Naše zhruba osmiměsíční soužití s Peugeotem 2008 1.6 BlueHDi GT Line se nezadržitelně blíží ke konci. Ještě než se s ním definitivně rozloučíme a vystavíme závěrečný účet, zastavili jsme se v servisním středisku PSA a podívali se, co zajímavého u našeho exempláře ukáže diagnostika.
Připomeňte si všechny dosavadní díly dlouhodobého testu:
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Začínáme
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi v dlouhodobém testu: Jak je vlastně rychlý?
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Vnitřní prostor rel="bookmark">
2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Měření výkonu na brzdě
se stane, když vám dojde močovina? Náš Peugeot 2008 vám to ukáže
Za kolik jezdí malý dieselový crossover? Očekávejte velmi příznivou spotřebu
Ne, žádné zásadní závady se nekonaly, těch drobných se ovšem pár objevilo. Spíše než o skutečné závady šlo o zaznamenané události, které se automobilu nelíbily.
Problém měl imobilizér nebo stahování oken
Diagnostickou zásuvku má Peugeot 2008 vlevo pod volantem. Abyste se k ní dostali, musíte demontovat plast kryjící prostor pod volantem. Není to nic složitého, prostě ho uchopíte a vycvaknete. Po připojení diagnostiky už obstaráte vše ostatní přes počítač.
Seznam závad našeho Peugeotu obsahoval několik položek. Konkrétně šlo o imobilizér, stahování elektrických oken, resetování nepřímé detekce tlaku pneumatik, čidlo zapnutého pásu, okruh klimatizace a levý otočný ovladač na volantu.
Základní výpis si můžete prohlédnout na obrázku:
Ani v jednom případě se neobjevilo nic závažného. V autě všechno funguje tak, jak má. Závadu imobilizéru vysvětlil školitel značek Citroën a Peugeot Dalibor Krejčík tím, že se zřejmě imobilizér nespojil s řídicí jednotkou napoprvé, ale až při dalším pokusu, což systém do databáze zaznamenal.
Problém u oken byl dán tím, že okna lze elektricky ovládat po vytažení klíčku ze zapalování jen po určitou dobu (aby si s okny někdo nehrál a nevybil baterii), takže pravděpodobně vůz někde stál s vypnutým motorem a my jsme chtěli zatáhnout okna. Systém to nepovolil a zmařený pokus zaznamenal. Mimochodem, u Peugeotu 2008 lze okna zavírat i na dálku přes dálkové ovládání.
Resetování nepřímé detekce tlaku v pneumatikách zřejmě souvisí se servisní prohlídkou, kde se pneumatiky kontrolovaly. Problém u bezpečnostního pásu pravděpodobně spočíval ve špatně zacvaknutém pásu, kdy přezka zůstala v jakési mezipoloze. Podobný důvod stál i za záznamem týkajícím se otočného ovladače na volantu. Ten zná jednotlivé polohy a na pohyb mezi nimi počítá určitý čas. Asi jsme si někde s tímto ovladačem hráli a příliš dlouho ho drželi mezi jednotlivými polohami. A konečně závada klimatizace byla připsána na vrub čidla tlaku chladicího okruhu. Tento problém byl pouze dočasný, zřejmě s čidlem někdo během servisní prohlídky manipuloval.
Grip Control použití příliš často nenašel
Po autě je rozmístěna zhruba stovka různých jednotek (v závislosti na konkrétní výbavě) a všechny poskytují různé informace. Takže kromě závad samotných diagnostika ukáže nejrůznější zajímavá čísla. Například jsme se dozvěděli, že systém Grip Control v praxi příliš využívaný není.
Náš Peugeot má najeto necelých 30 tisíc. Od loňského července sloužil jako běžné testovací auto, které bylo každý týden v jiné redakci, případně na předváděcích akcích. U nás je vůz od letošního února, dohromady tedy jezdí něco málo přes rok. Za tu dobu evidovala diagnostika 32 případů, kdy došlo ke změně nastavení systému Grip Control. Jinak řečeno, mnoho lidí pomoc Grip Controlu nepotřebovalo. Moc se tomu nedivíme, my jsme v praxi využili asi třikrát.
Start/Stop nastartoval motor v 1763 případech
Na rozdíl od některých jiných modelů neuvádí Peugeot 2008 v rámci palubního počítače čas, po který byl motor díky systému start/stop vypnutý. Obrázek o funkci této emisní pomůcky nám ale opět dává diagnostika. Systém totiž počítá, kolikrát byl motor díky samočinnému vypíní znovu nastartován. Technikům tato informace naznačuje, jak moc je startér opotřebovaný. Dosud byl u naší 2008 motor samočinně nastartován v 1763 případech.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Na brzdě obstála
Z toho můžeme usuzovat, že se Peugeot pohyboval spíše v mimoměstském provozu. Od února, kdy ho máme v redakci, tomu tak bylo určitě. Funkci systému Start/Stop ale omezuje i auto samotné. Jak jistě víte, aby byl motor deaktivován, musí být splněna řada podmínek. Také ty vůz zaznamenává, takže je možné sledovat, proč při posledních zhruba šedesáti kilometrech k vypnutí motoru nedošlo. V našem případě to bylo nejčastěji kvůli posilovači řízení. Vliv na funkci mají ale i další věci jako chod klimatizace, vytápění, tlak v posilovači brzd a tak dále.
Podobně se zaznamenává například důvod deaktivace tempomatu. Diagnostika odhalila například to, že jsme v jednom případě jeli na tempomat rychlostí 127 km/h se zařazenou čtyřkou (zřejmě při zjišťování odchylky tachometru). Tyto informace se využívají při případných stížnostech zákazníků. Někteří jsou údajně schopni stěžovat si na vypadávající tempomat, přičemž ale přehlédnou, že se jim tempomat vypnul například kvůli přišlápnutí brzdy.
Jak je na tom filtr pevných částic?
I filtr pevných částic je sledován diagnostikou. Systém totiž kromě močoviny přidává do nafty další aditivum (kvůli snížení teploty zapalitelnosti sazí), které je v malé nádržce vedle palivové nádrže. Majitelé se o to nemusí vůbec zajímat, protože by náplň měla vydržet na mnoho desítek tisíc kilometrů. Naše auto ujelo skoro 30 tisíc a nádržka hlásila naplnění z 84 %. Problém je, že se toto aditivum nespálí a pomalu filtr pevných částic ucpává. Filtr by měl i tak vydržet zhruba 160 000 km.
Kvůli postupnému zanášení filtru aditivem systém ví, že před filtrem bude trochu jiný tlak než za ním, takže případný rozdíl, pokud odpovídá nájezdu, nehlásí jako chybu. Zároveň se vypočítává odhadovaná životnost filtru.
Toto může případně pomoci odhalit manipulaci s najetými kilometry. Třeba když vám bude prodávající tvrdit, že vůz má najeto pouze 60 tisíc, ale diagnostika ukazuje, že životnost filtru, který by měl zvládnout 160 tisíc, je už pouze 10 tisíc kilometrů. Pokud by případně někdo vynuloval počítadlo kilometrů u filtru pevných částic a filtr nevyměnil, systém by začal hlásit chybu, protože by měl být rozdíl tlaků před a za filtrem prakticky nulový (měl by odpovídat vyměněnému filtru), ale senzory tlaku budou registrovat něco jiného.