V Africe nenajdete mnoho lokálních automobilek. A pokud už ano, jde povětšinou o firmy, které dováží kopie čínských aut a pak na ně lepí jen svá loga. Existují ale světlé výjimky. Jednou z nich je Uri. V Evropě neznámá automobilka, která před 24 lety vznikla v Africe. A funguje dodnes.
Nápad na jednoduché auto do terénu, které obstará veškeré práce okolo farmy, převedl z hlavy na papír zemědělec Ewert Smithis z Windhoeku, hlavního města Namibie. V roce 1995 postavil první prototyp pick-upu s pohonem všech kol, pořádnou světlou výškou a jednoduchým designem. Zásadní bylo, aby vůz přečkal nástrahy rozbitých silnic i pouště Kalahari. Smithis ho nazval Uri, což je v khoasánštině, typickém mlaskavém jazyku tamních domorodců, slovo pro skok.
 Uri vyrábí velmi jednoduchá a robustní auta do těžkého afrického terénu. Je to jediná namibijská automobilka a její název znamená v khoasánštině „skok“
 Uri vyrábí velmi jednoduchá a robustní auta do těžkého afrického terénu. Je to jediná namibijská automobilka a její název znamená v khoasánštině „skok“Uri obstálo. Sloužilo na farmě roky, až si toho všimli kolegové-zemědělci, kteří Smithise přesvědčili, aby postavil další. Výsledkem bylo otevření malé manufaktury v namibijském městě Witvlei. Stalo se tak v roce 2001 a Uri se do historie druhé nejpustější země světa zapsalo jako první a dosud jediná ryze domácí automobilové značka.
Firma rozdělila výrobu na dvě větve. První stavěla co nejjednodušší stroje pro důlní využití. V Namibii a sousední Jihoafrické republice je totiž velké množství těžařských společností, které měly o bytelné auto do těžkých podmínek zájem. Uri dodnes jezdí v třeba v dolech De Beers, jedné z největších firem zaměřených na těžbu diamantů.
Druhé oddělení se věnovalo stavbě pro komerční využití a vozů pro státní služby. Auto se tak nabízelo nejen zemědělcům v různých nástavbách, ale i jako vozidlo pro návštěvníky národních parků, pro policii, hasiče a dokonce i armádu. Poptávka ale nebyla velká a firma zavřela brány jen tři roky poté, co začala. Propustila několik desítek zaměstnanců a velká zakázka pro namibijskou policii, která čítala na 36 vozů, přišla vniveč.
Nebyl to však konec. Uri se podařilo zachránit investicí a přesunutím do Jihoafrické republiky. Usídlila se v městečku Waltloo nedaleko hlavního města Pretorie. Blízkost ke komerčnímu centru Afriky v Johannesburgu měla pozitivní vliv a tak se vozy Uri prodávají dodnes. A stále u nich platí, že jde o vysoce zakázkovou výrobu, kterou si lze specifikovat podle konkrétního využití vozu.
Základem je model Uri Desert Runner. Rovných pět metrů dlouhý pick-up je široký 1680 mm a nabízí 2100 mm dlouhou ložnou plochu. Že jde o bytelný stroj je patrné z faktu, že ocelové panely na nákladové ploše mají tloušťku tří milimetrů, panely kabiny jsou pak o polovinu tenčí. Vůz přesto váží jen 1690 kg a je možné s ním převézt až 800 kilogramů nákladu.
 Tato nástavba je určena pro vyhlídkové výpravy turistů do africké divočiny. Díky „stadionovému“ uspořádání sedadel mají všichni dobrý výhled, možná kromě první řady
 Tato nástavba je určena pro vyhlídkové výpravy turistů do africké divočiny. Díky „stadionovému“ uspořádání sedadel mají všichni dobrý výhled, možná kromě první řadySe světlou výškou 400 mm a nájezdovým úhlem 62 stupňů se může vypravit opravdu do nejtvrdších terénních podmínek. A to ho lze koupit i s pohonem pouze zadních kol. Mnohem zajímavější je ale logicky varianta 4x4. Ta je navíc vybavena pětistupňovou manuální převodovkou s redukcí. Samozřejmostí je tuhá zadní náprava a listová pera vzadu. Vpředu jsou vinuté pružiny. Auto se tedy při projížďce po kamení nekroutí.
Pod přední kapotou je uložen asi nejdostupnější diesel, na který v Africe můžete narazit. Je to čtyřválec Toyota o objemu 2,4 litru, který disponuje výkonem 55 kW a točivým momentem 156 Nm. Řadový motor je čtvercový – má tedy shodné vrtání i zdvih 92 mm. Méně obvyklou motorizací jsou pak dva čtyřválce s objemy 3,0 a 3,2 litru, které mají výkon 67 a 70 kW a točivý moment 192, resp. 181 Nm. Nejde o to, že by je firma nabízela třeba náročnějším uživatelům, spíš je nasazuje podle toho, jak dorazí dodávka motorů z Japonska.
Uri je velmi zajímavý počin. A i když i dnes musí bojovat hlavně s převahou pick-upů a off-roadů Toyoty, najde v drsné Africe své využití. I tak je stále malým zázrakem, pokud se vám ho na silnici v Namibii nebo JAR podaří vůbec potkat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
