První generace velkého SUV značky Škoda se ukázala být přesně takovým úspěchem, jak se při jeho uvedení prorokovalo. Za osm let si Kodiaq našel po světě více než osm set tisíc zákazníků a vydělal firmě spoustu peněz, po takové době ale přece jen nastal nejvyšší čas na výraznější změnu.
Druhá generace tedy přijíždí na podobném půdorysu a s podobnou kombinací předností, ale v mnohem modernějším podání designu a techniky.
Jak se vám líbí?
Přestože nový Kodiaq je jen o šest centimetrů delší a ostatní rozměry včetně rozvoru narostly ještě méně nebo vůbec, opticky působí téměř jako o třídu mohutnější auto. Je to výsledek chytré designérské práce s horizontálními liniemi jak na přídi a zádi, tak na bocích.
Nová Škoda Kodiaq na oficiálním videu
Efekt optického protažení je obzvlášť výrazný u varianty Sportline s černým zadním sloupkem karoserie. Designový jazyk Modern Solid se zaoblenými rohy světel a dekorativními prvky působí oproti dřívějším rovným přímkám cize a trochu asijsky, kombinace masky a světel mi dokonce připomíná Suzuki SX4 (což nemá být pochvala), a proporce s dlouhými převisy karoserie nejsou právě atletické, to vše je ale patrnější na fotkách nebo při pozorování z větší dálky.
Zblízka a naživo převládá dojem uklidňující mohutnosti, který vedle praktických stránek bezesporu patří k hlavním prodejním lákadlům velkých SUV. Jestli podsvícená maska chladiče patří na stranu kladů nebo záporů, nechám na vašem uvážení.
Mezi plusy zato jednoznačně patří bezklíčové odemykání a zamykání, které – konečně! – funguje automaticky, když k vozu přicházíte nebo odcházíte, a hezkým moderním detailem jsou i animované směrovky. Ještě před pár lety obdivovaná výsada luxusních Audi.
Troufám si hádat, že jen málo zákazníků se do nového Kodiaqu zamiluje díky jeho vzhledu, zato bude dost těch, kdo se jen pohrnou podepsat kupní smlouvu po nahlédnutí dovnitř. Symetrické linie palubní desky působí originálně (a znalci v nich mohou vidět poctu ikonickému prvnímu Mustangu), minimum fyzických ovládacích prvků vytváří v kombinaci s velkými displeji atmosféru moderní elegance a v testované verzi byl dojem téměř prémiového luxusu podpořen ještě čalouněním v červenohnědém odstínu „Cognac“.
Ve vyšších verzích výbavy dostanete „Top ergonomická“ přední sedadla s ortopedickou certifikací AGR, vyhříváním, ventilací a deseti masážními vaky, které v nejintenzivnějším nastavení potrápí vaše záda s nekompromisním důrazem zkušené Thajky.
Každý jsme jiný a subjektivní komfort sedadel je téměř stejně individuální jako třeba vnímání vnitřní hlučnosti. Za sebe mohu jen říct, že mimo segment nejluxusnějších velkých vozů bych si těžko vybavil model, ve kterém by se mi sedělo příjemněji než v novém Kodiaqu.
Parádní podvozek
Že se na palubě dobře „bydlí“, by mnoha lidem ke spokojenosti stačilo. Nejnovější Kodiaq ale také moc hezky jezdí. Škoda v komunikaci hodně zdůrazňuje přínos nových adaptivních tlumičů DCC+ od firmy KYB s oddělenou regulací tlumicího účinku ve stlačení a roztažení (neboli „kompresi“ a „odskoku“).
Z některých jiných vozů ovšem dobře víme, že ani sofistikovaná technika není samospásná, pokud ji nedostanou do ruky zkušení a pečliví ladiči. Což se zde zjevně stalo, protože při běžné jízdě po běžných silnicích Kodiaq měkce péruje způsobem, který většina lidí instinktivně vnímá jako luxusně komfortní, zatímco při dynamičtější jízdě osloví i náročnějšího řidiče přesným řízením a jistotou ovládání. Ovšem jen v normálním nebo sportovním režimu, ten komfortní zůstává i při razantních manévrech rozhoupaný až příliš.
Pokud jste četli test nového Superbu, víte, že jsem trochu ohrnoval nos nad benzinovou patnáctistovkou. Zato nejvýkonnější diesel je pro velké cestovní vozy tohoto ražení jako stvořený. Jednotka 2.0 TDI sice kvůli stále přísnějším emisním normám přišla o pět kilowattů nejvyššího výkonu, zejména ve středních otáčkách ale dokáže patřičně zabrat a v žádné provozní situaci neobtěžuje protivným dieselovým hlukem.
