- Výborný kompromis pohodlí a zábavy za volantem
- V základu to je pořád zadokolka
- Diesel s točivým momentem 700 Nm je vážně příjemný
- Velmi rozumná spotřeba
- Na dálnici zvládnete 500 km ani nevíte jak
–
- Materiály a zpracování interiéru nabízí konkurence lepší
- Špatně se v něm převážejí delší předměty
- Adaptivní tempomat už na novější verze ztrácí
- Šestiválec má hrubší chod
- Méně motorů v nabídce
Ten příběh se více méně opakuje stále dokola. Automobilka, která do dané chvíle sázela na jiná a většinou dynamicky střižená auta, poprvé přichází s modelem kategorie SUV. Strhne se bouře, internetové diskuze přetékají nelichotivými komentáři… Pak se vůz začne konečně prodávat – a zákazníci ho vzali útokem. Příkladů je celá řada od BMW X5 a X6 přes Porsche Cayenne až po nedávné Bentley Bentayga.
Nevzpomínám si, že by nějaká značka, která do segmentu SUV vstoupila, později litovala. Naopak. Cayenne táhne prodeje Porsche tak moc, že dostal dokonce ještě menšího bráchu. Hovoří se o vstupu automobilky Rolls-Royce mezi SUV a Lamborghini už pěkně dlouho koketuje s myšlenkou na sériovou výrobu konceptu Urus. Všichni dobře vědí, že SUV je prodejně zatraceně zajímavý segment a ví to i Jaguar, který letos začal prodávat model F-Pace.
Z části XF, z části XE kombi
Také Jaguar koketoval s myšlenkou na SUV delší dobu, vždyť koncept předcházející novému F-Pace byl představen už ve Frankfurtu 2013. Automobilka si ale dala na čas a do prodeje vyrukovala se svým historicky vůbec prvním crossoverem až letos. I zde se ukazuje, že jde o dobrý nápad. Vždyť pouze na našem trhu se podle statistik SDA ke konci července prodalo 46 exemplářů, přičemž v prodeji je tato novinka teprve od dubna.
Jaguar F-Pace dostal coby základ modulární platformu označenou jako iQ[A]. Byla to právě nová platforma, kterou koncept C-X17 (předchůdce sériové verze) před třemi lety ukazoval. Jako první tento technický základ původem z vlastního vývoje Jaguaru ovšem použil malý sedan XE, o něco později následoval XF nové generace a letos se konečně dočkali příznivci kategorie SUV.
Jak to v podobných případech chodí, svým způsobem F-Pace příliš překvapit nemůže, protože používá technická řešení (například zadní nápravu Integral Link) i motory, které známe z jiných modelů. Mnoho společných prvků se objevuje také v interiéru, třeba palubní deska je na pohled naprosto identická s XF. Ale to není nic neobvyklého. Stejnou fintu dnes aplikují téměř všichni výrobci.
Zajímavé je ale sledovat, kam Jaguar model F-Pace zasadil. Rozměrově totiž zapadá přesně mezi XF a XE. Jak známo, britská automobilka se moc nehrne do stavby aut s karoserií kombi, takže je to právě tento crossover, kdo by měl uspokojit zájemce o praktičtější vůz s kočkou ve znaku bez ohledu na to, zda by dotyčný zákazník toužil po kombi odvozeném od XE, nebo XF. Prostě dvě mouchy jednou ranou a ještě navíc auto s typem karoserie, který je na rozdíl od kombi atraktivní po celém světě.
Srovnání základních rozměrů F-Pace, XE a XF najdete v tabulce.
