- Dynamičtější než některé naftové šestiválce
- Umí být velmi komfortní
- Rozumná spotřeba ve městě
- Výborné zpracování interiéru
- Dost prostoru ve druhé řadě
- Bohatá výbava
–
- Třetí řada nabízí velmi málo místa v podélném směru
- I když jde o svižné auto, za volantem to nepoznáte
- Při běžném používání si řekne klidně o 12 l/100 km
- Multimediální systém by si vážně zasloužil výrazné přepracování
- Nelze tahat přívěs
Pokud v našich končinách někdo hledá velké prémiové SUV, model značky Lexus obvykle nebývá tím, co nakonec takový zákazník pořídí. České zastoupení letos zatím zaregistrovalo (od začátku roku do konce října) pouze tři nové exempláře modelu RX. Pro srovnání, BMW X5 eviduje za stejné období 547 nově registrovaných aut, u Audi Q7 to je dokonce 614 vozů a Volvo XC90 se může pochlubit počtem 398 exemplářů. Není pochyb o tom, že i novinka v podobě prodlouženého provedení RX L je předem odsouzena do role alternativy pro ty, kteří chtějí vyzkoušet něco jiného. Otázkou tedy zní, jak moc zajímavá alternativa to je.
Současná generace Lexusu RX se prodává od roku 2015, prodloužené sedmimístné provedení se představila loni a letos v červnu dorazilo na český trh. Technika je samozřejmě shodná s pětimístnou variantou. Stejně tak je totožný i rozvor 2790 mm. Provedení L má ale o 110 mm protažený zadní převis. Namísto celkové délky 4890 mm tak dosahuje rovných pěti metrů. Ano, je to pořádný kus auta, i když v dnešní době nejde o nic výjimečného. Třeba Volvu XC90 schází do pěti metrů jen pět centimetrů, Q7 dokonce o pět centimetrů tuhle hranici přerůstá a třeba takový Land Rover Discovery měří 4970 mm.
Zatímco klasické RX si můžete pořídit v základním provedení také coby čistě benzinový automobil osazený přeplňovaným dvoulitrem, u RX L není na výběr. To se u nás prodává výhradně jako RX 450hL E-Four. Pod touto zkratkou se skrývá hybridní pohonné ústrojí kombinující zážehový šestiválec o objemu 3,5 litru, dva elektromotory a bezstupňovou převodovku e-CVT. Na diesel samozřejmě rovnou zapomeňte. Což asi bude jeden z důvodů, proč se RX u nás prodává tak málo.
Vzhled? Originální
Design modelu RX pravděpodobně nebude sedět každému. Lexusu se zkrátka všichni tak dlouho smáli, že staví nudná auta, až se někdo pořádně naštval a na trh začaly přicházet modely s gigantickými maskami chladiče a spoustou ostrých hran. Korunu všemu nasadilo kupé LC vypadající jako koncept, jenž utekl z rýsovacího prkna rovnou do showroomů. Ani RX L není výjimkou. I tady všemu dominuje obří maska, malá světla a všemožné hrany. Možná jsem divný, ale výsledek se mi líbí. V šedi běžného provozu tohle SUV vážně nezapadne.
Interiér už tak extravagantní není. Naopak v kontextu nejnovější evropské produkce působí trochu zastarale. Na přístrojovém štítu najdete klasické budíky (i když lze měnit jejich grafiku), středový panel má běžná tlačítka a displej postavený na palubní desce není nijak přehnaně velký. Ergonomie je ale v zásadě bezchybná a zpracování všeho je na velmi vysoké úrovni.
Výjimkou, o které jsme psali už několikrát, je multimediální systém. Jeho grafika je hodně za zenitem, rozvržení různých menu není intuitivní a k tomu všemu musíte používat jakousi myš. Tenhle přístup by si opravdu zasloužil nějaké větší přepracování. I když musím jedním dechem dodat, že ovládání přes tuhle myš je pořád lepší než touchpad z Lexusu LC a nakonec asi i lepší než klasický dotykový displej.
