- Motor, který má sílu dole, elán nahoře a charakter všude
- Vynikající stabilita a solidní volnost náklonu
- Originální styling
- Exkluzivita – oproti velkým Moto Guzzi jsou i Harleye masovka
–
- Nestabilní volnoběh za studena
- Vyžaduje silový způsob řízení
- Nestřídmé nároky na palivo
Dlouhá léta platilo, že Moto Guzzi je takové italské BMW. Výrobce konstrukčně svérázných motocyklů, který na japonskou konkurenci třeba úplně nestačí technickou vyspělostí ani dynamikou, ale drží si svůj koutek trhu díky tradici a osobitosti. Pořád má v nabídce letitý cestovní koráb Norge nebo enduro Stelvio, ale to jsou dozvuky staré éry. Aktuální strategie koncernu mateřského Piaggio velí značce z městečka Mandello del Lairo na březích jezera Como klást důraz na retro modely, cruisery a zkrátka motorky toho typu, na které koukat je stejně dobré jako na nich jezdit. A někdy snad i lepší.
Všechny Moto Guzzi mají podélně uložený motor do V a sekundární převod kloubovou hřídelí. Předmět našeho dnešního zájmu, Moto Guzzi Audace Carbon, patří do stejné modelové řady jako bagger MGX-21 a cestovní cruiser California 1400. Sdílí s nimi technický základ včetně prvku, který dominuje vzhledu i zážitku z jízdy – obrovského, vzduchem a olejem chlazeného „véčka“. Každý z jeho do stran trčících válců má objem 690 krychlových centimetrů. Pokud jde o styl, je Audace „muscle cruiser“. Minimalistický, svalnatý, výhrůžný. Místo chromu matná čerň, místo plastu či kovu uhlíkový kompozit. A opravdový! Přední blatník i boční panely nádrže jsou skutečně z karbonu.
S ponurou černí kontrastují ostrůvky červené barvy. Nápisy na ráfcích, brzdové třmeny Brembo a zejména hlavy válců. Pokud jde o barvy a materiály, Moto Guzzi Audace Carbon tak vlastně přebírá estetiku baggeru MGX-21. Jinak je hlavním motivem minimalismus. Jednoduché kulaté světlo, rovná „dragsterová“ řídítka, dvojice krátkých kónických výfuků. Proporce dotváří 200 mm široká zadní pneumatika.
Další informace o technice, stylingu a příslušenství Moto Guzzi Audace Carbon najdete v tiskové zprávě:
Audace je dlouhá, nízká a široká motorka. Budí respekt už svým vzhledem. A když přehodíte nohu přes sedlo, zvednete všechnu tu tíhu z bočního stojánku a všimnete si, jak motor vystrkuje svoje dvě hlavy zpod už tak široké nádrže, dojem velikosti rozhodně nezmizí. Tohle není stroj pro ty, kdo cítí z hmotných motocyklů strach.
K rovným řídítkům se musíte sklonit do lehkého předklonu, který na jednu stranu zatěžuje spodní záda, ale na druhou stranu pomáhá vzdorovat náporu větru a podporuje aktivní styl řízení. Probudit motor k životu je proces. Po několika otočeních startéru buchar sice naskočí a okamžitě vylétne do vysokého volnoběhu, ale otáčky vzápětí klesnou až do zhasnutí. A tak se to opakuje několikrát dokola. Testovaný motocykl měl konzistentně problémy se startováním zastudena, ačkoliv zahřátý chytal zcela spolehlivě.
Doporučujeme: Test motocyklu Honda CB 1100 EX – „Cruiser“ pro nás ostatní
Když se vám konečně podaří přemluvit dvouválec do práce, usadí se v podmanivém rytmu podmalovaném výraznými vibracemi. Když zkusmo přidáte plyn na místě, stanou se dvě věci. Zaprvé, celý motocykl sebou kvůli klopnému momentu obřího podélně uloženého motoru škubne doprava. A zadruhé, vibrace téměř zmizí. Jak to? Podobně jako Harley u řady Touring zde používá Moto Guzzi pružné uložení agregátu, které pohlcuje vibrace. Takže zatímco na křižovatkách se stroj mocně a působivě otřásá pomalým rytmem dvou převalujících se pístů, za jízdy se nemusíte bát brnících prstů, rozvibrovaných očních bulv a uvolněných plomb.
Bát by se ale měl případný spolujezdec, pokud se zapomene pořádně držet, jakmile vezmete za plyn. Točivý moment vrcholí hodnotou 121 Nm už ve třech tisících otáčkách jako u obřích amerických dvouválců. Jenže na rozdíl od nich má italský agregát také rád vyšší pístové rychlosti. Nejvyššího výkonu 71 kW (97 k) dosahuje v 6500 otáčkách za minutu a točí se do sedmi tisíc. Můžete si tak vybrat, jestli se líně povezete na vlně točivého momentu, nebo pojedete sportovněji, „na výkon“. Motoru i jezdci jsou příjemné oba způsoby a zrychlení je přesně tak suverénní, jak čísla naznačují.
