Test Yamaha TMAX 560: Pan skútr

5 nových názorů
Autor: Yamaha

+

  • Výkonný a dynamický motor
  • Sportovně laděný podvozek
  • Vysoká kvalita zpracování

  • Absence konektivity a USB zásuvky
  • Vysoké sedlo

Maxiskútry nejsou na našem trhu zrovna bestseller, nicméně nový TMAX jasně naznačuje, že tuzemská skepse k tomuto druhu dopravy má jít stranou a zkusit se má všechno. A tak jsme vyrazili směr Lisabon, abychom (maxi)skútrování přišli na chuť. Stalo se?

Už na místě působí „Max“ maximálně především co do délky

Nemalá část motorizované Evropy (budeme-li se bavit konkrétně o TMAXu, tak přesně 275 000 lidí) to už nějakou dobu chápe – pokud se chcete po městech i mimo ně přesouvat relativně svižně, je třeba sednout na něco jednostopého. A pokud se nechcete neustále soukat do a z kombinézy či textilu, ale chcete si to sypat skrz zácpu v „hodobožovém“ obleku, není nic snazšího než naskočit na skútr anebo ještě lépe, maxiskútr. Ten v sobě totiž pojí dynamické výkony ne nepodobné velkému motocyklu s pohodlím a praktičností ještě většího, jenže při zachování maximální jednoduchosti řízení, ochrany před nepřízní počasí či prostupnosti čím dál hustší dopravou. Pokud to trochu zobecníme a odlehčíme (ne doslova), Yamaha TMAX je vlastně takový malý zázrak, kdy se konstruktérům za 20 let ladění (ostatně mají to ve znaku hned třikrát) podařilo nacpat „pohodlnostní“ výhody FJR do balíčku, který se řídí tak snadno jako PW tříletého caparta.

Klame tělem

A to bez nadsázky. Je téměř neuvěřitelné, že se s 220kilogramovým fortelem TMAXu dá zacházet tak samozřejmě a bez nutnosti mít hromadu bikerských zkušeností! A že nám portugalská metropole a její okolí daly během mezinárodní prezentace okusit snad všechny myslitelné podmínky pohybu na skútru – snad jen ten sníh chyběl. Hned začátek naší 230kilometrové pouti, který proběhl na zmáčených kočičích hlavách, nás nechal vyzkoušet um japonských inženýrů, kterak přechytračit fyziku. Už na místě působí „Max“ maximálně především co do délky. Osvěžený a nutno dodat, že velmi povedený design však stroji propůjčuje dostatečně atletické křivky. Žádný drobek to ale není – už jenom sedlo ve výšce 800 mm může pro menší postavy představovat vzhledem k jeho šíři celkem překážku. Konstruktéři sice zapracovali na hmotách okolo sedla, aby bylo snazší došlápnout, nicméně i při mých 184 centimetrech jsem moc často celým chodidlem na zemi nestál. Stejně tak místo pod sedlem by soudě dle vnějších proporcí mělo být větší než na jednu integrální přilbu a pár drobností. Avšak při pohledu na sexy tvarování zadní partie i světla po vzoru R1 to „téčku“ moc rádi odpustíte.

Dvojici analogů doplňuje dvoubarevné TFT, které sice zobrazí vše více či méně důležité, ovšem technofilové by jistě ocenili mnohem více informací
TMAX designově hodně prokouknul. Mezi praktické pomocníky přibyl třeba centrální zámek hlavního stojanu

A co teprve, když se dá po odblokování staré dobré lankové ručky na levém řídítku do pohybu! Tomu ovšem předchází probuzení zásadně inovovaného paralelního twinu, jak jinak než praktickým bezklíčkovým zapalováním. Dvouválec dostal trochu víc spalovacího prostoru, pár koníků výkonu a plní normu Euro 5. Kromě toho si vypůjčil několik ryze motocyklových technických fines – kované písty, ojnice a vačky, lehčí kliku. Dostal také větší sací ventily a nové vstřikovače a převodovka CVT zase zrevidované poměry.

