Rovné linie, nebo křivky? „Plovoucí“ displej, nebo integrovaný do přístrojové desky? Tvůrčí proces při vývoji koncepčního vozu, který je designérským cvičením, při němž jsou vymezovány hranice pro budoucí vývoj, přichází se stovkami otázek a vyžaduje stovky hodin navrhování tvarových řešení, stovky skic, na nichž se cizelují nové nápady. Celkem šest měsíců práce lze rozdělit do tří fází, v jejichž hlavní roli vystupuje CUPRA Formentor:
1 – Převádění nápadů do obrazů. „Automobil, po němž chcete přejíždět rukama.“S touto vizí se do vytváření prvních skic pustil Alberto Torrecillas, designér exteriéru vozu CUPRA Formentor. „Práce na designu koncepčního vozu nám poskytuje mnohem větší tvůrčí svobodu. Nejprve přeneseme nápady na papír. Někteří designéři rádi začínají kreslit na grafickém tabletu. Já však mnohem raději skicuji tužkou na papíru, což mi umožňuje přicházet s odlišnými návrhy.“Nápady přicházejí v podobě skic, tuctů kreseb, z nichž začínají být patrné přirozené tvary a proporce, které vytvářejí dojem, že se vůz pohybuje, i když stojí.
Tým z oddělení barev a materiálů věnuje maximální pozornost barvám i vnímání vozidla při každém doteku. V této oblasti se nejmodernější technologie prolínají s řemeslnými dovednostmi. Musejí být vybrány tkaniny a materiály, namíchány barvy karoserie. Pro tento model byl zvolen koncept „sportovní elegance“. Amanda Gómezová, návrhářka z oddělení barev a materiálů, k tomu říká: „Kůže, viditelné prošívání, povrchové úpravy hliníku i barva, kterou jsme vytvořili specificky pro tento koncept, modrá Petrol, to vše připomíná fanouškům automobilů garáž mechanika.“
2 – Koncept CUPRA v ulicích Barcelony i bez nutných úředních povolení:Po navržení designu přichází chvíle vdechnout mu život. V této fázi vstupují do hry vyspělé technologie. Designéři CAD (Computer Aided Design) převádějí kresby do grafických modelů 3D, aby bylo možné zahájit modelování přesných tvarů vozidla a vytváření všech jeho stylistických prvků. V této fázi probíhá také posuzování jednotlivých řešení, aby byly splněny veškeré technické požadavky, nezbytné pro realizaci vozidla.
Díky virtuální realitě lze vůz postavit doprostřed třídy Avenida Diagonal v Barceloně. Výsledný obraz je k nerozeznání od skutečnosti. „Ve dvourozměrném zobrazení dokážeme posoudit 75 % designu, zatímco ve 3D to je 100 %,“ vysvětluje Manel Garcés, vedoucí oddělení vizualizace.
Tento proces probíhá pro exteriér i interiér vozidla. „Dříve jsme navrhli celkový design a na konci jsme rozhodovali o tom, kam umístit audiosystém, tlačítka… Dnes začínáme rozhodováním o typu displeje a jeho umístění. Poté se věnujeme všemu ostatnímu,“ zdůrazňuje Jaume Sala, vedoucí oddělení vnitřního designu ve společenosti SEAT.
SEAT se zásadním změnám v těchto postupech přizpůsobil založením designérské digitální laboratoře, v níž jsou definovány uživatelské interakce s digitálními systémy. Prioritou laboratoře je zjednodušit pro uživatele ovládání i zobrazování a poskytovat největší možné množství informací v nejmenším možném počtu kroků. V případě konceptu CUPRA Formentor se jedná o výsledek dvou let testování na simulátoru. Během této doby vzniklo více než 3000 ikon, které definují panel přístrojů na 10“ displeji.
3 – Hliněný model: Tým modelářů použil 700 kilogramů modelářské hlíny k výrobě modelu v životní velikosti. Tím vdechli designu konceptu CUPRA Formentor fyzický život. Model lze pozorovat ze všech stran a je možné jej vnímat dotekem, v interiéru i exteriéru. „Designéři během procesu vytváření koncepčního vozu nepřetržitě uskutečňují změny designu, které okamžitě realizujeme na modelu. Tento syntetický průmyslový materiál nám umožňuje vytvářet průběžně změny a při pohledu na konečný výsledek by nikdo neřekl, že je tento vůz hliněnou sochou,“ říká Carlos Arcos, vedoucí oddělení modelování exteriéru.
Koncepční vůz v číslech
- 500 skic
- 100 digitálních vizualizací
- 700 kilogramů modelářské hlíny na každý model
- 1800 ikon na displeji a 1300 na panelu přístrojů
- 1 kilometr nití
- více než 50 testů barev