Třetí řada je spíše symbolická
Velká SUV se většinou nekupují jen tak pro legraci, ale proto, že cestující uvnitř vyžadují nadstandardní prostor. Lexus RX L si nevede vůbec špatně. Tedy pokud se budeme bavit o prostoru v první a druhé řadě. V té třetí už je to spíš bída. Přesvědčí vás o tom naše tabulky, kde si můžete rovnou prohlédnout porovnání s konkurencí:
Prostor pro cestující (cm) | Lexus RX L | Audi Q7 | Volvo XC90 |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu: | 156 | 159 | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu: | 155 | 158 | 154 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: | 93/99 | 94/103 | 91/100 |
Prostor pro hlavu vzadu: | 94 | 99 | 94 |
Minimální prostor pro nohy vzadu: | 23 | 21 | 20 |
Maximální prostor pro nohy vzadu: | 49 | 45 | 46 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: | 23 | 29 | 23 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: | 26 | 24 | 26 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: | 6 | 9 | 9 |
Délka sedáku vpředu: | 48-50 | 47-52 | 46-51 |
Délka sedáku vzadu: | 47 | 44 | 46 |
Délka opěradla vpředu: | 62 | 62 | 62 |
Délka opěradla vzadu: | 62 | 67 | 61 |
Jak je vidět, Lexus RX se pohybuje někde mezi Audi Q7 a Volvem XC90. Potěšitelná je zejména nadprůměrná délka sedáku vzadu a neobvykle bohatá nabídka prostoru pro kolena ve druhé řadě i tehdy, pokud si řidič posune sedadlo zcela vzad. Jenže tohle je dáno celkovým umístěním sedadla řidiče blíž k palubní desce. Já se svými 190 cm jsem měl sedadlo posunuté až nadoraz. Přesto platí, že vzadu najdou cestující více místa pro kolena než ve Volvu XC90, pokud sečteme délku sedáku a prostor od sedáku k přednímu opěradlu.
Pro úplnost, Q7, XC90 i Lexus RX L nabízí možnost posuvu zadních sedadel. Vše výše uvedené se týká situace, kdy jsou sedadla odsunutá zcela vzad. Jenže pokud tuto konfiguraci u Lexusu ponecháte a budete se snažit někoho usadit do třetí řady, narazíte na nepřekonatelný problém. Prostor mezi sedákem třetí řady a opěradlem řady druhé posunutým zcela vzad je totiž nula.
3. řada sedadel (cm) | Lexus RX L | Škoda Kodiaq | Audi Q7 | Volvo XC90 |
---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů | 129 | 129 | 125 | 134 |
Prostor pro hlavu | 82 | 84 | 90 | 88 |
Délka sedáku | 40 | 36 | 35 | 37 |
Délka opěradla | 53 | 58 | 63 | 60 |
Minimální prostor pro nohy | "0" | 19 | 16 | 21 |
Max. prostor pro nohy (2. řada posunutá zcela vpřed) | 17 | 42 | 27 | 33 |
Je sice hezké, že Lexus dopřál i cestujícím ve třetí neobvykle dlouhý sedák. Jenže jeho délka nemá využití, protože se zde samozřejmě sedí velice nízko. Není tedy šance, že by vám delší sedák lépe podepřel nohy než u konkurence. Naopak omezuje prostor, kterého tu v podélném směru je už tak dost málo. Aby se sem vůbec někdo vešel, musí se uskrovnit cestující uprostřed. Sympatická je ale možnost třetí řadu ovládat elektricky nejen z kufru, ale také z druhé řady sedadel.
