Vzkaz pražským radním: Nekousejte do ruky, která vás živí. Když chcete dostat lidi z aut, nabídněte jim lepší alternativu

9 nových názorů
Autor: Redakce
  • Hlavní město se začíná topit v problémech plynoucích z dlouhodobě neřešené dopravy

  • Pro tisíce lidí, kteří jezdí do Prahy nebo po Praze autem, reálná alternativa neexistuje

  • Město řidičům znepříjemňuje život stále víc, aniž by nabídlo lepší řešení

  • Náhradou dopravní koncepce nemůže být ad hoc aktivismus

(Komentář) Tak nám otevřeli Smetanovo nábřeží. Nicméně pan náměstek pro dopravu Scheinherr nevyloučil, že jej uzavřou natrvalo, protože prý má na dočasnou uzavírku, podpořenou zavřením Malé Strany, kladné ohlasy. Chápu jeho pohled a dokonce mu ho ani nevyčítám. Je to i přes svérázné názory fundovaný člověk s vizí, byť neslučitelnou s vůlí a potřebami většiny obyvatel hlavního města. Jenže zjevně žije ve stejné bublině jako ostatní pražští konšelé.

Tolik pro ilustraci, v jakém podhoubí se rodí ideje, ovlivňující život Pražanů. Hlavní město se začíná topit v problémech plynoucích z dlouhodobě neřešené dopravy na svém území. Chybí okruhy, chybí další tři linky metra, které měly touto dobou již jezdit, chybí záchytná parkoviště, chybí přestupní terminály, chybí zkapacitnění a modernizace příměstských železničních tratí, které již dosáhly kapacitního limitu a na nichž osobní vlaky zoufale bojují o každý volný slot s rostoucí nákladní dopravou, která bohužel nemá Prahu kudy objíždět. Kvalita a hustota veřejné dopravy rapidně klesá s velikostí příslušného sídla, takže desítky vesnic v dojezdové vzdálenosti kolem Prahy jsou obsluhovány autobusy v nepoužitelné míře a kvalitě. Nehledě na fakt, že tyto stojí před Prahou ve stejných kolonách jako auta na neposílených radiálách.

Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)
Přečtěte si také:

Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)

A do toho přijde parta aktivních levičáků povětšinou nepražského původu s jednoduchým řešením: za všechno můžou auta, takže když je vyženeme, bude po problémech. A hned se pustí do údernické aktivity, zahájené již podobně kompetentními předchůdci: omezit, zklidnit, zakázat, zrušit. Fajn, auta nemají velké město zaplavovat. Jenže ve svém svazáckém nadšení zapomněli na detail: autem po Praze jezdí většinou lidé, kteří musejí, nikoliv chtějí. A velmi často jde o lidi buď na autě závislé, případně důležité, s nadprůměrnými výdělky, přinášející Praze přímý i nepřímý zisk.

Velká část by třeba do MHD i přesedla, jenže ta už rovněž dosáhla limitů. Kapacitní trasy totiž vedou téměř bezvýhardně přes centrum, a to není nafukovací. Navíc se ne každému chce v létě jezdit tramvajemi a autobusy, v nichž klimatizace, pokud tam už náhodou je, nemusí být zapnutá. Jiní by zase jezdili na kole či koloběžce, jenže Praha, jako neasanované velkoměsto v členitém terénu, nemá cyklostezky a ani je mít v potřebné kvalitě a kapacitě nemůže. Jistě, šlo by je postavit místo ulic, ale pak by zase němely kudy jezdit autobusy spolu s vozidly IZS.

Jak by vypadal pražský Den bez aut, kdyby auta opravdu nebyla
Přečtěte si také:

Jak by vypadal pražský Den bez aut, kdyby auta opravdu nebyla

Takže my, co jezdíme po Praze denně autem nikoliv z lenosti či plezíru, jsme více a více šikanováni. Třeba zbytečným Bus pruhem. Aktuálně nám vyrostl na Modřanské jako na jedné z posledních kapacitních radiálních komunikací, po níž se ve špičce ještě relativně dalo jezdit, a to v úsecích, jimiž vede jedna (!) linka s 20minutovým špičkovým intervalem (!!!). Jindy nám zase jízdu autem znepříjemňují záměrně nesynchronizovanými semafory, nutícími řidiče zastavit na každé křižovatce i v době dopravního sedla; zklidněním dopravy v podobě ukončení druhého jízdního pruhu ve prospěch přechodu v místech, kterými projde cca deset chodců denně; tu zakázanými průjezdy, šikanózními, neustále obracenými jednosměrkami; specifickými pražskými parkovacími zónami, otevřeně namířenými vůči autům i jejich majitelům. A tak dále.

