- Sladění obou motorů
- Špičkový infotainment
- Prostorný interiér
- Komfortní odpružení
- Dobrá odezva řízení
–
- Výhled šikmo vzad
- Malý zavazadelník
- Valivý hluk
- Umístění ruční brzdy
Kia Sportage je tu již ve své páté generaci, ze současné nabídky je to tedy služebně nejstarší model této korejské značky. V novém provedení působí uhlazeněji a méně mohutně než v přechozí generaci, s níž jen těžko hledáte nějakou spojitost. Novinka, která sdílí konstrukční základ a veškerou techniku se sesterským Hyundaiem Tucson, je uhlazenější a více připomíná zvýšený hatchback. Výrazné hlavní světlomety působí podobně jako u Tucsonu trochu „komplikovaně“.
Moderní vzhled se odráží i v interiéru, kde je po všech směrech patrná zcela nová kvalita a prémiový nádech. Poněkud usedlý, ale funkční systém s řadou klasických ovladačů u předchůdce v případě nové generace nahradilo vysoce moderní uspořádání, které zaujme příznivce nových technologií. Palubní deska je ale společně s volantem umístěna poměrně nízko. V kombinaci s vyšším posazem je to ale záruka dobrého výhledu vpřed.
Kabinu šlechtí kvalitní plasty a pečlivé zpracování. Pochvala směřuje do slovenské Žiliny, kde se Sportage vyrábí. Lesklé plasty evokující černý klavírní lak jsou sice moderní a stále více rozšířené, z praktického hlediska ale příliš nepotěší. Rychle se „zamatlají“, a tak je potřeba mít někde po ruce hadřík a pravidelně je otírat a leštit.
Funkci přístrojového štítu a infotainmentu plní u vyšších výbav dvojice navazujících 12“ konfigurovatelných displejů. Zakřivený digitální panel vypadá skoro jako v elektrickém modelu Kia EV6 a podporuje pocit sportovního kokpitu. Grafika je výborná, stejně jako rychlost odezvy. Celkové provedení si nezadá s podobnými systémy u prémiových značek.
Vzadu jako v nedobytné pevnosti
Kruhový ovladač převodovky na středovém tunelu a rovněž dotyková lišta na středové konzoli má původ v elektrické Kie EV6. Ta je významným pomocníkem řidiče. Jejím prostřednictvím lze tlačítkem přepínat mezi ventilací a audiosoustavou s navigací. Dotyková tlačítka sice neposkytují při stisku očekávanou hmatovou zpětnou vazbu, vše potřebné ale máte rychle k dispozici a ani aktivaci vnitřního okruhu tak nemusíte dlouze hledat někde v hloubi menu středového displeje.
Volant má sportovní tvar, optimální průměr a příjemně provedený věnec. Umístění ovladače ruční brzdy vlevo pod volantem, kde na něj nevidíte, není právě ideální. Popaměti ho sice snadno nahmátnete, na středovém tunelu by ale byl lépe v dosahu, a to i v nouzovém případě pro spolujezdce. Určitě tedy důvod k zamyšlení možných úprav při modernizaci.
Sedadla jsou velmi pohodlná nejen vpředu, ale i vzadu. Tam opět můžete podle potřeby nastavit sklon zadních opěradel. Rychle tak najdete ideální pozici. Sedadla jsou navíc tvarována tak, že velmi dobře podpírají tělo. Nechybí dostatek místa pro nohy i hlavu. Cestující vzadu si mohou dobíjet své mobily prostřednictvím zásuvek USB-C na předních opěradlech. Tvarování předních hlavových opěrek zase umožňuje pověsit si na ně bundu či sako.
Slabším místem je také, stejně jako u předchozí generace Sportage, stoupající spodní linie oken, která zhoršuje výhled z vozu malým dětem. Největší bolístkou tohoto modelu jsou ale bezpochyby velmi široké zadní sloupky, které při couvání vytváří velký mrtvý úhel. Musíte se tak spolehnout na obraz z parkovací kamery a systém varování před blížícím se autem nebo jinou překážkou. Výborný je 360° kamerový systém, který je u verze GT-Line v sérii. Nabízí různé možnosti pohledů, dokonce 3D pohled a detaily předních kol, což oceníte v úzkých městských uličkách i při jízdě terénem.
Zavazadelník není nějak rozhazovačný. Plocha nad podlahou odpovídá běžnému kompaktnímu hatchbacku, včetně několika schránek pod ní nabízí prostor pro zavazadla 562 litrů. Po sklopení je to 1751 litrů. Variabilitě prospívá dělení opěradel v poměru 40:20:40.
Hybridní pohoda
Novinkou pátého vydání je plnohodnotný hybridní pohon. Kia Sportage se nabízí hned se třemi verzemi elektrifikace. Od mild-hybridního provedení, přes klasický hybrid až po plug-in hybrid. Spalovací agregát je vždy stejný, jedná se o přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI disponující největším výkonem 180 k, který dostal do vínku sofistikovaný a v dnešní době unikátní systém proměnné délky otevření sacích ventilů.
Mezi oběma plně hybridními verzemi je rozdíl nejen ve velikosti a kapacitě baterie (HEV má 1,49 kWh, PHEV 13,8 kWh), ale také ve výkonu synchronního elektromotoru s permanentními magnety, který tvoří spojnici mezi spalovacím motorem a samočinnou převodovkou s měničovým automatem. „Mluvit“ do práce mu můžete páčkami pod volantem.
