Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Evo 147 kW: Koncernová klasika

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Praktický interiér 
  • Velmi solidní zpracování 
  • Vynikající adaptivní světla 
  • Příjemně naladěný podvozek

  • V praxi motor svůj výkon maskuje
  • Spotřebu jsme čekali nižší 
  • Nechcete za 1,1 milionu raději Sorento?

Tiguan tak dlouho zvyšoval svůj prodejní úspěch, až se stal nejprodávanějším Volkswagenem na světě. Aktuální druhá generace dorazila v roce 2016, minulý rok byl odhalen facelift. Však už bylo na čase, a to jak co do obecného stáří, tak po stránce zpřísňujících se emisních norem.

Modernizace se proto nesla zejména v duchu výměny motorizací. Oblíbený dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr odešel do důchodu, vznětové jednotky byly nahrazeny modernějšími agregáty TDI Evo u nás známými především z modelů Škoda. V podstatě na místo původního biturba se nastěhoval nový plug-in hybrid disponující systémovým výkonem 180 kW (245 k). Jde o identickou pohonnou jednotku, jako najdeme třeba ve Škodě Octavia RS iV.

Designová revoluce se nekonala, hlavní úlohou faceliftu byla výměna motorizací. Zvenku poznáte nový Tiguan zejména podle přepracované přední části. Vzadu jsou nové koncové svítilny nebo nápis Tiguan umístěný pod logem

Aby nebylo ústupků vůči emisím mnoho, přidal Volkswagen ještě zajímavou novinku v podobě ostré varianty R. V jejím případě jde o zážehový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 235 kW (320 k). Tento motor známe pro změnu třeba z modelů Cupra, případně od nového Golfu R. My ale dnes testujeme klasický diesel 2.0 TDI, naladěný na 147 kW (200 k). V realitě dnešní nabídky je to ten nejsilnější vznětový motor, jaký si do Tiguanu můžete objednat. Vždy se dodává s automatem, pohonem všech kol a nejvyšší výbavou Elegance. A tedy s poměrně vysokou cenovkou. Tuto verzi pořídíte od 1 171 900 Kč.

200 ukrytých koní 

Motor 2.0 TDI Evo v příčné zástavbě jsme poprvé řídili v kombinaci s novou Škodou Octavia v provedení naladěném na 110 kW (150 k). Slušnou dynamikou a hlavně nízkou spotřebou na nás velmi zapůsobil. Silnější provedení vznětového dvoulitru v kombinaci s vyšším a těžším automobilem ale naopak trochu zklamalo. Zejména po stránce spotřeby, protože ta se od počátku pohybovala kolem osmilitrové hranice, na dálnicích to bylo i více.

Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 kW) 4Motion: Než přijde Kodiaq
Přečtěte si také:

Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 kW) 4Motion: Než přijde Kodiaq

Předchozí provedení naftového dvoulitru bylo naladěné na 140 kW (190 k). Podle oficiálních tabulek by měla být novinka při sprintu na 100 km/h rychlejší o 0,4 s (7,9 s vs. 7,5 s) a o 3 km/h je vyšší také maximální rychlost. Pocitově lze ale jen těžko takto s odstupem určit, zda je nový motor skutečně svižnější. Jednoduše proto, že svůj výkon důkladně maskuje a někdy se zdá být i trochu líný.

Na jistou subjektivní lenost jsme si ale stěžovali už v prvním testu tohoto modelu. S výjimkou jízdního režimu Sport je zkrátka odezva na plyn rozvážná, což je ale částečně také dílem nastavení automatické převodovky. Nakonec se na to ovšem zvyknout dá a navíc máte k dispozici také režim Individual, který vlastní kombinaci různých nastavení. Mimochodem, Tiguan nabízí ještě terénní režimy jízdy, z nichž tím nejzajímavějším je Off-road Expert. Je to obdoba režimu Individual, ale určená pro jízdu terénem.

Nový motor 2.0 TDI Evo nabídne maximálně 200 koní. Dvakrát přeplňovaná verze je dnes už minulostí
Volba jízdních režimů pomocí otočného ovladače, nikoliv přes dotykový displej, zůstala.

Když pomineme důkladnou kamufláž jinak solidního výkonu, pak Tiguan jezdí velmi dobře. Respektive jezdí přesně tak, aby splnil očekávání běžných zákazníků. Je tichý, komfortní, na dálnici dokáže držet i vyšší tempo a s předjížděním také nebude problém. Jízdně je to zkrátka taková ta koncernová klasika. Nemůžeme říci, že by nás nový Tiguan po jízdní stránce něčím nadchl, ale kritizovat nemáme co. Prostě velmi dobré SUV. Nic více, nic méně.

Jaké jsou novinky v praxi? 

Kromě navýšení výkonu přinesl motor 2.0 TDI Evo řadu dalších novinek, jak třeba vodou chlazené turbodmychadlo nebo systém Twin Dosign, což v překladu znamená dvojité vstřikování močoviny. Tyto změny ale zajímají spíše úřady sledující normovanou produkci emisí. Pozornost běžného zákazníka jistě upoutá něco jiného.

