- Nestojí na každém rohu
- Velkorysá standardní výbava
- Pocit suverénní dynamiky při akceleraci z malých rychlostí
- Vytříbené chování hybridu v běžných situacích
- Nízká spotřeba a emise ve městě
–
- Trestuhodný infotainment
- Vysoká cena
- Vyloženě ostrá jízda hybridnímu pohonu nesedí
Sportovní sedan s hybridním pohonem, to zní téměř jako protimluv. Kombinace spalovacího a elektrického motoru neboli „hybrid“ má svoje nezpochybnitelné přednosti. Na dynamickou jízdu se ale moc nehodí. Přesto prémiová značka skupiny Toyota označuje sedan Lexus GS za „sportovní“ a nedávno rozšířila nabídku variant o sugestivně pojmenované i stylizované provedení F-Sport.
Protože Lexus GS je na českých silnicích zřídka vídaným jevem (za prvních devět měsíců roku 2016 jich bylo nově zaregistrováno jen 16), připomeňme, že se jedná o sedan vyšší střední třídy. Protože je koncipován primárně pro severoamerický trh, Lexus GS na rozdíl od vládnoucího prémiového triumvirátu Audi A6/BMW 5/Mecedes-Benz E vůbec nenabízí karoserii kombi ani dieselový motor. Tím se předem odsuzuje do role okrajové alternativy. V Evropě je tento model k dostání se čtyřmi motory. Vedle trochu podměrečného přeplňovaného čtyřválce 2,0 l v modelu GS 200t a exotického pětilitrového osmiválce v GS F jsou to dva hybridy, GS 300h a GS 450h.
V zrcátku ho nepřehlédnete
Současná, čtvrtá generace je na trhu od roku 2011, při loňském faceliftu ale získala nový, extrémně agresivní výraz. Masivní, ze stran prolomená a téměř k zemi spuštěná přední mřížka v kombinaci se zlověstně přimhouřenými LED světly jakoby se chtěla až teatrálně distancovat od dřívější image značky Lexus, která byla považována za velmi usedlou, konzervativní a nudnou. U varianty F-Sport je efekt „hladové tlamy“ ještě podpořený černým kosočtvercovým výpletem mřížky. Zbytek exteriéru už není zdaleka tak výstřední. Model F-Sport se odlišuje 19“ desetipaprskovými koly a vcelku decentní aerodynamickou sadou spočívající v nenápadných nástavcích prahů, symbolickém spoileru na víku kufru a naznačeném difuzoru pod zadním nárazníkem.
Doporučujeme: Porsche Panamera E-Hybrid má výkon 340 kW a spotřebu 2,5 l/100 km
Také kabině dodává očekávaný sportovní nádech předvídatelná kombinace volantu a sedadel se zvýrazněným anatomickým tvarováním, hliníkových pedálů a dekoračních lišt karbonového vzhledu. Místo výrazného červeného čalounění si samozřejmě můžete vybrat i decentnější barevné provedení. Zpracování je špičkové, pozice za volantem bezproblémová a materiály solidní. Některé starší Lexusy trpěly nevyrovnanou kvalitou plastů a překombinováním různých povrchových úprav, ale v tomhle kokpitu se od prvního momentu cítíte jako v luxusním autě. Dokud se nepokusíte nastavit navigaci, přeladit rádio nebo provést jiný úkon, který vyžaduje interakci s velkým širokoúhlým displejem palubního infotainmentu.
Samotný displej je v nejlepším pořádku – velký (12,3“), širokoúhlý (24:9) a umístěný na dobře viditelném místě v horní části palubní desky. Horší je to s grafikou, která působí nemoderně a místy je jednoduše nepřehledná. Ze všeho nejhorší je ale ovládání. Lexus už před několika lety přešel na řešení v podobě jakéhosi joysticku na středové konzole, jehož prostřednictvím ovládáte kurzor na obrazovce podobně jako myší. Kurzor se sice přichytává k tlačítkům, ale dostat ho tam, kam potřebujete, vyžaduje neúměrně mnoho soustředění a trpělivosti. Značka očividně chtěla přinést něco jiného než otočné, posuvné a klikací ovladače německé konkurence, ale být originální za každou cenu se někdy nevyplácí. Čím dřív zmizí systém Remote Touch Interface v propadlišti zapomenutých automobilových omylů, tím lépe pro Lexus i jeho zákazníky.