Stisknutím tlačítka startéru při spuštěném motoru můžete přepínat mezi několika mapami plynové rukojeti, ale za normálních okolností není důvod používat jinou než sportovní Veloce. Pravda, reakce na změnu zatížení hlavně při malých otevřeních plynu nejsou úplně sametové, ale to je spíš vliv parazitních momentů vznikajících v jednokotoučové spojce (běžné motocykly s příčně uloženými motory mívají spojky lamelové) a sekundárním převodu kloubovou hřídelí. Zvuk není dramaticky výrazný co do intenzity, ale bohatý svým složením. Na volnoběh a v nízkých otáčkách Audace bublá podobně jako americké železo, v ostřejším tempu pak v jeho hlase zaznívá cosi z ostrého charakteru Ducati – i díky výraznému chroptění sacího traktu. Tohle je určitě jeden z těch strojů, jejichž emocionální přitažlivost lze vyjádřit lakonickým „víte, že jedete na motorce“. Jeho mechanické projevy vnímáte všemi smysly a celým tělem.
A celým tělem ho musíte také řídit. Což není ani maličko problém, pokud máte jen trochu síly a ovládáte vhodnou techniku zatáčení. Kombinace „kamionového“ rozvoru, položené přední vidlice a širokánské zadní gumy napovídá, že tahle motorka nebude z těch, které lze přehazovat z jedné ostré zatáčky do druhé jako moped. A také není. Pokud máte ve zvyku měnit směr jízdy „přenášením váhy“ ze stupačky na stupačku, jako se to učí v některých motoškolách (a rozhodně to má smysl při sportovní jízdě na sportovních motocyklech s radikálně odlišnou kombinací geometrie, hmotnosti a jezdecké pozice), může se vám zdát, že Audace by nejraději jezdila jen rovně. Stačí ale používat cílený „kontra“ tlak na řídítka a pak není ani ten nejmenší problém.
Motocykl se sklápí ne snad vyloženě ochotně, ale poslušně a předvídatelně. Nevzdoruje, nemá tendenci se stavět, nepadá do ostrých zatáček jako mnohé jiné cruisery. V rychlostech nad 100 km/h to chce už trochu více síly, ale stále nic extrémního. V přední vidlici i zadních jednotkách s oddělenými nádobkami se ukrývá dost tlumicího účinku na to, aby se karbonový křižník hrozivě nerozkolébal ani při prudší změně směru na hrbolaté silnici. A volnost náklonu umožňuje vrhat se do serpentin docela asertivně beze strachu z předčasného kontaktu tvrdých částí podvozku s asfaltem.
Doporučujeme: Nájezdníci z Milwaukee aneb na Harleyích švýcarskými průsmyky
Přidejte k tomu solidně účinná Bremba a co dostanete? Sportovní motocykl mezi velkými cruisery. Ostatní nevýhody této kategorie přirozeně zůstávají. Jízda je fyzicky vyčerpávající, ochrana před počasím nulová a manévrovatelnost ve stísněných prostorách tragikomická. V sedle Audace Carbon proto nikdy nebudou úplně ve své kůži motorkáři, kteří nemají dostatečnou fyzičku nebo kteří chtějí pravidelně cestovat na delší vzdálenosti. (Ne, případné doplňkové plexi a brašny ještě z cruiseru plnohodnotný cesťák neudělají.) A radost nebudou mít ani ti, jimž záleží na spotřebě. Podobně jako California si tahle Guzzi bez skrupulí vezme sedm, osm litrů na sto kilometrů. Při dravé sportovní jízdě pak klidně i desítku. Což je v jednostopém světě opravdu hodně.
Ale kdo soudný by prosím vás u takovéto hračky pro radost řešil spotřebu? Tím spíš, že Moto Guzzi Audace Carbon opravdu není motocyklem pro nízkopříjmové skupiny. Na rozdíl od amerického Harleye nebo Indianu sice nestojí tolik co auto střední třídy, ale peníze jako na solidní kompakt potřebovat budete. Za karbonového krasavce si prodejce Moto Guzzi řekne o 449 990 korun.
Technické údaje | Moto Guzzi Audace |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 2445 |
Šířka (mm): | 920 |
Výška (mm): | 1145 |
Rozvor (mm): | 1695 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 740 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 120/120 |
Závlek (mm): | 145 |
Úhel krku řízení (°): | 33 |
Kolo vpředu | 3,50 x 18 |
Kolo vzadu: | 6,0 x 16 |
Pneumatika vpředu | 130/70 R18 |
Pneumatika vzadu | 200/60 R 16 |
Hmotnost bez náplní (kg): | 293 |
Provozní hmotnost (kg): | 318 |
Objem nádrže (l): | 20,5 |
PODVOZEK | |
Rám: | uzavřený kolébkový z ocelových trubek |
Zavěšení vpředu: | teleskopická vidlice 45 mm |
Zavěšení vzadu: | kyvná vidlice, dvě pružící a tlumící jednotky s nastavitelným útlumem a předpětím |
Brzdy vpředu: | plovoucí kotouče 320 mm, čtyřpístkové radiální třmeny Brembo |
Brzdy vzadu: | pevný kotouč 282 mm, dvoupístkový radiální třmen Brembo |
MOTOR | |
Konstrukce: | vzduchem a olejem chlazený vidlicový dvouválec s úhlem rozevření 90° |
Vrtání x zdvih (mm): | 104,0 x 81,2 |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1380 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 71/6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 121/3000 |
[su_hello-bank-calculator]