- Aktivní jezdecká pozice
- Pokroky v odpružení a tlumení
- Nezaměnitelný charakter motoru
- Tichý a bezúdržbový pohon zadního kola řemenem
- Praktické bezklíčové startování
- Obrácená vidlice a radiální pneu. Na Harleyi!
–
- Malá nádrž
- Provedení detailů (zakončení řídítek, stupačky)
- Jen nouzové místo pro spolujezdce
- Tichý výfuk
- Omezená volnost náklonu
- Ergonomie nevhodná pro vyšší postavy
Je to paradox: ne že by se Harley nesnažil dělat motorky, které by neobětovaly stylu až takovou porci funkčnosti. FXRT Sport Glide; Super Glide T-Sport; Street Rod; XR1200. Moderní historie značky je ve skutečnosti protkaná modely, které se snažily vnést do tradičního stylu cruiserů větší podíl praktičnosti, cestovních kvalit nebo dynamičtějších jízdních vlastností. Jenže vždycky skončily po pár letech pro nezájem zákazníků.
A právě preference zákazníků způsobily, že řada Sportster se v posledních letech vyvinula téměř v parodii svého pojmenování. Zatímco v době svého vzniku na konci 50. let byly Sportstery opravdu sportovní motorky, dnešní modely jako Forty-Eight a SuperLow jsou sice krásné, stylové a nízké, ale z hlediska použitelnosti a chování na silnici představují těžký kompromis. V Milwaukee však zjevně ještě úplně nezapomněli na tu malinkatou skupinu zákazníků, kterým na volnosti náklonu záleží víc než na tom, aby zadní blatník co nejtěsněji přiléhal ke kolu. Do nabídky se totiž vrací model 1200 Roadster.
Roadster tu už byl
Naposledy Harley-Davidson prodával dvanáctistovku tohoto jména v roce 2008. (V Evropě dlouho přežíval ještě 883 Roadster, který fakticky plnil roli vstupního modelu značky.) Od jiných Sportsterů se lišil přítomností otáčkoměru, dvěma brzdovými kotouči vpředu a delšími zdvihy pérování. Evropská verze měla také krásná vyplétaná kola. A kvůli nezájmu zákazníků zůstala extrémně raritní. Když jsem po tomhle Harleyi v roce 2010 zatoužil, našel jsem v celé Evropě na prodej pouhé dva kusy. Jeden ve Slovinsku, jeden v Anglii. Nechal jsem si přivézt ten druhý a přestože už ho dávno nemám, vzpomínám na něj s láskou.
Nejnovější Roadster není klonem svého staršího jmenovce. Designéři se tentokrát nechali inspirovat stylem café racerů, takže tento Harley působí jako kříženec mezi malým americkým cruiserem a klasickými evropskými motorkami. Z toho prvního mu zůstal kompletní technický základ, malá kapkovitá nádrž a uříznutý zadní blatník; evropská inspirace se projevuje nízko položenými řídítky a zejména konstrukcí podvozku. Na první pohled je dobře vidět, že Roadster stojí na výrazně vyšším pérování než třeba Forty-Eight.
Sedlo je v nezatíženém stavu o plných devět centimetrů výš (785 vs. 693 mm)! To je vzhledem k identickému rámu obrovský rozdíl. Roadster má také o pět centimetrů lepší světlost (152 vs. 100 mm).
Příčinou jsou pochopitelně delší dráhy pérování. Zdvihy 115 mm vpředu a 81 mm vzadu rozhodně nejsou nijak extrémní, ale v porovnání s Forty-Eight (92/41,5 mm) dělají z Roadsteru učiněné enduro.
Pružící jednotky má Roadster nejen delší, ale také lepší. Emulzní zadní jednotky a obrácená (!!!) přední vidlice s průměrem trubek 43 mm slibují napravit klíčovou slabinu většiny Sportsterů, totiž zcela neadekvátní komfort odpružení.
V absolutním měřítku přesto není Roadster žádný štaflík a přehodit nohu přes sedlo je pořád jednodušší než u většiny normálních motorek. Přes úzkou nádrž se musíte trochu nahrbit k širokým řídítkům a stupačky jsou přesně tam, kde chcete mít při stání na místě nohy. Za jízdy je ale tato pozice docela pohodlná, přinejmenším pro jezdce mého vzrůstu (1,78 cm). Mírný předklon trupu pomáhá lépe snášet nápor větru a na fotkách si všimněte, že nemám kolena níž než kyčle. Sedlo je solidně polstrované a má pro H-D typické tvarování s malou opěrkou, o kterou se přirozeně zapřete při akceleraci. Spolujezdec bohužel takové štěstí nemá. Napoprvé asi slečnu k projížďce na Harleyi přesvědčíte snadno, ale bude-li ochotna sednout si za vás i podruhé, berte to jako důkaz bezmezné lásky.
Od dob mého Roadsteru dorazily do řady Sportster dvě příjemné inovace z větších Harleyů: brzdy se systémem ABS a bezklíčové odemykání i startování. Pokud máte klíč v kapse (ideálně v takové, odkud ho za jízdy nevytratíte), po příchodu stačí jednoduše nasednout a stisknout tlačítko startéru.
