Test Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4: Do zatáček bez vytáček

přidejte názor

+

  • Sladění obou motorů
  • Špičkový infotainment
  • Prostorný interiér
  • Komfortní odpružení
  • Dobrá odezva řízení

  • Výhled šikmo vzad
  • Malý zavazadelník
  • Valivý hluk
  • Umístění ruční brzdy

Kia Sportage je tu již ve své páté generaci, ze současné nabídky je to tedy služebně nejstarší model této korejské značky. V novém provedení působí uhlazeněji a méně mohutně než v přechozí generaci, s níž jen těžko hledáte nějakou spojitost. Novinka, která sdílí konstrukční základ a veškerou techniku se sesterským Hyundaiem Tucson, je uhlazenější a více připomíná zvýšený hatchback. Výrazné hlavní světlomety působí podobně jako u Tucsonu trochu „komplikovaně“.

Moderní vzhled se odráží i v interiéru, kde je po všech směrech patrná zcela nová kvalita a prémiový nádech. Poněkud usedlý, ale funkční systém s řadou klasických ovladačů u předchůdce v případě nové generace nahradilo vysoce moderní uspořádání, které zaujme příznivce nových technologií. Palubní deska je ale společně s volantem umístěna poměrně nízko. V kombinaci s vyšším posazem je to ale záruka dobrého výhledu vpřed.

DTT_0507-orig Pátá generace více připomíná zvýšený hatchback a je uhlazenější. Široké zadní sloupky, které omezují výhled, ale zůstaly

Kabinu šlechtí kvalitní plasty a pečlivé zpracování. Pochvala směřuje do slovenské Žiliny, kde se Sportage vyrábí. Lesklé plasty evokující černý klavírní lak jsou sice moderní a stále více rozšířené, z praktického hlediska ale příliš nepotěší. Rychle se „zamatlají“, a tak je potřeba mít někde po ruce hadřík a pravidelně je otírat a leštit.

Funkci přístrojového štítu a infotainmentu plní u vyšších výbav dvojice navazujících 12“ konfigurovatelných displejů. Zakřivený digitální panel vypadá skoro jako v elektrickém modelu Kia EV6 a podporuje pocit sportovního kokpitu. Grafika je výborná, stejně jako rychlost odezvy. Celkové provedení si nezadá s podobnými systémy u prémiových značek.

Vzadu jako v nedobytné pevnosti

Kruhový ovladač převodovky na středovém tunelu a rovněž dotyková lišta na středové konzoli má původ v elektrické Kie EV6. Ta je významným pomocníkem řidiče. Jejím prostřednictvím lze tlačítkem přepínat mezi ventilací a audiosoustavou s navigací. Dotyková tlačítka sice neposkytují při stisku očekávanou hmatovou zpětnou vazbu, vše potřebné ale máte rychle k dispozici a ani aktivaci vnitřního okruhu tak nemusíte dlouze hledat někde v hloubi menu středového displeje.

Volant má sportovní tvar, optimální průměr a příjemně provedený věnec. Umístění ovladače ruční brzdy vlevo pod volantem, kde na něj nevidíte, není právě ideální. Popaměti ho sice snadno nahmátnete, na středovém tunelu by ale byl lépe v dosahu, a to i v nouzovém případě pro spolujezdce. Určitě tedy důvod k zamyšlení možných úprav při modernizaci.

DTT_0513-300x200-orig
Kabina s velkými displeji působí velmi moderně a nezadá si s prémiovými modely
DTT_0531-300x200-orig
Sedadla jsou pohodlná. Zásluhou vyššího základního posazu máte dobrý výhled vpřed

Sedadla jsou velmi pohodlná nejen vpředu, ale i vzadu. Tam opět můžete podle potřeby nastavit sklon zadních opěradel. Rychle tak najdete ideální pozici. Sedadla jsou navíc tvarována tak, že velmi dobře podpírají tělo. Nechybí dostatek místa pro nohy i hlavu. Cestující vzadu si mohou dobíjet své mobily prostřednictvím zásuvek USB-C na předních opěradlech. Tvarování předních hlavových opěrek zase umožňuje pověsit si na ně bundu či sako.