Pohon stále přesvědčivější
Na infotainment ale auta naštěstí nejezdí, dokonce ani hybridní Lexus ne, a na silnici se varianta GS 450h předvedla v nad očekávání dobrém světle. Koncepce hybridního pohonu ve velkých Lexusech zůstává už několik let neměnná – atmosféricky plněný motor V6, synchronní elektromotor, vzadu uložená Ni-MH baterie a pohon zadních kol prostřednictvím planetové převodovky. Automobilka ale technologii neustále vylepšuje a pohon v testovaném autě byl zase o velký kus plynulejší, silnější a příjemnější, než si ho pamatujeme z minulosti.
Během jízdy se co chvíli rozsvěcuje kontrolka „EV“ prozrazující, že vůz ševelí bez spuštěného spalovacího motoru – a tedy bez jakýchkoli emisí. Na rozdíl od minulosti se tak děje nejen při sjíždění kopců nebo pomalém popojíždění v koloně, ale často i při jízdě konstantní městskou padesátkou. Naopak pod zátěží, třeba při předjíždění nebo v dálničních stoupáních, se místo otravného ječení motoru v konstantních otáčkách, které dříve dokázalo nadobro rozbít veškerou iluzi plavné kultivovanosti, ozývá příjemně tlumené vrčení. A elektromotor teď dosahuje výkonu rovných 200 koní, takže jeho podpůrný efekt při prudké akceleraci je víc než symbolický. Hlavně v městských rychlostech. Třeba zrychlení 30-50 km/h zvládne Lexus za příjemných 1,12 s. Kompletní výsledky našeho vlastního měření najdete v následující tabulce:
Naměřené hodnoty | Lexus GS 450h F-Sport |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 2,42 |
0-100 km/h (s) | 6,77 |
0-130 km/h (s) | 10,51 |
0-150 km/h (s) | 13,31 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,12 |
50-70 km/h (s) | 1,37 |
80-120 km/h (s) | 4,31 |
130-150 km/h (s) | 2,80 |
BRZDY | |
50-0 km/h (s) | 1,43 |
50-0 km/h (m) | 8,98 |
100-0 km/h (s) | 2,53 |
100-0 km/h (m) | 34,92 |
130-0 km/h (s) | 3,29 |
130-0 km/h (m) | 59,24 |
150-0 km/h (s) | 3,80 |
150-0 km/h (m) | 79,21 |
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU | |
50 km/h | 48 |
90 km/h | 87 |
130 km/h | 127 |
Jen to sportování mu nejde tak, jak byste si možná představovali. Problém není v podvozku. F-Sport má adaptivní tlumiče AVS s přepínatelnými režimy, variabilní převod řízení a dokonce i natáčení zadních kol. V kombinaci se zadním pohonem a solidními brzdami to ve výsledku dává kombinaci agility, ovladatelnosti a jistoty, která sice nedosahuje na nejlepší ve třídě, ale u značky Lexus byla donedávna nepředstavitelná. Dynamická jízda ale stále není úplně po chuti hybridnímu agregátu. Akcelerace 0-100 km/h za 6,77 s zaostává docela výrazně za udávanými 5,9 s a ovládací logika hybridního pohonu se nechá zaskočit rychlými přechody ze zcela zavřeného ke zcela sešlápnutému plynu, typickými pro sportovní jízdu na klikatých silnicích. A to i když voličem jízdních režimů otočíte do polohy Sport+ a budete si řadit sami pomocí „pádel“ na volantu. Mnohem lépe autu svědčí třeba svižná, ale přece jen plynulá jízda bez nadměrného tlačení na pilu.
