Z hrdiny uprchlíkem. Bývalý šéf aliance Renault-Nissan popsal kruté vězení i svou nevinu

08.01.2020
přidejte názor
Autor: Nissan
  • Carlos Ghosn na tiskové konferenci v Libanonu popsal důvody svého útěku z Japonska

  • Čas trávil na samotce, ven mohl jen na půl hodiny. O víkendu ale ne

  • Ghosn tvrdí, že se z něj prokuratura snažila vymámit přiznání

  • Z Japonska uprchl schovaný v bedně na audio techniku

  • Podle bývalého top manažera je jeho pád důsledkem převratu ve firmě

„Dnešek je pro mě velmi důležitý. Před 400 dny jsem byl vytržen ze svého světa. Od své rodiny, ženy, přátel a od 400 tisíc zaměstnanců Nissanu, Renaultu a Mitsubishi. Těžko se mi hovoří o mém strádání. Po dnešku pochopíte, že jsem z Japonska neuprchl před spravedlností, ale naopak před krutou nespravedlností,“ začal emotivně svou tiskovou konferenci Carlos Ghosn, sesazený šéf aliance Renault-Nissan. Bylo to pro něj první veřejné vystoupení poté, co jej Japonci v listopadu 2018 zatkli.

Příběh Carlose Ghosna je téměř neuvěřitelným kontrastem vzestupu a tvrdého pádu, který šokoval nejen svět, ale i jeho samotného. „Jak ho znám, vnímá sám sebe jako superhrdinu. Zdá se mu, že převyšuje lidi okolo sebe, že je neomezený vládce. Když byl ve Francii, odmítal se běžně setkávat i s některými ministry,“ řekl v rozhovoru pro zpravodajskou televizní stanici France24 Jean Christophe Alquier, odborník na veřejné vztahy, který pro Ghosna pracoval.

Bývalého vlivného manažera přitom za hrdinu v Japonsku do jisté míry považovali. Podařilo se mu zachránit krachující značku Nissan a přivést ji k ziskovosti. I proto o něm dokonce vznikl komiks, ve kterém je ztvárněn jako muž s nadpřirozenými schopnosti, díky kterým pozná model auta jen podle zvuku.

Carlos Ghosn se dokonce objevil i v japonském komiksu. Příběh ho označoval za superhrdinu.

Teď je ale vše jinak. Ghosn na své tiskové konferenci hovořil jen týden poté, co se mu podařilo uprchnout z japonského domácího vězení, do nějž se dostal, když zaplatil kauci 1,5 miliardy jenů, tedy asi 318 milionů korun. Jeho útěk ze země přitom působí jako vystřižený z akčního filmu a možná by vydal i na další díl komiksu.

Útěk v bedně na kolečkách

Podle japonské televize NTV Ghosn jednoduše odešel ze svého bytu 29. prosince okolo poledne a vydal se rychlovlakem Shinkansen do města Osaka. Jiné zdroje uvádí, že měl na sobě roušku, takže nebyl poznat. V Osace dorazil do hotelu nedaleko letiště Kensai. Tam jeho stopa mizí. Pravděpodobně se ale za pomoci kompliců ukryl v kolečkové krabici, která se obvykle používá pro převoz hudební aparatury na koncerty. Pracovníci letiště ji neprohlédli rentgenem, protože byla moc velká, bez větší pozornosti se tedy dostala na palubu soukromého letadla, které směřovalo do Istanbulu. Tam Ghosn přestoupil na další let směrem do Libanonu.

„Paradoxní je, že se Ghosn považuje za světoobčana. Narodil se sice v Brazílii, ale dětství prožil v Libanonu. Studoval ve Francii. Má brazilský, libanonský a francouzský pas. Teď mu ale útočiště poskytla jeho domovská země,“ dodal Alquier. Pro Ghosna šlo ovšem o logický krok. Nejenže hovoří plynně arabsky a má v Bejrútu luxusní rezidenci, ale Libanon nemá s Japonskem podepsanou smlouvu o vydávání stíhaných osob. Ghosn je tedy v bezpečí. Že si jím tak ale úplně není jistý ukázal už na začátku tiskové konference. Do místnosti plné novinářů přivedl bodyguarda, který mu zůstal nablízku celou hodinu, kdy hovořil.

