Masivní růst využívání lehkých užitkových vozů v roce 2017 přispěl evropské ekonomice sumou 675 miliard eur (v přepočtu přibližně 17 bilionů korun). Vyplývá to z analýzy konzultační společnosti Centre for Economics and Business Research, kterou si nechal vypracovat Ford. Zpráva přinesla zjištění, že dodávky vykazují stále vyšší prodeje díky obrovskému rozvoji online nakupování a živnostenského podnikání.
Online nakupování a zvyšování počtu samostatně výdělečně činných osob stojí za značným nárůstem využívání dodávek a představuje významný příspěvek k evropské ekonomice. Ten v roce 2017 dosáhl výše 675 miliard eur (v přepočtu přibližně 17 bilionů korun). Tato suma převyšuje HDP zemí, jako jsou Argentina, Saúdská Arábie nebo Švýcarsko. Ve srovnání s rokem 2012 se navýšila o 19 %. Vyplývá to ze zprávy Ekonomika využívání lehkých užitkových vozů v Evropě, kterou na objednávku Fordu vypracovala britská konzultační organizace Centre for Economics and Business Research (CEBR).
Dodávky na vzestupu
CEBR spočítalo hodnotu podnikatelských aktivit, závisejících na využívání lehkých užitkových vozů (např. poštovní a doručovací služby), a také podíl provozovatelů těchto vozů na celkovém inkasu daní z pohonných hmot. Analýza se zaměřila na sedm největších evropských ekonomik. Ukázalo se, že v letech 2012 až 2017 vzrostl příspěvek lehkých užitkových vozů k celkovému ekonomickému výkonu nejvíce ve Velké Británii - ze 110 na 145 miliard eur (nárůst o 32 %). V Německu byl vzestup ze 139,4 na 182,9 miliardy eur (nárůst o 31 %). Pro srovnání - celkový hospodářský přínos tak lukrativního odvětví, jako je fotbal, v EU se odhaduje na 25,5 miliardy eur.
Počet dodávek, provozovaných ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Španělsku, Turecku a Velké Británii, vzrostl v letech 2013 až 2018 o více než 10 % z 23 250 000 na 25 690 000 kusů. Největší nárůst vykázaly Turecko (o 31 %), Německo (o 24 %) a Velká Británie (o 20 %). Jen za loňský rok najezdily dodávky v sedmi uvedených zemích 294 miliard km, což představuje ekvivalent bezmála tisíce cest ke Slunci a zpět. Nejvíc, 88 miliard km, najezdili řidiči dodávek ve Francii, zatímco nejvyšší průměrný nájezd 20 000 km vykázaly Nizozemsko a Španělsko.
Budoucnost doručování zboží
Podle zprávy nárůst využívání lehkých užitkových vozů pohánějí dva hlavní trendy. Jedním z nich je online nakupování. V roce 2018 alespoň jednou na internetu nakoupila více než polovina populace EU, ale ve Velké Británii to činí 83 %, v Nizozemsku 80 % a v Německu 77 %. Druhým motorem je nárůst počtu samostatně výdělečně činných osob po finanční krizi.
V mnoha evropských zemích i městech sílí tlak regulačních orgánů na snižování výfukových emisí a zlepšování kvality ovzduší. Nové emisní normy EU požadují snížení výfukových emisí CO2 u lehkých užitkových automobilů do roku 2030 o 31 % ve srovnání s rokem 2021.
Ford letos oznámil, že všechny jeho modely budou v budoucnu k dostání i s nějakou formou elektrifikovaného pohonu. Užitkové vozy nejsou výjimkou. Kromě již zmíněného elektrického Transitu, plánovaného na rok 2021, začne Ford již letos prodávat inovativní Transit Custom Plug-In Hybrid s možností čistě elektrického provozu na kratší vzdálenosti.
Společnost se však ve svých výhledech do budoucna neomezuje jen na automobily, zkoumá i další vhodná řešení. Jedním z nich by mohla být doručovací služba testovaná ve spolupráci s Gnewt by Menzies Distribution. Koordinuje různé způsoby dopravy včetně pěších kurýrů a do budoucna počítá i s cyklokurýry.