Zavazadelník nabízí v sedmimístné konfiguraci objem 211 litrů, v pětimístné to je 652 litrů a po sklopení všech zadních sedadel dostanete 1656 litrů. (Všechny tři údaje se týkají prostoru až pod střechu.) Jde o spíše průměrné hodnoty, které pouze ukazují, proč mají cestující vzadu tak málo místa ve srovnání třeba s Land Roroverem Discovery nebo Volvem XC90. Lexus zde doplácí na dvě věci: zavazadelník je poměrně mělký, protože pod sebou ukrývá elektromotor pohánějící zadní nápravu a ve srovnání s XC90/Discovery, což jsou regulérní krabice, působí RX skoro jako přerostlé kupé, tedy má nízkou záď.
Prostor pro zavazadla (cm) | Lexus RX L | Audi Q7 | Volvo XC90 |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi (za 3./za 2. řadou): | 134/113 | 109 | 119 |
Výška po plato: | 42 | 40 | 44 |
Délka ložné plochy (za 3./za 2. řadou odsunutou zcela vzad): | 54/106 | 53/117 | 55/124 |
Výška nakládací hrany: | 82 | 71 | 76 |
Šířka vstupního otvoru: | 114 | 117 | 112 |
Výška vstupního otvoru: | 88 | 75 | 80 |
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce): | 222 | 241 | 233 |
Výška otevření 5. dveří: | 181 | 190 | 180 |
Pokud se vám RX L líbí, nenechte se zviklat. V pětimístné konfiguraci se toho do auta vejde pořád více než dost, takže vám to třeba bude stačit. Jen je dobré vědět, že na trhu existují i prostornější sedmimístná SUV.
Rychlejší než se zdá
Hybridní pohon je často označován jako alternativa k dieselům. V některých státech může mít RX 450hL kvůli jejich politice na růžích ustláno, ale u nás to zatím neplatí. Je mi naprosto jasné, že zákazníci zvyklí na mocný zátah třílitrového naftového šestiválce tohle auto nebudou chtít, protože pocitově vůbec nejede. Jenže. Třeba koncernová TDI už zdaleka nejsou díky WLTP tak úderná, jak jsme byli zvyklí dříve. A hlavně, on ten hybridní Lexus jede více než solidně. I když váží minimálně 2,2 tuny.
Celé ústrojí kombinuje atmosféricky plněný šestiválec s parametry 193 kW (262 k) a 335 Nm s dvojicí elektromotorů. Ten vpředu přidá 123 kW a 335 Nm, ten vzadu 50 kW a 139 Nm. Celkově řidič dostává k dispozici 230 kW (313 k).
RX to s využitím zadního elektromotoru moc nepřehání, ale to neznamená, že byste měli k dispozici nižší výkon. Ten totiž není dán počtem právě fungujících elektromotorů, ale výkonem baterií. Proto měla také předchozí generace modelu RX stejný udávaný výkon jak coby hybridní předokolka s jedním elektromotorem vpředu, tak jako E-Four s druhým elektromotorem vzadu. Zrychlení z nuly na 100 km/h by mělo proběhnout za osm sekund, nejvyšší rychlost je omezená na 180 km/h. To věru není mnoho.
Důvodem, proč působí RX L jako nudný a pomalý, je hlavně bezstupňová převodovka. Při akceleraci nasadí konstantní otáčky a vůz začne zvolna zrychlovat. Celé to tak trochu připomíná jízdu na motorovém člunu, kde také přidáte plyn, motor začne hučet více a člun nezávisle na otáčkách postupně akceleruje. Sympatické je, že RX má alespoň šestiválec, takže to hučení přece jen nějaký ten charakter nabízí a celek nezní jako splašený vysavač.
Lineární charakter zrychlení nejlépe ukazuje graf akcelerace s téměř dokonale plochou křivkou:
I já osobně jsem si za volantem připadal jak šnek. Jenže když porovnáme naměřené údaje s konkurenty osazenými pocitově rychlejšími šestiválci, výsledek je snad až trochu překvapivý. Lexus RX si nevede špatně. Hlavně ve vysokých rychlostech zmíněným konkurentům výrazně ujede. Je to ale logické, protože Land Rover Discovery i Jeep Grand Cherokee, které jsme testovali a měřili dříve, měly výkon zhruba 250 koní. Pocitově možná byly rychlejší, ale fyzika je daná zcela jednoznačně.
