- Velmi pěkné kombi
- Lidské jízdní vlastnosti
- Rozhodně nezapadnete v davu všech těch Audi, BMW a Mercedesů
–
- Na trhu najdeme tišší, kultivovanější i úspornější naftové čtyřválce
- Oproti konkurenci menší zavazadlový prostor
- S moderními asistenty Jaguar šetří
Když jsme v polovině roku 2016 psali test aktuální generace Jaguaru XF, jako jednu z nevýhod oproti konkurenci jsme označili absenci na některých trzích tolik populární karoserie kombi. Jaguar o této variantě mlčel a dokonce se objevily neoficiální informace o tom, že kombi nebude, protože ho nahradí F-Pace. Druhou docela velkou nevýhodou byla omezená nabídka motorizací. Kdo chtěl diesel, ten si musel vybrat, zda si vystačí se skromným dvoulitrem naladěným na 120 nebo 132 kW (163 nebo 180 k), nebo zda skočí do skoro dvakrát silnějšího šestiválce. Tato volba ale obnášela příplatek mnoha stovek tisíc korun.
Jenže časy se změnily. Jaguar nakonec přece jen odhalil XF současné generace s karoserií kombi a zároveň rozšířil nabídku čtyřválců. Tu obrovskou propast u dieselů vyplnila dvakrát přeplňovaná novinka s označením 25d a výkonem 177 kW (240 k). Právě tento motor spojený s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol dostal také testovaný exemplář.
XF Sportbrake jako takové jsme si představili už dříve. Základem je samozřejmě sedan, což v praxi znamená také u kombi zhruba tři čtvrtiny karoserie vyrobené ze slitin hliníku. Hliníkové slitiny najdeme ve velké míře i na podvozku. Důvodem je snaha o snížení hmotnosti. V našem případě se bavíme o autě těžkém 1880 kg, což na první pohled není nic světoborného. Nicméně třeba taková třída E kombi v podobné konfiguraci váží bezmála dvě tuny.
Doporučujeme: Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Současné kombi je oproti minulé generaci o šest milimetrů kratší (na délku měří 4955 mm, takže to vážně není malé auto). Přibližně o pět centimetrů byl ale prodloužen rozvor náprav, což by se mělo podle Jaguaru projevit ve druhé řadě sedadel. Pravdou zůstává, že právě ta je u sedanu XF spíše slabinou. V podélném směru je prostoru tak akorát, ale kvůli rychle klesající střeše není moc místa kolem hlav zadních cestujících. Kombi by mělo být v tomto ohledu lepší.
Dvakrát přeplňovaný diesel je historicky první
Je to už pár let, kdy Volvo v rámci své strategie, podle které prý zákazníci rozhodně nechtějí v autech za dva a více milionů nic jiného než čtyřválec, přišlo na trh s dvakrát přeplňovaným dvoulitrem řady Drive-E o výkonu 178 kW (240 k). Tehdy šlo o vůbec nejvýkonnější vznětový dvoulitr na trhu, ale to už dnes neplatí. Netrvalo dlouho a podobný motor o stejném výkon začal prodávat třeba Volkswagen. Identické maximum nakonec nabízí rovněž jednotka od Jaguaru. Zdá se, že 240 koní je v dnešní době zkrátka takový obvyklý standard.
Dvakrát přeplňovaný diesel je historicky vůbec první motor této koncepce, jaký kdy Jaguar svým zákazníkům nabídl. Technicky vychází z dvoulitrů řady Ingenium. Oproti nim ale dostal kromě dvojice turbodmychadel (vysokotlaké má variabilní geometrii lopatek) také zesílenou klikovou hřídel, vstřikovače s vyšším průtokem paliva nebo jiné písty. Za pozornost stojí fakt, že stejnou jednotku už delší dobu mohou zájemci pořídit třeba v novém Land Roveru Discovery, kde jde o nejprodávanější motor. Možná má Volvo pravdu a zákazníci nakonec šestiválce většinou opravdu nepotřebují...
