Waze a jiné aplikace ženou provoz do míst, kde dříve nebyl. A místním to vadí

28.12.2017
4 nové názory
Autor: Redakce Autobible
  • Aplikace jako Waze pomáhají řidičům vyhnout se dopravním zácpám

  • Mnohdy ale ženou provoz do míst, kde léta panoval klid

  • Obyvatelům klidných čtvrtí to samozřejmě vadí

  • Některé části měst chtějí dokonce takové počínaní omezit

Určitě to znáte. Jedete svou obvyklou trasou v obvyklou dobu a najednou na vás navigační aplikace v chytrém telefonu pípne, že je na cestě zácpa a nabídne vám trasu, kterou ušetříte sedm minut. Samozřejmě potvrdíte, mobil změní trasu a i když vás prožene úzkými uličkami s příčnými prahy nebo odlehlými vesničkami, nebudete trčet v koloně a na důležitou schůzku do práce dorazíte včas.

Jenže Waze, Google Maps a další aplikace s dynamickým přepočítáváním trasy jsou stále rozšířenější. A z logiky věci posílají auta tak, aby rozložila dopravní zátěž na volné ulice a silnice. To začíná vadit obyvatelům dříve klidných čtvrtí, které začínají být najednou ucpané provozem. Poměrně radikálně k tomuto „problému“ přistoupili ve městě Leonia ve státě New Jersey, což je vlastně předměstí New Yorku. Píší o tom třeba The New York Times.

Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá

V obvyklé ranní špičce je dříve klidné městečko doslova ucpáno provozem, který skrze Leonii ženou navigační aplikace z ucpané dálnice 95 a mostu George Washingtona. Místním to samozřejmě vadí, protože se sami ocitají v kolonách. Zatímco dříve obvyklá cesta autem s dětmi do místní školky trvala minutu, dnes ani nemá cenu vyjíždět. Ve všech ulicích to stojí.

Zastupitelstvo proto přistoupilo k radikálnímu opatření. V ranní (06:00 - 10:00) a odpolední (16:00 - 21:00) špičce uzavře městečko přespolním. Místní dostanou žluté terčíky, které si pověsí na zrcátko a kdo nebude mít terčík, dostane pokutu 200 dolarů (asi 4000 korun). Nemůžeme se ubránit dojmu, že nám to připomíná jednu zemi, kde se malují ve městech na silnici modré čáry pod heslem „Cizáky v Praze nechceme!“...

Záležitost nepochybně skončí u soudu, ale ať už to v americké Leonii dopadne jakkoli, nelze se ubránit myšlence, že se o něco podobného budou pokoušet města a vesnice stále častěji. A nejen v Americe. A to by mohlo znamenat drastičtější zásah do svobody ježdění autem než parkovací nebo nízkoemisní zóny a jakákoliv podobná opatření, která jsme viděli dosud. Jen si to představte. Ráno zapnete v autě navigaci a ta vám řekne, že nesmíte touhle a tamtou obcí, že tady je zákaz a jinde zaplatíte za průjezd "mýto" v podobě pokuty.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?

Aut je zkrátka hodně, infrastruktura zaostává za potřebami lidí a moderní technologie se jen snaží efektivně využít to, co máme k dispozici. Hezky to shrnul v jednom komentáři na webu NJ.com čtenář, který napsal: „Skvělý nápad! A co kdyby teď zbytek státu New Jersey pokutoval obyvatele Leonie za to, že používají jeho silnice?“

Martin (neregistrovaný)
Tohle mluví za vše :) "Zatímco dříve obvyklá cesta autem s dětmi do místní školky trvala minutu, dnes ani nemá cenu vyjíždět."
Jiří (neregistrovaný)
Ve městě to máte průměr tak 20 km/hod., tedy okolo 330 metrů no a to dáte pěšky s dítětem za hrozivých 5 minut a pak mučivé 3 minuty zpátky sám. No nechtěl bych mít tak tragický osud jako tato rodina.
  • Našli jste v článku chybu?