Akcelerace | Lexus RX 450hL E-Four | Land Rover Discovery TDV6 | Jeep Grand Cherokee S |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 3,33 | 3,01 | 2,50 |
0-100 km/h (s) | 8,7 | 9,04 | 8,43 |
0-130 km/h (s) | 13,45 | 15,06 | 14,63 |
0-150 km/h (s) | 17,08 | 21,27 | 20,49 |
30-50 km/h (s) | 1,44 | 1,53 | 1,46 |
50-70 km/h (s) | 1,81 | 2,03 | 1,92 |
80-120 km/h (s) | 5,53 | 6,78 | 6,55 |
130-150 km/h (s) | 3,66 | 6,21 | 5,86 |
Zde ještě to samé v grafickém vyjádření. V dálničních rychlostech je hybridní Lexus opravdu dynamičtější, i když tomu asi nebudete chtít uvěřit.
Když se smíříte s hybridní bezstupňovou převodovkou, začnete zjišťovat, že to s Lexusem RX L není vůbec žádná tragédie. Ale víte co? Přestože se dynamika občas hodí, zrovna v tomto případě není moc důležitá. Lexus RX 450hL je naladěn hlavně na komfort a plynulé cestování. Čím více mu budete nutit jakýkoliv jiný styl, tím méně se mu to bude líbit a tím menší potěšení z jízdy bude mít posádka uvnitř.
Prosím vás, nespěchejte
I Lexus RX 450hL nabízí volbu jízdních režimů včetně slibně vypadajícího režimu Sport+. V něm se elektromotory začnou více snažit a vůz začne díky tomu lépe reagovat na plyn. V zásadě se ale nic nezmění, přestože tisková zpráva sebevědomě říká, že díky přítomnosti adaptivních tlumičů částečně dosahuje tento crossover jízdních vlastností sedanů. Jak by odpověděl kdejaký hokejista, „tak určitě“.
Lexus RX 450hL má v každé chvíli velký sklon k nedotáčivosti, lehké a necitlivé řízení a pro rychlou jízdu příliš měkký podvozek, takže se karoserie naklání a výsledek rozhodně nevypadá, že by měl na klikatých silnicích nekonečnou jistotu. K tomu přidejme tu bezstupňovou převodovku a dostaneme auto, které se ostré jízdě vyloženě brání. A teď se zeptám. Čemu to vadí? Od kdy je pětimetrové více než dvoutunové SUV autem, které by mělo řezat zatáčky? Dobře, některé modely (Audi SQ7 nebo BMW X5) zvládají obě stránky věci. Jednoznačně komfortní naladění ale také není na škodu. Když zvolníte, objevíte to nejlepší, co RX 450hL nabízí.
Klidná jízda je pak vysoce návyková. V interiéru zavládne dokonalé ticho, houpavý charakter začne být příjemný a spotřeba se bude držet na rozumných hodnotách třeba i kolem osmi litrů. Přesně tenhle pohodový charakter mi chyběl u nového LS, které jsme testovali dříve. To se z nějakého pro mě nepochopitelného důvodu snažilo tvářit sportovně, což bylo kontraproduktivní. Výsledek nebyl ani sportovní, ani pohodlný. RX žádné sportovní ambice nemá, a je to tak správně. I téměř neslyšné proplouvání krajinou má své velké kouzlo. Bohužel se ale nemohu ubránit dojmu, že klidné a příkladně tiché cestování v dnešní době zvládnou i klasická naftová auta typu Discovery nebo nové X5, a ani k tomu hybrid nepotřebují.
