- Strhující dynamika
- Zvukové efekty výfuku v ostřejších jízdních režimech
- Výborná ovladatelnost
- Možnost ovládat tlumiče i ESC nezávisle na jízdním režimu
- Pokročilé asistenční systémy
- Znamenité předpoklady k čistění zasněžených ploch
–
- V hraničních situacích nepředvídatelné reakce pohonu všech kol
- Levně působící a povrzávající plasty v interiéru
- Ošizené ambientní osvětlení
- Morálně zastaralý infotainment Comand
- Pocitově i fakticky stísněný interiér
V nabídce Mercedesu bychom našli už jen velmi málo osobních modelů, do nichž divize AMG nenacpala svůj fenomenální twin-turbo osmiválec. Od roku 2017 je mezi nimi i menší SUV GLC, a to hned Mercedes-AMG GLC nabídne 510 koní, samosvor na zadní nápravě a expresní dynamiku">v obou karosářských variantách. Auto, kterému se nedostává přilnavosti na úvodní fotce (a vlastně během celého testu), je GLC Coupé ve výkonnější variantě 63 S 4Matic +.
Původně to měl být srovnávací test. Alfa Romeo Stelvio QV má ke GLC AMG blízko výkonem, cenou i časem na Nürburgringu. Jenže v dohodnutém termínu pro nás nakonec k dispozici nebyla, takže těžký úkol odklidit sníh z posledních dvou zatáček mosteckého autodromu musel na svá bedra vzít samotný Mercedes. Vypořádal se s tím se ctí.
Je k tomu dobře vybaven. Mercedes-AMG GLC 63 má jako jediný model své třídy pod kapotou osmiválcový motor. Zde nepodává tak šílené výkony jako třeba v Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení">E 63 AMG, ale 375 kW (510 koní) a 700 Nm je na relativně malé SUV ažaž. Kvůli velmi nepříznivým (i když, jak se to vezme) podmínkám v době testu jsme nemohli změřit akceleraci, ale udávaných 3,8 s z nuly na 100 km/h působí za volantem burácejícího SUV zcela uvěřitelně. Zvolte přepínačem na středové konzole režim Sport Plus nebo Race, zašlápněte plyn do podlahy, a přes pět set rozdivočelých koní vás teleportuje k horizontu za rozezleného řevu a brutálních kopanců devítistupňové převodovky AMG Speedshift. Která k rozjezdu – jako v jiných AMG – používá namísto hydrodynamického měniče mokrou spojku.
Historicky ještě docela nedávno platilo, že Mercedesy AMG byly takové evropské hot rody. Hlasité, rychlé, ale ne právě hravé. Jenže to je minulost. GLC 63 AMG se navzdory obrovské síle motoru ovládá téměř dokonale. Velkou zásluhu na tom má široká zadní náprava, rovněž inspirovaná modelem E 63. Ať už se řítíte zatáčkami pokrytými rozmoklou břečkou, nebo kloužete poslední zatáčkou mostecké trati s plným kontra. Odpružení a řízení zde mají nesamozřejmou schopnost opravdu vás informovat o tom, jak se mění silové poměry mezi pneumatikami a asfaltem sněhem. Proto je tak snadné přihasit si to k zatáčce s vypnutým ESC, namířit volantem k vnitřnímu obrubníku, pořádně přiložit pod kotel a užít si desítky metrů dlouhý smyk.
Systém pohonu všech kol má původ v E 63 AMG. Hnací sílu posílá od stále hnané zadní nápravy dopředu elektromechanicky ovládaná spojka, které asistuje aktivní zadní diferenciál. Jako u všech čtyřkolek platí, že v hraničních situacích je systém trochu nečitelný. Někdy není snadné odhadnout úplně dobře, jestli čtyřkolka nechá auto divoce stočit okolo svislé osy, nebo se naopak pokusí situaci stabilizovat tím, že náhle zabere předními. Co je ale podstatné – podvozek a řízení poskytují natolik jasnou odezvu, že můžete včas intuitivně reagovat.
