Starou generaci Škody Yeti můžeme na silnicích vídat jako auto pro hasiče, policii nebo také rychlou záchrannou službu. Stejnou cestou se vydá i nový Kodiaq. Téměř jistě se ještě letos objeví právě ve službách zdravotníků. Mladoboleslavská automobilka předvedla, jak by takový vůz mohl vypadat.
Doporučujeme: Změřili jsme výkon Škody Kodiaq 2.0 TDI 140 kW 4×4 na brzdě. Jak nové SUV dopadlo?
Jen pro upřesnění na úvod: Prezentovaný záchranářský Kodiaq není konkrétní vůz, který se vydá zachraňovat lidské životy. Jde o demonstrační exemplář ukazující, co všechno je možné. Také proto se jedná o vrcholnou vznětovou motorizaci disponující výkonem 140 kW (190 k), proto tenhle konkrétní Kodiaq stojí na devatenáctipalcových kolech a proto má nejmodernější světelnou rampu Whelen Legacy, jakou nenajdete ani na nejnovějších policejních autech.
Čím se liší?
Než se ze Škody Kodiaq stane auto určené pro rychlou lékařskou pomoc, zamíří sériový vůz na dva až tři týdny do specializované dílny. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, auto musí být poměrně zásadně rozebráno. Důvodem je především instalace dodatečného elektrického okruhu, jehož základem je 70Ah akumulátor v zavazadelníku.
Tento akumulátor napájí všechna dodatečná zařízení tak, aby nezatěžovala standardní baterii. Při stání je dobíjen z externí zásuvky, takže by měl být před každým výjezdem téměř stoprocentně nabitý. Během jízdy ho ještě dobíjí alternátor. V extrémních případech, kdy by vůz někde zasahoval a měl vypnutý motor, vydrží druhá baterie v provozu zhruba 6,5 hodiny, pak je potřeba nastartovat. Přirozeně se lékaři před výjezdem nezdržují odpojováním kabelu. Jakmile vůz se zapojeným kabelem nastartuje, zásuvka automaticky kabel z auta „vystřelí“. Nejde o žádnou revoluční novinku, stejnou věc už delší dobu používají velké sanitní vozy.
Doporučujeme: Kodiaq vs. Tiguan vs. Q2 — Akcelerace vrcholného dieselu třikrát jinak
Elektrické energie se týká ještě jedna věc. Kodiaq je upraven tak, aby byl připraven k provozu 24 hodin denně. Vyřešit se tím pádem musí například ideální mazání, protože studený start a následná plná zátěž by pro motor nebyly úplně vhodné. Proto je zde ještě dodatečné ohřívání oleje, které je napájeno přímo prostřednictvím externího zdroje elektrické energie. Olej tak má konstantně teplotu 60 °C.
Samozřejmostí jsou úpravy vnějšího osvětlení. Kromě diodové světelné rampy má Kodiaq další modré diody v masce chladiče, v předních blatnících a dokonce i v pátých dveřích. Za zadním sklem ještě může být programovatelná řada oranžových světel. Nechybí sada reflexních prvků a výrazná žlutá barva karoserie. V případě demonstračního vozu je výsledkem nalepené folie, nikoliv speciálního lakování.
Techniky samotné se žádné úpravy netýkají. Kodiaq je pouze vybaven paketem pro špatné cesty, což je ale věc dostupná v rámci standardní příplatkové výbavy, stejně jako například možnost sklopit opěradlo spolujezdce vpřed. Co bude mít konkrétní záchranářský Kodiaq pod kapotou, to záleží na konkrétních požadavcích organizace, která bude auta objednávat. Demonstrační auto dostalo to nejlepší, tedy vznětový dvoulitr o výkonu 140 kW (190 k), pohon všech kol a automat.
Důležitý detail: Ochrana před krádeží
Také interiér je téměř sériový, tento konkrétní vychází z výbavy Ambition. Řidič má navíc jen prvky ovládající výstražná světla, sirénu o výkonu 100 W a přirozeně vysílačku. Ve druhé řadě najdeme přídavnou svítilnu a v zavazadelníku výsuvný modul systému Carmo Sortimo. Na něm je umístěn defibrilátor, přístroj pro řízené dýchání, odsávačka pro vyčištění dýchacích cest a kufr s dalším jednorázovým lékařskými vybavením typu jehel, stříkaček, rukavic nebo základních medikamentů. Demonstrační vůz celkem logicky používá pouze atrapy, nikoliv reálný materiál.
Tahle výbava je daná normou a obvykle stojí přibližně sto tisíc korun. Zřejmě i to je důvod, proč se musí řešit její ochrana. Na místě klasického plata tak najdeme pevnou přepážku. Ta primárně slouží jako stůl pro přípravu léků nebo zkrátka toho, co je potřeba (páté dveře v sobě mají ještě další diodové světlo, které svítí přímo na přepážku), zároveň je ale jejím účelem také znesnadnění krádeže materiálu. Krádeže lékařského vybavení z aut bohužel údajně nejsou ničím výjimečným.
Naváže na starší Yeti
Záchranářská Škoda Kodiaq má sloužit v rámci takzvaného setkávacího systému rychlé lékařské pomoci, kdy lékař jede k pacientovi napřed v menším autě, na místě ho ošetří a v drtivé většině případů se pak následného transportu do nemocnice už neúčastní, takže je k dispozici pro další pacienty. Takovýto lékař je schopen obsloužit až čtyři velké sanitní vozy. Před sedmi lety se jako první v rámci tohoto systému představila Škoda Yeti, kterou vidíte na fotkách. Kodiaq by neměl být přímo náhradou, ale měl by na Yeti navázat.
Pokud vás zajímá cena přestavby, pak standardní úprava stojí přibližně 250 tisíc bez daně, v případě maximálně vybaveného demonstračního exempláře to je ještě o sto tisíc víc. A jak už bylo řečeno, lékařské vybavení přidá dalších přibližně sto tisíc. Dohromady se tak cena záchranářské Škody Kodiaq navyšší zhruba o půl milionu korun.
Doporučujeme: Škodovka chce do armády. Její Kodiaq vyzve Land Rover i Toyotu
Až do této chvíle nový upravený Kodiaq údajně nikdo neviděl, takže zatím nelze ani říci, kdy se objeví v reálném provozu a případně o kolik automobilů půjde. Nicméně Škoda očekává, že ještě letos první takto vylepšené modely Kodiaq u nehod potkáme (skoro se chce dodat, bohužel...). Stejně jako je možné upravit Kodiaq pro potřeby záchranné služby, není problém ho předělat podle představ hasičů nebo policie.