Přesné parametry britské čtyřválcové novinky jsou 177 kW (240 k) při 4000 ot./min a 500 Nm, které má řidiči k dispozici už od 1500 ot./min. Oficiálně by to mělo velkému kombi stačit ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,7 s a k maximální rychlosti 241 km/h. Jaká je realita? Odpověď tradičně dá tabulka s naměřenými údaji, kde pro srovnání najdete ještě dříve testovaný Mercedes-Benz E 220d a Volvo V90 D5.
Akcelerace | Jaguar XF Sportbrake 25d | Mercedes-Benz E 220d Allterrain | Volvo V90 Cross Country D5 |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 2,69 | 2,8 | 2,9 |
0-100 km/h (s) | 8,05 | 8,8 | 8,3 |
0-130 km/h (s) | 13,28 | 14,4 | 13,4 |
0-150 km/h (s) | 18,09 | 19,8 | 18,0 |
0-170 km/h (s) | 25,37 | --- | --- |
30-50 km/h (s) | 1,41 | 1,6 | 1,4 |
50-70 km/h (s) | 1,82 | 1,9 | 1,7 |
80-120 km/h (s) | 5,65 | 6,4 | 5,8 |
130-150 km/h (s) | 4,82 | 5,4 | 4,6 |
Jaguar za udávaným zrychlením z nuly na 100 km/h zaostal docela výrazně, v kontextu konkurenčních kombíků ale nabízí zcela srovnatelný výsledek. Je ovšem potřeba říci, že jsme tentokrát měli možnost otestovat i maximální rychlost, a přes 220 km/h se Jaguaru už vůbec nechtělo. Slibovaných 241 km/h je až příliš optimistických.
Britský diesel si zaslouží pochvalu za své schopnosti ve vysokých otáčkách. Není z těch, kteří po výrazném kopanci ve středních otáčkách už nenabídnou vůbec nic. Velmi solidně táhne až do 4500 ot./min. Příjemně svižné jsou také reakce na plyn. Naopak negativem je hrubší chod. Rozdíl vynikne zejména ve srovnání se vznětovým čtyřválcem od Mercedesu, který je podstatně tišší. Při ustálené jízdě a po ohřátí na provozní teplotu je ale také u britského kombi vše v pořádku.
Doporučujeme: Test na pondělí — Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5
Jako přespříliš optimistická se jeví i udávaná spotřeba pod šest litrů. Takového čísla lze dosáhnout, ovšem s jízdním stylem, pro který vám bohatě postačí dieselový dvoulitr naladěný na 180 koní. Testované XF Sportbrake běžně jezdilo (pravda, ve svižném dálničním provozu) za osm, průměr po ujetí více než 1000 km se zastavil na 8,7 l/100 km. Také zde je potřeba upozornit na dříve testované E 220 d All-Terrain. To totiž bylo o více než litr úspornější.
Jízda tradičně silnou vlastností
Hodnocení ve stylu „velmi dobré, ale německá prémiová konkurence je lepší“, jsme u Jaguarů použili už mnohokrát. Jakkoliv se britská značka snaží, na absolutní špičku vládnoucí tomuto segmentu to stále v některých ohledech nestačí. Případní zájemci se ale mohou utěšovat jak skutečností, že mají něco jiného, než co je běžně k vidění, tak hlavně faktem, že jejich Jaguar výborně jezdí.
Psali jsme tu už ve zmíněném testu sedanu XF a také po prvním svezením s XF Sportbrake. Jaguar XF není o dokonalé rychlosti v zatáčkách, ale jednoduše o tom, že se velmi příjemně řídí. Je čitelný, vyvážený, řidiči předává nadprůměrně informací. Proto vás jeho řízení bude i v relativně nižších rychlostech bavit. V tomto směru je několikrát zmíněná třída E mnohem více odtažitá a třeba V90 s koncepcí motoru vpředu a pohonu přední nápravy působí jako Octavia, která dorostla do rozměrů tanku. Jaguar tímto stylem ladí své modely dlouhodobě a je to tak dobře. Zábavně se svezou i normální řidiči, přičemž dynamické schopnosti nejsou vykoupeny nepohodlím na nerovnostech.
