- Zcela vyčerpávající standardní výbava s mnoha luxusními prvky
- Robustní hardware 4x4 včetně redukční převodovky
- Obří palivová nádrž
- V záplavě velkých německých SUV je to aspoň trochu něco jiného
–
- Řada detailů prozrazujících morální stáří modelu
- Slabé asistenční systémy
- Vzhledem k vnější velikosti malý zavazadlový prostor
- Kultivovanost nedosahuje úrovně evropských soupeřů
Jen málo značek má za sebou tak silnou legendu jako Jeep. Specialista na terénní vozy se může opírat o tradici vzešlou z nesmrtelného armádního speciálu i o kontinuální historii Wrangleru coby pravověrného off-roadu. Podobně jako evropský Land Rover ani Jeep však není imunní vůči trendům. Wrangler sice v nabídce zůstává a čerstvě přichází i na český trh jako zcela nový model, většinu odbytu však zajišťují všelijaká SUV. Malá, velká, tu drsnější, tu spíš městská. Ale SUV. A jejich vlajkovou lodí je Grand Cherokee. Ten byl začátkem právě končícího roku představen v nové speciální edici S, která je také důvodem, proč se Jeep Grand Cherokee na týden ocitl na našem redakčním parkovišti.
S v tomto případě znamená „Sport“. Exteriér dostal výrazný body kit a černé detaily od masky chladiče přes emblémy a 20“ kola až po koncovky výfuku. Podobně i kabina kombinuje černou kůži s černým dřevem a černými nitěmi. Jeep Grand Cherokee S má však i sportovní sedadla, sportovní pedály Mopar a především sportovní podvozek. Zřejmým účelem speciální edice je podpořit zájem o model, který sám o sobě není právě horkou novinkou. Aktuální, čtvrtá generace Grand Cherokee s interním označením WK2 se na domácím trhu začala prodávat už v létě 2010. Tehdy byla velikostně naprosto srovnatelná s BMW X5, ale jak auta s každou generací rostou, dnes už je o něco menší. Ne o mnoho. Jeep Grand Cherokee stále neomylně patří do kategorie velkých SUV. Ale prémiových?
Jeep označuje verzi S za „další milník v historii modelu po 26 letech vedoucího postavení v segmentu prémiových SUV“. V domácí Americe možná. Grand Cherokee se vůbec neprodává špatně, to ne. Vzhledem ke svému stáří si vlastně vede obdivuhodně. Na českém trhu má ke konci října 2018 na kontě 179 registrací, tedy víc než Land Rover Discovery (140), Lexus RX (140) nebo Porsche Cayenne (109). Vedoucí postavení však mají v segmentu úplně jiná auta. Třeba Volkswagen Touareg (385) nebo BMW X5 (547).
A s tou prémiovostí bychom také byli opatrní. Auto je poseté detaily, které prozrazují jeho konstrukční věk i původ za Atlantikem, kde se na některé věci tolik nehledí. Trysky ostřikovačů posazené hrdě na kapotě, to se už u prémiových aut moc nenosí. Stejně jako černá plastová tlačítka bezklíčového odemykání na klikách nebo nohou ovládaná parkovací brzda. I standard materiálů v interiéru a provedení detailů od tlačítek přes výdechy ventilace odpovídá spíš něčemu jako starší Kia Sorento než Bentayze. Narazíte také na řadu detailů, které nejsou nutně horší, ale rozhodně stojí za zmínku, protože zkrátka neodpovídají evropským zvyklostem. Standardní a adaptivní tempomat mají na volantu každý svoje aktivační tlačítko. Jeden z reproduktorů (velmi výkonného) audiosystému je zasazený v boční výplni zavazadlového prostoru. Sportovní nástavce prahů jsou opatřeny nápisy „No Step“. A tlačítko elektrického zavírání pátých dveří nenajdete na spodní části jejich vnitřní výplně jako asi ve všech autech, která jsem kdy viděl, ale na levé bočnici kufru.