Především to bude digitalizovaný interiér, který teď kombinuje dnes už starý přístup s novou, plně dotykovou ergonomií. Podobně jako třeba u modernizovaného Arteonu vznikl docela zajímavý mix prvků známých z nové generace koncernových modelů nižší střední třídy a modelů o něco starších. Do Tiguanu se tak nastěhoval nový multimediální systém MIB 3, který má v testovaném příplatkovém provedení Discover Pro dotykový displej o velikosti 9,2" a žádná pevná tlačítka. Samozřejmostí jsou konektory USB-C a „přirozené“ hlasové ovládání.

V základu zůstal interiér stejný, nový je ale multimediální systém a dotykový panel pro ovládání klimatizace
Dříve zde byly ergonomicky výborné velké otočné ovladače, nové provedení má dotykové lišty. Není to ideální, ale dá se na to zvyknout

A změnil se také panel s ovladači klimatizace. Ten sice zůstal na původním místě, ale otočné ovladače už nenabízí. V prvních chvílích vás to možná bude štvát, po nějaké době si patrně zvyknete. Každopádně je fajn, že ovládání klimatizace zůstalo samostatně. Vlevo pod volantem pak najdete na rozdíl od nových Golfů a Octavií původní otočný ovladač pro světla. Je to takový roztomilý důkaz skutečnosti, že nové tlačítkové řešení rozhodně není alespoň co do ergonomie lepší. Součástí výbavy Elegance pak je ještě digitální přístrojový štít, ale ten už dobře známe.

Test Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic: Nebezpečný Mexičan
Přečtěte si také:

Test Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic: Nebezpečný Mexičan

Díky displejům a většímu množství lesklých ploch působí interiér modernizované verze hodnotněji, o přínosu z pohledu ergonomie lze ale trochu pochybovat. Jinak zůstalo vše víceméně při starém. Majitel dostane rozumné množství prostoru, posuvné zadní sedačky, solidní zavazadelník a jako bonus ozvučení Harman/Kardon, které je další z dílčích novinek zatím posledního faceliftu. Tedy pokud si za něj k vrcholné výbavě připlatí dalších 20 tisíc.

Tiguan se samozřejmě změnil i zvenku. Jak moc se výsledek povedl, to nejlépe posoudí každý sám. Důležitější je fakt, že nově tvarovaná světla mohou být adaptivní (systém IQ.Light LED Matrix je standardem pro výbavu Elegance) a že fungují skvěle.

Chválu si zaslouží i asistenční systémy. Modernizovaný Tiguan zvládne asistovanou jízdu až do rychlosti 210 km/h. Má to ale své limity, zejména pokud jde o kombinaci s inteligentním adaptivním tempomatem. Systém je až příliš opatrný. I na okreskách sice můžete tento asistent využívat a vůz bude většinou opravdu zpomalovat do obcí i do zatáček, okamžitě se z vás ale stane brzda provozu. Občas navíc Tiguan přečte nějaké rychlostní omezení, které se vaší komunikace netýká, a začne zbytečně brzdit. To je ovšem pro současná auta pořád celkem běžné. Každopádně při delší jízdě po dálnici nebo při poskakování v koloně se na asistenční systémy VW můžete spolehnout.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Evo 147 kW: Verdikt 

Volkswagen Tiguan je i po faceliftu stále klasickým koncernovým automobilem stavěným pro zákazníky, kteří chtějí vsadit na jistotu. Dostanou přesně to, co očekávají. Po týdenním soužití sice nelze říci, že by nás tohle auto něčím vyloženě poslalo do kolen, ale na druhou stranu v žádném myslitelném pohledu nedělá nic špatně.

Jediným problémem by snad mohla být cena. Testovaná nejsilnější naftová motorizace vyjde téměř na 1,2 milionu. Výbava je víceméně kompletní, pořád ale můžete připlácet třeba za adaptivní tlumiče, navigaci Discover Pro, skvěle tvarovaná sedadla ergoActiv, head-up displej nebo kožené čalounění. Pro srovnání, Škodu Kodiaq koupíte s identickou motorizací ve výbavě Style za v podstatě identické peníze. A pokud byste se nepatrně omezili po stránce výbavy, pak si za 1,2 milionu můžete koupit obří Sorento nové generace, také s dvousetkoňovým dieselem. My bychom, kvalitám modernizovaného Tiguanu navzdory, měli veliké dilema.

Foto: Lukáš Dittrich


Základní cena testovaného vozu: 1 171 900 Kč
Technické údaje Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Evo 147 kW
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný čtyřválecc
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Nejvyšší výkon (kW: 147
Nejvyšší točivý moment (Nm: 400
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 216
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4509
Šířka bez zrcátek (mm): 1839
Výška (mm): 1635
Rozvor náprav (mm): 2679
CENY A VÝBAVY
Cena ST (Kč): 1 171 900
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?