Zákazníci samozřejmě takto extrémně jezdit nebudou. Alespoň ne většinou. Mercedes-AMG GLC 63 je naštěstí dost civilizovaným společníkem i pro poklidné rodinné cestování. Není-li systém ESC deaktivovaný, nepřipustí žádné nepřístojnosti. (Kromě úplného vypnutí má ještě režim Sport, který lze zapnout či vypnout nezávisle na aktuálně zvoleném režimu jízdy.) Odpružení není a nemůže být měkké jako chomáče bavlny, ale vzduchové odpružení v kombinaci s adaptivními tlumiči je s to obstarat přiměřený komfort.
A z hnacího ústrojí je sice patrná jistá hrubost, vyplývající z dimenzování na přenosy obrovských sil, ale reakce motoru i převodovky jsou při běžné jízdě dostatečně civilizované na to, aby poskakování po městě nebo útrpné vlečení se hustým nedělním provozem zpátky do Prahy nebylo pro řidiče ani jeho cestující utrpením. Dokonce i spotřeba se umí držet v rozumných mezích. Palubní počítač milosrdně neukazuje víc než 30,0 l/100 km, ani když dáváte motoru napít plnými doušky, ale cestovat umí GLC 63 S za rovných dvanáct litrů.
Je-li zde co kritizovat, pak hlavně vlastnosti dané zdrojovým modelem GLC Coupé jako takovým. Interiér je pocitově velmi stísněný. Jak vpředu, kde prostor ubírá masivní středový panel, tak vzadu, kde člověk sedí zapadlý na nízko položeném, krátkém sedáku v tmavém koutě a místa v žádném směru nemá nadbytek. Toho jsme si všimli už ve srovnávacím testu třídy GLC s konkurenčním BMW X4:
Další minusy. Zrcátka jsou malá a displej systému Comand byl možná adekvátní ještě v době příchodu třídy GLC na trh, ale dnes už si člověk všimne malé úhlopříčky, slabého jasu i zastarávajícího grafického rozhraní. V této oblasti jde svět dopředu hrozně rychle. I u samotného Mercedesu. Zarazilo nás (no dobrá, zarazilo to moji dceru), že ambientní osvětlení interiéru dává na výběr jen ze tří odstínů. A dílenské zpracování je přinejlepším adekvátní v cenové hladině okolo 1,3 milionu, kde třída GLC začíná. V autě za víc než tři miliony by si člověk přece jen představoval něco lepšího.
Ale ano, víc než tři. Mercedes-AMG GLC 63 Coupé začíná na 2,3 mil. Kč, testovaná výkonnější varianta S vyjde nejméně na 2 562 780 korun. To ovšem v základu. Když k tomu připočítáte karbonové dekorace, soubor jízdních asistentů (vřele doporučujeme i za nemalých 66 828 Kč) a nějaké ty komfortní záležitosti typu bezklíčového odemykání, kamer, ventilovaných sedadel atd., dostanete se nad tři miliony jako nic.
Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé: Verdikt
Jestli si ještě pořád myslíte, že mercedesy a SUV nemohou být sportovní, zapomněli jste se v minulé dekádě. Tréninkový program AMG udělal z třídy GLC auto, které je extrémně rychlé, tak akorát divoké a především zábavné. Porsche Macan Turbo a Alfa Stelvio QV mají v GLC 63 velice talentovaného soupeře. Patrně. Až bude sucho, musíme si ho půjčit ještě jednou a ověřit to. Kvůli vám čtenářům, samozřejmě.
Cena testovaného vozu: 2 562 780 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 3 319 414 Kč
Technické údaje | Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování dvěma turbodmychadly uloženými mezi řadami válců |
Zdvihový objem válců (cm3): | 3982 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 92,0 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 375 / 5500-6250 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 700 / 1750-4500 |
Převodovka: | devítistupňová automatická AMG Speedshift s rozjezdovou spojkou v olejové lázni |
Poháněná kola: | všechna čtyři, elektromechanická mezinápravová spojka, elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadní nápravě |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 3,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 (el. omezena) |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 10,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4748 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1931 |
Výška (mm): | 1584 |
Rozvor náprav (mm): | 2873 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1662 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1649 |
Provozní hmotnost (kg): | 2020 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 491-1367 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | čtyřprvkové zavěšení, tříkomorové pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení, tříkomorové pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 265/45 R 20 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 295/40 R 20 |