Test Lexus GS 450h F-Sport: Uvědomělý sportovec

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Nestojí na každém rohu
  • Velkorysá standardní výbava
  • Pocit suverénní dynamiky při akceleraci z malých rychlostí
  • Vytříbené chování hybridu v běžných situacích
  • Nízká spotřeba a emise ve městě

  • Trestuhodný infotainment
  • Vysoká cena
  • Vyloženě ostrá jízda hybridnímu pohonu nesedí

Sportovní sedan s hybridním pohonem, to zní téměř jako protimluv. Kombinace spalovacího a elektrického motoru neboli „hybrid“ má svoje nezpochybnitelné přednosti. Na dynamickou jízdu se ale moc nehodí. Přesto prémiová značka skupiny Toyota označuje sedan Lexus GS za „sportovní“ a nedávno rozšířila nabídku variant o sugestivně pojmenované i stylizované provedení F-Sport.

Lexus GS450h F-Sport-7 Kvůli výraznému přednímu převisu s novou maskou je Lexus GS o 30 mm delší než dřív; automobilka nazývá svůj designový sloh „L-Finesse“
Lexus GS450h F-Sport-8 Varianta F-Sport se vyznačuje 19" palcovými koly a decentním paketem sportovního vzhledu včetně naznačeného zadního difuzoru

Protože Lexus GS je na českých silnicích zřídka vídaným jevem (za prvních devět měsíců roku 2016 jich bylo nově zaregistrováno jen 16), připomeňme, že se jedná o sedan vyšší střední třídy. Protože je koncipován primárně pro severoamerický trh, Lexus GS na rozdíl od vládnoucího prémiového triumvirátu Audi A6/BMW 5/Mecedes-Benz E vůbec nenabízí karoserii kombi ani dieselový motor. Tím se předem odsuzuje do role okrajové alternativy. V Evropě je tento model k dostání se čtyřmi motory. Vedle trochu podměrečného přeplňovaného čtyřválce 2,0 l v modelu GS 200t a exotického pětilitrového osmiválce v GS F jsou to dva hybridy, GS 300h a GS 450h.

V zrcátku ho nepřehlédnete

Současná, čtvrtá generace je na trhu od roku 2011, při loňském faceliftu ale získala nový, extrémně agresivní výraz. Masivní, ze stran prolomená a téměř k zemi spuštěná přední mřížka v kombinaci se zlověstně přimhouřenými LED světly jakoby se chtěla až teatrálně distancovat od dřívější image značky Lexus, která byla považována za velmi usedlou, konzervativní a nudnou. U varianty F-Sport je efekt „hladové tlamy“ ještě podpořený černým kosočtvercovým výpletem mřížky. Zbytek exteriéru už není zdaleka tak výstřední. Model F-Sport se odlišuje 19“ desetipaprskovými koly a vcelku decentní aerodynamickou sadou spočívající v nenápadných nástavcích prahů, symbolickém spoileru na víku kufru a naznačeném difuzoru pod zadním nárazníkem.

Doporučujeme: Porsche Panamera E-Hybrid má výkon 340 kW a spotřebu 2,5 l/100 km

Také kabině dodává očekávaný sportovní nádech předvídatelná kombinace volantu a sedadel se zvýrazněným anatomickým tvarováním, hliníkových pedálů a dekoračních lišt karbonového vzhledu. Místo výrazného červeného čalounění si samozřejmě můžete vybrat i decentnější barevné provedení. Zpracování je špičkové, pozice za volantem bezproblémová a materiály solidní. Některé starší Lexusy trpěly nevyrovnanou kvalitou plastů a překombinováním různých povrchových úprav, ale v tomhle kokpitu se od prvního momentu cítíte jako v luxusním autě. Dokud se nepokusíte nastavit navigaci, přeladit rádio nebo provést jiný úkon, který vyžaduje interakci s velkým širokoúhlým displejem palubního infotainmentu.