Základní rozměry | Jaguar F-Pace | Jaguar XE | Jaguar XF |
---|---|---|---|
Délka (mm) | 4731 | 4672 | 4954 |
Šířka (mm) | 2070 | 1850 | 1880 |
Výška (mm) | 1652 | 1416 | 1457 |
Rozvor (mm) | 2874 | 2835 | 2960 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1641/1654 | 1602/1603 | 1605/1594 |
Co se nabídky motorizací týká, Jaguar se zatím příliš nepředvedl. F-Pace je na našem trhu k dispozici pouze s dieselovým čtyřválcem o výkonu 132 kW (180 k), naftovým šestiválcem naladěným na 221 kW (300 koní) a vrcholem je benzinový šestiválec disponující maximem 250 kW (340 k). U šestiválců není co řešit, tam dostanete automat a pohon všech kol vždy, čtyřválcový diesel je k dispozici jako zadokolka s manuálem, čtyřkolka s manuálem nebo čtyřkolka s automatem. Nás se týká šestiválcová nafta s pěkně zaokrouhlenými parametry – nabízí 300 koní a 700 Nm.
Tísnit se nebudete
Design bývá u premiérových SUV zavedených luxusních značek oříškem, protože je potřeba naroubovat typické tvary na vyšší základ, což někdy může znamenat tak trochu vzhled obludy. Jaguar si ale reakce fanoušků a zákazníků vyzkoušel už na konceptu C-X17 a protože byly vesměs kladné, dostal F-Pace téměř stejný vzhled. Výsledek je podle mého názoru povedený, zákazníkům se bude líbit.
Také interiér je přehlídkou známých prvků. Protože jsem řídil jak XE, tak XF, okamžitě vím, co kde je. Jaguar s pracovištěm řidiče nic moc nevymýšlí, takže jsou ovládací prvky rozmístěné přehledně a všechno je příjemně jednoduché. Místo přístrojového štítu máme displej nabízející řadu různých zobrazení včetně mapy. Druhý displej se usídlil na středovém panelu. Přes něj ovládáte vše, co nabízí systém InControl Touch Pro. Ten má pěknou grafiku a rychlé reakce. Možná nepatří mezi špičku (iDrive nebo MMI jsou lepší), ale rozhodně je to nesrovnatelné s tím, co Jaguar dával do svých aut ještě nedávno .
Jak se na správné SUV sluší, sedí se výše a pohled přes mohutnou kapotu vám navodí příjemný pocit neporazitelnosti (hlavně pro něj si někteří SUV kupují). Po stránce prostoru nelze mít příliš velké výhrady, místa je zde akorát. Vzadu si asi nedáte nohu přes nohu, ale trpět na dlouhých cestách také nebudete. Jistým omezením je pouze velký tunel na podlaze ve druhé řadě, který je daní za stále hnanou zadní nápravu. Jak přesně na tom je F-Pace s místem pro cestující, prozradí další tabulka.
Jaguar F-Pace: Prostor pro cestující (cm) | |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu max. | 97 |
Prostor pro hlavu vpředu min. | 90 |
Prostor pro hlavu vzadu | 91 |
Délka sedáku vpředu | 51 |
Délka opěradla vpředu | 62 |
Délka sedáku vzadu | 48 |
Délka opěradla vzadu | 69 |
Šířka prostředního sedáku | 29 |
Prostor pro nohy vzadu (za řidičem 190 cm) | 22 |
Zavazadelník nabízí tabulkově krásných 650 litrů, ale tak jednoduché to s ním není. Tento objem se týká verzí, jejichž majitelé se dobrovolně rozloučili s jakýmkoliv rezervním kolem (což není u auta do „terénu“ úplně nejlepší nápad na světě). K dispozici je dojezdová rezerva, která sníží objem na 508 litrů a pokud sáhnete po plnohodnotném disku, pak se kufr zmenší na 463 l. Každopádně za rezervu musíte připlatit vždy. Výjimkou je pouze výbava First Edition. Testovaný kousek dostal dojezdovou rezervu. Za tu si Jaguar účtuje 6488 Kč.
O množství litrů však nakonec nejde. Hlavní je, že je zavazadelník snadno přístupný a že má pravidelný tvar. Bavíme se přece o alternativě pro zájemce o kombi. Zadní opěradla lze sklápět páčkami v zavazadelníku, nechybejí kolejnice, háčky a úchyty. Jen je škoda, že Jaguar nedotáhl praktickou stránku k dokonalosti nějakou možností snadného sklopení sedadla spolujezdce, díky kterému by šly do auta jednoduše strčit i delší předměty. Asi se počítá s tím, že na kvalitní světle hnědou kůži se žádné sportovní náčiní pokládat nebude.
