Test Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé: Zametání sněhu

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Strhující dynamika
  • Zvukové efekty výfuku v ostřejších jízdních režimech
  • Výborná ovladatelnost
  • Možnost ovládat tlumiče i ESC nezávisle na jízdním režimu
  • Pokročilé asistenční systémy
  • Znamenité předpoklady k čistění zasněžených ploch

  • V hraničních situacích nepředvídatelné reakce pohonu všech kol
  • Levně působící a povrzávající plasty v interiéru
  • Ošizené ambientní osvětlení
  • Morálně zastaralý infotainment Comand
  • Pocitově i fakticky stísněný interiér

V nabídce Mercedesu bychom našli už jen velmi málo osobních modelů, do nichž divize AMG nenacpala svůj fenomenální twin-turbo osmiválec. Od roku 2017 je mezi nimi i menší SUV GLC, a to hned Mercedes-AMG GLC nabídne 510 koní, samosvor na zadní nápravě a expresní dynamiku">v obou karosářských variantách. Auto, kterému se nedostává přilnavosti na úvodní fotce (a vlastně během celého testu), je GLC Coupé ve výkonnější variantě 63 S 4Matic +.

Mercedes-AMG GLC nabídne 510 koní, samosvor na zadní nápravě a expresní dynamiku
Přečtěte si také:

Mercedes-AMG GLC nabídne 510 koní, samosvor na zadní nápravě a expresní dynamiku

Původně to měl být srovnávací test. Alfa Romeo Stelvio QV má ke GLC AMG blízko výkonem, cenou i časem na Nürburgringu. Jenže v dohodnutém termínu pro nás nakonec k dispozici nebyla, takže těžký úkol odklidit sníh z posledních dvou zatáček mosteckého autodromu musel na svá bedra vzít samotný Mercedes. Vypořádal se s tím se ctí.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -68 Modely AMG postupně dostávají masku „Panamericana“, inspirovanou nesmrtelným Mercedesem W194
Mercedes-AMG 63 S Coupé -74 Základní varianta GLC 63 má 350 kW a 650 Nm. Model S přidá 25 kW a 50 Nm plus elektronicky řízený samosvor namísto mechanického

Je k tomu dobře vybaven. Mercedes-AMG GLC 63 má jako jediný model své třídy pod kapotou osmiválcový motor. Zde nepodává tak šílené výkony jako třeba v Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení">E 63 AMG, ale 375 kW (510 koní) a 700 Nm je na relativně malé SUV ažaž. Kvůli velmi nepříznivým (i když, jak se to vezme) podmínkám v době testu jsme nemohli změřit akceleraci, ale udávaných 3,8 s z nuly na 100 km/h působí za volantem burácejícího SUV zcela uvěřitelně. Zvolte přepínačem na středové konzole režim Sport Plus nebo Race, zašlápněte plyn do podlahy, a přes pět set rozdivočelých koní vás teleportuje k horizontu za rozezleného řevu a brutálních kopanců devítistupňové převodovky AMG Speedshift. Která k rozjezdu – jako v jiných AMG – používá namísto hydrodynamického měniče mokrou spojku.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -66 Na zasněženém polygonu a závodní trati, kde jsme díky vstřícnosti společnosti Autodrom Most mohli fotografovat (Děkujeme!), se GLC 63 předvedlo jako úžasná hračka. Vy se do Mostu můžete vyrazit podívat třeba na květnový závod ADAC Masters

Historicky ještě docela nedávno platilo, že Mercedesy AMG byly takové evropské hot rody. Hlasité, rychlé, ale ne právě hravé. Jenže to je minulost. GLC 63 AMG se navzdory obrovské síle motoru ovládá téměř dokonale. Velkou zásluhu na tom má široká zadní náprava, rovněž inspirovaná modelem E 63. Ať už se řítíte zatáčkami pokrytými rozmoklou břečkou, nebo kloužete poslední zatáčkou mostecké trati s plným kontra. Odpružení a řízení zde mají nesamozřejmou schopnost opravdu vás informovat o tom, jak se mění silové poměry mezi pneumatikami a asfaltem sněhem. Proto je tak snadné přihasit si to k zatáčce s vypnutým ESC, namířit volantem k vnitřnímu obrubníku, pořádně přiložit pod kotel a užít si desítky metrů dlouhý smyk.

Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení
Přečtěte si také:

Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení

Systém pohonu všech kol má původ v E 63 AMG. Hnací sílu posílá od stále hnané zadní nápravy dopředu elektromechanicky ovládaná spojka, které asistuje aktivní zadní diferenciál. Jako u všech čtyřkolek platí, že v hraničních situacích je systém trochu nečitelný. Někdy není snadné odhadnout úplně dobře, jestli čtyřkolka nechá auto divoce stočit okolo svislé osy, nebo se naopak pokusí situaci stabilizovat tím, že náhle zabere předními. Co je ale podstatné – podvozek a řízení poskytují natolik jasnou odezvu, že můžete včas intuitivně reagovat.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -61 Čtyřkolkový drift – ačkoliv přední kola míří rovně, auto se na fotce pohybuje zprava doleva
Mercedes-AMG 63 S Coupé -64 „Hele, a nebylo to už trochu moc?“ (Toho si nevšímejte, to je jen takový vtípek pro insidery)

