá mu možná sluší ještě víc. Druhá generace nevypadá na pohled vůbec lacině. Sedmnáctipalcové disky značí přítomnost vrcholné výbavy Prestige

Náš konkrétní exemplář má nejvyšší výbavu Prestige, diesel 1.5 dCi a pohon všech kol. Jeho základní cena je 448 900 Kč. Obecně Duster mnoho dalších příplatků nenabízí. Z toho mála dostal testovací vůz navíc rezervní kolo za 1800 Kč (je trochu zvláštní, že zrovna u auta typu Duster není rezerva součástí standardní výbavy), vyhřívaná sedadla za 6000 Kč, tažné zařízení za 7370 Kč a střešní nosiče za 3390 Kč. Dohromady to dává 467 460 Kč. Jenže…

Stejně jako obrovské množství jiných aut prošel i Duster kvůli novým emisním normám modernizací. Tohle konkrétní provedení už v nabídce nenajdete. Motor 1.5 dCi o výkonu 80 kW (109 k) byl nahrazen jednotkou 1.5 Blue dCi. Ta je výkonnější (85 kW/115 k) a o deset tisíc dražší. Ve výbavě Prestige vyjde na 458 900 Kč. Ceny příplatků se ale nezměnily.

Je mnohem lepší, než býval 

Upřímně, v dnešní době vám nikdo nedá slevu zadarmo. I když třeba na fotkách vypadá Duster opravdu dobře, v reálu samozřejmě poznáte, že se nedíváte na produkt prémiové automobilky. A teď nemám na mysli přímo použité materiály. Ale například navigace má velmi zastaralou grafiku a vůbec celý multimediální systém je spíše průměrný. Zmíněný facelift přinesl kromě jiného také lepší verzi multimediálního systému, ale tu náš Duster nemá. A třeba hlídání mrtvého úhlu během prvních několika málo týdnů působí spíše tak, že si nejsem moc jistý, zda opravdu funguje.

Dacia Duster 15 bluehdi-2
Takhle nějak by to asi vypadalo, kdybychom vlastnili nějaký les a před Vánocemi si do něj zajeli pro stromeček. Ani druhá generace se terénu samozřejmě nebojí, což si ale ještě během testu více ověříme

Jenže to je u Dacie zkrátka součást hry a navíc jde v podstatě o drobnosti. Důležitější je fakt, že Duster druhé generace funguje z pohledu běžného silničního použití mnohem, ale opravdu mnohem lépe než první generace. Automobilka zapracovala na všem důležitém. Vůz už má nastavitelný volant v obou směrech a především výrazně tišší interiér. Zatím ještě nedošlo na nějaký opravdu dlouhý výlet, ovšem příměstské cestování po D1 zvládá Duster i kolem 140 km/h s velkým přehledem a uvnitř panuje až překvapivé ticho.

Všechny tyto obecné podrobnosti jsme si už podrobně rozebrali v dřívějším redakčním testu, kde najdete také naměřenou dynamiku i výsledky měření velikosti interiéru:

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4×4: Podruhé a daleko lépe

Také proto se nemusíme během našeho dlouhodobého testu zdržovat obvyklou agendou a můžeme se více zaměřit na praktické dovednosti. S Dusterem určitě vyrazíme na větší terénní projížďku, rozhodně podnikneme i nějakou dlouhou cestu, abychom zjistili, jak moc je při jízdě po silnici doopravdy pohodlný, a samozřejmě budeme sledovat dlouhodobou spotřebu.

Zkrátka bude dost času a příležitostí zjistit, o kolik se druhá generace doopravdy zlepšila ve srovnání s generací předchozí a jak moc velká konkurence to může být pro běžné malé crossovery typu Peugeotu 2008 dostupné za podobné peníze. A pokud vás o Dusteru zajímá něco speciálního, neváhejte a ptejte se. Třeba v komentářích pod článkem.