Lexus GS450h F-Sport-29 Červené barevné téma „Dark Rose“ je určené pouze pro F-Sport; volant a hlavice voliče převodovky jsou potažené perforovanou kůží
Lexus GS450h F-Sport-26 Ovládací rozhraní RTI s joystickem je nešťastné, při jízdě se používá hůř než konkurenční systémy
Lexus GS450h F-Sport-25 Dojem z infotainmentu nevylepší ani grafika; Lexus pochválíme aspoň za umístění a velikost displeje

Samotný displej je v nejlepším pořádku – velký (12,3“), širokoúhlý (24:9) a umístěný na dobře viditelném místě v horní části palubní desky. Horší je to s grafikou, která působí nemoderně a místy je jednoduše nepřehledná. Ze všeho nejhorší je ale ovládání. Lexus už před několika lety přešel na řešení v podobě jakéhosi joysticku na středové konzole, jehož prostřednictvím ovládáte kurzor na obrazovce podobně jako myší. Kurzor se sice přichytává k tlačítkům, ale dostat ho tam, kam potřebujete, vyžaduje neúměrně mnoho soustředění a trpělivosti. Značka očividně chtěla přinést něco jiného než otočné, posuvné a klikací ovladače německé konkurence, ale být originální za každou cenu se někdy nevyplácí. Čím dřív zmizí systém Remote Touch Interface v propadlišti zapomenutých automobilových omylů, tím lépe pro Lexus i jeho zákazníky.

Pohon stále přesvědčivější

Na infotainment ale auta naštěstí nejezdí, dokonce ani hybridní Lexus ne, a na silnici se varianta GS 450h předvedla v nad očekávání dobrém světle. Koncepce hybridního pohonu ve velkých Lexusech zůstává už několik let neměnná – atmosféricky plněný motor V6, synchronní elektromotor, vzadu uložená Ni-MH baterie a pohon zadních kol prostřednictvím planetové převodovky. Automobilka ale technologii neustále vylepšuje a pohon v testovaném autě byl zase o velký kus plynulejší, silnější a příjemnější, než si ho pamatujeme z minulosti.

Lexus GS450h F-Sport-33 Při běžné jízdě s občasnou prudší akcelerací nadchne hybridní pohon vytříbeným projevem; nejpřesvědčivější zůstává v městském provozu
Lexus GS450h F-Sport-27 Na displeji můžete sledovat toky energie mezi koly, oběma motory a baterií
Lexus GS450h F-Sport-22 Vzhled sdruženého přístroje se mění podle zvoleného režimu jízdy

Během jízdy se co chvíli rozsvěcuje kontrolka „EV“ prozrazující, že vůz ševelí bez spuštěného spalovacího motoru – a tedy bez jakýchkoli emisí. Na rozdíl od minulosti se tak děje nejen při sjíždění kopců nebo pomalém popojíždění v koloně, ale často i při jízdě konstantní městskou padesátkou. Naopak pod zátěží, třeba při předjíždění nebo v dálničních stoupáních, se místo otravného ječení motoru v konstantních otáčkách, které dříve dokázalo nadobro rozbít veškerou iluzi plavné kultivovanosti, ozývá příjemně tlumené vrčení. A elektromotor teď dosahuje výkonu rovných 200 koní, takže jeho podpůrný efekt při prudké akceleraci je víc než symbolický. Hlavně v městských rychlostech. Třeba zrychlení 30-50 km/h zvládne Lexus za příjemných 1,12 s. Kompletní výsledky našeho vlastního měření najdete v následující tabulce:

Naměřené hodnoty Lexus GS 450h F-Sport
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,42
0-100 km/h (s) 6,77
0-130 km/h (s) 10,51
0-150 km/h (s) 13,31
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,12
50-70 km/h (s) 1,37
80-120 km/h (s) 4,31
130-150 km/h (s) 2,80
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,43
50-0 km/h (m) 8,98
100-0 km/h (s) 2,53
100-0 km/h (m) 34,92
130-0 km/h (s) 3,29
130-0 km/h (m) 59,24
150-0 km/h (s) 3,80
150-0 km/h (m) 79,21
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 48
90 km/h 87
130 km/h 127

Jen to sportování mu nejde tak, jak byste si možná představovali. Problém není v podvozku. F-Sport má adaptivní tlumiče AVS s přepínatelnými režimy, variabilní převod řízení a dokonce i natáčení zadních kol. V kombinaci se zadním pohonem a solidními brzdami to ve výsledku dává kombinaci agility, ovladatelnosti a jistoty, která sice nedosahuje na nejlepší ve třídě, ale u značky Lexus byla donedávna nepředstavitelná. Dynamická jízda ale stále není úplně po chuti hybridnímu agregátu. Akcelerace 0-100 km/h za 6,77 s zaostává docela výrazně za udávanými 5,9 s a ovládací logika hybridního pohonu se nechá zaskočit rychlými přechody ze zcela zavřeného ke zcela sešlápnutému plynu, typickými pro sportovní jízdu na klikatých silnicích. A to i když voličem jízdních režimů otočíte do polohy Sport+ a budete si řadit sami pomocí „pádel“ na volantu. Mnohem lépe autu svědčí třeba svižná, ale přece jen plynulá jízda bez nadměrného tlačení na pilu.