Nissan v Evropě ztrácí. Pomoci mají nová SUV
Přečtěte si také:

Nissan v Evropě ztrácí. Pomoci mají nová SUV

Ghosn na začátku popsal podle něj nelidské podmínky, které v japonském vězení panují. „Ve vazbě jsem strávil celkem 130 dní. Byl jsem v naprosté izolaci a ven z cely jsem mohl jen na 30 minut. To o víkendech nebo svátcích neplatilo, protože ve věznici nebylo dostatek dozorců, kteří by mě hlídali. O Vánocích jsem byl naprosto sám. Nemohl jsem komunikovat se svou ženou jinak, než že jsem si mohl přečíst dopis, který mi napsala. Ale jen přes sklo,“ stěžoval si.

Muž, který býval jedním z nejvýznamnějších manažerů automobilového průmyslu, byl podle svých slov vyslýchán dlouhé hodiny, v jakoukoliv denní dobu a bez právního zástupce. „Japonský systém je udělaný tak, aby z vás dostali přiznání. Říkali mi, že když se přiznám, bude to pro mě lehčí. A když to neudělám, budou stíhat i mou rodinu,“ dodal Ghosn. Nakonec mu návštěvu ženy dovolili, ale přítomný právník musel zapisovat, co si manželé mezi sebou říkali. „Bylo to nelidské,“ zlobil se Ghosn.

Manažer na vrcholu: Carlos Ghosn v době své největší slávy předává speciálně upravený Renault Kangoo papeži.

Tím upozornil i na to, že jen den před tiskovou konferencí vydalo Japonsko zatykač na jeho ženu Carole, což považuje za další z řady útoků. Odborník na PR Jean Christophe Alquier v televizi France24 zdůraznil, že Ghosn i jeho žena jsou nyní v Bejrútu v bezpečí. Mohou mít ale problémy, pokud by chtěli vycestovat. „Je ve stejné situaci jako Julian Assange. Pokaždé, když bude přejíždět hranice, bude tu hrozba Interpolu a toho, že zase skončí v poutech. Jeho žena je na tom nyní také obdobně.“

Ghosn: Jsou to vylhaná obvinění

Carlos Ghosn na tiskové konferenci nechtěl popisovat detaily svého útěku, výrazněji se ale soustředil na vyvrácení obvinění, které proti němu japonské státní zastupitelství vzneslo. Novinářům promítl řadu dokumentů (na záběrech z televize nebyly čitelné), které mají dokázat, že vše, z čeho je nařčen, je vylhané. Označil jej za komplot, který proti němu připravilo aktuální vedení značky.

„Že jsem podhodnotil svůj příjem? Jak jsem mohl podhodnotit něco, co jsem ještě ani nedostal? To není zločin,“ řekl. Prokuratura ho viní mimo jiné z toho, že za dobu pěti let spolu s kolegou Gregem Kellym (člen představenstva Nissanu v USA) vyvedli z firmy neoprávněně na 90 milionů dolarů, tedy víc než dvě miliardy korun. Ghosn na tiskové konferenci vyvracel i obvinění z neoprávněných nákupů nemovitostí v Riu de Janeiru nebo pořádání luxusního večírku na zámku Versailles bez vědomí značky.

Renault Clio páté generace dorazil na český trh. Vypadá dobře, jezdí slušně a nestojí moc (první jízdní dojmy)
Přečtěte si také:

Renault Clio páté generace dorazil na český trh. Vypadá dobře, jezdí slušně a nestojí moc (první jízdní dojmy)

Celou situaci vnímá jako připravený převrat ve firmě, který se podle jeho slov osnovatelům vydařil, ale výsledek už tak dobře nedopadl. Upozornil na to, že po jeho odchodu je Nissan ve ztrátě 40 milionů dolarů denně. Podle serveru Nikkei.com spadla po odchodu Ghosna z čela firmy hodnota akcií o 30 procent. Ghosn obvinil aktuální manažery aliance Renault-Nissan z neschopnosti i proto, že si nechali utéct příležitost spojení s koncernem Fiat-Chrysler.

„Japonsko o mě tvrdí, že jsem ledový, panovačný a chamtivý. Ale byl jsem to já, kdo se hned po ničivé vlně tsunami do země vrátil, abych pomáhal. Moje děti studovaly japonské školy. Miluji japonský lid. Proto se ptám: Japonsko, proč mi to po tom všem, co jsem pro tebe udělal, oplácíš zlem,“ zakončil Ghosn svůj hodinový projev stejně emotivně, jako jej začal.

Zatímco Carlos Ghosn japonské justici prozatím uprchl a bude zřejmě bojovat přes média a právníky ze svého domu v Bejrútu, pro jeho blízkého kolegu Grega Kellyho je situace horší. Stále zůstává v japonské vazbě bez přesnějšího data zahájení soudního procesu. Ať už ale dopadne případ Ghosn jakkoliv, už teď jde o jeden z největších skandálů v celé automobilové historii.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?