Jaguar F-Pace: Prostor pro zavazadla (cm) | |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 106 |
Výška po plato | 49 |
Délka ložné plochy | 101 |
Výška nakládací hrany | 75 |
Max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) | 203 |
Šířka vstupního otvoru | 101 |
Výška vstupního otvoru | 75 |
Výška otevření pátých dveří | 187 |
Přesná čísla týkající se zavazadelníku ukazuje třetí tabulka. Pro úplnost dodáme, že maximální délku nákladu měříme vždy od zavřených pátých dveří po sedadlo spolujezdce, které je posunuté co nejvíce vpřed a má co nejvíce napřímené opěradlo.
Osobně si myslím, že je F-Pace prostorný přesně tak akorát. Pro zájemce o něco menšího není moc přerostlý, zákazníci toužící po velkém autě ale budou pořád spokojení. Vzhledem ke konkurenci, zejména pak BMW a Audi, Jaguar v interiéru ztrácí body za zpracování a použité materiály. Nelze říci, že by šlo o laciné věci, ale konkurenti umějí nabídnout hodnotněji působící kabiny.
Šestiválcová lokomotiva
Třílitrový vidlicový šestiválec představuje motor, který se asi ukáže pod kapotou F-Pace nejčastěji. Jeho cenový odstup oproti čtyřválci sice dosahuje propastných 300 000 Kč, ale kdo by si kupoval auto za dva miliony osazené čtyřválcem, že ano (pokud nejde o zákazníka Volvo, protože ten už na výběr nemá). Maximálních 221 kW (300 k) je k dispozici při 4000 min-1, točivý moment 700 Nm nastupuje ve 2000 min-1. Bezmála dvoutunovému britskému drobečkovi tato čísla stačí k akceleraci na stovku za 6,2 s, respektive k maximálce 241 km/h. Tedy alespoň podle oficiálních údajů. Jaká je realita?
Nakonec není tak sympatická, jak udávají tabulky. Alespoň ne u našeho, výbavou naloženého exempláře postaveného na obřích dvacítkách. V průměru vykázal Jaguar F-Pace 7,02 s potřebných ke zdolání disciplíny 0-100 km/h. Není to moc, ale není to ani málo. Potěší ovšem plynulé řazení výborné osmistupňové automatické převodovky ZF.
Obrovská porce točivého momentu přirozeně předznamenává silné střední pásmo otáček, pružné zrychlení je tedy to, o co tu jde především. Z 80 na 120 km/h potřebujete jen 4,68 s, akceleraci 130 - 150 umí F-Pace za 3,88 s. Níže v tabulce jsou další naměřené hodnoty akcelerace a brzd.
Naměřené hodnoty | Jaguar F-Pace 30d AWD |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 2,64 |
0-100 km/h (s) | 7,02 |
0-130 km/h (s) | 11,11 |
0-150 km/h (s) | 14,99 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,26 |
50-70 km/h (s) | 1,51 |
80-120 km/h (s) | 4,68 |
130-150 km/h (s) | 3,88 |
BRZDY | |
50-0 km/h (s) | 1,53 |
50-0 km/h (m) | 8,60 |
100-0 km/h (s) | 2,74 |
100-0 km/h (m) | 33,87 |
130-0 km/h (s) | 3,47 |
130-0 km/h (m) | 57,34 |
150-0 km/h (s) | 3,97 |
150-0 km/h (m) | 76,90 |
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU | |
50 km/h | 46 |
90 km/h | 85 |
130 km/h | 123 |
Naftový šestiválec ale nakonec neuchvátí tím, že by drtil ve sprintech všechny konkurenty na počkání, vynikající je hlavně jeho kombinace s osmistupňovou automatickou převodovkou. V praxi to funguje tak, že řidiče čeká vskutku bezstarostná jízda. Když potřebujete, motor přitlačí a převodovka ani příliš často v té chvíli nepodřadí. Jednoduše nechá točivý moment, ať udělá, co umí. Třeba při 130 km/h točíte na osmičku 1800 ot/min, přišlápnete plyn a F-Pace se hezky svižně a plynule vydá vstříc dvoustovce, aniž by opustil osmičku. Přesně tohle je také největší rozdíl oproti jinak celkem schopnému naftovému čtyřválci. Ten má sice také osmistupňový automat, ale převodovka musí řadit daleko častěji a jízda ve výsledku není zdaleka tak plynulá.
Kupodivu se čtyřválcový F-Pace výrazněji neliší od šestiválce ani spotřebou. Při 80 km/h převodovka nechá motor válet se na osmičku na hodnotě 1200 ot/min, přičemž v tempu do 100 km/h se klidně vejdete pod pět litrů. Když jsem se o spotřebu nestaral a jezdil po dálnici a ve městě, výsledkem bylo 8,9 l/100 km. Krátce jsem vyzkoušel i čtyřválec a ten byl jestli o půl litru úspornější, tak to bylo hodně. Inu, downsizing v praxi.
Šestiválcový F-Pace je svižný, dost dynamický a hlavně vám naservíruje ten krásný šestiválcový nadhled podtržený masivním zátahem ve středních otáčkách. Pokud lze něco vytýkat, tak snad jen trochu hrubší chod motoru, ale na to si myslím brzy zvyknete.
Největší výhoda? Jízdní vlastnosti
O Jaguaru XE se všeobecně psalo, že to je fajn auto, jehož hlavní výhodou jsou jízdní vlastnosti. To samé se psalo také o Jaguaru XF a v případě F-Pace se situace opakuje. Stejný technický základ je zde zkrátka zřejmý. Stejně jako sourozenci s karoserií sedan také F-Pace kombinuje dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a víceprvkovou nápravu Integral Link vzadu. Čtyřkolka pracuje s mezinápravovou spojkou, stále hnaná je zadní náprava. Testovaný kousek pak nabídl ještě adaptivní tlumiče.
V poslední době se některé automobilky snaží udělat za každou cenu auta, která mají být sportovní a je celkem jedno, že se to k nim vůbec nehodí a výsledek nakonec není moc přínosný. Jaguar na to jde jinak. Podvozky pro XE, XF a teď i F-Pace ladí spíše na komfort, takže i na dvacetipalcových kolech zvládá britský crossover nerovnosti se ctí. Ve sportovnějším nastavení tlumičů ale už komfort není úplně ideální.
Jenže druhou stránkou věci jsou u nových Jaguarů schopnosti pobavit za volantem. Netvrdím, že na trhu nenajdete SUV, které by v zatáčkách nebylo rychlejší a obratnější, nicméně F-Pace určitě patří k nadprůměrným zástupcům tohoto segmentu. Díky koncepci pohonu (v podstatě stejné řešení jako xDrive od BMW) nemá velký sklon k nedotáčivosti (naopak umí být i lehce přetáčivý, což se zvýrazňuje se zhoršující se adhezí) a přes komunikativní řízení nabídne docela slušný přísun informací o dění pod autem. Abych to zkrátil, řídit F-Pace na silnici mě prostě bavilo. Zejména v režimu jízdy Dynamic na klikatých okreskách.
Jaguar sice říká, že F-Pace má terénní geny Land Roveru, ale mimo silnice to nakonec velká sláva není. Ona ani být nemůže, protože pak by F-Pace lezl do zelí Range Roveru. Světlá výška 213 mm ovšem potěší
Hlavním revírem ale budou pravděpodobně dálnice. Polykat stovky kilometrů za volantem šestiválcového F-Pace je samozřejmě vyložená radost. Tichý interiér, velká výkonová rezerva, rozumná spotřeba. No jo, ale co terén?
Jaguar a off-road?
Tahle kombinace zní už z podstaty věci dost divně, ale zvyknete si. Ostatně lepšího učitele, než jakým je sesterský Land Rover, si Jaguar asi přát nemohl. Na druhou stranu ovšem nešlo postavit auto typu Porsche Cayenne, protože takový model by lezl do zelí Range Roverům, respektive Land Roveru. Ve výsledku proto F-Pace při jízdách mimo silnice nabídne pár základních asistentů typu rozjezdu na kluzkém povrchu nebo systému samočinného udržování nízké rychlosti, ale nic víc. Výhodou je relativně vysoký podvozek: světlá výška dosahuje hodnoty 213 mm. F-Pace vlastně ani nemá žádný speciální režim pro jízdu terénem. Nejterénnější nastavení vozu nabízí režim pro jízdu na kluzkém povrchu.
Přiznám se, že jeden výlet na polní cestu mi s Jaguarem F-Pace stačil. O schopnostech podobných vozů stejně rozhodují zejména pneumatiky a dvacetipalcové široké silniční gumy (255/50 R20) nejsou tím, co chcete v terénu používat. Budoucím majitelům ale zajisté schopnost přejet hlubší koleje na polní cestě postačí více než bohatě. Jestli se vůbec někdy na polní cestu vydají.
Co ale zamrzí, to je detail v podobě ochrany prahů. Dveře jsou sice velké a sahají až pod prahy, i těsnící gumy vypadají slibně, ale po několika průjezdech kalužemi byly prahy po otevření zcela zacákané. To pak stačí neopatrný krok a máte špinavé nohy.
Jaguar sice bude u F-Pace prezentovat geny Land Roveru, ale nový crossover samozřejmě není opravdový off-road.
Prémiový vůz, prémiová cena
Nedá se říci, že by Jaguar u F-Pace připravil nějak extra podbízivou cenu. Nejlevnější provedení s výbavou Pure, naftovým čtyřválcem a pohonem zadních kol stojí 1 189 188 Kč, za testovaný šestiválec s automatem a pohonem všech kol si ve stejné výbavě připlatíte hnedle půl milionu, respektive 300 tisíc ve srovnání se čtyřválcovou variantou doplněnou o čtyřkolku a automat. Přesně řečeno začínáme na částce 1 614 866 Kč.
Náš případ je ovšem třetí výbava Portfolio, což znamená částku 1 822 381 Kč. K tomu musíme připočíst třeba 33 tisíc za adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v koloně, 66 tisíc za dvacetipalcová kola, 50 tisíc za parkovací asistenty nebo necelých šedesát tisíc za multimediální systém InControl Touch Pro a další. Suma sumárum stojí testovaný F-Pace 2 328 627 Kč.
Za tyto peníze si už můžete koupit v podstatě jakékoliv SUV. Jen pro srovnání, BMW X3 xDrive35d startuje částkou 1 554 800 Kč, Porsche Cayenne Diesel začíná na 1,8 milionu korun, menší Macan S Diesel vyjde minimálně na 1 693 000 Kč a třeba takové Audi SQ5 nese cenu od 1 720 900 Kč.
Zájemci o prémiové nebo luxusní SUV možná najdou u konkurence sportovnější alternativy, stejně tak zákazníci toužící hlavně po pohodlí. F-Pace sází opět na zajímavý kompromis, podobně jako jeho sourozenci. Kromě toho jde o neokoukanou novinku, což je v tomto segmentu také důležitý argument. Na každý pád je F-Pace povedený vůz, takže můžeme konstatovat, že se Jaguaru jeho „tenkrát poprvé“ v kategorii SUV vydařilo.
Cena testované motorizace: 1 822 381 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 2 328 627 Kč
Technické údaje | Jaguar F-Pace 30d AWD |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2993 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 24 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 84,0 x 90,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 221/4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 700/2000 |
Kompresní poměr: | 16,1:1 |
Převodovka: | automatická osmistupňová |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 241 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,9/5,6/6,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4731 |
Šířka (mm): | 2070 |
Výška (mm): | 1652 |
Rozvor náprav (mm): | 2874 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1641/1654 |
Provozní hmotnost (kg): | 1959 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2570 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 504/1740 |
Objem palivové nádrže (l): | 66 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | dvojité lichoběžníkové zavěšení |
Zavěšení vzadu: | víceprvková náprava Integral Link |
Pneumatiky vpředu: | 255/50 R20 |
Pneumatiky vzadu: | 255/50 R20 |
[su_hello-bank-calculator]