- Kultivovaný motor a převodovka
- Vyspělý podvozek
- Citlivé řízení
- Velmi dobré brzdy
- Inovativní přístrojový štít
–
- Malý a nepraktický kufr
- Ovládání infotainmentu
- Méně místa na nohy vpředu
- Slabší výhled z vozu
Píše se rok 1983, po šestileté rekonstrukci se znovu otevírá Národní divadlo a Sovětský svaz chystá v Čechách rozmístění atomových raket. Ve svobodné části Evropy však mají motoristé jiné starosti: Na trh přicházejí dva městské hatchbacky, které ovlivní příští generace aut na několik desetiletí. Giugiarův Fiat Uno zaujme ostře řezaným stylem karoserie s vysokou střechou a jeho pečlivě obestavěný vnitřní prostor nemá ve své době konkurenci. Jeho rivalem je Peugeot 205, který sice nepřichází s ničím zásadně revolučním, ale jeho líbivý vzhled, nízké těžiště a vitální motory mu vtisknou geny auta, za jehož volant je radost usednout. Ostatně sportovní verze GTi se rychle stala legendou a kusy, které přežily až do dnešních dní, jen stěží pořídíte pod půl milionu korun.
U následovníků dvěstěpětky už to s jízdou nebylo tak slavné. Nakonec proč stavět zábavné auto pro chronicky přetížené pařížské ulice, řekli si zřejmě v Rueil-Malmaison. Jenže někdo v PSA očividně odešel do penze a místo něj nastoupil pamětník, kterému staré dobré geny dvěstěpětky chyběly. A po šestatřiceti letech se je rozhodl propašovat do druhé generace Peugeotu 208.
Francouzská novinka je bez nadsázky autem mnoha tváří: Z fešácky zdobné (testované) verze GT Line ze sebe dokáže sestupně po jednotlivých úrovních výbav setřást všechna svá pozlátka, aby v základním provedení Like přišla takřka o vše, čím plní televizní reklamu. Pod její kapotou stále můžeme slyšet tlukot dieselového srdce, zatímco mnozí už nad naftou v malém autě zlámali hůl. A konečně, ve stejné karoserii se může skrývat i čistě elektrický pohon, aby i poptávce po autu s nulovými lokálními emisemi bylo učiněno zadost.
Zákaznicky dominantní volbou bude nepochybně benzinová tříválcová dvanáctistovka, jež je v nabídce se 75, 100 a 131 koni. Pro nejsilnější verzi, která prošla naším testem, je k dispozici pouze nejvyšší stupeň výbavy a řazení rychlostních stupňů probíhá výhradně prostřednictvím osmistupňového automatu japonské firmy Aisin.
Mezi generacemi narostl Peugeot 208 do délky o osm centimetrů, přičemž mezi nápravy jdou k dobru pouhé dva milimetry. Zároveň je auto o tři centimetry nižší a také o 4,4 centimetru užší – je to dáno prostorově úspornější konstrukcí zpětných zrcátek, přičemž samotná karoserie je naopak o šest milimetrů širší.
Proporční změny s sebou přinesly i vedlejší efekty, které ne vždy dopadly ku prospěchu věci. Tak třeba zavazadlový prostor se mezigeneračně zmenšil o 20 litrů a má jich teď 265 (s místem na rezervu 309), k zadním sedadlům je přístup skrz úzké dveře a nad hlavou tu není místa nazbyt. Přístup Francouzů k uspořádání vnitřního prostoru byl vždy spíše spontánní než promyšlený, a také v případě dvěstěosmičky částečně zvítezil styl nad funkcí. Madlo předních dveří uzurpuje prostor na úkor levé řidičovy nohy, totéž zažívá zrcadlově i spolujezdec.
Jsou ale auta, která dokáží maličkostmi jen otravovat a jejich uživateli za prodělaná příkoří nenabízejí žádnou kompenzaci. Novému Peugeotu se ale podařilo všechny nedostatky přebít několika zásadními kvalitami, které řidič odhalí už po pár kilometrech jízdy. Jednou z těch podstatných je sladění převodovky s motorem. Osmistupňový automat nejenže řadí hladce a plynule, ale v žádném režimu jízdy motor nepodtáčí, což je při dnešních administrativních tlacích na co nejnižší spotřebu samo o sobě pozoruhodné. K tomu se dokáže nenásilně přizpůsobit řidičovu stylu a váhavost nepatří mezi jeho vlastnosti. Nepochybně zaslouží pozornost potenciálního zájemce o novu dvěstěosmičku také u stokoňové motorizace, kde je souběžně k mání i šestistupňový manuál (cenový rozdíl je 50 000 korun).