Přitom musíme pořád více platit za různá povolení, spotřební daně na palivo, pokuty za nesplnitelné flotilové limity CO2 a silniční daně, časem i mýtné za vjezd do našeho vlastního města. Musíme dříve a dříve vstávat, abychom se dostali do práce, vydělávat na vysoké české daně. Stres na silnicích roste kvůli úřední šikaně ještě více, než by nezbytně musel. V médiích zase začínají dostávat prostor militantní nátlakové ultralevičácké bezskrupulózní bojůvky typu Auto*matu – paradoxně financované alespoň z části penězi těch, jimž svým aktivismem znepříjemňují život.

Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A které město má nejhorší zácpy?
Přečtěte si také:

Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A které město má nejhorší zácpy?

Ano, jednoho dne nás postupně donutíte vysednout z aut. Část z nás odjede platit své daně do jiného města, státu či kontinentu. Další část změní z lásky k místu a kořenům práci a bude na daních odvádět méně, protože bez auta bude méně flexibilní a tudíž méně zajímavá pro dobře platící subjekty. Zbytek přesedne do MHD, a ta okamžitě zkolabuje. Už nyní nestíhá a nemá kde brát řidiče, volnou cestu ani peníze na skokový nárůst počtu vozidel. Příměstští přestanou dojíždět, protože se do Prahy prostě nedostanou.

Ostatně o zoufalém přetížení řidičů, jimž nepřidává neustálé soutěžení a tlak na náklady, ideálně svědčí tragická série tří autobusových nehod v rozmezí dvou dní v nedávné minulosti. Řidiči se prostě nerozkrájí a více jich neseženete.

Takže, vážení zodpovědní, pokud nechcete rychlý kolaps města a vyschnutí finančních zdrojů, nechte nás dál žít. Nemusíme do konce života všichni jezdit po Praze autem, ale k alternativám se uchýlíme, až budou existovat a stanou se dostatečně atraktivními. Dříve ne, i když zjevně žijete v iluzi, že pozitivní motivaci lze nahradit restrikcemi a direktivy. Vybudujte výše uvedené, pak můžeme diskutovat. Aktivistické excesy, jaké v poslední době předvádíte, rozhodně nepovedou ke smíru a prosperitě. Praha není cvičiště pro beznadějné experimenty, naopak vás svými daněmi všechny živí a přeje si za to rozumnou správu bez výstřelků a respekt pro ekonomicky aktivní většinu bez šikanování nezúčastněnou, antikonsenzuální menšinou.

