Vyzkoušeli jsme inteligentní manuální převodovku Kia. Má funkce známé z automatů

04.09.2020
2 nové názory
Autor: Kia Motors
  • Manuální převodovka s elektronicky ovládanou spojkou bez mechanické vazby (clutch-by-wire) umožní plachtění bez fyzického vyřazení jízdního stupně

  • Plachtění funguje nad 2000 otáček za minutu až do rychlosti 125 km/h

  • K dispozici bude pro mild-hybridní modely s benzinovým i naftovým motorem se 48V palubní sítí

  • Kia tvrdí, že sníží emise a spotřebu o 3 %, v podmínkách reálného provozu slibuje až 10% úsporu paliva

  • Vyzkoušeli jsme ji v praxi: Pracuje jako klasický manuál, rozdílu si všimnete až v momentě, kdy elektronika při zařazeném stupni vyřadí na volnoběh a vypne motor

  • Do vozů značky míří také vylepšený infotainment UVO Phase II

Cílem při vývoji převodovky iMT (Intelligent manual Transmission) bylo kromě lepší efektivity také zvýšení komfortu obsluhy. Mezi pedálem a spojkou již není mechanická vazba, o rozpojování a sepínání spojky se stará výhradně elektronika. Řidič sice nadále ovládá pedál, ale dává tím de facto pouhý impulz řídicí jednotce spojky, na samotné provedení manévru nemá vliv.

V případě iMT tak již nezáleží na citu ve vašem levém chodidle, elektronika se postará o hladký průběh celého procesu. Začátečníkům a méně zkušeným řidičům se již nestane, že kvůli necitlivé práci s pedálem zadusí motor či „poskočí“ při rozjezdu.

Inteligentní spojka se bude zpočátku montovat do modelů kompaktní řady Ceed včetně crossoveru xCeed

Hlavním tahákem převodovky je však funkce plachtění, známá ze samočinných skříní. Můžete namítnout, že ani méně zkušený řidič nemusí mít problém vyřadit při jízdě na neutrál, pokud to uzná za vhodné. To je sice pravda, ale přesto dává automatické vyřazování smysl, z uživatelského hlediska zejména vyšší úrovní komfortu.

Vůz vždy startuje v režimu Eco, v němž je funkce aktivní, v režimech Normal a Sport není plachtění k dispozici. V okolí Rüsselsheimu, kde má koncern Huyndai-Kia vývojové centrum, jsme se s novinkou mohli seznámit v reálném provozu.

Především: Pokud byste nevěděli, že máte co do činění s revolučním řešením, nepoznali byste to – a možná ani poté. Samotné úkony se totiž neliší od vozů s klasickou spojkou, chod pedálu je relativně lehký s konstantním odporem během celé dráhy chodu.

https://autobible.euro.cz/dva-pedaly-neznamenaji-vzdy-totez-cim-se-lisi-5-ruznych-typu-automatickych-prevodovkek/

Potíž by mohla nastat až v momentě, kdy bude spojka opotřebovaná. Z pedálu totiž informace o jejím stavu nedostanete a nepoznáte tak, že může být zralá na výměnu.  To je však hudba budoucnosti, Kia uvádí, že životnost elektronické spojky je shodná se systémem s mechanickou vazbou.

Oproti klasice zaručí iMT vždy hladký rozjezd – bez ohledu na případně necitlivé ovládání spojky.  Na relativně krátké testovací trase se funkce plachtění aktivovala až za městem, poprvé na šestku. Opět: Pokud byste si nevšimli poklesu otáček na nulu a upozornění na přístrojovém štítu, možná byste to ani nezaznamenali.

Když rychlost začne více klesat, motor díky startér-generátoru jemně naskočí, stejně jako když aktivujete brzdu či plyn. Pokud by rychlost klesla pod kritickou mez, vůz vás akusticky upozorní, že máte podřadit a spojku nechá ještě otevřenou.

Na šestku si vůz nechal líbit i 40 km/h, aniž by začal cukat. To však neplatí o nižších stupních: Při dojezdu k semaforu na trojku se již spojka neotevřela a motor se začal dusit. Teoreticky by to nebyl problém ani v tomto případě, inženýři Kie nám ale prozradili, že cílem bylo zachovat chování klasické převodovky v co nejvyšší možné míře.

https://autobible.euro.cz/dvouspojkove-prevodovky-funguji-cem-jsou-lepsi-nez-bezny-automat/

Manuální skříň má na evropském trhu polovina prodaných vozů značky. Elektronická spojka je prostředkem, jak ji při stále přísnějších emisních limitech zachovat i do budoucna. Dobrá zpráva je, že ovládání iMT se v praxi od mechanického systému prakticky neliší. Zkušení řidiči, kteří preferují manuál, nebudou zklamáni. Těm méně zkušeným pak ušetří kromě případných horkých chvilek i trochu paliva.

Totéž má dokázat i vylepšený infotainment UVO Phase II. Celkem přináší deset nových funkcí, přičemž tou nejdůležitější je pokročilejší navigace. Odcházející generace využívala data z reálného provozu, novinka nyní nabízí ještě přesnější vedení při cestě k cíli. Vůz čerpá z dopravního serveru údaje nejen o reálném provozu, ale i historická data trasy.

Palubní systém UVO dostal nové funkce a výrazně modernější uživatelské rozhraní
Trasu lze naplánovat v mobilu a odeslat do vozu dálkově, jak je dnes stále běžnější

Další server z těchto dat vypočítá nejvhodnější cestu a zároveň nabídne i přesnější predikci času dojezdu. Další nová funkce vám umožní najít cíl i po zaparkování vozu až dva kilometry před ním. Navigaci pak přebere aplikace v mobilním telefonu, po aktivaci fotoaparátu i pomocí rozšířené reality. Novým systémem budou do konce roku 2020 vybaveny všechny modely značky.

Scarab (neregistrovaný)
Jinými slovy, převodovka je sice "mechanická", ale díky spojce řízené elektronicky a systému start-stop (který už pravděpodobně nelze vypnou) si auto stejně dělá co chce :-(. Ti co neumí řídit pravděpodobně zatleskají a nebo jim to bude fuk, skuteční řidiči, kteří si ježdění s manuálem užívají, zapláčou :-(
Josef (neregistrovaný)
Já tedy nevím, jak vy ale normálně si užívám řízení i s automatem... Oni dnes auta nad Mega stejně už skoro manualy nemají a silných motorizacich ani nemluvě, a jak si chcete opravdu užívat řízení se slabším motorem? :-) souhlasím ale, že tahle "roboticka" převodovka, jak se jí dříve říkalo, je tak trochu zbytečná (můj názor).
  • Našli jste v článku chybu?