Zmenší autonomní vozy dopravní zácpy? Tento pokus nechtěně ukazuje, že ne tak docela

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Jedním z teoretických přínosů autonomních vozidel by měla být redukce dopravních kolon 

  • Zvýší se tak plynulost provozu a sníží spotřeba paliva 

  • Nový pokus naznačuje, že příznivý vliv by mohlo mít už malé množství autonomních vozů v provozu 

  • Ke zlepšení plynulosti v dopravních zácpách ale nakonec stačí mnohem jednodušší věci než samořiditelná auta

Systém autonomního řízení by měl v konečném důsledku přinést celou řadu výhod. Hovoří se zejména o bezpečnosti, kdy bude teoreticky eliminován lidský faktor a auta budou jezdit bezchybně. Dalším přínosem má být zvýšení plynulosti provozu v dopravních špičkách. Na první pohled to dokazuje pokus, který si můžete prohlédnout na přiloženém videu.

Doporučujeme: Tenhle Jeep hravě zvládne kolony na rozkopané D1 i městskou zácpu

Jde o výsledek spolupráce čtyř amerických univerzit. Ty se zaměřily na jev, kdy začne v provozu vznikat kolona bez objektivní příčiny. Nerovnoměrně se rozjíždějící a zpomalující automobily vyvolají vlny, kdy některé vozy úplně stojí a jiné zase před sebou mají příliš mnoho místa, takže se rychle rozjedou, aby znovu brzdily.

Pokusu se zúčastnilo 21 automobilů a 21 řidičů. Ti měli za úkol jezdit po kruhové dráze rychlostí maximálně 24 km/h tak, jako kdyby se pohybovali v dopravní zácpě. Nesměli se předjíždět, museli dodržovat přiměřenou vzdálenost („nelepit se“ na ostatní, ale zároveň před sebou nenechávat moc velký prostor) a samozřejmě jezdit bezpečně. Jeden automobil z této skupiny byl vybaven systémem automatického udržování rychlosti.

Doporučujeme: Potřebujete řešení na dopravní zácpy? Zkuste létací auto Pal-V Liberty

Jak je vidět na videu, po chvilce jízdy, kdy řídili lidé, se začaly objevovat zmiňované vlny a auta začala zastavovat. Následně byl v jednom automobilu aktivován systém samočinného řízení. Nejprve s cílovou rychlostí 6,5 m/s (23,4 km/h), následně 7 m/s (25,2 km/h), 7,5 m/s (27 km/h) a 8 m/s (28,8 km/h). Výsledkem bylo utlumení vln při rychlostech 7 a 7,5 m/s, což by nakonec znamenalo snížení spotřeby o 42,5 %.

Vše vypadá zajímavě, ale má to jeden háček, který vidíme v zadání. Řidiči se měli snažit dojet vůz před sebou, pokud vznikla větší mezera, a to také podle videa dělali. Nicméně automaticky řízený vůz si hlídal pouze rychlost, která byla zpočátku ještě navíc nižší než to, co měli řidiči udržovat. Před vozem proto vznikla mezera a díky tomu nakonec toto auto zpomalilo na téměř konstantní rychlost zbývajících 20 lidmi řízených vozů.

Doporučujeme: Galerie 15 sportovních aut ze socialistických zemí

Že nás autonomní vozy tak docela nespasí, to nakonec ukazuje i fáze, kdy byla cílová rychlost 8 m/s a samočinně řízený vůz začal dojíždět auta před sebou. Musel tudíž zpomalit a následně se znovu objevily vlny, ke kterým docházelo na začátku.

Celý pokus naznačuje spíše to, že ke zrychlení provozu ve špičkách by stačilo myslet na plynulost a nesnažit se za každou cenu dojet vůz před sebou. A to nemluvíme o pozornosti, kterou řidiči velmi často a rádi v podobných situacích věnují mobilům, sociálním sítím a vůbec činnostem s řízením příliš nesouvisejícím. Kromě toho i autoři přiznávají, že jejich pokus příliš neodpovídá realitě, protože na silnicích obvykle bývá více pruhů a plynulost dopravy narušují také řidiči, kteří se řadí z jednoho pruhu do druhého. Jinak řečeno, autonomní vůz by si před sebou nechal mezeru (jako na videu), vjel by mu tam jiný řidič, vůz by musel zpomalit a bylo by po tlumícím efektu...

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?