Další nezpochybnitelnou kvalitou francouzské novinky je odladění podvozku, především schopnost filtrovat drobné nerovnosti. Jeho jízdní vyspělost je o to překvapivější, že k ní nedochází žádnými sofistikovanými metodami: Vpředu je náprava klasické koncepce pseudo McPherson s trojúhelníkovým spodním ramenem, vzadu najdeme klikovou nápravu s torzní tyčí. A navzdory tomu, že sedmnáctipalcová kola s nízkým profilem na malých autech obvykle skoncují s komfortem, tady se jim to kupodivu nepodařilo.
Do třetice dobrých zpráv, řízení Peugeotu má tentokrát velmi slušnou zpětnou vazbu! A vytváří přesně ten rozdíl mezi pouhým přibližovadlem a autem, se kterým je radost někam vyrazit.
Nebyl by to ovšem Peugeot, aby nepřišel s něčím, co ještě nemá nikdo jiný. A tak zatímco se ostatní automobilky chlubí digitálním přístrojovým štítem, přispěchal s jeho novou generací v podobě trojrozměrného zobrazení. Toho dociluje pomocí obrazovky ukryté ve stropě přístrojové kapličky, jejíž obraz se zrcadlí na polopropustné fólii. A vytváří dojem, že se grafy, číslice a sdělení palubního počítače v podobě pop-up oken vznášejí prostorem. Celé je to nejen hodně nezvyklé, ale především překvapivě dobře fungující. Jen grafika některých údajů (například jakýchsi vějířů zobrazujících otáčky nebo teplotu motoru) není bez patřičné dávky pozornosti na první pohled srozumitelná. Zobrazení však lze různě měnit a trojrozměrnost dokonce úplně vypnout, takže každý si najde takové, které mu nejlépe sedne. Ale i v případě trojrozměrného kokpitu platí, že technické finesy nejsou v nové 208 úplně zadarmo. Je totiž exkluzivně vyhrazen jen pro dvě nejvyšší verze Allure a GT Line, ostatně stejně jako působivá LED světla s grafikou tří drápů. Bez nich nová 208 ztrácí trochu ze svého charakteru, ale pořád je to hodně dobré.
Interiér
Přední sedadla jsou velkoryse dimenzovaná, řidič je ale poměrně těsně obestavěn z levé části výplněmi dveří a z pravé středovým tunelem. Vyšším jedincům by tato dispozice nemusela vyhovovat. Na straně spolujezdce je méně místa na nohy než u řidiče, stěna oddělující kabinu od motoru je zde posunuta více do interiéru. Zadní sedadla jsou rozdělena v poměru 60:40, průvlak na lyže chybí. Využitelnost kufru je limitována šestnácticentimetrovým prahem. Nastavitelná podlaha není k dispozici, a tím ani možnost srovnat nákladový prostor do jedné roviny. Dno kufru tvoří měkký koberec, který se musí po vyjmutí poměrně složitě usazovat zpět. Řidič i spolujezdec mají k dispozici osvětlená make-up zrcátka. Stropní madla jsou u všech čtyřech dveří.
Cena a výbava
nejsilnější motor znamená u Peugeotu 208 automaticky nejvyšší výbavu GT Line: Kompletní LED světla vpředu i vzadu, trojrozměrný digitální přístrojový štít, zatmavená zadní okna a vizuální prvky karoserie, které dělají z dvěstěosmičky na pohled jiné auto. Najdeme tu ale i čalounění kombinující látku a kůži se zeleným prošíváním, přičemž přední sedadla mají zesílené bočnice pro lepší vedení těla v zatáčkách. Pozoruhodným prvkem nejvyšší výbavy je dojezdová rezerva, v nižších verzích najdeme jen lepicí sadu. Pokud 208 startuje s notně osekanou výbavou a motorem o výkonu 75 koní na 295 000 korunách, pak je cena 525 000 za špičkově vybavenou verzi s automatem a 131 koni přiměřená. Ale odvážně naceněná je 208 v každém případě.
Infotainment
Centrem zábavního systému je sedmipalcový displej trůnící na vyvýšeném místě v centru přístrojové desky, který lze ovládat dotykem přímo na obrazovce nebo tlačítky pod výdechy klimatizace – těm však zcela chybí haptická odezva. Některé funkce lze nastavit hned několika způsoby. Například hlasitost multimédií má samostatné otočné tlačítko, kterým můžeme zvuk vypnout rychle a „po paměti“. Zajímavostí je symbióza USB a USB-C zásuvky v přední části vozu, zadním sedadlům je pak určena dvojice USB portů. Systém podporuje Android Auto i Apple CarPlay. Navigace se zobrazuje také ve 3D verzi na digitálním štítu nad volantem, stejně jako údaje o přehrávané skladbě nebo naladěné rozhlasové stanici.