XF Sportbrake používá stejný podvozek jako sedan, tedy vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvek Integral Link. Na rozdíl od něj ale kombi standardně využívá na zadní nápravě vzduchové pružiny a za příplatek (31 667 Kč) si můžete dopřát také adaptivní tlumiče. V zatáčkách si XF Sportbrake pomáhá přibržďováním kol. V praxi je vůz lehce přetáčivý, a to i v případě, že je vybaven pohonem všech kol. A ano, automobilka vám dovolí i u tohoto normálního motoru zcela vypnout stabilizaci.
Nakonec jsou to právě jízdní vlastnosti, které jsou bezesporu nejsilnější stránkou tohoto auta. XF Sportbrake je naladěno řekněme lidsky. Prostě tak, aby nejlépe fungovalo při normální jízdě a aby ho nerozhodilo ani ostřejší zacházení. To se mi velice líbí.
Je velký, ale fakticky prostorem ztrácí
U takovýchto kombi přirozeně nelze přeskočit otázku vnitřního prostoru. Málo ho není, ale na druhou stranu to ani není nejprostornější kombi na trhu. Přesvědčí vás o tom další tabulka, tentokrát s rozměry interiéru:
Prostor pro cestující (cm) | Jaguar XF Sportbrake | Mercedes-Benz E Allterrain | Volvo V90 Cross Country |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 153 | 152 | 153 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 | 151 | 150 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 87/95 | 96/104 | 89/98 |
Prostor pro hlavu vzadu | 95 | 100 | 94 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 16 | 14 | 20 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 39 | 34 | 46 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | --- | 25 | 30 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 18 | 18 | 24 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 23 | 20 | 26 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 | 8 | 9 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 49-53 | 47-53 |
Délka sedáku vzadu | 53 | 46 | 45 |
Délka opěradla vpředu | 62 | 63 | 62 |
Délka opěradla vzadu | 68 | 66 | 69 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 27 | 24 | 27 |
XF Sportbrake ztrácí zejména šířkou v úrovni loktů vzadu. Čtyři centimetry oproti Mercedesu třídy E už budou při jízdě v pěti hodně znát. Kdo cestuje ve čtyřech, tomu to může být jedno. Jinak se Sportbrake bez problémů konkurenci vyrovná. Jistě, Volvo V90 nabízí více místa v podélném směru, ale to je díky příčně uloženému motoru a pohonu předních kol – tedy koncepci, která nezabírá tolik místa.
Zatímco prostor pro posádku je zcela srovnatelný, zavzadelník už na konkurenty nestačí. Oproti dříve testovaným soupeřům má Sportbrake prostor pro zavazadla užší, kratší a nižší. Menší je rovněž udávaný objem zavazadelníku. Hodnotu výšky nakládací hrany uvedenou níže v tabulce berte s rezervou, protože třídu E a Volvo V90 jsme testovali v „terénních“ variantách All-Terrain a Cross Country, které mají zvýšený podvozek.
Prostor pro zavazadla (cm) | Jaguar XF Sportbrake | Mercedes-Benz E Allterrain | Volvo V90 Cross Country |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 105 | 110 | 110 |
Maximální šířka zavazadelníku | 110 | 128 | 125 |
Výška po plato | 41 | 42 | 43 |
Délka ložné plochy | 108 | 112 | 112 |
Výška nakládací hrany | 58 | 64 | 71 |
Šířka vstupního otvoru | 102 | 113 | 104 |
Výška vstupního otvoru | 88 | 87 | 94 |
Výška otevření 5. dveří | 184 | 200 | 194 |
Maximální délka nákladu | 232 | 214 | 231 |
Existuje ale ještě jeden pohled na věc. Fakt, že je zavazadelník Jaguaru menší než u třídy E a V90, nemusí nutně znamenat, že se do něj nic nevejde. Pořád máte k dispozici plochu zhruba jeden metr čtvereční, což pro běžné potřeby bohatě postačí. Fajn je také dno zarovnané s hranou a dokonale rovná plocha vzniklá po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40/20/40. Jaguar nabízí i páté dveře s možností otevírání mávnutím nohy pod nárazníkem.
Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace S — Anglický rychlík
Pro úplnost na téma zavazdelníku: Na jeho levé straně je ukryté hrdlo pro doplňování močoviny. Jaguar tedy nesáhl ke klasickému řešení s hrdlem schovaným pod víčkem nádrže. Protože ale močovinu v drtivé většině případů doplňuje servis v rámci servisních prohlídek, nemusíte se tím trápit.
Je pěkný
XF Sportbrake je pěkné kombi. Tedy alespoň podle mého názoru. A pěkný je také interiér kombinující kožená sedadla, dřevo a velké displeje. Ten před řidičem má velikost 12,3", obrazovka uprostřed pak narostla do velikosti 10". Vzhled přístrojového štítu se mění podle toho, jaký si zvolíte jízdní režim (Eco, Normal, Sport a Déšť a sníh), ale to není nic, co bychom neznali.
Jaguaru dlouhodobě vyčítáme, že zpracováním interiéru ani například fungováním multimediálního systému na konkurenci nestačí. XF Sportbrake, coby zatím poslední testovaný model značky, svůj stín také nepřekročil. Pokud ovšem nebudete mít v garáži novou řadu 5 a nebudete přesedat z jednoho auta do druhého, zvyknete si. XF Sportbrake nabízí slušný standard.
Kde Jaguar ztrácí, to je nabídka asistenčních systémů. XF Sportbrake nám dopřálo pouze hlídání jízdních pruhů a hlídání mrtvých úhlů. Věci typu asistovaného řízení nebo dálkově ovládaného parkování zatím Jaguar nenabízí. Zajímavostí kombíku je obrovské panoramatické okno s plochou 1,6 m2. Jeho clonu lze ovládat gestem, kdy před vnitřním zpětným zrcátkem mávnete rukou dopředu nebo dozadu a podle toho se clona odsune, nebo okno zakryje. Je to sice věc malého významu, ale rozhodně jde o smysluplnější použití technologie ovládání gesty než třeba zvyšování hlasitosti.
Závěr: Ještě zajímavější alternativa
O Jaguarech jsem už mnohokrát napsal, že to jsou auta, která na trhu hrají roli zajímavé alternativy ke všem BMW, Audi a Mercedesům. V průběhu let se Jaguar pod dohledem Ratana Taty neustále zlepšuje, takže je to alternativa čím dál zajímavější, ale masovka ve stylu německé prémiové trojky se z něj asi pořád nestane. A to ani po příchodu Jaguaru XF Sportbrake nové generace na trhu.
Cena testovaného vozu: 1 682 021 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 192 432 Kč
Technické údaje | Jaguar XF Sportbrake 25d AWD |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový vznětový čtyřválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | sekvenční přeplňování dvěma turbodmychadly |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1999 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 92,4 |
Kompresní poměr: | 15,3 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 177 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 500 / 1500 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 241 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 7,5/4,8/5,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4955 |
Šířka (mm): | 1987 |
Výška (mm): | 1496 |
Rozvor náprav (mm): | 2960 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1605 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1607 |
Světlá výška (mm): | 116 |
Provozní hmotnost (kg): | 1805 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2395 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 565/1700 |
Objem palivové nádrže (l): | 66 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojité lichoběžníkové zavěšení |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení Integral link, vzduchové pružiny |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | kotoučové Brembo vnitřním chlazením |
Standardní rozměr pneumatik: | 245/40 R19 |
[su_hello-bank-calculator]