Šetrný nejen k peněžence
Ostatně doménou hybridních modelů značky Lexus je především kulturní cestování. Vrozená mechanická kultivovanost hybridního pohonu, pro značku typické důsledné odhlučnění a špičkový audio systém vytvářejí oázu klidu toho typu, jenž jasně vysvětluje, proč lidé, kteří mají na výběr, často dávají přednost každodennímu postávání v dopravní zácpě před „efektivnější“ hromadnou dopravou. Právě v zácpách a kolonách také nejlépe vynikne šetrnost hybridního pohonu – nejen k vaší peněžence.
Doporučujeme: Toyota a Lexus bodují v Evropě s hybridními modely
V průměru jsme sice jezdili za 11,6 l/100 km, ale po městě, kde jsou konvenční pohony nejméně účinné, se snadno dostanete i pod sedm litrů. Pro představu jedna konkrétní zkušenost. Ranní kolonu na Plzeňské od Motola až k salonu Lexusu na Vrchlického jsem (s baterií nabitou po předchozím dálničním úseku) projel téměř celou jen na elektřinu. Motor naskočil jen dvakrát, vždy na pár sekund při rozjezdu na semaforech. A motor, který nevrčí, neprodukuje žádné emise. Kdyby v kolonách postávaly místo dieselů hybridy, emise oxidů dusíku a prachových částic z dopravy by doslova nestály za řeč.
Samozřejmě můžete namítnout, že vás to nezajímá a že si raději koupíte osvědčený diesel. Zvlášť když Lexus GS 450h nestojí málo. Standardní výbava verze F-Sport je sice oproti německé konkurenci nesrovnatelně bohatší a obsahuje kompletní sadu elektronických asistentů, navigaci, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla nebo LED světlomety, ale zaplatíte za ni 1 850 000 Kč. Testovaný vůz se sadou Top (audio Mark-Levinson, head-up displej, bezklíčové odemykání, vyhřívaný volant), metalízou a střešním oknem by pak vyšel na 2 003 000 korun. To by zájemce o prémiový sportovní sedan musel být hotový světec, aby si za stejné peníze (konkrétně 2 007 900 Kč) nekoupil raději třeba Audi S6 s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 450 koní.
Cena testovaného vozu: 1 850 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 003 000 Kč
Technické údaje | Lexus GS 450h F-Sport |
---|---|
SPALOVACÍ MOTOR | |
Konstrukce: | atmosféricky plněný vidlicový šestiválec, pracující v Atkinsonově cyklu |
Zdvihový objem válců (cm3): | 3456 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 24 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 94,0 x 83,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 215/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 352/4500 |
Kompresní poměr: | 13,0:1 |
ELEKTROMOTOR | |
Konstrukce: | kapalinou chlazený synchronní motor s permanentním magnetem |
Nejvyšší výkon (kW): | 147 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 275 |
BATERIE | |
Konstrukce: | Ni-Mh |
Jmenovité napětí (V): | 288 |
HYBRIDNÍ AGREGÁT | |
Celkový systémový výkon (kW): | 254 |
Převodovka: | planetová |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,5/5,4/5,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4880 |
Šířka (mm): | 1840 |
Výška (mm): | 1455 |
Rozvor náprav (mm): | 2580 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1575/1590 |
Poloměr otáčení (m): | 5,1 |
Provozní hmotnost (kg): | 1860 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2305 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 450 |
Objem palivové nádrže (l): | 66 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | dvojice trojúhelníkových ramen |
Zavěšení vzadu: | multi-link |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem, 2,8 otáček volantu mezi krajními polohami |
Poloměr otáčení (m): | 5,1 |
Pneumatiky vpředu: | 235/40 R19 |
Pneumatiky vzadu: | 265/35 R19 |
[su_hello-bank-calculator]