Šetrný nejen k peněžence

Ostatně doménou hybridních modelů značky Lexus je především kulturní cestování. Vrozená mechanická kultivovanost hybridního pohonu, pro značku typické důsledné odhlučnění a špičkový audio systém vytvářejí oázu klidu toho typu, jenž jasně vysvětluje, proč lidé, kteří mají na výběr, často dávají přednost každodennímu postávání v dopravní zácpě před „efektivnější“ hromadnou dopravou. Právě v zácpách a kolonách také nejlépe vynikne šetrnost hybridního pohonu – nejen k vaší peněžence.

Doporučujeme: Toyota a Lexus bodují v Evropě s hybridními modely

V průměru jsme sice jezdili za 11,6 l/100 km, ale po městě, kde jsou konvenční pohony nejméně účinné, se snadno dostanete i pod sedm litrů. Pro představu jedna konkrétní zkušenost. Ranní kolonu na Plzeňské od Motola až k salonu Lexusu na Vrchlického jsem (s baterií nabitou po předchozím dálničním úseku) projel téměř celou jen na elektřinu. Motor naskočil jen dvakrát, vždy na pár sekund při rozjezdu na semaforech. A motor, který nevrčí, neprodukuje žádné emise. Kdyby v kolonách postávaly místo dieselů hybridy, emise oxidů dusíku a prachových částic z dopravy by doslova nestály za řeč.

Lexus GS450h F-Sport-35 Agilitu varianty F-Sport zvyšují adaptivní tlumiče a systém natáčení zadních kol
Lexus GS450h F-Sport-19 Předností Lexusu ve srovnání s německými soupeři je velmi bohatá standardní výbava

Samozřejmě můžete namítnout, že vás to nezajímá a že si raději koupíte osvědčený diesel. Zvlášť když Lexus GS 450h nestojí málo. Standardní výbava verze F-Sport je sice oproti německé konkurenci nesrovnatelně bohatší a obsahuje kompletní sadu elektronických asistentů, navigaci, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla nebo LED světlomety, ale zaplatíte za ni 1 850 000 Kč. Testovaný vůz se sadou Top (audio Mark-Levinson, head-up displej, bezklíčové odemykání, vyhřívaný volant), metalízou a střešním oknem by pak vyšel na 2 003 000 korun. To by zájemce o prémiový sportovní sedan musel být hotový světec, aby si za stejné peníze (konkrétně 2 007 900 Kč) nekoupil raději třeba Audi S6 s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 450 koní.


Cena testovaného vozu: 1 850 000 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 003 000 Kč


Technické údaje Lexus GS 450h F-Sport
SPALOVACÍ MOTOR
Konstrukce: atmosféricky plněný vidlicový šestiválec, pracující v Atkinsonově cyklu
Zdvihový objem válců (cm3): 3456
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 94,0 x 83,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 215/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 352/4500
Kompresní poměr: 13,0:1
ELEKTROMOTOR
Konstrukce: kapalinou chlazený synchronní motor s permanentním magnetem
Nejvyšší výkon (kW): 147
Nejvyšší točivý moment (N.m): 275
BATERIE
Konstrukce: Ni-Mh
Jmenovité napětí (V): 288
HYBRIDNÍ AGREGÁT
Celkový systémový výkon (kW): 254
Převodovka: planetová
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,5/5,4/5,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4880
Šířka (mm): 1840
Výška (mm): 1455
Rozvor náprav (mm): 2580
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1575/1590
Poloměr otáčení (m): 5,1
Provozní hmotnost (kg): 1860
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2305
Objem zavazadlového prostoru (l): 450
Objem palivové nádrže (l): 66
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: dvojice trojúhelníkových ramen
Zavěšení vzadu: multi-link
Řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem, 2,8 otáček volantu mezi krajními polohami
Poloměr otáčení (m): 5,1
Pneumatiky vpředu: 235/40 R19
Pneumatiky vzadu: 265/35 R19

[su_hello-bank-calculator]

Mirek (neregistrovaný)
Pěkný test. Docela by mě zajímalo porovnání s Lexusem GS 200t F-Sport, neboť i cenový rozdíl je na startu docela znatelných 300 000 Kč. Jestli není nakonec lepší se hybridu úplně vyhnout.
  • Našli jste v článku chybu?