- Design je skvělý
- Jízdní vlastnosti nemají slabého místa
- Stále jde o zábavné auto
- Na pořizovací ceně možná něco ušetříte
- Pořád budete středem pozornosti
–
- Čtyřválec fakticky na našem trhu nedává smysl
- Reálná spotřeba je srovnatelná se šestiválcem
- S manuální převodovkou nový čtyřválec nekoupíte
- Motor je celkově fajn, ale prostě mu chybí „koule“
Jak ten čas letí. Jaguar F-Type sice pořád vypadá, jako by byl představen před pár měsíci, jenže to zdaleka není pravda. Letos v září uplynulo už dlouhých pět let od světové premiéry. Britská automobilka svou sportovní zadokolku poprvé ukázala v roce 2012.
Nejprve přišel dvoumístný roadster, následovalo kupé a řada dalších variant. A to včetně verzí s pohonem všech kol nebo dokonce speciality v podobě modelu Project 7. Jaguar postupně zvyšoval výkon, až se dostal na hranici 600 koní. Nakonec přidal i manuální převodovku a tak dále. Vždy to byly více méně věci zaměřené na zákazníky, u kterých lze předpokládat, že je řízení baví. Jenže letošní facelift se vůbec poprvé vydal opačným směrem. Jaguar zařadil do nabídky novou základní motorizaci. Čtyřválec!
Asi aby byly naředěny očekávané negativní emoce, těsně před oznámením příchodu nové základní varianty ještě dorazil posílený šestiválec v provedení 400 Sport. Nedávno se do České republiky dostaly na novinářské testy obě tyto novinky a před námi stálo rozhodnutí, zda si na pár dnů vzít do redakce právě šestiválec, nebo čtyřválec. Odolali jsme obrovskému pokušení a sáhli po čtyřválci. Že bude jezdit F-Type 400 Sport naprosto skvěle, o tom není pochyb. Jenže jak bude jezdit nový základ? Stojí vůbec F-Type se čtyřválcem za řeč? Nebude už moc pomalý? Vidíte, otázek kolem dvoulitrového motoru je daleko víc.
Motor z Cupry mu fakt nesluší
Čtyřválcový F-Type by se dal shodit ze stolu během chvilky. Britské prémiové kupé s motorem, který svým výkonem nestačí ani na nějaký Golf nebo Leon? A když už to tedy má být lehká verze, proč nemá alespoň manuální převodovku, která je mimochodem dostupná k oběma šestiválcovým variantám? Ne, tahle věc na první pohled vážně nedává smysl.
Doporučujeme: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR
I já se musím přiznat, že se mi přítomnost dvoulitru v místech, kam se bezpečně vejde hodně výkonný osmiválec, trochu příčí. A vadí mi ještě jedna věc. Čtyřválec se sice snaží a auto rozhodně není pomalé, jenže jak se tenhle F-Type rozletí za čtyři tisíce otáček a člověk začne podvědomě čekat, že teď to teprve naplno přijde a teď se teprve začneme divit, ono už toho moc nepřijde. Ale uznávám, že jsem v tomto směru možná ovlivněný, protože jsem řídil jak skvělý šestiválec, tak R, brutální SVR nebo Project 7. Věřte tomu, že na testy takových aut se nezapomíná. Přesto se pokusím na vše zapomenout a přistoupit k britskému dvoulitru objektivně.
Motor samotný je britského původu. Jde samozřejmě o jednotku řady Ingenium opatřenou twin-scroll turbodmychadlem, přímým vstřikem paliva, systémem variabilního zdvihu ventilů a dalšími vymoženostmi moderní doby. Základní parametry jsou 221 kW (300 k) a 400 Nm. Naneštěstí je tato jednotka vždy spojena s osmistupňovým automatem. Díky němu zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 5,7 s, což je stejné číslo, jaké nabízí základní šestiválec opatřený manuálem. Nejvyšší rychlost je 250 km/h.
Čtyřválec je přirozeně lehčí. Přesný rozdíl oproti slabšímu šestiválci je 52 kg, které ubyly na přední nápravě. To je dobrý předpoklad pro rychlé reakce na volant. Základní F-Type je také levnější. A ne o málo. Nejdostupnější šestiválec (s manuálem) vyjde v kombinaci s karoserií kupé na 1 811 249 Kč, zatímco za čtyřválec dáte 1 562 715 Kč (včetně DPH). S touhle cenou se ze čtyřválcového F-Type Coupé stal přímý konkurent základního Porsche 718 Cayman. Také to má dvoulitrový čtyřválec a Porsche si za něj naúčtuje minimálně 1 550 000 Kč.
Pomalý není
Považovat čtyřválcový Jaguar F-Type za pomalý vůz by bylo velkou chybou. Stačí chvilka a po dálnici jedete 200 km/h, jako by se nechumelilo. Jak přesně na tom je čtyřválec s dynamikou, to ale nakonec nejlépe prozradí naměřené údaje:
Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo | |
---|---|
0-50 km/h (s) | 2,7 |
0-100 km/h (s) | 6,3 |
0-130 km/h (s) | 9,9 |
0-150 km/h (s) | 13,1 |
0-170 km/h (s) | 16,9 |
30-50 km/h (s) | 1,2 |
50-70 km/h (s) | 1,2 |
80-120 km/h (s) | 4,0 |
130-150 km/h (s) | 3,2 |
V grafu si můžete prohlédnout zrychlení nového čtyřválce a vrcholného SVR. Je zde docela dobře vidět, za co člověk připlácí. Pro úplnost dodejme, že SVR na rozdíl od testované varianty používá pohon všech kol. Pro zajímavost jsme do grafu přidali také zrychlení staršího Seatu Leon Cupra ve verzi ST 290 s automatickou převodovkou:
Čtyřválec nemá zejména ve vysokých otáčkách šestiválcové grády, maximum výkonu přichází už při 5500 ot./min. A přestože Jaguar v tiskové zprávě sliboval okamžitou odezvu na plyn, alespoň podle mého skromného názoru tomu tak není. Dokonce bych řekl, že koncernový dvoulitr známý třeba ze zmíněného Leonu Cupra je ostřejší. Chybí zkrátka výraznější finále, které by vás chytlo za srdce. Ať chcete, nebo ne, tohle je hot-hatch zabalený do líbivé karoserie sportovního kupé.
Na okreskách pobaví
Nakonec se ale přece jen najde chvíle, kdy na čtyřválec zapomenete. Je to moment, kdy se proháníte po úzkých okreskách. Pro takový režim jízdy je 300 koní víc než dost, motor má pořád dost výkonu a točivého momentu, aby uvedl zadní nápravu do driftu, a hlavně naplno vynikne naprosto skvělý podvozek.
Na slibech o nízké hmotnosti nad přední nápravou a rychlých reakcích na plyn vážně něco pravdy bude. Čtyřválcový F-Type reaguje na řízení tak rychle, že mu to technikou našlapané a zároveň celkem těžké SVR může jenom závidět. K tomu přidejme ostré brzdy (v našem případě příplatkové Jaguar Super Performance za 36 tisíc) a rychle reagující převodovku. I čtyřválcový F-Type pobaví, ne že ne.
Radost z jízdy ale úměrně klesá s tím, jak se zvětšuje silnice. Zatímco na okreskách vypadá testovaný F-Type dynamicky, na dálnicích už to taková sláva není (toho Leonu Cupra ve zpětném zrcátku s motivovaným řidičem za volantem se prostě nezbavíte) a dovedu si představit, že na velkém okruhu už to bude asi trochu zklamání. I když tohle provedení má hrát spíše roli denního cestovatele než náčiní pro okruhové seance.
Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S — Dva světy
A právě takový režim jízdy mu jde vůbec nejlépe. Podvozek je tužší, ale pořád dostatečně komfortní. Motor umí být tichý a snad i relativně úsporný, přestože se mu pod deset moc nechce (v praxi vůz jezdí spíše za 13 l/100 km). Něco mi navíc říká, že se spotřeba v reálu od šestiválce nebude lišit natolik, aby to zákazníky investující do svého auta necelé dva miliony zajímalo.
Za volantem vás také může těšit přízeň okolí. Je to skoro k nevíře, ale i po pěti letech F-Type stále přitahuje velkou pozornost. Přítomnost základního motoru navíc drtivá většina lidí neodhalí, protože i tato verze produkuje výrazný zvuk. Na svědomí ho má laděný výfuk s doslova gigantickou hranatou koncovkou. Právě ta je jasným znamením základní verze, ostatní varianty mají koncovky kulaté.
Modernizaci téměř nepotřeboval
Poslední facelift přinesl kromě základního čtyřválce také další změny, i když ty nejsou nijak zásadní. Na pohled totiž vůz prakticky nezestárnul. Jaguar se proto kromě dalších drobností omezil pouze na upravený přední nárazník a diodové světlomety, které mohou být adaptivní.
V interiéru na vás čekají nová sedadla, která jsou oproti starší variantě lehčí. Jaguar současně nasadil novější multimediální systém a drobnosti typu bezrámečkového vnitřního zpětného zrcátka. Uvnitř vás ale stejně ze všeho nejvíc zaujme vynikající pozice za volantem, takže si zřejmě na nějaké chromové doplňky (další novinka faceliftu) ani nevzpomenete.
Aby byl výčet kompletní, musím zmínit ještě dvojici kamer umístěnou u vnitřního zpětného zrcátka. Ta je základem sady asistenčních systémů typu čtení značek, hlídání jízdních pruhů nebo samočinného nouzového brzdění. V tomto případě nejde o žádnou revoluční novinku, ale spíše o povinnost. Tyto funkce už dnes nabízejí také podstatně levnější auta.
Koupil bych si čtyřválcový F-Type?
Ne. Není důvod. Příplatek kolem 300 tisíc sice není zcela zanedbatelný, ale takovou částku utratíte za další výbavu, ani nevíte jak. Takže pokud bych si měl vybrat, raději se obejdu bez komfortních zbytečností a připlatím za šestiválec. Výsledek za to stojí. Každému je ale zřejmě jasné, že náš trh nebyl důvodem, proč Jaguar model F-Type s dvoulitrovým motorem zařadil do nabídky.
Třeba v takovém Holandsku je čtyřválec oproti šestiválci s automatem díky papírově nižším emisím levnější v přepočtu o dost podstatných 717 600 Kč. Šestiválec s manuálem je kvůli horším emisím dražší ve srovnání se základní novinkou dokonce o téměř 1,1 milionu korun. Na holandském trhu byste za tuto variantu zaplatili skoro tři miliony. (U nás vyjde na 1,8 milionu. To je něco naprosto šíleného...) Mimochodem, právě tohle je důvod, proč čtyřválcový F-Type nemá v nabídce manuální převodovku. Pravděpodobně by totiž vykázal horší emise, jako tomu je u šestiválce. V Holandsku (stejně jako třeba v Rakousku) je pak manuální provedení paradoxně dražší než to s automatem.
Základní Jaguar F-Type opravdu není auto, kvůli kterému by si tahle značka zasloužila kritiku. Vůz má skvělý podvozek, je rychlý a umí být i zábavný. Ti šťastnější zákazníci, kteří mohou nakupovat na trzích, kde ještě stále alespoň trochu vítězí zdravý rozum nad ekologistickou demagogií, samozřejmě sáhnou po šestiválci. Ten je přirozeně lepší. Ti méně šťastní, jako třeba holandští zájemci, mohou být rádi. Oproti šestiválci dost ušetří a pořád se pěkně svezou.
Ano, u nás čtyřválcový F-Type žádný smysl nedává, ale jde o čistě politickou záležitost. Takže místo kritizování Jaguaru buďme především rádi, že tomu tak pořád je. Co by za to holandští zákazníci dali...
Základní cena: 1 562 715 Kč
Celková cena testovaného vozu: 1 942 948 Kč
Technické údaje | Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec Ingenium |
Plnění: | dvoukomorové turbodmychadlo, přímý vstřik paliva |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1997 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 92,3 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 221/5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400/1500-4500 |
Kompresní poměr: | 9,5:1 |
Převodovka: | osmistupňová automatická Quickshift |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,2/6,2/7,2 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4482 |
Šířka (mm): | 1923 |
Výška (mm): | 1310 |
Rozvor náprav (mm): | 2622 |
Provozní hmotnost (kg): | 1525 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1925 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 310/408 |
Objem palivové nádrže (l): | 63 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojité lichoběžníkové |
Zavěšení vzadu: | dvojité lichoběžníkové |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče, 355 mm (380 mm za příplatek) |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče, 325 mm (376 mm za příplatek) |
Pneumatiky vpředu: | 245/40 ZR19 |
Pneumatiky vzadu: | 275/35 ZR19 |
[su_hello-bank-calculator]