Doby, kdy tahání vozíku vyžadovalo málem heroické nasazení, už minuly. Dnešní přívěsy se nehoupou, drží směr a automobily jim pomáhají stabilizačními systémy přívěsů, či rovnou asistenty pro samočinné couvání. S nimi už se přívěsných vozíků nemusíte bát.
Pro jezdění s těžšími přívěsy potřebujete řidičské oprávnění skupiny E, případně harmonizační kód B96. Pokud už od konce vaší autoškoly uplynul nějaký ten pátek, osvěžte si příslušné paragrafy – několikrát se měnily. Asi nejvýznamnější novinkou je, kromě změn v řidičských oprávněních, i prolomení nejvyšší rychlosti 80 km/h. S přívěsy, které jsou na to homologované (starším typům, schváleným pro osmdesátku, nejvyšší rychlost dodatečně nezvýšíte), lze legálně jezdit až 130 km/h. Pozor, v některých zemích je povolená rychlost pro soupravy nižší. Vozík nepotřebuje samostatnou dálniční známku ani zimní pneumatiky.
Pokud si míníte přívěs pořídit, počítejte s povinností pravidelně absolvovat STK, a to buď poprvé čtyři roky od prvního přihlášení a pak každé dva roky (brzděný), nebo šest let po registraci a pak co čtyři roky (nebrzděný). Hodnotí se stav pneumatik, rámu a osvětlení, stejně jako jeho funkčnost. U brzděných vozíků se měří ještě účinek brzd. Za přívěs se platí povinné ručení, ve srovnání s automobilem naštěstí v symbolické výši. Připravte si bezpečné parkování, přívěs přivázaný řetězem na ulici se brzy stane kořistí zlodějů.
Doporučujeme: Jak řídit a na co všechno dávat pozor při jízdě s přívěsným vozíkem
Při výběru narazíte na nebrzděné a brzděné vozíky. První jmenované nechávají zpomalování na tažném automobilu. Jejich celková hmotnost nepřesahuje 750 kg, pokud má auto povolenou ještě nižší hodnotu, není problém ji vozíku natrvalo administrativně snížit (to platí i pro brzděné vleky, úkon se ovšem musí udělat před registrací). Zpravidla jde o levné kutilské valníčky s pohotovostní hmotností od 110 kg.
Brzděné přívěsy odlehčují brzdám tažného auta, které tak uveze bez rizika i čtyřnásobnou zátěž. Teleskopická oj díky setrvačnosti přívěsu při deceleraci skrz soustavu pák tahá za lanka mechanických brzd. Dříve bylo nutné při couvání vystoupit z auta a zařízení ručně vyřadit a následně jej opět aktivovat, dnes tuto povinnost odbourává couvací automatika. Brzdová lanka čas od času vyžadují promazání a kontrolu napnutí, jinak nepotřebují žádnou zvláštní péči. Existují i brzděné přívěsy malých nosností, bývají ale výrazně dražší než nebrzděné a jsou servisně náročnější.
Od hobby přívěsů až po profesionální
Výběru nákladního vozíku věnujte pozornost a nekupujte první zlevněný v hypermarketu. Pár ušetřených stovek by se vám mohlo šeredně vymstít. Začněte rozvahou, jak často budete přívěs potřebovat, většina výrobců nabízí tři kvalitativní kategorie. K občasnému přivezení dřeva stačí levný hobby model. Bývá nejlehčí, takže více uveze, ovšem kvalita použitých komponentů i výdrž odpovídají nízké ceně. Míníte-li vozit velké kameny, vyvarujte se plechové korby a bočnic – vhodnější je překližka. Univerzální typy snesou i hrubší zacházení a ušetří na servisu – kvalitní komponenty vydrží a dají se měnit po částech. Za takový přívěs si ovšem připlatíte a robustnější konstrukce ubere nějaký ten metrák užitečné hmotnosti. Stavíte-li dům, měl by však být minimem. Masivní profi přívěs je dimenzován pro pravidelné dálkové cesty a bývá vybaven i celním příslušenstvím – pro domácího uživatele nemá smysl.
Doporučujeme: Dovoz a přihlášení veterána – Co potřebujete, jak složité to je a kolik zaplatíte?
Pro koně či letadlo připadají v úvahu jednoúčelové přívěsy, avšak auto či motorku můžete odvézt i na velké univerzální plošině. Vozíte-li pravidelně sypké materiály, uvažujte o sklápěčce, případně sklopných bočnicích. Valník pak lze nástavbou proměnit v krytý, zabezpečený prostor pro kusové zboží.
Při nákupu si ohlídejte nejen celkovou hmotnost, která nesmí překročit hodnotu povolenou pro vaše auto, ale i rozměry vozíku. S delším a širším se hůře manévruje a hledá místo na parkování. A takový při stejné celkové hmotnosti méně uveze. Při nákupu nezapomeňte na povinnou výbavu a příslušenství. Redukce na zásuvky či upevňovací kurty seženete nejsnáze a nejlevněji právě u odborných prodejců.
Auta s největší povolenou hmotností přívěsu | ||
Model | Hmotnost přívěsu |
Základní cena |
Ford Ranger 2.2 TDCi Single Cab | 3500 kg | 787 952 Kč |
D-Max 2.5 TD 4WD SC | 3500 kg | 709 200 Kč |
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel | 3500 kg | 1 284 000 Kč Isuzu |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB | 3500 kg | 942 250 Kč |
Nissan Navara 2.3 dCi King Cab | 3500 kg | 675 600 Kč |
Toyota Hilux 2.4 D-4D 4×4 SC | 3500 kg | 794 970 Kč |
VW Amarok 3.0 TDI Double Cab | 3500 kg | 1 015 645 Kč |
Hyundai Santa Fe 2.4 GDI 4×2 | 2500 kg | 689 990 Kč |
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 AP | 2500 kg | 788 900 Kč |
UAZ 3163 Patriot 2.7i | 2500 kg | 575 000 Kč |
Subaru Outback 2.5i Lineartronic | 2000 kg | 949 000 Kč |
I vozíky potřebují servis. Kromě pneumatik a tlumičů se mění brzdové obložení a ložiska kol. Poměrně snadno zničíte i disk, elektrickou zásuvku či blatník, u podvalníku pak ztratíte nájezdovou ližinu či kolečko. To vše by mělo být snadno k sehnání, proto se vyhněte neznámým výrobcům a u vyhlédnutého typu se přeptejte na ceny náhradních dílů – mohou se lišit i o stovky procent. Například u firmy VAPP v Chomutovicích snadno seženete díly i na starší typy a dostanete i odborné poradenství. Případně vám vozík na místě opraví.
Dvě, nebo raději čtyři kola?
ještě nedávno většina silnějších aut používala klasickou koncepci, z principu vhodnou pro tahání – zadní kola jsou zatížena vlekem, zvedání přídě brání motor a masivní převodovka dobře snáší vyšší zátěž. Dnes převažují předokolky, jež kvůli odlehčování hnacích i řídicích kol vyžadují na kluzkém povrchu větší opatrnost. Nejlepší je pohon všech kol, přebírající výhody obou koncepcí a navíc předcházející problémům na nezpevněném povrchu. Mezi auty do milionu korun vyniká Škoda Kodiaq, která utáhne až 2500 kg, nabízí velmi dobrou trakci, ovladatelnost, silné motory i převodovky plus kompletní paletu asistentů pro tahání přívěsů, včetně nastavitelné tuhosti podvozku. Příjemnější auto pro tahání vleku v této kategorii najdete jen velmi těžko.
Převzato z časopisu AUTO7