Zcela autonomní dobíjení elektromobilů bude realitou do dvou let. Problémem je ale špína

26.04.2022
přidejte názor
Autor: Continental Engineering Services
  • Společnost Continental Engineering Services pracuje na systému automatického připojování elektromobilů k elektrické síti

  • Uživatelé by se tak teoreticky nemuseli vůbec o dobíjení starat

  • Technici ale musí vyřešit problémy způsobené nečistotami usazujícími se v konektorech

  • Dobíjecí konektor nového systému by měl být umístěn na podvozku automobilu, připojení obstará mobilní jednotka pohybující se po podlaze

Nutnost manuálně připojovat elektromobily kvůli dobíjení je jednou z řady nevýhod, které snižují uživatelské pohodlí spojené s elektricky poháněnými automobily. Tesla už v minulosti koketovala s robotickým systémem připomínajícím hada, který se automaticky připojoval k dnes využívaným konektorům. O podobném systému založeném na robotickém rameni uvažuje i Volkswagen. Do dvou let by se ale podle Automotive News měl prosadit trochu jiný systém, na kterém pracuje Continental Engineering Services a start-up Volterio.

Novinka vzdáleně připomíná indukční dobíjení. Vůz se totiž nebude dobíjet prostřednictvím klasických konektorů umístěných na vnější karoserii, ale přes konektor umístěný na podvozku. Připojení obstará mobilní jednotka pohybující se po podlaze. Po zaparkování automobilu začnou tyto dvě jednotky komunikovat tak, aby mobilní část zjistila přesnou pozici konektoru vozu. Ten nemusí být zaparkován přímo na vyhrazené místo. Systém umožňuje rozptyl ve vzdálenosti 30 cm.

Už žádné hledání míst s dobíjecími stanicemi na parkovištích. VW přiveze nabíječku za vámi
Přečtěte si také:

Už žádné hledání míst s dobíjecími stanicemi na parkovištích. VW přiveze nabíječku za vámi

Nové řešení má oproti indukčnímu dobíjení dvě důležité výhody. Pro elektromobily znamená zátěž pouze 2 kg navíc, zatímco bezdrátové dobíjení by na automobil přidalo dalších 25 kg. Především ale kontaktní dobíjení vykazuje mnohem menší ztráty než dobíjení indukcí.

Jak píší Automotive News, největší výzvou u tohoto systému je obyčejná špína. Konektory musí být zcela čisté, což je potíž zejména v případě automobilu, jehož podvozek se jízdou zanáší. V zimě se na něm navíc může usazovat i sníh. Nečistoty se pak v průběhu času usazují i na mobilní jednotce. V rámci vývoje se proto pracuje na automatických krytech, které budou konektory chránit do poslední možné chvíle před připojením vozu.

Z oficiálních zdrojů zatím není potvrzena žádná automobilka, která by o tento systém měla zájem, podle Automotive News ale existuje minimálně jeden výrobce, který se o tuto novinku zajímá.

Pokud vše půjde podle plánu, výroby a prvního reálného nasazení bychom se měli dočkat už v roce 2024.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?