Že to ještě nikoho nenapadlo. Ford vymyslel geniálně jednoduché řešení, jak o polovinu zkrátit nabíjení. Elektromobilisty ale bude štvát

19.02.2025
přidejte názor
Autor: Lukáš Dittrich

Ford si nechal patentovat velmi jednoduchý systém, který dramaticky zrychlí nabíjení. Jak už to ale ve světě chodí, má to jistý háček. 

Rychlost nabíjení je u elektrických automobilů zásadní především na delších cestách. Nikdo nechce zbytečně trávit spoustu času někde u nabíječky, které navíc často bývají odstavené kdesi na okraji odpočívadla nebo čerpací stanice v místech, kde není co dělat a kde není moc pohodlné vůbec pobývat. 

Ty nejlepší elektromobily dnes potřebují v ideálním případě na nabití do 80 % něco kolem dvaceti minut. To je přijatelné zdržení, ale je k tomu potřeba adekvátně výkonná nabíjecí stanice a auto musí výkon kolem řekněme 300 kW umět využít. Ford si ale nechal patentovat geniálně jednoduché řešení, které může přinést dramatické zrychlení nabíjení i tam, kde nějaké 350kW stanice nejsou a u aut s konvenční (tedy 400V) technikou. 

Videodojmy: Ford Capri

Zdroj: Youtube.com

Nabíjejte zde dvou stanic najednou

Patent Fordu není úplně nejnovější. Jak píše například web Green Car Reports, Ford si podal žádost o tento patent už v roce 2021, oficiálně byl zveřejněn úřadem United States Patent and Trademark Office koncem loňského roku. ,

Ford Mustang Mach-E GT umí být rychlý i zábavný. To nejlepší ze svého umění ale ukáže jen někdy
Přečtěte si také:

Ford Mustang Mach-E GT umí být rychlý i zábavný. To nejlepší ze svého umění ale ukáže jen někdy

Řešení je úplně prosté a spočívá v možnosti nabíjet ze dvou stanic najednou. Některé dnešní elektromobily už mají dva nabíjecí porty, ale dosud žádný elektromobil neumožňuje využívat oba konektory pro dvojité nabíjení zároveň. Právě to má patent Fordu umožnit. 

Systém počítá s tím, že se celý paket akumulátoru v případě zdvojeného nabíjení rozpojí na dvě části a každá se bude nabíjet z jiné stanice. Výhoda je jasná. Nejen, že do vaší baterie poteče elektřina ze dvou zdrojů, každá stanice bude fakticky nabíjet baterii s poloviční kapacitou. V případě standardního nabíjení by se baterie nerozpojila a nabíjela se jako celek. 

Celá tahle myšlenka vypadá lákavě, ale je zde několik otazníků. Tak především ostatní elektromobilisté asi nebudou úplně nadšení tím, že zaparkujete mezi dvě nabíječky a obě obsadíte. Zároveň může být také trochu problém tzv. balancování článků. Tímto způsobem se teoreticky může stát, že polovina článků bude nabitá trochu jinak než druhá polovina. Ale to zřejmě ohlídá elektronika v autě. 

Nejzásadnější potíží ovšem bude patrně cena. Speciálně u elektromobilů se šetří i na úplných banalitách typu tlačítek pro stahování oken nebo reproduktorů, jen aby se mohlo říci, že „máme cenově dostupný elektromobil“. Další technika navíc jde přímo proti tomuto trendu. Nicméně nápad jako takový je to minimálně zajímavý. 

Zdroj: Green Car Reports

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?