Ačkoli to dnes zrovna nevypadá, že by elektrická auta byla bez dotací a pobídek konkurenceschopná, poslední dobou se zdá, že je to budoucnost. Motoristé si ale nebudou chtít zvykat na to, že ujedou maximálně dvě stě kilometrů a pokud budou cestovat třeba z Karlových Varů do Břeclavi, musí si zařídit někde u Benešova nocleh. A nabíječku. Nebo jet vlakem.
Řešením problémů s dojezdem elektromobilů může být spalovací motor, který funguje jako generátor. Nepohání přímo kola (takže se nepotýká s třecími ztrátami v převodovce a hřídelích), ale vyrábí elektřinu. Jistě, má to nevýhodu ve formě vypouštěných emisí, ale emise se vypouštějí i při výrobě elektrické energie v elektrárnách. Aspoň u nás. Bez uhelných elektráren to ještě nejde a v našich podmínkách se na energii se Slunce a větru spolehnout nemůžeme.
S efektivním řešením prodloužení dojezdu elektromobilů teď přišla britská technologická společnost Delta Motorsport. Představila koncept spalovací turbíny, která má energii potřebnou pro akumulátory elektromobilu vyrábět během jízdy.
Koncept se jmenuje Micro Turbine Range Extender (MiTRE). Pokusy s auty poháněnými turbínou tu již byly, ale tenhle systém se zdá být k sériové výrobě nejblíže. Jako generátor pracující v konstantních otáčkách totiž turbína funguje znamenitě. Stejnou výhodou se může pochlubit i Wankelův motor s rotačím pístem, který jako generátor pro prodloužení dojezdu testuje Audi a Mazda.
MiTRE je na první pohled skladné a jednoduché řešení. Turbína dosahuje výkonu 18 až 37 kW (25-50 k), což na výrobu elektřiny pro auta o velikosti od Fabie po Passat Variant stačí. Hmotnost necelých 50 kg je poloviční proti pístovému motoru s podobným výkonem. Tepelná účinnost dosahuje prozatím 30 % a společnost Delta Motorsport věří, že se brzy dostane na 35 %. To je hodnota srovnatelná s nejvyspělejšími pístovými spalovacími motory.
Přednostmi spalovací turbíny jsou dlouhé servisní intervaly, spolehlivost a možnost spalovat prakticky cokoli. Vedlejšími výhodami jsou nízká hlučnost a minimální vibrace. Finančně vyjde turbína MiTRE na asi 35 000 korun, což je zhruba stejná investice jako do systému dočištění spalin moderního turbodieselu.
Delta Motorsport věří, že díky jejich turbíně nebude potřeba vybavovat auta obrovskými, těžkými a drahými akumulátory. Běžné auto by si tak vystačilo s menší sadou baterií pro dojezd do 100 km, o zbytek by se postarala turbína. Díky tomu by mohl být výsledný elektromobil nejen značně levnější, ale také lehčí a tím pádem by měl ještě menší spotřebu energie. A lépe by se ovládal.
Společnost Delta Motorsport se již dohodla s malosériovými automobilkami Ariel a Morgan na dalším financování a vývoji systému. Tvrdí také, že má již dohodu s nejmenovaným velkým výrobcem. Nechce ale prozradit, kdo to je. Pouze říká, že sériový vůz s jejich turbínou se představí v roce 2019 a na trh přijde o rok později.