K Lexusu RX 450hL se pak vztahuje ještě jedna potenciálně dost nepříjemná nevýhoda. Takhle velká SUV si lidé kupují nejen kvůli vnitřnímu prostoru, ale také kvůli tomu, aby tu a tam mohli zapřáhnout třeba patřičně rozměrný karavan, loď nebo koně a vyrazit vstříc nejrůznějším zážitkům. To zde nejde. RX 450hL tažné mít vůbec nemůže, kvůli konstrukci zadní části. České zastoupení ale od února začne nabízet „tažné“, které zde bude jako originální příslušenství pro cyklisty, aby bylo možné dozadu umístit alespoň nosič na kola.
Sympatická cena
Lexus RX 450hL vyšel v testované verzi na 2,4 milionu korun. To je hodně peněz, že ano. Jenže my jsme testovali auto, kde bylo všechno včetně různých asistenčních systémů, výborného ozvučení, jemného koženého čalounění a tak dále.
Bohatě vybavené Audi Q7 bude stát o několik stovek tisíc korun víc. Volvo XC90 za podobné peníze sice dostanete, ale bude to pouze dieselový čtyřválec nabízející horší dynamiku. Za výkonnější plug-in hybrid byste si museli naopak připlatit. Za 2,4 milionu ale můžete koupit třeba Land Rover Discovery SDV6 také se slušnou výbavou, i když možná o něco chudší. Jenže dostanete větší interiér, větší zavazadelník, dynamičtější charakter, na dálnici vám neujede kdejaká Fabia 1.0 TSI a budete moci odtáhnout až 3,5 tuny.
Lexus RX 450hL je příjemný automobil, jenže má svůj velmi specifický a až příliš jednoznačně zaměřený charakter. Musíte chtít pouze pohodlnou jízdu, nesmíte chtít občas spěchat, nesmíte chtít tahat přívěsy, nesmíte být příliš nároční na použitelnost třetí řady, musíte mít pochopení pro bezstupňový automat a tak dále. V našich končinách většina zákazníků zjevně tohle akceptovat nehodlá. A bohužel, taková ta trochu pochybná výhoda s parkováním na pražských modrých zónách zdarma zde neplatí, protože spalovací jednotka tohoto hybridu má moc vysoký výkon.
Pokud chcete vykročit z davu, hledáte něco originálního a komfortního, budiž. Z takového pohledu dostanete dobré auto. Pokud ale do vašeho rozhodování vstoupí racionální uvažování, asi stejně nakonec skončíte v showroomech BMW, Audi, Volvo nebo Land Rover, jako mnoho stovek jiných zákazníků hledajících podobně velké prémiové SUV za více než dva miliony.
Cena testovaného vozu: 2 375 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 2 407 000 Kč
Technické údaje | Lexus RX 450hL E-Four |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | atmosférické sání |
Zdvihový objem válců (cm3): | 3456 |
Vrtání x zdvih (mm): | 94,0 x 83,0 |
Kompresní poměr: | 13,0:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 193 / 6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 335 / 4600 |
HYBRIDNÍ SOUSTAVA | |
Konstrukce: | 2 x synchronní motor-generátor s permanentním magnetem (123 kW vpředu, 50 kW vzadu) |
Baterie: | Ni-MH, 240 článků, systémové napětí 650 V |
Kombinovaný výkon hnací soustavy (kW): | 230 |
Převodovka: | hybridní automatická e-CVT |
Poháněná kola: | všechna čtyři, zadní náprava poháněna jedním elektromotorem |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,3/6,1/6,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 5000 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1895 |
Výška (mm): | 1700 |
Rozvor náprav (mm): | 2790 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1640 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1630 |
Poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost (kg): | 2205 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2840 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 176/432/591/1656 |
Objem palivové nádrže (l): | 65 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | dvojité víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče o průměru 328 mm, dvoupístkové třmeny |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče o průměru 338 mm, jednopístkové třmeny |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 235/55 R20 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 235/55 R20 |