Vodíková doprava potřebuje podporu

přidejte názor
Autor: Redakce

Vodíková mobilita je investičně příliš náročná. Dokud stát nezačne aktivně podporovat výstavbu infrastruktury a zároveň nákup zatím velmi drahých vodíkových aut, vodíkové mobility se ještě dlouho nedočkáme.

Na tom, že bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu může zajistit také vodík, se shodli odborníci na nedávném desátém ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze. Výhody využívání vodíku jsou důvodem, proč dnes jezdí více než 500 vodíkových vozidel hromadné dopravy v Londýně, Hamburku, Miláně, Oslu a dalších městech.

Vedle aut a autobusů se vodíkový pohon testuje u tramvají, vlaků, malých lodí nebo trajektů. Na konferenci Hydrogen Days také zaznělo, že vodík může do roku 2050 představovat až 24 % spotřeby energie států EU, snížit emise skleníkových plynů o 15 % a vytvořit 5,4 milionu pracovních míst.

Do roku 2025 by mělo v ČR vzniknout 6 až 12 vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu Doprava připraveno přibližně 200 milionů korun. Odpovídá to cílům Národního akčního plánu čisté mobility, abychom naplnili směrnici o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, která navazuje na cíle EU při snižování emisí CO2 v dopravě.

Průkopníkem využití vodíku v dopravě chce být v Česku moravskoslezský region. Ostrava plánuje zcela vyřadit z městské dopravy všechny vznětové motory a nahradit je ekologickými vozy na elektřinu a vodík. Kraj připravuje také zapojení vodíkových vlaků do dopravní obslužnosti regionu. V Ostravě bude do dvou let vybudována vodíková plnicí stanice podpořená evropskou dotací. Cílem Moravskoslezského kraje pro příští desetiletí je minimum zplodin z veřejné dopravy. Do roku 2025 by mělo na silnicích v kraji jezdit třicet autobusů na vodíkový pohon. Prvních 10 by se už během dvou let mělo objevit v Ostravě.

V Německu je provozováno už 50 vodíkových stanic. Němci plánují, že jich v roce 2023 budou mít 400. Hovoří se o vodíkovém autobusovém spojení z Berlína přes Drážďany do Prahy. Německo je ve využívání vodíku v dopravě velkou inspirací pro ostatní státy v Evropě.hydrogen truck

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?