- Prostornost a variabilita
- Přístup dozadu
- Komfort i s 19“ koly
- Výkon motoru
- Výbava
-
- Jediný motor
- Ergonomie
- Nepřesné řízení
Že nová generace nejprodávanějšího SUV světa působí jako vzatá přes kopírák? Není divu, jeho tvary jsou již jakousi jeho ochrannou známkou. Kvůli „blbé náladě“ okolo dieselů ale naopak pod kapotou CR-V nezůstal kámen na kameni.
Zkratku CR-V by si šlo po více než dvacetiletém úspěšném tažení vyložit třeba také jako „celosvětově respektované vozidlo“. Je to nejprodávanější SUV na zeměkouli, a to něco znamená. Japonci v rámci srovnávání do bruselské latě přezbrojili, přidali prostor v kabině a doplnili výbavu o LED světla, digitální displeje a některé nové prvky.
Kromě zisků tu ale máme i ztráty. Nepřehledná situace na evropském kontinentě ohledně dieselů nutí „přespolní“ automobilky ke hře na jistotu. Starý kontinent tak v případě Hondy CR-V přišel o brilantní diesel a neméně skvělý devítistupňový automat. Japonskou sázkou na jistotu, než přijde ohlašovaný benzinový hybrid, je zážehová patnáctistovka z Civicu ve dvou výkonových verzích. A to vedle manuálního řazení na oblíbený japonský způsob i ve spojení s variátorovou převodovkou CVT.
Ta patří k tomu nejlepšímu, co lze z takto koncipovaných skříní koupit, klasickému automatu se přesto zcela nevyrovná. Kdo chce verzi s pohonem všech kol, musí sáhnout právě po ní. Provedení s variátorem dostalo dvacetikoňový nášup, a disponuje tedy skvělými 193 koni, díky čemuž při zrychlení jen mírně zaostává (10,0 s oproti 9,2 s manuálu). Jízda je příjemně plynulá a dynamika i při plném zatížení uspokojí. Stejně jako spotřeba na volné silnici, kdy si nárokuje 7,5 l/100 km, na dálnici ale stoupá na 8,5 až 9 l/100 km a ve městě se již pohybuje okolo deseti litrů. V tomto směru je třeba zamáčknout slzu při vzpomínce na skvělý diesel. Pravda však je, že zážehový agregát je velmi tichý, což přispívá k pozitivnímu dojmu z celkově dobře odhlučněného auta.
Kabina připomíná spíše MPV, prostoru je na rozdávání, a to zejména na zadních sedadlech, kde se pozitivně projevuje o 40 mm delší rozvor. Zadní dveře lze otevřít prakticky do pravého úhlu, což umožňuje nejen pohodlné nastupování, ale i snadnou montáž dětských bezpečnostních sedaček. Konstrukce zadních sedadel dovoluje jedním pohybem sklopit opěradla do roviny s podlahou zavazadelníku. Tu lze kvůli přepravní kapacitě ještě snížit. Ve druhé výbavě Lifestyle lze nově pořídit i třetí řadu sedadel. Zavazadelník potěší kapacitou 561 l. Nově se dodává i elektrické ovládání víka, které se však nevyklápí dostatečně vysoko, aby dlouháni neměli potíže.
Ale přesuňme se za volant. Poloha za ním je přirozená a ve snadném dosahu nechybí řada úložných prostor pro drobnosti. Plasty jsou kvalitní, jen imitace dřeva nepůsobí právě nejpřesvědčivěji. Digitální přístrojový štít vyhlíží možná až příliš prostě, je to však ku prospěchu dobré přehlednosti. Digitální rychloměr je vysoko, a tedy dobře na očích, v nejvýše postavené verzi Executive navíc můžete údaje sledovat i na head-up displeji s výsuvným sklíčkem. Vše potřebné tak máte v zorném poli.
Obsluha tlačítek na volantu a orientace v menu palubního počítače si žádají více pozornosti a času. V tomto směru má CR-V stále co zlepšovat, zejména evropská konkurence je již dál. Naopak pokud se jedná o komfort, CR-V dominuje. I s 19“ koly, která jsou standardem výbavy Executive, je jízda velmi uhlazená. Sportovní ambice nechává konkurenci. Řízení je spíše vláčné a v zatáčkách se tento model chová nedotáčivě. Honda je sice známa svým sportovním laděním aut, to se ale u nového CR-V neprojevuje, ostatně stejně jako u předchůdce. Japonské SUV je však v nové generaci evidentně mnohem tužší a potěší i solidním výhledem.
Pevně stanovené výbavy, typické pro japonské značky, nedávají příliš volnosti. Sedm míst lze mít jen ve druhé výbavě Lifestyle. Projekční displej dostanete u top verze ve standardu, u ostatních ani za příplatek. A CVT se pojí výhradně s pohonem všech kol.
Hondě CR-V během let vyrostli noví konkurenti, mezi nimiž je (nejen) v tuzemských podmínkách velmi silným soupeřem Škoda Kodiaq. CR-V v top verzi stojí lehce přes milion korun, ale s plnou výbavou. Hůře vybavená Škoda Kodiaq 1.5 TSI s pouze předním pohonem vyjde levněji, zatímco dieselová čtyřkolka je naopak mírně dražší. Tak si vyberte.
Když vás baví řadit: verze s manuálem rozhodně nezklame
Jako pokropená živou vodou – tak by se dalo charakterizovat chování Hondy jen s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Podvozek je agilní, CR-V dlouho odolává nedotáčivosti, a když přijde, dá se velmi lehce překonat. Zároveň nabídne prvotřídní komfort, odpružení se nezalekne ani obávaných příčných spár, také díky téměř balonovým pneumatikám. CR-V vyniká výbornou ovladatelností a čitelností, čemuž napomáhá i přesné řízení. Samotná převodovka je vynikající, s krátkými, přesně definovanými drahami. Za pohon všech kol klidně ušetřete, a pokud vyloženě nepotřebujete automat, platí to samé. Zůstane vám spousta prostoru a jistota, že vás rodinné SUV, až vysadíte děti ve škole, dokáže i pobavit.
Cena testovaného vozu: 1 024 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 044 800 Kč
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo Executive | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ | Kapalinou chlazený přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1498 cm3 |
Největší výkon | 142 kW (193 k) při 5600/min |
Točivý moment | 243 Nm při 2000-5000/min |
Převodovka | automatická bezestupňová |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka/šířka/výška | 4600 × 1855 × 1679 mm |
Rozvor | 2793 mm |
Provozní / užitečná hmotnost | 1738 / 412 kg |
Nádrž | 57 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Nejvyšší rychlost | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h | 10,0 s |
Spotřeba | 7,1 l/100 km |
Foto Martin Mičánek