Test elektrického skútru BMW C Evolution: Pod proudem
Přečtěte si také:

Test elektrického skútru BMW C Evolution: Pod proudem

V praxi se to všechno projevuje tak, že motor s velkým skútrem obstojně cvičí, přičemž je výkonově stále v mezích kategorie A2, lépe akceleruje (ve 120 km/h nemá problém citelně zrychlovat až ke 180 km/h) a trošku méně „žere“. Testovací trasa ve více než svižném tempu představovala kombinovaný průměr 5 litrů na sto (Yamaha slibuje 10% úsporu). Takže není problém na jednu nádrž ujet přes 300 km. Nechybí ani dvojice jízdních módů. Na moc důvodů, proč po 99 % času v sedle nenechat zapnutý režim Sport, ovšem nepřijdete. Zvlášť když vás jistí nevypínatelná kontrola trakce, která reguluje vaše ambice s grácií a bez nepříjemných záseků.

Kvalita

TMAX je ryzí Yamaha se vším, co k tomu patří. Takže nehrozí, že by nějaký detail byl odfláknutý nebo na něj byl použit co nejlevnější materiál. Za 20 let historie modelu navíc značka velmi dobře zná cílovou skupinu a ví, že ta by šizení nestrpěla. Proto se vedle materiálů nešetřilo ani na použitých komponentech. Masivní USD vidlice dostala tvrdší pružiny i jiné nastavení tlumení. Za následek to nemá žádný dramatický úbytek na komfortu, rozhodně teď ale můžete jet s TMAXem ještě rychleji a především jistěji. Hodně tomu pomáhají i 15palcová kola, jež obouvají pneumatiky Bridgestone Battlax SC, které se skvěle předvedly na suchu i na vodě.

Radiální čtyřpístky i design ráfků odkazují k YZF modelům značky. Brzdí ideálním způsobem
Tech MAX je jistotou dobrého výběru a zárukou toho, že dostanete to nejlepší

Jistota a samozřejmost, s jakou se vylepšený Max nechává posílat do oblouků s nádhernými výhledy za městem, je místy až zarážející – kolikrát jsem se přistihnul, že na konvenční motorce s podobným výkonem bych takhle rychle nejel. Rozhodně neplatí, že pokud uvidíte během výletu na vaší MT-09 nový TMAX v zrcátku, máte automaticky vyhráno – s nebojácným pilotem v sedle umí být „Max“ neskutečně rychlý. A dokáže i velmi rázně zpomalit! Dvojice ra­diálních čtyřpístků pracuje s jemným ABS v harmonii. Ostřílený biker by si přál jejich nástup razantnější, manažer při přesunu ucpanou Prahou po dešti zase ocení jejich rozumné dávkování.

Když už, tak už

U velkého skútru v této cenové relaci se na kompromisy nehraje a dokládá to i prodejní statistika – naprostá většina prodaných TMAXů byly vždy „ty lepší“ verze. V minulosti jich bylo dokonce vícero, pro sezonu 2020 výrobce nabízí dvě: standardní a luxusní s označením Tech MAX. Obé mají poměrně bohatou sério­vou výbavu, Tech MAX si mě ale získal především elektricky nastavitelným plexi, vyhřívanými gripy a sedlem (v ranní mlze a zimě k nezaplacení!), nastavitelným zadním odpružením, tempomatem a uzamykatelnou přední přihrádkou. Ale hlavně dedikovaným barevným provedením se zlatými ráfky a vidlicí! Standardní TMAX si můžete sice vylepšit městským, sportovním či zimním paketem, ale když už, tak už – Tech MAX je jistotou dobrého výběru a toho, že dostanete v rámci modelu to nejlepší.

Kde jsi, konektivito?