I pod zátěží zní docela důstojně, lze-li něco takového říct o vznětovém čtyřválci. Robustní převodovka DSG s mokrými spojkami pak umí nabídnout takovou plynulost a rychlost řazení, jakou od velkého drahého vozu právem očekáváte. Kombinace 2.0 TDI 142 kW DSG se zatím dodává výlučně s pohonem všech kol. I proto není na místě očekávat zázračnou úspornost.
Tento pohon má v sedmimístné variantě homologovanou spotřebu rovných 8 l/100 km, v náročném provozu „po Praze a okolí“ jezdí běžně za deset. Což by vás nemělo zaskočit. Vždyť se bavíme o mohutném SUV se značnými jízdními odpory.
V každodenním životě na palubě určitě oceníte barevný head-up displej nebo pokročilý soubor systémů asistované jízdy s prediktivním tempomatem, adaptivním vedením v pruhu a asistentem jízdy v koloně. Stejně jako v novém Superbu jsem i zde měl pocit, že falešných poplachů kvůli imaginární překážce například v zatáčce je víc, než by se mi líbilo.
Nijak závažně to ale nesnižuje celkově dobrý dojem z fungování asistenční elektroniky ani užitek, který tyto systémy při běžném ježdění v každodenním hustém provozu přinášejí. Pokud stále patříte k lidem, kteří je z trucu odmítají používat, i když je třeba ve služebním autě mají, úplně zbytečně si děláte řízení náročnějším.
Odveze přes dva kubíky
O povedeném ovládání prostřednictvím otočných prvků Smart Dials a velkého centrálního displeje jsme se zmiňovali už v recenzi nového Superbu. Tady je vše stejné, nebudeme se tedy opakovat a podíváme se raději na praktičnost, která je u SUV prvořadá. Pětimístná verze nabídne zavazadlový prostor o objemu masivních 910 litrů, respektive 2105 po sklopení zadních opěradel.
I se třetí řadou sedadel (dodávanou za příplatek 22 000 Kč) je to stále velmi úctyhodných 845/2035 litrů. Popřípadě 345 l, obsadíte-li všech sedm míst. Sedadla ve druhé řadě jsou opět posuvná, takže můžete poměr prostoru pro cestující a prostoru pro zavazadla měnit podle potřeby.
Pro tahání těžkých přívěsů se – nepřekvapivě – nejvíce hodí vrcholná motorizace 2.0 TDI 4×4. Utáhne 2300 v pětimístné a 2500 v sedmimístné verzi. Světlá výška 187 mm a přední nájezdový úhel 17° nepředurčují Kodiaq k velkým terénním dobrodružstvím, ale s příplatkovým (6500 Kč) paketem pro špatné cesty se alespoň nemusíte bát poškození vany nebo podvozku při kontaktu s povrchem.
Pokud se vám nový Kodiaq líbí a máte na něj našetřený rovný milion, můžete od prodejce odjet ve voze se základní patnáctistovkou v metalíze a výbavě Selection (vyhřívaná přední sedadla, třízónový Climatronic) a ještě vám koruna zbude. Testovaná kombinace vrcholné výbavy Exclusive Selection a vrcholné motorizace 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 vyjde na 1 415 000 Kč.
Za tuto částku ovšem dostanete prakticky veškerou možnou výbavu včetně prvků, za které se u Škody dříve připlácelo extra i v nejvyšších verzích: Matrix LED světla, adaptivní podvozek, head-up displej, Asistovaná jízda 2.0… V ceně jsou i výše opěvovaná Top ergonomická sedadla včetně masáže, vyhřívání zadních sedadel, audio Canton se 14 reproduktory a bezklíčové odemykání. V nabídce příplatků tak zůstává jen panoramatická střecha, 3. řada sedadel, nezávislé topení, tažné zařízení s Trailer Assistem a nějaké to příslušenství.
Pokud vám zcela unikl neblahý vývoj cen nových aut v posledních letech, může vám 1,5 milionu za nejlepší škodovku připadat hodně, ale jestli někde prodávají auto stejných kvalit za výrazně nižší částku, popřípadě auto mnohem lepších kvalit za stejnou částku, přijďte mi ho ukázat. Já o něm nevím.
+ Prostorná a variabilní kabina, elegantní interiér, nabídka moderních asistenčních a komfortních funkcí na úrovni prémiového segmentu, vynikající přední sedadla s poctivou masáží, kvalitní zpracování, velmi zdařilé naladění podvozku |
---|
- Design není láska na první pohled, falešné poplachy systému Front Assist, chudák recenzent nemá, co by pořádně zkritizoval) |
Zdroj: autorský text