Nová Kia Stinger před časem oficiálně dorazila na český trh. Nevzpomínám si, že by se o nějakém modelu této značky tolik mluvilo už dlouho před jeho premiérou, ale není se čemu divit. Koncepce s podélně uloženým motorem, pohon zadní nápravy, bohaté testování na Nürburgringu a hlavně dohled Alberta Biermanna coby bývalého šéfa divize M automobilky BMW... Stinger zkrátka nabízí mnoho důvodů, proč se o něj zajímat a také my jsme byli hodně zvědaví.
Doporučujeme: Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Klasický redakční test už připravujeme, než se ale k němu dostaneme, pojďme se blíže podívat na motor, respektive na jeho výkon. Během několikadenní zápůjčky jsme totiž s touto novinkou zavítali také ke kolegům z Dieselpower a změřili výkon vrcholného šestiválcového motoru.
Kia Stinger ve své nejsilnější variantě GT používá zážehovou přeplňovanou jednotku o objemu 3342 cm3, opatřenou systémem přímého vstřiku paliva a variabilním časováním ventilů. Technici sáhli po dvou malých turbodmychadlech, protože takové řešení znamená v praxi lepší odezvu motoru na plynový pedál. Nechybí chladič motorového oleje, výfukové ventily plněné sodíkem nebo inteligentní dobíjení, v rámci kterého je akumulátor (mimochodem umístěný pod zavazadlovým prostorem) dobíjen především při brzdění.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Překvapivě dobrá
Oficiálně jednotka produkuje 272 kW (370 k) při 6000 ot./min a vrchol točivého momentu je 510 Nm, přičemž řidič by ho měl mít k dispozici od 1300 do 4500 ot./min. Pro úplnost dodejme, že Stinger vždy používá osmistupňovou automatickou převodovku původem z modelu Kia K7. V případě šestiválce dostanete na českém trhu vždy také pohon všech kol s mezinápravovou spojkou (systém je podobný třeba xDrive od BMW).
Kolik tedy má?
Kia Stinger na brzdě společnosti Dieselpower nezklamala, o čemž vás na první pohled přesvědčí naměřené průběhy točivého momentu a výkonu. Prohlédnout si je můžete na přiloženém obrázku:
Testovaný Stinger celkem výrazně překonal udávaných 272 kW (370 k), když se maximum výkonu zastavilo na hodnotě 295,1 kW (401,2 k). Motor dosáhl výkonového vrcholu téměř přesně v předepsaných otáčkách (6040 ot./min). Také točivý moment překonal oficiálně udávané číslo, když se vyšplhal na 562 Nm. Navíc je toto maximum dostupné zhruba v rozmezí od tří do čtyř tisíc otáček.
Naměřené průběhy vůbec stojí za pozornost, protože přesně odpovídají našim pocitům. Dvakrát přeplňovaný šestiválec krásně táhne už od nízkých otáček a ve svém nasazení nepolevuje až k samotnému vrcholu. Charakterem nemá příliš daleko k atmosférickým jednotkám.
Kia Stinger v nás zanechala téměř výhradně pozitivní dojmy, přičemž motor byl jedním z hlavních důvodů, proč se nám vůz tak líbil. Kromě silného zátahu opravdu nabízí také rychlé reakce (v režimu Sport nebo Sport+) a se spotřebou to navíc nijak zásadně nepřehání. O tom si ale více povíme v připravovaném testu.