Co vačka, to hřídel
Zatímco ve větších modelech přešel Harley-Davidson už před lety na motory TwinCam, Sportstery se stále drží starší konstrukční řady Evolution ve variantách 883 a 1202 cm3. Ta se od roku 1986 prakticky nezměnila, nepočítáme-li přechod na vstřikování v roce 2007. Evo má neobvyklé řešení rozvodů se čtyřmi dole umístěnými vačkovými hřídelemi, z nichž každá ovšem nese jedinou vačku. Proto jsou chromované kryty rozvodových tyček na pravé straně válců rovnoběžné s osou válce – každá vychází od jiné vačkové hřídele.
Dobrácký „vzducháč“ s kompresním poměrem pouhých 10,0:1 (což je hodnota typická spíš pro turbomotory) nemá problém plnit ani nejnovější emisní normu Euro 4. Zpřísňující se standardy ho ale během let připravily o zvuk a řekl bych, že i o trochu síly v nízkých otáčkách. Ani verze z roku 2008 si nelibovala v podtáčení, ale motor Roadsteru byl pod dvěma tisíci docela bezzubý. Možná to bylo tím, že motorka byla sotva zajetá – v době našeho testu měla na kontě teprve několik stovek kilometrů.
Od dvou tisíc ale přichází pro Harley typicky suverénní, nicméně lineární nástup točivého momentu, který vrcholí v 3500 min-1 hodnotou 96 Nm. Okolo pěti tisíc výkon graduje, ale díky vhodně zvolenému odstupňování převodovky (co na tom, že jen pětistupňové) není problém držet se při jízdě mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček bez pocitu, že rozsah využitelných otáček je neúměrně úzký. „Evo“ má možná ještě příjemnější mechanický charakter a frekvenci vibrací než novější velký TwinCam. A o patřičnou jadrnost zvukového doprovodu se postará mimořádně široká nabídka aftermarket výfuků, mnohdy cenově dostupných a v některých případech i homologovaných.
Tolik slov o motoru, ale USP (unique selling point) Roadsteru se přece skrývá v podvozku. Jak tedy obstojí v pasážích bohatých na zatáčky? Dobře, pokud máte realistická očekávání.
Moderní podvozek je opravdu znát
Díky moderní geometrii krku řízení se motocykl sklápí do oblouku přirozeněji, než si pamatuji ze svého Roadsteru. Pérování sice rozhodně nežehlí silnici jako prémiový Öhlins, ale jezdec uvyklý mučícímu nástroji jménem Forty-Eight by zde měl pocit, že se vznáší na obláčku. Radiální pneumatiky (u Harleye dodnes výjimka) pak přispívají k preciznějším změnám směru, lepší stabilitě v náklonu i čitelnější odezvě při brzdění. Ve srovnání s Roadsterem modelového roku 2008 jezdí ten aktuální vysloveně jako moderní motorka. Což je skvělá zpráva, ale bohužel s ní souvisí jeden nečekaný háček.
Lépe fungující podvozek ve spojení s aktivnější jezdeckou pozicí vám dává mnohem více jistoty, takže brzdíte později a do zatáček se vrháte prudčeji než na jakémkoliv jiném soudobém Sportsteru. A proto budete i zde dřít „hlásiči náklonu“ na konci stupaček do asfaltu daleko, daleko dřív, než by se vám zdálo adekvátní.
Oproti třeba Sportsteru SuperLow s volností náklonu 24,7°vpravo a 24,4°vlevo je Roadster s hodnotami 30,8 a 31,1° sice něco jako závoďák Moto GP, ale abychom ta čísla zasadili do kontextu – i cestovní křižník Road King nabízí dvaatřicet stupňů na obou stranách. Přesně tolik měl také poslední Roadster z roku 2008. Nový model s daleko lepším pérováním, brzdami a pneumatikami by si zasloužil ještě víc.
Cenově se nový Roadster prakticky neliší od bobberu Forty-Eight a chopperu Seventy-Two, takže se můžete rozhodnout, jestli je pro vás důležitější styl, nebo funkčnost, a nezaobírat se přitom finančními rozdíly. Harley-Davidson uvádí ceny v eurech a bez DPH, ale po přepočtu kurzu a dopočítání daně nám vychází částka 340 202 Kč.
Technické údaje | Harley-Davidson Roadster |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka | 2186 mm |
Šířka | 841 mm |
Výška | 1082 mm |
Výška sedla v nezatíženém stavu | 785 mm |
Rozvor náprav | 1505 mm |
Pneumatiky vpředu | 120/70 R19 |
Pneumatiky vzadu | 150/70 R18 |
Hmotnost bez náplní | 249 kg |
Provozní hmotnost | 258 kg |
Objem nádrže | 12,5 l |
MOTOR | |
Konstrukce | vzduchem chlazený vidlicový dvouválec |
Vrtání x zdvih | 88,9 x 96,8 mm |
Zdvihový objem válců | 1202 cm3 |
Nejvyšší točivý moment | 97 Nm/3750 min-1 |
Spotřeba paliva | 4,9 l/100 km |
[su_hello-bank-calculator]