Test ojetiny: Kia Sportage III. generace překvapuje kvalitou a spolehlivostí
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Kia Sportage III. generace překvapuje kvalitou a spolehlivostí

Slabším místem je také, stejně jako u předchozí generace Sportage, stoupající spodní linie oken, která zhoršuje výhled z vozu malým dětem. Největší bolístkou tohoto modelu jsou ale bezpochyby velmi široké zadní sloupky, které při couvání vytváří velký mrtvý úhel. Musíte se tak spolehnout na obraz z parkovací kamery a systém varování před blížícím se autem nebo jinou překážkou. Výborný je 360° kamerový systém, který je u verze GT-Line v sérii. Nabízí různé možnosti pohledů, dokonce 3D pohled a detaily předních kol, což oceníte v úzkých městských uličkách i při jízdě terénem.

Zavazadelník není nějak rozhazovačný. Plocha nad podlahou odpovídá běžnému kompaktnímu hatchbacku, včetně několika schránek pod ní nabízí prostor pro zavazadla 562 litrů. Po sklopení je to 1751 litrů. Variabilitě prospívá dělení opěradel v poměru 40:20:40.

Hybridní pohoda

Novinkou pátého vydání je plnohodnotný hybridní pohon. Kia Sportage se nabízí hned se třemi verzemi elektrifikace. Od mild-hybridního provedení, přes klasický hybrid až po plug-in hybrid. Spalovací agregát je vždy stejný, jedná se o přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI disponující největším výkonem 180 k, který dostal do vínku sofistikovaný a v dnešní době unikátní systém proměnné délky otevření sacích ventilů.

DTT_0526-300x200-orig
Elektromotor s výkonem 44 kW dobře vykrývá hluchá místa zážehové šestnáctistovky
DTT_0516-300x200-orig
Grafika displejů je výborná, stejně jako rychlost odezvy

Mezi oběma plně hybridními verzemi je rozdíl nejen ve velikosti a kapacitě baterie (HEV má 1,49 kWh, PHEV 13,8 kWh), ale také ve výkonu synchronního elektromotoru s permanentními magnety, který tvoří spojnici mezi spalovacím motorem a samočinnou převodovkou s měničovým automatem. „Mluvit“ do práce mu můžete páčkami pod volantem.

Elektromotor má u klasického hybridu výkon 60 k, zatímco u dobíjecího hybridu je to dokonce 91 k. Systémový výkon je u HEV 230 k, zatímco dobíjecí verze má ještě o 35 k více. Čistě elektrická jízda je u tzv. samonabíjecího hybridu v praxi dlouhá jen stovky metrů, v ideálním případě při popojíždění v městské koloně možná ujedete v elektrickém režimu jeden či dva kilometry.

Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní
Přečtěte si také:

Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní

Pohonné ústrojí vyniká kultivovaností. Spalovací agregát a elektromotor velmi harmonicky spolupracují. Elektromotor skvěle vykrývá hluchá místa zážehové šestnáctistovky, zajišťuje velmi plynulé rozjezdy a při dynamičtější jízdě k ní přispívá. Systém funguje efektivně a baterie se dobíjí rychle. Nejlepší efektivitu skýtá režim Eco, i v něm je ale jízda dostatečně dynamická. V módu Sport převodovka zbytečně drží motor v otáčkách, ten je proto hlučnější a spotřeba stoupá. Okresky hybridní Sportage zvládá za 6,5 l/100 km, ve smíšeném provozu si „vezme“ okolo 7,3 l/100 km. Tedy žádný zázrak, ale ani žádné zklamání. Celkový dojezd je přes 700 km, což určitě potěší. Velmi tiché pohonné ústrojí dává vyniknout horšímu odhlučnění kol. Valivý hluk tak vnímáte zřetelněji.

Komfortně i agilně

Podobně jako u dalších nových modelů ze stáje Hyundai-Kia nechybí výborné zobrazování slepého úhlu na straně, kam máte v úmyslu odbočit. Když dáte směrovku na příslušné straně, zobrazí se vám na displeji v přístrojovém štítu obraz z boční kamery. Výborná věc, kterou nikdo jiný kromě automobilek Kia a Hyundai nenabízí.

