Ruský UAZ 2206 Buchanka je auto jako žádné jiné. Zde je 26 fotodůkazů

3 nové názory

  • UAZ Classic se vyrábí v prakticky nezměněné podobě už od roku 1965

  • Vypadá jako veterán, má však homologaci a oficiálně se k nám dováží

  • Komfort, ergonomie a dílenské zpracování dávají jasně najevo, že Buchanka je určena pro tvrdý provoz v náročném terénu

  • Buchanka je asi jediné auto schopné dlouhodobě vozit party dělníků nebo náklad i tam, kam si jinak troufnou jen traktory nebo terénní náklaďáky. Navíc je daleko levnější než Transit či Transporter 4x4

Lidé se za ní s úsměvem otáčejí, děti mávají. Ti asertivnější ukazují zdvižený palec nebo rovnou přijdou říct, že s ní jezdili na vojně. A pak žasnou, když se dozvědí, že to není zrenovovaný veterán, ale nové auto. Tedy nové… Užitkový UAZ Classic se vyrábí v Ujlanovském Automobilovém Závodu už od roku 1965 jen s minimálními technickými změnami. Koupit ho můžete dokonce i v Česku, protože má homologaci. Dováží ho sem spolu s dalšími modely značek UAZ a Lada brněnská společnost CanoCar.

UAZ_2206_Buchanka_4 Hlavní nádrž vlevo má objem cca 50 litrů, pravá (na straně chodníku) cca 27. Palivo se z ní při zapnutém motoru průběžně přečerpává do levé nádrže. Tankovat musíte každou zvlášť
UAZ_2206_Buchanka_7 Nádobka s kapalinou do ostřikovačů má místo v prostoru nohou spolujezdce. Všimněte si provedení vývodu ventilace. Spoustu dalších kuriózních detailů najdete v přiložené galerii

UAZ Classic se vyrábí také jako podvozek s jedno- či dvoukabinou, nákladní verze a řada specializovaných nástaveb. Mikrobus 2206, který jsme vyzkoušeli, je asi nejikoničtější. Říká se mu „Buchanka“ (často se lze setkat i s přepisy Bukhanka nebo Buhanka), což v ruštině znamená „bochník“. Hlavně sanitce se i u nás často přezdívalo „tabletka“. Konstrukce vozu je poplatná zemi a době vzniku. Hlavní je nezničitelnost. Nikoliv ve smyslu bezporuchovosti, tou ruská technika nikdy nevynikala. Jde o to, aby stroj zvládl dlouhodobé provozování v náročném terénu, aniž by se zlomil „vejpůl“. A aby se případné škody daly i někde v odlehlých bažinách sibiřské tajgy jednoduše opravit pomocí kladiva, svářečky a několika stakanů vodky.

Sovětská Buchanka vás doveze kamkoliv. S přírodou se pere přes 50 let
Přečtěte si také:

Sovětská Buchanka vás doveze kamkoliv. S přírodou se pere přes 50 let

Proto má Buchanka ocelovou karoserii posazenou na tuhém žebřinovém rámu. Robustní tuhé nápravy jsou odpruženy listovými pery. Pod krytem mezi předními sedadly překvapivě hladce běží velký čtyřválec ZMZ 40911 o objemu 2,7 l, samozřejmě atmosférický a s nepřímým vícebodovým vstřikováním paliva Bosch. Výkonem ani točivým momentem neohromí (projděte si tabulku technických údajů). Jeho předností je hladký nástup výkonu už ve velmi nízkých otáčkách. Kromě pětistupňové manuální převodovky má řidič k dispozici ještě páku řazení pohonu 4x4 (natvrdo, proto se smí používat jen v terénu) a páku řazení redukce.


Předpokladem dobrých terénních vlastností je velmi krátký rozvor 2300 mm, který v kombinaci s vysokou světlostí (205 mm v nejnižším místě pod diferenciálem) uděluje Buchance skvělou průchodnost přes ostré terénní zlomy. Terénní vlastnosti lze ještě vylepšit elektricky ovládanou uzávěrkou zadního diferenciálu Eaton, dodávanou v kombinaci s americkými off-roadovými nápravami Timken.

Stručná historie Buchanky style=soft box_color=#000000
Vývoj řady Classic začal v roce 1955 jako první samostatný projekt automobilky UAZ. Zadání bylo vytvořit užitkový vůz podobný Volkswagenu T1, avšak s technikou a terénními schopnostmi na úrovni tehdejšího GAZu 69. Výsledkem byl UAZ typ 450, jehož sériová výroba probíhala v letech 1958 až 1967. Od roku 1965 se vyrábí modernizovaný typ 452, který je snadno rozeznatelný podle jednoduššího designu přídě. Od té doby je vůz průběžně modernizován, v roce 1985 bylo jeho označení změněno na čtyřčíselné typové kódy. Stávající motor s objemem 2,7 litru a výkonem 112 koní se poprvé představil v roce 2016. Pro modelovou řadu Classic se již vžilo označení „Buchanka“, které znamená v ruštině bochník. Tato přezdívka odkazuje na charakteristický tvar karoserie. Dalšími přezdívkami jsou „Tabletka“, resp. v případě varianty pick-up „Golovastik“, což v ruštině znamená pulec.