Základní cena: 448 900 Kč
Celková cena testovaného vozu: 467 460 Kč

Technické údaje Dacia Duster 1.5 dCi 4x4
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec K9K, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1461
Vrtání x zdvih (mm): 76,0 x 80,5
Kompresní poměr: 15,5 : 1
Ventilový rozvod: SOHC, 2 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 80 / 4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 260 / 1750
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 12,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 169
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 4,7 / 4,8 / 4,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4341
Šířka (mm): 1804
Výška (mm): 1682
Rozvor náprav (mm): 2676
Rozchod kol vpředu (mm): 1563
Rozchod kol vzadu (mm): 1580
Poloměr otáčení (m): 5,1
Provozní hmotnost DIN (kg): 1320
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1899
Objem zavazadlového prostoru (l): 411 (376) / 1444 (1409)
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson, spodní příčná ramena
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: kotouče 280 x 24 mm s vnitřním chlazením
Brzdy vzadu: kotouče 228 mm
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 215/60 R17
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 215/60 R17
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 v dlouhodobém testu: Uvidíme, jak moc se nová generace zlepšila
Ohodnoťte tento článek!
4.26 (85.22%) 69 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. Zdravím, naftového Dustera mám čtvrtý rok, pouze přední náhon. Jsem spokojen, ale vámi uváděná spotřeba se mi nezdá. Za 4.7 dokážu jet v létě a nesmím nepřekročit 80 km/h. Při běžném provozu jsem na 5.5 a teď v zimě 5.8l/100km Motor mám 109 k
    Ale i tak jsem spokojen, zatím žádná závada.
    Hezký den Viky

    • Četl jsem v novém SM speciál, že motor 1,5dCi byl teď výrazně přepracován a spotřeba šla dost dolů, motor je kultivovanější a vůbec je lepší. Takže to nejspíš bude tím.
      Kolik máte s Dusterem najeto a byly nějaké poruchy?

  2. Podle Jeremyho Clarksona jedno z pěti nejhorších aut roku 2018. Dále podle britských tabulek spokojenosti zákazníků i podle německé TÜV jedno z nejporuchovějších aut ve své třídě.

    • On temhle statistikam někdo věří? Clarkson chce být jen vidět. Jako nejhorší auta Volvo a Audi a mezi nima Dacia? Dobrá blbost.

  3. To se dycinky usmívám, když nějaký “znalec” v televizi řekne to či ono. Postavte vedle sebe deset lidí a co člověk to jiný názor. Podle koho se máme pořád srovnávat ? Kdo je ten pravý, který má opravdu ten nejlepší názor ? Někomu to vyhovuje, jinému zase opak. Hlavně logicky…kdo má prachy, tak si asi Dustera nekoupí, že? Nicméně kolem baráku, z práce do práce a po nákupech naprosto dostačující, pokud nechcete spoustu nesmyslů co se do aut montují.

  4. Clarkson pouze vyplnil zadání. Pro 1. Dustera 1,5 dci jsem se rozhodnul po velkém výběru 4×4 plná výbava. Najel jsem s ním 160 000km za 6 let, jediná záruční oprava bylo promáčklý spínač troubítka, jinak co jsem sám nerozbil, vydrželo. Správnost volby potvrdilo vytažení Yetiho 4×4 zapadlého ve sněhu na louce, majitel byl tak rozrušený že ani nepoděkoval.
    Provoz – od dálnic v celé EU po terén a tahání dřeva z lesa. Stejný počet km se služebním autem obě byly nové, pokud bych měl stejné závady u Dustera nekoupil bych druhého Dustera RV 2017,motor 1,6 sce, nový typ jsem nechtěl, nebyla jistota atmosférického agregátu 1,6. Jsem rád že mám starší model, v novém není údajně pomalá jednička – je super při tahání čehokoliv a při jízdě v terénu, údajně už nemá být, je to chyba.
    Spotřeba – víc než u jiných aut záleží na rychlosti, do 90 je velmi slušná, pak se to zhoršuje.
    Auto není salonní, nicméně ve srovnání s konkurencí velmi pohodlné, nicméně kdo potřebuje velmi pohodlné auto s nízkou poruchovostí a nízkými údržbovými náklady a netrvá na sebeprezentaci , koupí dobře. Pro naftové modely – podmínkou je kvalitní olej ELF či podobný, nelít tam tu Myrindu, co nabízí v servisu + kvalitní paliva. Ačkoli mám zaplacen 5tiletý servis a na zadním skle mám logo Dacia-Elf, v servisním programu je ta Myrinda, což mi připadá jako tak trochu podvod – no nepřečetl jsem si podrobně servisní podmínky, moje blbost, bohužel mě to při umístění loga ELF na autě tahle možnost nenapadla, ale radši zaplatím za ELF.