Motor pro Evropu je ovšem evropský. Jeep Grand Cherokee S koupíte jen s třílitrovým turbodieselem V6 Multijet II. Výkon 184 kW a točivý moment 570 Nm lehce zaostávají za tím, co ve stejně velkých motorech dnes nabízejí evropské značky, ale opravdu jen o málo. Na motor navazuje v hnacím řetězci osmistupňová převodovka a samozřejmě pohon všech kol. O něm později. Teď zůstaňme ještě chvíli pod kapotou. Na volnoběh motor řehtá v klasickém dieselovém stylu, v pohybu ale jeho projev splývá s jinými jízdními hluky a neruší. Samozřejmě nás zajímalo, jakou nabízí šestiválcový Multijet II dynamiku.
Nový Volkswagen Touareg, který má ke Grand Cherokee v mnoha ohledech asi nejblíž, bohužel zatím změřený nemáme. Pro srovnání jsme tedy vzali údaje nedávno testovaného Audi Q8, které je podobně velké i těžké a má identický motor. A přihodili jsme ještě Land Rover Discovery. Zaujalo nás, že Grand Cherokee S se nebrání pokusům o rychlý rozjezd. Při souběžném sešlápnutí brzdy a plynu pustí motor až do tří tisíc otáček.
Akcelerace | Audi Q8 50 TDI | Land Rover Discovery TDV6 | Jeep Grand Cherokee S |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 2,39 | 3,01 | 2,50 |
0-100 km/h (s) | 6,74 | 9,04 | 8,43 |
0-130 km/h (s) | 11,18 | 15,06 | 14,63 |
0-150 km/h (s) | 15,44 | 21,27 | 20,49 |
30-50 km/h (s) | 1,10 | 1,53 | 1,46 |
50-70 km/h (s) | 1,46 | 2,03 | 1,92 |
80-120 km/h (s) | 4,95 | 6,78 | 6,55 |
130-150 km/h (s) | 4,26 | 6,21 | 5,86 |
Jak vidíte, za oficiálním údajem zaostal Jeep o pouhé dvě desetiny a Land Roveru (který se ale dnes už prodává pouze s třistakoňovým motorem SDV6) by v pohodě ujel. Audi si ale jede vlastní soutěž. Lze předpokládat, že Touareg na tom bude velmi podobně.
Při měření dynamiky obvykle zjišťujeme i odchylku rychloměru. V tomto případě jí věnujeme i zvláštní zmínku. Při rychlosti 130 km/h je totiž rychloměr Grand Cherokee jeden z nejpřesnějších, jaké jsme kdy viděli:
Rychlost dle GPS | Jeep Grand Cherokee |
---|---|
50 km/h | 48 |
90 km/h | 89 |
130 km/h | 129 |
Měřili jsme pochopitelně také interiér. Vnitřní prostor není obestavěný nijak dokonale, ale auto je tak velké, že všichni cestující mají dostatek místa k životu ve všech směrech:
Prostor pro cestující (cm) | Jeep Grand Cherokee S |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu: | 156 |
Šířka v úrovni loktů vzadu: | 153 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: | 91/99 |
Prostor pro hlavu vzadu: | 103 |
Minimální prostor pro nohy vzadu: | 17 |
Maximální prostor pro nohy vzadu: | 48 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: | 27 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: | 20 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: | 31 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: | 8 |
Délka sedáku vpředu: | 48 |
Délka sedáku vzadu: | 44 |
Délka opěradla vpředu: | 61 |
Délka opěradla vzadu: | 65 |
Šířka prostředního sedáku vzadu: | 31 |
Zavazadlový prostor stačí, obří však není. Má velmi vysokou nakládací hranu a za ní je ještě jeden schod, takže výška od podlahy po roletu je extrémně mělká. Podlaha přitom není dvojitá ani polohovatelná, nic takového. Pod ní je jenom rezervní kolo. Výmluvně o tom vypovídá teoretický minimální kvádr neboli součin délky ložné plochy, šířky mezi podběhy a výšky po roletu. I taková Škoda Karoq nabízí víc:
Prostor pro zavazadla (cm) | Jeep Grand Cherokee S |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi: | 108 |
Výška po plato: | 39 |
Délka ložné plochy: | 96 |
Výška nakládací hrany: | 78 |
Šířka vstupního otvoru: | 115 |
Výška vstupního otvoru: | 89 |
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce): | 210 |
Teoretický minimální kvádr (dm3): | 404 |
Průřez nakládacího otvoru m3: | 1,0 |
Jízdní vlastnosti na silnici nejsou na úrovni evropských soupeřů, ale nejsou ani problematické. Řízení není z nejpřesnějších a odpružení přenáší na karoserii pohyby od nerovností způsobem, který trochu připomíná auta na žebřinovém rámu. Ovladatelnost je však slušná, náklony v zatáčkách přiměřené a grip dostatečný. Komfort odpružení? Na jednu stranu pořád vnímáte, že podvozek pod vámi pracuje. Na druhou stranu jsme za celý týden nezažili ani jeden z těch ostrých kopanců na izolované ostré nerovnosti, jaké umějí prémiová německá SUV se vzduchovým podvozkem a nízkoprofilovými pneumatikami.