Řízení je lehké, ale dobře nastavené, i ve středové poloze stále máte pocit, že auto řídíte. S jen 2,5 otáčkami mezi krajními polohami je navíc i dostatečně strmé. Sportage dobře reaguje na pokyny a agilně se bez nadměrných náklonů vrhá do zatáček. Věrna svému jménu je tak ve srovnání se svým sourozencem Hyundaiem Tucson opravdu sportovnější. Osmnáctipalcové pneumatiky jsou z hlediska komfortu tou správnou volbou. Dobrou práci odvádí i elektronicky řízené adaptivní tlumiče, které jsou vyhrazené vrcholné verzi GT-Line.

DTT_0524-300x200-orig
Na dotykové liště na středové konzoli lze přepínat mezi ovládáním ventilace a audiosoustavou s navigací
DTT_0523-300x200-orig
Volant má sportovní tvar a příjemně provedený věnec. Řízení je lehké, ale dostatečně přesné
DTT_0519-300x200-orig
Kruhový ovladač převodovky je stejný jako v elektrické Kie EV6, ovládá se snadno
DTT_0536-300x200-orig
Tvarování předních hlavových opěrek umožňuje pověsit si na ně bundu či sako

Pohon všech kol s elektrohydraulickou lamelovou spojkou zajišťuje přenos na přední a zadní nápravu v rozmezí 100:0 až po 50:50. V praxi funguje bezproblémově. Na namoklé vozovce s typickým „blátíčkem“ jsme stále cítili dobrou trakci a stabilitu. Mód Terrain umožňuje volbu ze tří režimů: sníh, bláto a písek.

Suma sumárum, Kia Sportage je všestranně vyváženým modelem, který již zná své kvality. V řadě ohledů může konkurovat prémiovým soupeřům, ale plně se to odráží i v ceně. Do karet jí navíc hraje bezkonkurenční sedmiletá záruka. Nejlevněji lze novinku ze Žiliny koupit ve druhé výbavové verzi Exclusive s předním pohonem za 834 980 Kč. Provedení se čtyřkolkou je o 50 000 Kč dražší.

Testovaná vrcholná úroveň GT-Line oplývá bohatou výbavou, ale také nijak nízkou cenou. Vyjde na 1 074 980 Kč, mild-hybrid je o 85 000 Kč levnější. PHEV je naopak o 145 000 Kč dražší, ale disponuje vyšším výkonem a možností mít elektrické značky EL. Jak známo, ty v našich končinách umožňují parkovat zdarma na modrých zónách, současně ale na cestách musíte s sebou vláčet kabely, neboť bez tohoto „rituálu“ je to vlastně jen klasický hybrid. Zajímavé je srovnání se stejně technicky vybaveným sesterským Hyundaiem Tucson. Ten je v top výbavě Style, v níž ale některé prvky oproti Kie chybí, o 145 000 Kč levnější.


Cena testovaného vozu: 1 074 980 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 094 980 Kč


Technické údaje Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4 GT-Line
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1599
Vrtání x zdvih (mm): 75,6 × 89,0
Kompresní poměr: 10,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) 132/179 / 5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 265 / 1500–4500
HYBRIDNÍ SOUSTAVA
Nejvyšší výkon a toč. moment elektromotoru (kW/k/N.m): 44/60/264
Trakční baterie (kWh): Li-ion s celkovou kapacitou 17,3/využitelnou 14,7
Kombinovaný výkon a točivý moment hnací soustavy (kW/k/N.m): 169/230/350
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0–100 km/h (s): 8,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 193
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 6,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4515
Šířka bez zrcátek (mm): 1865
Výška (mm): 1650
Rozvor náprav (mm): 2680
Rozchod kol vpředu (mm): 1615
Rozchod kol vzadu (mm): 1622
Poloměr otáčení (m): 5,5
Provozní hmotnost (kg): 1748
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2245
Objem zavazadlového prostoru (l): 587/1776
Objem palivové nádrže (l): 52
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry MacPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 235/55 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 235/55 R18

Foto: Lukáš Dittrich

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?