Jízda
Přeposilované řízení minulé generace 208 je pryč, auto jede rovně bez nutnosti korekcí volantem. Změny směru provází jistota, řidič ani na chvíli neztrácí přehled, co se pod koly právě děje. Špičkové jsou brzdy, ze stokilometrové rychlosti auto zastaví na 33,9 metru. A to je údaj, za který by se nemuselo stydět ani auto z kategorie sportovních vozů. Velmi dobrá je i manévrovatelnost ve městě, k otočení do protisměru autu stačí pouhých 10,4 metru. Horší je to s výhledem. Řidič sice vidí velkou část přední kapoty, ale do stran jej omezují masivní přední sloupky, na které plynule navazují vnější zrcátka. Střed relativně úzkého předního okna je zase z velké části zastavěn senzory.
Motor a spotřeba
Sto jedenatřicet koní se zdá být pro městský hatchback zbytečně moc, jenže podvozek se s touhle porcí dokáže vypořádat a převodovka si s ním také velmi dobře rozumí. Za příjemnou jízdou do značné míry stojí fakt, že 95 % točivého momentu je řidiči k dispozici mezi 1500 a 3000 otáčkami. Automat tedy může držet otáčky v nízkém pásmu, přesto řidič nemá nutkání přepnout řazení do sportovního režimu, jak tomu u malých přeplňovaných motorů často bývá. Na slušné úrovni je i odhlučnění (celkově nízké úrovni vnitřního hluku napomáhá i vrstvené čelní sklo). Oproti údajům výrobce je naměřená spotřeba relativně vysoká. Vůz jsme však do testu přebírali s najetými 700 kilometry, podle zkušeností lze soudit, že si spotřeba ještě „sedne“ zhruba o 0,5 litru.
Provozní náklady
Mírně vyšší suma za roční provoz auta ve srovnání s průměrnou hladinou u malých hatchbacků je do značné míra ovlivněna faktem, že palubní počítač Peugeotu 208 zve na první servisní prohlídku už po 15 000 ujetých kilometrech nebo jednom roce provozu. Velká část automobilek přitom právě kvůli provozním nákladům, na pohled nízkým, drží v případě první prohlídky dvouletý interval (další servis pak už ale obvykle následuje standardně po jednom roce). Vyšší je i suma za pojištění, tentokrát ovlivněná relativně vysokým výkonem zvoleného motoru, který pojišťovací ústavy zpravidla vyhodnocují jako rizikovější z hlediska případné výplaty pojistného. A pak je tu vyšší suma za zimní gumy ke standardně dodávaným 17" ráfkům, kterou lze snížit pořízením výměnné sady plechových disků s rozměrem 195/55 R16 o plných 4000 korun. Pokud jde o ceny námi sledovaných náhradních dílů, ty sice nedosahují hladiny prémiových značek, na druhou stranu se nijak při zemi nedrží. Ve srovnání s přímou francouzskou konkurencí, kterou je Renault Clio, se v případě plechařiny ceny pohybují zhruba o 5–11 % výš. Velmi drahý je také přední LED reflektor.
Peugeot 208 1.2 Pure Tech 130: Verdikt
Pokud motor, řízení, převodovku a brzdy považujeme na autě za to nejdůležitější, pak si nový malý Peugeot zaslouží čistou desítku. Pak je tu ale spousta drobností, malým kufrem počínaje a složitým ovládáním infotainmentu konče, kterým automobilka už takovou pozornost nevěnovala.
Foto: David M. Bodlák
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 575 000 Kč
Technické údaje | Peugeot 208 1.2 Pure Tech 130 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový tříválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1199 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 96 / 5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 230 / 1750 |
Převodovka: | osmistupňová manuální |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 208 |
Spotřeba paliva naměřená (l/100 km) | 6,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4055 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1745 |
Výška (mm): | 1430 |
Rozvor náprav (mm): | 2540 |
Provozní hmotnost (kg): | 1158 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 265/1136 |
Objem palivové nádrže (l): | 44 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 295 000 |
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): | 575 000 |
PROVOZNÍ NÁKLADY | |
Záruka auto/lak/rez (roky): | 2/3/12 |
Servisní interval (km/roky): | 15 000/1 |
Sada zimních pneu (Kč) (rozměr) |
13 200 205/45 R17 |
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km (Kč) |
4950 |
Zákonná a havarijní pojistka na jeden rok (Kč) |
33 899 |