Robustní hnací řetězec a hranatá karoserie s nepříliš sofistikovaným body kitem vytvářejí v dálničním tempu relativně hodně hluku. Ten se ale slévá do přirozeně znějícího hučení a vlastně vůbec nepůsobí rušivě. Zvlášť pokud posloucháte hudbu. V Americe si možná nepotrpí na dokonalé zpracování rámečků výdechů ventilace, ale hodně dají na pořádnou muziku. „Rádio“ v Grand Cherokee hraje jako aparatura na techno festivalu a má dobře fungující systém potlačování okolních ruchů. Takže stačí pustit něco k poslechu, a na palubě je najedou zdánlivě ticho jako v Lexusu.
Jízdní vlastnosti, respektive limitní schopnosti Grand Cherokee v terénu jsme nezkoušeli, to přiznáváme bez mučení. Polní cesta nebo lesní úvoz pro něj samozřejmě nepředstavují žádnou výzvu. A vzhledem k hardwarové výbavě se zdá, že auto je dobře připraveno i na zdolávání těžších překážek. Když si tedy zkusíme odmyslet, že sportovní podvozek a plastový body kit verze S nejdou s představou náročného offroadového nasazení moc dohromady.
Zatímco mnohá velká SUV dnes mají jen elektromagnetickou mezinápravovou spojku, Grand Cherokee S je osazený pohonem Quadra-Drive II s elektronicky řízeným diferenciálem vzadu. Ten může fungovat jako samosvorný. V některých jízdních režimech (volič Selec-Terrain dává na výběr auto, sníh, bláto a kamení) se ale uzavře rovnou, takže ve výsledku funguje podobně jako diferenciál s mechanickou uzávěrkou. Škoda, že od roku 2011 už není součástí Quadra-Drive II stejný diferenciál i vpředu. Ale chápeme. Takové řešení s sebou přece jen nese zvýšené jízdní odpory, hmotnost i náklady. Dva uzavíratelné diferenciály v kombinaci s inteligentním protiprokuzem zmůžou hodně.
Ano, dva. Rozvodovka NV245 od firmy New Venture Gear logicky umožňuje zavřít také mezinápravový diferenciál. Když vyřadíte voličem převodovky na neutrál a stisknete tlačítko 4WD Low, zařadí se redukovaný převod a zavře středový dif. O stavu systému informuje aplikace „Off Road Pages“ v infotainmentu uConnect. Na jiných záložkách najdete i sklonoměr nebo údaje o teplotě oleje v motoru i převodovce.
Systém uConnect dostanete ve standardní výbavě. Jak se v Americe stalo zvykem mnohem dřív než v Evropě, jeho prostřednictvím (a nijak jinak) ovládáte i vyhřívání a odvětrávání sedadel nebo vyhřívání volantu. Ano, i tohle má Jeep Grand Cherokee S ve standardu. Stejně jako elektrochromatická zrcátka, elektricky seřiditelný volant, bezklíčové odemykání, laminovaná skla, bi-xenony, částečně kožené čalounění sedadel nebo „výkonnější chlazení motoru“ coby další detail prozrazující zaoceánský původ.