Zákazníci samozřejmě takto extrémně jezdit nebudou. Alespoň ne většinou. Mercedes-AMG GLC 63 je naštěstí dost civilizovaným společníkem i pro poklidné rodinné cestování. Není-li systém ESC deaktivovaný, nepřipustí žádné nepřístojnosti. (Kromě úplného vypnutí má ještě režim Sport, který lze zapnout či vypnout nezávisle na aktuálně zvoleném režimu jízdy.) Odpružení není a nemůže být měkké jako chomáče bavlny, ale vzduchové odpružení v kombinaci s adaptivními tlumiči je s to obstarat přiměřený komfort.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -65 Kroužit na polygonu kolem fotografa je monotónní činnost. Ve jménu žurnalistiky jsme se ale pro vás obětovali

A z hnacího ústrojí je sice patrná jistá hrubost, vyplývající z dimenzování na přenosy obrovských sil, ale reakce motoru i převodovky jsou při běžné jízdě dostatečně civilizované na to, aby poskakování po městě nebo útrpné vlečení se hustým nedělním provozem zpátky do Prahy nebylo pro řidiče ani jeho cestující utrpením. Dokonce i spotřeba se umí držet v rozumných mezích. Palubní počítač milosrdně neukazuje víc než 30,0 l/100 km, ani když dáváte motoru napít plnými doušky, ale cestovat umí GLC 63 S za rovných dvanáct litrů.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -86 Pod voličem jízdních režimů najdete ještě nezávislé ovládání tlumičů (komfort-sport) i ESC (standard-sport-vypnuto)
Mercedes-AMG 63 S Coupé -85 Klapku má i standardní výfuk. Příplatková soustava AMG Performance (31 823 Kč) ale přidává navíc ovládání tlačítkem

Je-li zde co kritizovat, pak hlavně vlastnosti dané zdrojovým modelem GLC Coupé jako takovým. Interiér je pocitově velmi stísněný. Jak vpředu, kde prostor ubírá masivní středový panel, tak vzadu, kde člověk sedí zapadlý na nízko položeném, krátkém sedáku v tmavém koutě a místa v žádném směru nemá nadbytek. Toho jsme si všimli už ve srovnávacím testu třídy GLC s konkurenčním BMW X4:

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6
Přečtěte si také:

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6

Další minusy. Zrcátka jsou malá a displej systému Comand byl možná adekvátní ještě v době příchodu třídy GLC na trh, ale dnes už si člověk všimne malé úhlopříčky, slabého jasu i zastarávajícího grafického rozhraní. V této oblasti jde svět dopředu hrozně rychle. I u samotného Mercedesu. Zarazilo nás (no dobrá, zarazilo to moji dceru), že ambientní osvětlení interiéru dává na výběr jen ze tří odstínů. A dílenské zpracování je přinejlepším adekvátní v cenové hladině okolo 1,3 milionu, kde třída GLC začíná. V autě za víc než tři miliony by si člověk přece jen představoval něco lepšího.

Mercedes-AMG 63 S Coupé -76Mercedes-AMG 63 S Coupé -87Mercedes-AMG 63 S Coupé -94Mercedes-AMG 63 S Coupé -93

Ale ano, víc než tři. Mercedes-AMG GLC 63 Coupé začíná na 2,3 mil. Kč, testovaná výkonnější varianta S vyjde nejméně na 2 562 780 korun. To ovšem v základu. Když k tomu připočítáte karbonové dekorace, soubor jízdních asistentů (vřele doporučujeme i za nemalých 66 828 Kč) a nějaké ty komfortní záležitosti typu bezklíčového odemykání, kamer, ventilovaných sedadel atd., dostanete se nad tři miliony jako nic.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé: Verdikt

Jestli si ještě pořád myslíte, že mercedesy a SUV nemohou být sportovní, zapomněli jste se v minulé dekádě. Tréninkový program AMG udělal z třídy GLC auto, které je extrémně rychlé, tak akorát divoké a především zábavné. Porsche Macan Turbo a Alfa Stelvio QV mají v GLC 63 velice talentovaného soupeře. Patrně. Až bude sucho, musíme si ho půjčit ještě jednou a ověřit to. Kvůli vám čtenářům, samozřejmě.


Cena testovaného vozu: 2 562 780 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 3 319 414 Kč

Technické údaje Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvěma turbodmychadly uloženými mezi řadami válců
Zdvihový objem válců (cm3): 3982
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 92,0
Kompresní poměr: 10,5:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 375 / 5500-6250
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700 / 1750-4500
Převodovka: devítistupňová automatická AMG Speedshift s rozjezdovou spojkou v olejové lázni
Poháněná kola: všechna čtyři, elektromechanická mezinápravová spojka, elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál na zadní nápravě
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 3,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 250 (el. omezena)
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 10,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4748
Šířka bez zrcátek (mm): 1931
Výška (mm): 1584
Rozvor náprav (mm): 2873
Rozchod kol vpředu (mm): 1662
Rozchod kol vzadu (mm): 1649
Provozní hmotnost (kg): 2020
Objem zavazadlového prostoru (l): 491-1367
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: čtyřprvkové zavěšení, tříkomorové pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení, tříkomorové pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 265/45 R 20
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 295/40 R 20
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?