Elektromotor má u klasického hybridu výkon 60 k, zatímco u dobíjecího hybridu je to dokonce 91 k. Systémový výkon je u HEV 230 k, zatímco dobíjecí verze má ještě o 35 k více. Čistě elektrická jízda je u tzv. samonabíjecího hybridu v praxi dlouhá jen stovky metrů, v ideálním případě při popojíždění v městské koloně možná ujedete v elektrickém režimu jeden či dva kilometry.
Pohonné ústrojí vyniká kultivovaností. Spalovací agregát a elektromotor velmi harmonicky spolupracují. Elektromotor skvěle vykrývá hluchá místa zážehové šestnáctistovky, zajišťuje velmi plynulé rozjezdy a při dynamičtější jízdě k ní přispívá. Systém funguje efektivně a baterie se dobíjí rychle. Nejlepší efektivitu skýtá režim Eco, i v něm je ale jízda dostatečně dynamická. V módu Sport převodovka zbytečně drží motor v otáčkách, ten je proto hlučnější a spotřeba stoupá. Okresky hybridní Sportage zvládá za 6,5 l/100 km, ve smíšeném provozu si „vezme“ okolo 7,3 l/100 km. Tedy žádný zázrak, ale ani žádné zklamání. Celkový dojezd je přes 700 km, což určitě potěší. Velmi tiché pohonné ústrojí dává vyniknout horšímu odhlučnění kol. Valivý hluk tak vnímáte zřetelněji.
Komfortně i agilně
Podobně jako u dalších nových modelů ze stáje Hyundai-Kia nechybí výborné zobrazování slepého úhlu na straně, kam máte v úmyslu odbočit. Když dáte směrovku na příslušné straně, zobrazí se vám na displeji v přístrojovém štítu obraz z boční kamery. Výborná věc, kterou nikdo jiný kromě automobilek Kia a Hyundai nenabízí.
Řízení je lehké, ale dobře nastavené, i ve středové poloze stále máte pocit, že auto řídíte. S jen 2,5 otáčkami mezi krajními polohami je navíc i dostatečně strmé. Sportage dobře reaguje na pokyny a agilně se bez nadměrných náklonů vrhá do zatáček. Věrna svému jménu je tak ve srovnání se svým sourozencem Hyundaiem Tucson opravdu sportovnější. Osmnáctipalcové pneumatiky jsou z hlediska komfortu tou správnou volbou. Dobrou práci odvádí i elektronicky řízené adaptivní tlumiče, které jsou vyhrazené vrcholné verzi GT-Line.
Pohon všech kol s elektrohydraulickou lamelovou spojkou zajišťuje přenos na přední a zadní nápravu v rozmezí 100:0 až po 50:50. V praxi funguje bezproblémově. Na namoklé vozovce s typickým „blátíčkem“ jsme stále cítili dobrou trakci a stabilitu. Mód Terrain umožňuje volbu ze tří režimů: sníh, bláto a písek.
Suma sumárum, Kia Sportage je všestranně vyváženým modelem, který již zná své kvality. V řadě ohledů může konkurovat prémiovým soupeřům, ale plně se to odráží i v ceně. Do karet jí navíc hraje bezkonkurenční sedmiletá záruka. Nejlevněji lze novinku ze Žiliny koupit ve druhé výbavové verzi Exclusive s předním pohonem za 834 980 Kč. Provedení se čtyřkolkou je o 50 000 Kč dražší.
Testovaná vrcholná úroveň GT-Line oplývá bohatou výbavou, ale také nijak nízkou cenou. Vyjde na 1 074 980 Kč, mild-hybrid je o 85 000 Kč levnější. PHEV je naopak o 145 000 Kč dražší, ale disponuje vyšším výkonem a možností mít elektrické značky EL. Jak známo, ty v našich končinách umožňují parkovat zdarma na modrých zónách, současně ale na cestách musíte s sebou vláčet kabely, neboť bez tohoto „rituálu“ je to vlastně jen klasický hybrid. Zajímavé je srovnání se stejně technicky vybaveným sesterským Hyundaiem Tucson. Ten je v top výbavě Style, v níž ale některé prvky oproti Kie chybí, o 145 000 Kč levnější.
Cena testovaného vozu: 1 074 980 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 094 980 Kč
Technické údaje | Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4 GT-Line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1599 |
Vrtání x zdvih (mm): | 75,6 × 89,0 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) | 132/179 / 5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 265 / 1500–4500 |
HYBRIDNÍ SOUSTAVA | |
Nejvyšší výkon a toč. moment elektromotoru (kW/k/N.m): | 44/60/264 |
Trakční baterie (kWh): | Li-ion s celkovou kapacitou 17,3/využitelnou 14,7 |
Kombinovaný výkon a točivý moment hnací soustavy (kW/k/N.m): | 169/230/350 |
Převodovka: | šestistupňová samočinná |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0–100 km/h (s): | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 193 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 6,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4515 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1865 |
Výška (mm): | 1650 |
Rozvor náprav (mm): | 2680 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1615 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1622 |
Poloměr otáčení (m): | 5,5 |
Provozní hmotnost (kg): | 1748 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2245 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 587/1776 |
Objem palivové nádrže (l): | 52 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 235/55 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 235/55 R18 |
Foto: Lukáš Dittrich