Na komfort posádky se příliš nemyslelo. Ruská konstrukční škola si na zbytečné rozmazlování obsluhy strojů obecně nepotrpí. Buchanka tak nejenže nemá centrální zamykání, ale nemá ani zámky dveří sjednocené se spínací skříňkou. Řidič nemá kam dát levý loket. Vysoko položené pedály vyžadují nepřirozené zvedání nohy při brzdění. Motor v kabině silně hřeje a jízdu provází vůně oleje a benzinu – jako ve starých autech. Není kam odložit kelímek s kávou. A samozřejmě můžete zapomenout na jakoukoliv moderní elektronickou asistenci kromě ABS. Převodovka nutně nevyžaduje, ale ocení mechanický cit a dvojí vyšlapávání spojky, stejně jako trpělivost při hledání jedničky. Jízdu provází ustavičné povrzávání, karoserie se silně houpe, v kopcích se za vámi rychle vytvoří štrúdl aut a při silnějším bočním větru si připomenete, co je to strach za volantem. Spotřeba? Zhruba patnáct.

Lada Niva Extreme Cross: Krátké svezení s ruským monster truckem
Přečtěte si také:

Lada Niva Extreme Cross: Krátké svezení s ruským monster truckem

Z funkčního hlediska je UAZ 2206 prostě novodobý veterán. Navíc s jízdními vlastnostmi odpovídajícími krátkému rozvoru, vysoké stavbě a off-roadovému podvozku. Kupovat si ho jako lifestylový doplněk a provozovat ho převážně na silnici by byl opravdu nesmysl. Jeho přednosti ocení nejvíc ti, kdo potřebují levné a jednoduché terénní auto schopné odvézt víc než obligátních pět lidí. Není náhoda, že v našich končinách Buchanku potkáte nejčastěji ve velkých povrchových dolech na severu Čech. Potenciální cílovou skupinou by ale mohli být i off-roadoví nadšenci s omezenějším rozpočtem. Buchanka vyjde daleko levněji než Defender nebo patřičně vybavený Wrangler. O třídě G nemluvě. A jak se můžete přesvědčit třeba na YouTube, projede všechno.

Buchanku si podrobně představíme ve videodojmech. Pokud ale dáváte přednost statickým obrázkům (nebo nechcete čekat), určitě si projděte přiloženou galerii plnou důkazů, že UAZ 2206 Buchanka je auto jako žádné jiné. A to třeba i v otázce dílenského zpracování…


Cena testovaného vozu: 475 878 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 535 348 Kč

Technické údaje UAZ 220695 Cross-Country Bus
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: atmosférické sání
Zdvihový objem válců (cm3): 2693
Počet ventilů na válec: 4
Vrtání x zdvih (mm): 95,5 x 94,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 83/4250
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 198/500
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná kola: přiřaditelný pohon 4x4, přídavná převodovka s redukčním převodem 1,94 a volitelně uzávěrka zadního diferenciálu
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): ano
Nejvyšší rychlost (km/h): 120. Pokud si troufnete
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 17,4/9,3/12,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4363
Šířka (mm): 1940
Výška (mm): 2064
Rozvor náprav (mm): 2300
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1465
Nájezdové úhly vpředu/vzadu (°): 30/27
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1913
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2880
Objem zavazadlového prostoru (l): 420/780
Objem palivové nádrže (l): 50+27
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Karoserie: uzavřená celokovová na žebřinovém rámu; přední dveře vlevo a vpravo, druhé boční dveře vpravo, dvojkřídlé zadní dveře
Podvozek vpředu: tuhá náprava odpružená listovými pery, stabilizátor
Zavěšení vzadu: tuhá náprava odpružená listovými pery
Řízení: kuličkové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: odvětrávané kotoučové
Brzdy vzadu: bubnové
Pneumatiky vpředu: 225/75 R16
Pneumatiky vzadu: 225/75 R16
owltlxfp (neregistrovaný)
Ruský UAZ 2206 Buchanka je auto jako žádné jiné. Zde je 26 fotodůkazů - Autobible.cz [url=http://www.gk243w5p1tlr9a9wf6657j79opo2iu46s.org/]uowltlxfp[/url] aowltlxfp owltlxfp http://www.gk243w5p1tlr9a9wf6657j79opo2iu46s.org/
Agregator wiadomości (neregistrovaný)
belinski harp contrivance observe Selma boxington wireless scapula joggle
Honza (neregistrovaný)
Zapnuty muze byt leda tak knoflik u kosile, ale motor je vzdy NASTAROVANY!
  • Našli jste v článku chybu?