  5. Tento model mám od 04/18, jsem sním nadmíru spokojený, ale spotřeba je 5,4l/100 km na 4kolku slušná 🙂

  6. Tak jak to všechno čtu a poslouchám a čtu tak to potvrzuje, že biblický příběh nevěřícího Tomáše je věčný. Byl jsem majitelem nebo řidičem a opravářem všeho co tu jezdilo a jezdí od spartaku až po kombajn a laická veřejnost udržuje kult přesvěčení, že když odejde ložisko na passatu tak ho vyměním a jezdím dál. Ovšem chraň bůh kdyby odešlo ložisko na Dačií. Tak všechno bahno světa padne na značku Dacia a Dustera dvojnásob.

  7. Duster v pohodě prestige 1.5 80 kw spotřeba Brno 5.5 Brno – Chorvatsko 4.5 naprostá spokojenost řídí moje zena cena 370 s dph sleva 40 za naft vuz od importera

  8. Clarkson – britsky blb s předkusem, kt. nejlíp jde uražení…
    Mam Nivu, Gaz 69, Duster 1,5 dCi….. vlastnil jsem Patrol GR, Pajero….
    Rad uvidím v reálnem výkonu lesníka a myslivce jeden týden v lednu všechny ” leštenky …” za milióny
    Pak jim v značkovém servisu vystaví “účet…”

    Duster cena/ výkon/ hodnota….. kde je ta konkurence??? V prd…

  9. Nikde nemohu najít převodové poměry jednotlivých převodových stupňů a poměr stálého převodu u v současnosti prodávaných Dustrů. Zajímá mě hlavně 1. a 2. stupeň + stálý převod. Dacie to nikde neuvádí.
    Třeba Suzuki i Subaru to uvádí běžně na webu. Budu rád, když mi poskytne někdo informaci.

  10. Duster je jediné auto, které bych chtěl, kdybych si auto chtěl koupit. Díky tomu, že nežiju sám a drahá polovička o Dusterovi nechce ani slyšet (prý to vypadá jako traktor, má to malý kufr, bude to pořád v opravě, potřebujeme combi….) tak si ho leda koupím někdy sám.
    Momentálně jezdíme v jedničkové Octavii combi a nemyslím, že bychom si s novým Dusterem o tolik pohoršili.. Zatím si budu snít a sledovat vývoj v testech. Vyloženě špatný test nebo recenzi jsem nikde neviděl – tak se nechám překvapit, až nám ta “Nová Dacia Duster” trochu zestárne a objeví se zkušenosti lidí, kteří s ní jezdí delší dobu.

    • Vladane, počkejte si na nový motor 1,3TCe. To bude teprve paráda. Mám 1,2TCe 4×4 a je to, pokud nebudete pořád v terénu ta nejlepší volba. Dálnice v pohodě 190km/h – na palubě ticho. Okresky svižně zvládá lépe, než Kokodák i Karotka od Škody. Zrychlení 0-100 za 10,8s!! Jen spotřeba 10-11 litrů. A v plné výbavě, kůži a perleti Cosmos Blue fakt bomba za přijatelnou cenu – 480000,-Kč

PŘIDAT KOMENTÁŘ: