Cupra a Ducati Corse: Digitální mozek šampiona

  • Řídicí moduly závodních strojů CUPRA TCR a Ducati Desmosedici GP zpracovávají obrovské množství dat o provozních stavech motoru, rychlosti jízdy nebo teplotě pneumatik

  • Obě vozidla jsou vybavena tucty senzorů, které zaznamenávají informace v reálném čase

  • Inženýři obou týmů analyzují veškerá data, aby optimalizovali výkony obou vozidel v závodech

O vítězstvích v závodech rozhodují nejen výkony jezdců na závodních okruzích, ale také výsledky práce inženýrů a techniků v technickém zázemí. Stále důležitější roli přitom hraje elektronika, která umožňuje inženýrům analyzovat obrovská množství dat, získávaná během provozu závodního automobilu nebo motocyklu. Elektronické řídicí moduly vyspělých závodních vozů a motocyklů jsou skutečnými digitálními mozky. Navštívili jsme dílny značek CUPRA a Ducati v Martorellu (Španělsko) a Bologni (Itálie), abychom zjistili, jak tyto digitální mozky pracují:

– Telemetrie jako vítězný nástroj: Každý závodní vůz CUPRA TCR je vybaven 55 senzory, které poskytují informace o nejrůznějších parametrech, například o rychlosti jízdy, teplotě pneumatik nebo provozních stavech motoru. V případě motocyklu Ducati Desmosedici GP zaznamenává dokonce až 80 senzorů veškeré dění na závodním okruhu. Nepřetržitá měření jsou pro oba týmy zásadní: „Naším cílem je poskytnout našemu jezdci nejlepší možné podmínky pro závod, proto se snažíme dosahovat maximálních výkonů při zachování bezpečnosti,“ vysvětluje Roberto Canè, ředitel oddělení elektronických systémů v týmu Ducati Corse.

– 16 milionů příkazů za sekundu: Touto rychlostí zpracování dat disponuje každý ze čtyř řídicích modulů závodního vozu CUPRA TCR. Dva moduly jsou součástí motoru, další dva jsou uloženy v kokpitu závodního vozu. „Moduly jsou vzájemně propojené a souběžně řídí motor, elektrickou soustavu, palubní počítač a převodovku,“ upřesňuje Xavier Serra, vedoucí výzkumu a vývoje značky CUPRA. Podobně zpracovává řídicí modul motocyklu Ducati Desmosedici GP až 10 000 parametrů provozních vlastností motocyklu po celou dobu jeho jízdy na závodním okruhu. Řídicí jednotka může například ovlivnit reakci zadního kola v závislosti na povrchu vozovky nebo povětrnostních podmínkách.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: