Volkswagen Polo je spolu s Passatem a Golfem člen svaté trojice bájných modelů wolfsburské značky. Kdo je neměl, ten po nich toužil. Ještě před pár lety to byly etalony svých tříd, dnes je všechno jinak.
Trhu vládnou SUV a kvůli regulacím a dalším okolnostem přestávají být malá auta zajímavá. Respektive – zajímavá jsou stále, pořád patří mezi nejprodávanější segmenty v Evropě, ale jejich cena se tak přiblížila větším modelům, že kupující raději sáhnou po větších autech nebo po takových, která lépe vyjadřují jejich sociální status.
Oficiální video z uvedení nového Pola
Atmosféra byla (je) dobrá
A s motory je to podobné. Kombinace emisních limitů, požadavků na co nejvyšší výkon a rostoucí hmotnosti dohnala výrobce ke složitým technickým řešením. To se sice pozitivně projevuje na spotřebě (která je plus minus pořád stejná, i když auta rostou), ale negativně na ceně. A tak malé auto s atmosférickým motorem začíná být jako zjevení.
Námi testované Polo má pod kapotou koncernový atmosférický motor 1.0 MPI. Jde o tříválec s výkonem 59 kW (80 k) při 5500 ot./min a 95 Nm v rozmezí 3000–4300 ot./min. Dle výrobce má spotřebovat 5,5 litru na 100 km a zrychlit na stovku za 15,4 vteřiny. Spojen je s pětistupňovou převodovkou.
Z uvedeného vyplývá následující – motor bude potřeba hodně točit, a i tak půjde o spíše vlažnější dynamiku. Zároveň jde ale o jeden z mála motorů, které se hodí na velmi krátké vzdálenosti. Takové, na kterých se turbomotor nestihne ohřát a trpí. Nepřímé vstřikování nepotřebuje filtr pevných částic a absence turba slibuje do budoucna málo starostí a hodně času na jiné věci.
Polo sice s délkou 4074 mm na dnešní poměry nevypadá moc velké, ale rozvor 2552 mm zajistí, že uvnitř je dostatek místa v podélném směru i pro sedící vzadu. Navíc nabízí na svou třídu hezký zavazadlový prostor o objemu 351 litrů. Kufr vypadá už na pohled docela velký a to se pod jeho podlahou ukrývá obří jáma po rezervním kole, které není součástí výbavy.
Polo není zrovna kandidátkou na královnu krásy, tím spíše v základní verzi. To je pro vozy VW velmi typické. Tady se asi nevyhneme srovnání s Fabií, která nabízí velmi podobné vnější i vnitřní rozměry, stejně tak ji můžete koupit s tím samým motorem, za hodně podobnou cenu. Oproti Polu je její design trochu uhlazenější. Polo je hezké zezadu, ale zepředu je takové zvláštně rozpláclé. A tato barva severočeské mlhy mu také na kráse nepřidá.
Malé velké auto
Usedám dovnitř. Pohodlná sedadla hezky obejmou tělo a splynete nejen se sedačkou, ale i s celým interiérem. Tohle prostě ten koncern umí. Jak dobře se tu sedí, jak dobře je všechno po ruce, jak dobře jdou ovládací prvky, jak dobře jde nastavit volant. Ten je navíc vybaven tlačítky tak, jako to měly předchozí generace Golfu. Než je nahradily ty nepříjemné dotykové plošky posledních generací (aby se zase v rámci modernizací vracely zpět).
Infotainment vypadá docela skromně, ale zahrnuje bezdrátové zrcadlení mobilního telefonu, takže já jsem spokojený. Pod ním jsou (dnes již) klasické tři otočné ovladače manuální klimatizace. Nejlepší řešení, které kdy spatřilo světlo světa, tady navíc i s vyhříváním sedadel (za příplatek). Ve standardu výbavy Limited je i velmi vzácný ISOFIX na předním sedadle.
Tříválcová letargie
Startuji tříválec a jeho lehké vibrace prozradí lichý počet válců. Obrovskou výhodou je ale plynulý rozjezd. Hladký a postupný nástup točivého momentu znamená, že se s Polem rozjede snadno každý. Tohle ty litrové turbomotory nabídnout neumí. Vyrážím z garáží a vnímám první dojmy. Relativně ticho, rozumný komfort na pneu s rozměrem 185/65 R 15 a pocit z dospělého auta.
Najíždím na dálnici. Tady už se začíná trochu lámat chleba. Je potřeba motor na trojku docela vytočit. Jak vytočit? Hodně. Trojka klidně do 100 km/h, lupnu tam čtyřku a pak pětku. Po dosažení cestovní rychlosti ji není problém udržet, protože motor točí něco přes 4 000 otáček. Polo se odmění spotřebou kolem 6 litrů a během cesty se hluk slije do jednoho, motor je však stále slyšet, jak trochu duní a drnčí.
Stačí ale snížit rychlost o 10 km/h, spotřeba klesne k 5 litrům a komfort na palubě se výrazně zlepší. Na dálnici mi trochu chyběla loketní opěrka a tempomat, ale příjemně překvapilo rozumně hrající audio.
Je asi jasné, že z 59 kW Pola dálniční expres nejspíš nebude. Jeho revírem je město a meziměstské cestování. Tam je pohodlné, úsporné a podle míry vytočeného motoru pružné. Dávejte mu za uši, házejte tam rychlosti jak team Ferrari špatné strategie a docela se zabavíte. Polo pak pojede hezky s výrazným zvukovým doprovodem.
Lehké auto v zatáčkách drží, řízení a brzdy jsou hezky naladěné. Nakonec, jet s tou atmosférou je docela kumšt. Tady jde o to odhadnout dobře rychlost, rychle podřadit, trefit meziplyn a nebát se vytočit motor k omezovači. A stejně ta spotřeba nebude vysoká. Podvozek je tužší, ale vysoké bočnice pneumatik toho hodně poberou.
Anebo prostě jeďte tak, jak se na takový motor sluší a patří. Poslouchejte rádce řazení, pojedete krásně výletním tempem pantáty Bezouška a ta spotřeba klesne pod 5 litrů a dojedete do cíle o pár minut později než ten závodník z předchozího odstavce. Ten motor je hlavně o dlouhé životnosti, nízkých pořizovacích a provozních nákladech. Snad jste nečekali nic jiného. Zároveň máte dostatečně pohodlné auto, které rozhodně nepůsobí za volantem jako malé.
Stačí (ne)odolat
Je to vlastně docela jednoduché. Stačí odolat tomu pokušení koupit si módní SUV a za málo peněz dostanete auto s velmi dobrými užitnými vlastnostmi a velmi nízkou spotřebou. Vždyť který z těch přetechnizovaných hybridních SUV za milion spotřebuje jen 6 litrů benzínu na dálnici? Mimo dálnici pak není problém dostat se na úroveň těch hybridů na čísla začínající čtyřkou. Celková spotřeba za celou dobu testu byla 5,5 litru na sto km.
Z mého pohledu je největší konkurent kromě domácí Fabie a Hyundai i20, který nabízí také atmosférický motor za podobné peníze, ale jde o čtyřválec. Anebo o třídu větší Hyundai i30 s atmosférickou 1.5 DPI, která bude lákat podobně konzervativní kupující s podobným rozpočtem pokukující po trochu větším autě.
+ Komfort jízdy, pocit z řízení, dobrá cena, spolehlivost motoru, dobrá spotřeba, akorát místa |
---|
– Na dálnici limitní výkon, hrubý chod tříválce, absence tempomatu |