Turbíny se možná vrátí do aut jako generátor k prodloužení dojezdu

26.09.2016
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Turbína je jako generátor velmi účinná a úsporná

  • Je lehčí, levnější a jednodušší než pístový motor

  • Spalovat může prakticky všechno, co hoří

  • V sériovém autě tento systém uvidíme v roce 2020

Ačkoli to dnes zrovna nevypadá, že by elektrická auta byla bez dotací a pobídek konkurenceschopná, poslední dobou se zdá, že je to budoucnost. Motoristé si ale nebudou chtít zvykat na to, že ujedou maximálně dvě stě kilometrů a pokud budou cestovat třeba z Karlových Varů do Břeclavi, musí si zařídit někde u Benešova nocleh. A nabíječku. Nebo jet vlakem.

chrysler_turbine-car_1963_photos_1 Asi nejslavnějším pokusem o sestrojení auta s turbínou místo pístového motoru je koncept Chrysleru z roku 1963. Vzniklo 55 aut k testování v běžném provozu, přežilo jen devět
chrysler_engines__images_1 Turbína v Chrysleru nefungovala jako generátor, přímo poháněla kola. To kladlo na celý systém obrovské nároky. Potenciální klienti projektu neveřili, auto se přehřívalo a bylo hlučné

Řešením problémů s dojezdem elektromobilů může být spalovací motor, který funguje jako generátor. Nepohání přímo kola (takže se nepotýká s třecími ztrátami v převodovce a hřídelích), ale vyrábí elektřinu. Jistě, má to nevýhodu ve formě vypouštěných emisí, ale emise se vypouštějí i při výrobě elektrické energie v elektrárnách. Aspoň u nás. Bez uhelných elektráren to ještě nejde a v našich podmínkách se na energii se Slunce a větru spolehnout nemůžeme.

S efektivním řešením prodloužení dojezdu elektromobilů teď přišla britská technologická společnost Delta Motorsport. Představila koncept spalovací turbíny, která má energii potřebnou pro akumulátory elektromobilu vyrábět během jízdy.

delta mitre (4) Britové se domnívají, že bez zařízení pro prodloužení dojezdu se elektromobil blízké budoucnosti neobejde. Turbína společnosti Delta Motorsport má termální účinnost 30 %, výkon až 37 kW a stojí v přepočtu jen 35 000 korun
delta mitre (5) Má to ale háček. Auto vybavené generátorem má výfuk a vypouští emise. Jenže ve výsledku bude celkový ekologický dopad výrazně menší. Turbína navíc nepoběží pořád, ale jen když se vybijí akumulátory

Koncept se jmenuje Micro Turbine Range Extender (MiTRE). Pokusy s auty poháněnými turbínou tu již byly, ale tenhle systém se zdá být k sériové výrobě nejblíže. Jako generátor pracující v konstantních otáčkách totiž  turbína funguje znamenitě. Stejnou výhodou se může pochlubit i Wankelův motor s rotačím pístem, který jako generátor pro prodloužení dojezdu testuje Audi a Mazda.

MiTRE je na první pohled skladné a jednoduché řešení. Turbína dosahuje výkonu 18 až 37 kW (25-50 k), což na výrobu elektřiny pro auta o velikosti od Fabie po Passat Variant stačí. Hmotnost necelých 50 kg je poloviční proti pístovému motoru s podobným výkonem. Tepelná účinnost dosahuje prozatím 30 % a společnost Delta Motorsport věří, že se brzy dostane na 35 %. To je hodnota srovnatelná s nejvyspělejšími pístovými spalovacími motory.

delta mitre (3) Delta Motorsport testuje celý systém v několika prototypech. Turbína váží jen asi 50 kg a může spalovat prakticky všechny druhy paliv včetně plynu
delta mitre (2) Na projektu se podílejí malé automobilky Ariel a Morgan. Delta Motorsport se ale již dohodla s jedním z velkých výrobců. Jeho jméno tají

Přednostmi spalovací turbíny jsou dlouhé servisní intervaly, spolehlivost a možnost spalovat prakticky cokoli. Vedlejšími výhodami jsou nízká hlučnost a minimální vibrace. Finančně vyjde turbína MiTRE na asi 35 000 korun, což je zhruba stejná investice jako do systému dočištění spalin moderního turbodieselu.

Delta Motorsport věří, že díky jejich turbíně nebude potřeba vybavovat auta obrovskými, těžkými a drahými akumulátory. Běžné auto by si tak vystačilo s menší sadou baterií pro dojezd do 100 km, o zbytek by se postarala turbína. Díky tomu by mohl být výsledný elektromobil nejen značně levnější, ale také lehčí a tím pádem by měl ještě menší spotřebu energie. A lépe by se ovládal.

Společnost Delta Motorsport se již dohodla s malosériovými automobilkami Ariel a Morgan na dalším financování a vývoji systému. Tvrdí také, že má již dohodu s nejmenovaným velkým výrobcem. Nechce ale prozradit, kdo to je. Pouze říká, že sériový vůz s jejich turbínou se představí v roce 2019 a na trh přijde o rok později.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?