Tech MAX sice nabízí konektivitu s aplikací MyTMAX Connect, která vám první rok zdarma prozradí, kde skútr stojí a jestli jej zrovna někdo nekrade. Nicméně ve světle toho, že konkurence už i do velkých cestovních motocyklů zabudovává Apple CarPlay a podobné výdobytky IT světa, je TMAX v této oblasti stále poněkud na štíru. Vždyť kde jinde než v hi-tech skútru do města i za něj by měla být možnost úřadovat takříkajíc v sedle a mít o tom přehled na pořádně velkém a barevném TFT displeji… Nebo alespoň možnost dobít si pod sedlem před schůzkou počítač.

Videodojmy: Yamaha Niken
Přečtěte si také:

Videodojmy: Yamaha Niken

TMAX do sezony 2020 vykročil nohou evoluční, nikoliv revoluční. Zkrásněl, zjistěl, posílil, zdražil, ale pořád zůstává jedním z etalonů maxiskútrového světa. Stávající majitelé tak mohou směle přemýšlet o osvěžení vozového parku – chybu udělat rozhodně nemohou. A abych nezůstal dlužen odpověď na otázku z úvodu článku: Ano, stalo se… Doporučuji, abyste si to někdy vyzkoušeli taky!

Yamaha TMAX 560: Verdikt

Nový TMAX je krásným příkladem toho, že se i skútr může chovat jako motorka a přitom zůstat absolutně uživatelsky nenáročný, řidičsky samozřejmý a kaž­dodenně použitelný. Motor má dostatek síly, šasi přebytek hbitosti i pohodlí a zpracování nemá chybu. Dobrý mechanický dojem tak na konec nezkazí ani absence době poplatné plnohodnotné konektivity, vícero elektroniky či alespoň USB zásuvky pod sedlem. TMAXů by u nás mohlo a mělo jezdit víc, přinejmenším velkým městům by to ulevilo a přibylo by i veselých lidí, protože řízení tohoto maxiskútru může být setsakramentská zábava i adrenalin!

Foto: Yamaha


Cena testovaného modelu: 334 990 Kč
Technické údaje Yamaha TMAX 560 Tech MAX
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1575
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 800
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/117
Úhel krku řízení (°): 62
Pneumatika vpředu 120/70-R 15
Pneumatika vzadu 160/60-R 15
Hmotnost (kg): 220
Objem nádrže (l): 15
PODVOZEK
Rám: litý příhradový z hliníku
Zavěšení vpředu: USD vidlice Ø 41 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice,
centrální tlumící jednotka
Brzdy vpředu: 2x čtyřpístkový třmen, Ø 267 mm
Brzdy vzadu: jednopístkový třmen, Ø 282 mm
MOTOR
Konstrukce: řadový dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 562
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 35/7500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 55,7/5250
Marty (neregistrovaný)
Krásný stroj :O Přemýšlím o tom, že si dříve nebo později skútr pořídím, protože zácpy mě už nebaví... A drahé náhradní díly taky ne... NJN náhradní díly na skútr jsou levný (https://scooter-tuning.cz/)
Jaroslav (neregistrovaný)
Skútr za pakatel. Jestli se za tu cenu prodává, klobouk dolů. Třeba ho jednou na silnici potkám.
Martin (neregistrovaný)
Pěkný, ale raději bych šel do Suzuki Burgman 650. Z mého pohledu je to zatím nejlepší maxík.
klo02 (neregistrovaný)
Proti Tmaxu je to docela neohrabaný. A problém přijde i se servisem. Ceny dílů jsou přemrštěný a co chtěji za řemen je docela tragický.
klo02 (neregistrovaný)
S tou konektivitou zaspali dobu o parník. Měli by se jít podívat do Kymca na AK 550 a jeho systém NOODOE. Nechápu, že za tu cenu nenabízí nějaký obdobný systém, když o víc než 70tis levnější konkurence to tam může mít už v základu.
  • Našli jste v článku chybu?