Vojta (neregistrovaný)
Problém je, že pozitivní motivace je pracná, negativní snadná. Jednoduchý jiný příklad - pokud si lidé stěžují na hluk u silnice (Magistrály,...), je jednodušší nainstalovat značky s omezením rychlosti (a měřit s výběrem pokut), než upravit povrch asfaltu na méně hlučný...
Renoár (neregistrovaný)
Taky si myslim,že je dost hloupé,že je v centru spousty prázdných domů které nechávají majitelé spekulativně chátrat místo toho aby v nich byly byty. místo toho se okolo prahy zastavují pole,protože ouředníčci chtějí luxus práce v centru ale život na venkově. Dle mne venkov patří změdělcům a úředníčkům zas město.nebo at uředníčci uřadujou z domova když už chteji bydlet v zelenym. Tyhle nesmyslný transfery osob mne iritují.
Rudolf5 (neregistrovaný)
Pravda je že Praha z infrastrukturou zaspala a teď hledá jak z toho ven a pochopitelně si popel sipat na hlavu nikdo nebude to přece nemá úroveň. Nejlépe to někam na někoho přešoupnout to je přece kulantní řešení, ukázat na jiné. No a kdo by mohl být viník ? Toho hledat nebudem, toho určíme ve všeobecné rovině aby nemohl být nikdo dotčený. Hlavně aby se neprovalilo že na těch vyhřátých židlích jen sedíme a nic neděláme "ehm přece vimíšlíme zákazy, buzeraci, papírování a jiné náročné věci no" ještě aby jsme o tu židli přišli co by ty Pražáci bez nás dělali. Po třiceti letech si říkám Horší jak za komunistů .
Jirka (neregistrovaný)
V článku je určitě hodně pravdy a dobrých postřehů. Nemůžu ale souhlasit s tím, že většinou auty jezdí ti, kteří nemají jinou možnost. Jasně, je spousta zaměstnání, které to vyžadují, spousta okolností atd. Ale dle mého názoru, postatnou část kolon tvoří ti, co jsou jen pohodlní. Je to takový začarovaný kruh. Pro jízdu v jednom či dvou preferuji jednostopé prostředky.
Jan Beran (neregistrovaný)
Alternativu k autům? Hromadnou dopravu? Bicykly? Pěší chůze? Neznáte, pane Čermáku?
Robert (neregistrovaný)
Je to strašné tendenční - a nepravdivé. Lidé nejsou závislí na autech, jsou líní a štítí se socky. Centrum Prahy je přitom tak malé, že stačí cca půl hodiny přejít z jedné strany na druhou. Je pravda že chybí infrastruktura zachtnych parkovišť jako i okruhy. Nadavat na pruhy pro bus IZS a taxi je také kravina naopak těch by mělo být víc aby dopravní obsluha stíhala a ti co jsou líní ať si počkají v kolone a upřímně bych přivítal i mýtné které by se dalo využít na posílení hromadné dopravy. A v době internetových technologií fakt není nutné aby každý kvůli schůzce okamžitě sedal do auta ono by lidem i prospělo chodit a po historickém centru jenom chodit a pít kávu na chodníku jako všude ve svete
Robert (ona) (neregistrovaný)
Je to skutečně objektivní a pravdivé. Lidé i celosvětová prosperita jsou opravdu závislí na autech. Obviňovat někoho z lenosti či ostychu je na facku. Centrum Prahy se může zdát někomu malé a někomu zas velké, ale rozhodně nikoho nezajímá, za jak dlouho ho nějaký Robert přejde z jedné strany na druhou. Je zřejmá pravda, že chybí infrastruktura záchytných parkovišť jako i okruhy. Nadávat na pruhy pro bus IZS a taxi je správné, pokud jsou tyto pruhy zřizovány nekoncepčně a se zlým úmyslem poškozovat plynulost dopravy. Takové vyhrazené pruhy by neměli být žádné. To zajistí lepší plynulost a dopravní obsluha bude stíhat bez potíží. Ti co jsou líní a chtějí se vést s řidičem - ať si počkají v koloně busů, tramvají a jiných dopravních prostředků, kde si jenom tak sedí a hrajou hry na mobilu. A upřímně lidi, kteří vítají i mýtné které by se dalo využít na posílení hromadné dopravy jsou idi0ti. I v době internetových technologií je na zvážení každého, zda kvůli schůzce nebo čemukoliv sedne svého do auta. Ono by lidem i prospělo neremcat a nenařizovat ostatním, že mají po historickém centru jenom chodit a pít kávu na chodníku. Nikoho nezajímá, že idi0ti jsou všude ve světě.
xavier (neregistrovaný)
Vyhrazené pruhy pro autobusy, IZS - chápu jejich smysl. Ale nechápu, proč ho smí využívat taxi. Nakonec stejně veze stejně osob jako každý jiný osobák. Navíc taxi najezdí vlastně v té dopravě víc km než kdo jiný. Jede pro zákazníka, pak se zákazníkem a pak zase na stanoviště, tak nechápu proč má mít taxi výhody MHD, když vlastně dopravu ještě více zahušťuje.
Jarda (neregistrovaný)
Když jde zklidnit veřejný prostor ve Vídni a Kodani, jde to i v Praze...
  • Našli jste v článku chybu?