Zdá se, že vozy značky Volvo musí řídit samí bezohlední opilci. Jinak si totiž není možné vysvětlit, že švédská automobilka letos omezila maximální rychlost svých aut na 180 km/h a chystá i další restrikce. Ty rychlostní třeba u škol nebo nemocnic a v blízké budoucnosti chce kontrolovat také alkohol za volantem.
Předchozí odstavec samozřejmě berte s trochou nadsázky. Doufáme, že Volvo nepovažuje své zákazníky za nezvládnutelné šílence. Snaží se spíš naplnit svou utopistickou fantazii, kterou vyhlásilo před pár lety jako Vizi 2020. Ta tvrdila, že v tomto roce nezemře při nehodě ve vozech Volvo ani jediný člověk. Automobilka tak chtěla propagovat bezpečnost, na které staví svoji image.
Není divu, že s blížícím se rokem 2020 Volvo svou vizi trochu mírnilo a naznačovalo, že jde spíš jen o velké přání. Plány by mu ostatně mohl zhatit jediný řidič se sebevražednými sklony, který by sjel se svým švédským SUV ze skály. Přesto dělá všechno pro to, aby svou pěstovanou pověst o nejbezpečnějších autech na světě udrželo stále mezi lidmi. Některé kroky jsou ale poněkud zvláštní.
Limit 130 km/h je málo, zákazníci by utekli
Jde právě o ono omezení rychlosti. Dnes už tedy není možné koupit nové Volvo, které jede rychleji než 180 km/h. Přitom konkurenční Audi, BMW nebo Mercedes-Benz mají omezovač nasazený až na 250 km/h. A to i s přihlédnutím k faktu, že je na velké části německých dálnic typických 130 km/h spíše doporučených.
Britský magazín Auto Express píše, že ve Volvu dokonce uvažovali o omezovači na tuto rychlost, ale báli se, že přijdou o zákazníky. Běžnému řidiči by ale 180 km/h tolik vadit nemuselo, i v Německu se jezdí povětšinou pomaleji. Na druhou stranu mít auto, které se svým výkonem zvládne mnohem víc, ale být omezený elektronikou, to pro mnohé nebude příjemný pocit.
I tak ale tento krok není zdaleka posledním restriktivním řešením značky. Volvo plánuje postupně ve svých autech představit dvě chytré technologie, které budou řidičovu rychlost ještě regulovat. První systém bude rychlost vozu upravovat podle stavu vozovky. Druhý zase využije GPS, podle které určí, zda se auto nepohybuje před nemocnicí nebo před školou. V daném místě pak zapne omezovač.
Takový systém je samozřejmě snadno upravitelný a tak bude v budoucnu možné, aby Volvo omezilo svým autům rychlost na jakýchkoliv vybraných místech. Veřejnost by proto měla implementaci takových zařízení obezřetně sledovat, protože pokud se osvědčí, mohly by se objevit i v dalších vozech a nakonec se za delší čas třeba stát povinnými. Pak už je jen krůček k tomu, aby do jejich chodu zasahovala vláda.
Jen na rychlosti ale podle Volva nezáleží. A tak je v plánu ještě další systém, který bude pozorovat, zda není řidič pod vlivem alkoholu. Soustava kamer bude zkoumat jeho pohyby, vyhodnocovat reakce, chování a z toho se pokusí odhadnout, že jde o řízení pod vlivem. Řidiče zřejmě na začátku upozorní, pak ale v rámci poslední záchrany auto zastaví. Nezbývá, než si přát, aby funkčnost takového zařízení byla lepší než u systémů pro rozpoznávání únavy, které řidiči občas nabízí přestávku na kávu poté, co prokličkuje mezi výmoly na rozbité silnici.
[yop_poll id="75"]