Neomezená rychlost na některých úsecích německých dálnic je v posledních letech opakovaně předmětem různých debat. Často se objevují hlasy, podle kterých by měla být zavedena maximální povolená rychlost tak, jako to je v drtivé většině ostatních států Evropy. Minulý týden se v tomto smyslu vyjádřili také spolkoví ministři životního prostředí na své dvoudenní konferenci v městě Wilhelmshaven.
Ministři jednotlivých spolkových zemí jednohlasně podpořili prohlášení požadující zrušení neomezené rychlosti na německých dálnicích s odkazem na ochranu klimatu. Prohlášení ale neobsahuje konkrétní rychlostní limit, jaký by měl být zaveden. Hovoří se o hranici 130 km/h. V minulosti přitom proběhl na toto téma podrobný průzkum. Z něj vyplynulo, že zavedení takovéto hranice životnímu prostředí v podstatě vůbec neprospěje, protože většina řidičů ani v neomezených úsecích nijak dramaticky rychle stejně nejezdí.
Za pozornost určitě stojí také další diskutované téma, a sice omezování obsahu biosložky v palivech. Dolnosaský ministr životního prostředí Olaf Lies uvedl, že se v Německu k výrobě bioetanolu spotřebuje na 2,4 milionu tun krmiva a potravin ročně, respektive že by bylo užitečnější používat půdu k pěstování jídla. Důvodem těchto tlaků je situace na Ukrajině, která je velmi důležitým producentem obilí a olejů. Letošní výpadek ukrajinských dodávek patrně způsobí v potravinovém průmyslu značnou krizi.
Na rozdíl od zrušení neomezené rychlosti by konec biosložky v Německu mohl přijít rychleji, protože se pro něj vyslovila kromě jednotlivých ministrů životního prostředí také spolková ministryně životního prostředí Steffi Lemke. Ta chce potřebnou změnu zákona připravit co nejdříve.
Povinnost přimíchávat biosložku do tuzemských paliv zrušila už koncem dubna i česká vláda, reálný konec biosložky v benzinu a naftě ale zatím čekat nelze. Jak nedávno upozornil server neovlivni.cz, navzdory zrušené povinnosti se řepka bude využívat dále. I výrobci paliv totiž musí snižovat emise, přičemž biosložka je aktuálně tou nejlevnější cestou.