Trochu potíž je v tom, že mnohé položky z předlouhého seznamu standardní výbavy prostě nejsou funkčně srovnatelné s evropskou konkurencí. Třeba bezklíčové odemykání nemá senzory ruky na zadních dveřích. U tak velkého a drahého auta věc nevídaná. Centrální „budík“ v přístrojovém štítu je sice digitální, ale při prudkém brzdění se virtuální střelka rychloměru nestíhá plynule animovat. Pohybuje se trhavě. Namísto adaptivního centrování v jízdním pruhu je tu jen systém reagující na přejetí čáry, který navíc podle naší zkušenosti moc nefungoval. Adaptivní tempomat dokáže zastavit, na Stop&Go však zapomeňte. Přibližně po dvou sekundách se vypne a auto se začne pomalu sunout vpřed jako každý automat.
No a co, říkáte si možná. Srovnatelné auto za ty peníze nikde jinde nekoupím. Pravda. Pokud chcete redukci a závěrky diferenciálů a stejný seznam standardní výbavy, nekoupíte. Jeep Grand Cherokee S začíná na 1 755 600 Kč. A v podstatě i končí. Připlatit lze jen za metalízu nebo perleť (27 000 Kč), záhadný, neboť nikde neupřesněný (neupřesněný v konfigurátoru, v ceníku rozepsaný je) paket Off-Road (25 800 Kč), CD přehrávač (4300 Kč, ale kdo by to v dnešní době chtěl) či audio Harman Kardon s 19 reproduktory (48 700 Kč). Všechno ostatní je standardní výbava. A to včetně obřích nádrží na 93 litrů nafty a 30,3 l AdBlue.
Velká SUV prémiových značek by s porovnatelnou výbavou vyšla plus minus na 2,5 milionu. A pořád nebudou mít pořádný terénní hardware. Discovery SDV6 s příplatkovou uzávěrkou zadního diferenciálu a voličem terénních režimů vyjde na 1 779 800 korun, ovšem v chudě vybaveném stupni SE. Co ale takový Touareg? Se sportovním stylingem R-Line (který můžeme považovat za obdobu sady „S“ u Jeepu) stojí 1 823 900 Kč. Za tuto cenu nenabízí úplně všechno, co Jeep, ale má 20“ kola, navigaci Discover Pro a kožené čalounění. Nebo adaptivní tempomat a asistent jízdy v pruzích, obojí nejméně o generaci pokročilejší a užitečnější než v Jeepu. Přívěs o hmotnosti 3,5 tuny přitom utáhne také. Redukci a uzávěrky nemá a mít nemůže. Pro většinu řidičů a většinu situací je ale po všech stránkách výrazně lepším autem. Dynamičtějším, kultivovanějším, propracovanějším, komfortnějším, vyspělejším. Ke značce Jeep i samotnému Grand Cherokee můžeme cítit velké sympatie, ale tohle je zkrátka fakt.
Jeep Grand Cherokee S: Verdikt
Zajímavá alternativa k rozšířenějším SUV evropských značek nabízí v novém provedení S atraktivní sportovní vzhled a vyčerpávající komfortní výbavu. Jízdní projev a fungování elektronických systémů bohužel nezapřou zaoceánský původ a zejména značné konstrukční stáří modelu. Grand Cherokee je v dnešní době zajímavou volbou hlavně pro zákazníky, kteří ocení a využijí poctivý terénní hardware s uzavíratelnými diferenciály a redukční převodovkou. S náročným nasazením v terénu ale zase příliš nekoresponduje sportovní podvozek a plastový body kit testované varianty S.
Cena testovaného vozu: 1 755 600 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 831 300 Kč
Technické údaje | Jeep Grand Cherokee S |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2987 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 92,0 |
Kompresní poměr: | 16,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 184/4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 570/2000 |
Převodovka: | osmistupňová samočinná |
Poháněná kola: | všechna čtyři; systém Quadra Drive II 4WD Low s redukční převodovkou, uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem zadní nápravy |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 202 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 9,7/6,9/7,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4821 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1943 |
Výška (mm): | 1792 |
Rozvor náprav (mm): | 2915 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1628 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1634 |
Poloměr otáčení (m): | 5,8 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2522 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 495-1689 |
Objem palivové nádrže (l): | 93 |
TERÉNNÍ VLASTNOSTI | |
Nájezdový úhel vpředu (°): | 26,2 |
Nájezdový úhel vzadu (°): | 24 |
Přechodový úhel (°): | 19 |
Světlá výška (mm): | 205 |
Brodivost (mm): | 508 |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče, 350 x 32 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče, 330 x 22 mm |