Test DAF CF 450: Premiant své třídy

přidejte názor
Autor: Redakce

Nizozemský DAF je na trhu nejúspěšnější v kategorii tahačů. Ve třídě „menších“ tahačů pro dálkovou přepravu má všestranná modelová řada CF na této pozici svůj významný podíl. Proč tomu tak je, ukázal v testu model CF 450.

Pokud se podíváme do statistiky registrací v sousedním Německu, pak každý šestý registrovaný tahač nese značku DAF, což v tuto chvíli představuje podíl na trhu ve výši 15,9 %. Pokud se podíváme na českou statistiku, kterou sestavuje Svaz dovozců automobilů, je DAF s prodejem 1152 automobilů za období od počátku roku do konce srpna letošního roku na druhém místě o pouhých devět kusů za Mercedesem, a drží tak v České republice úctyhodný tržní podíl ve výši 18,07 %. Dokonce v nejprodávanější třídě N3 pod 22 tun je tržní podíl DAFu 22,65 % a Nizozemci si drží první příčku před produkty značky Scania. Očekává se přirozeně, že novinky s označením CF a XF nechají tyto hodnoty v prodejních statistikách ještě narůstat. Obě zmíněné novinky byly veřejnosti představeny přibližně před rokem a jako hlavní poselství vůči potenciálním zákazníkům nesou hospodárnost a příznivou spotřebu paliva. Aby toho DAF dosáhl, soustředil při vývoji těchto automobilů pozornost na aerodynamiku, pohonné ústrojí a hmotnost vozidla.

Jak to potom v realitě dopadlo, dobře demonstruje testované CF 450 s motorem MX-11 se zdvihovým objemem 10,8 litru a vybavené prostornou kabinou Spacecab. Jako zástupce nové generace je tento nový tahač na první pohled rozpoznatelný podle vnější sluneční clony, která je ve srovnání s předchozími modely poněkud subtilnější a má na svých koncích nová odpružená uložení. Kompaktní box s integrovaným zpracováním výfukových plynů šetří jak místo, tak i hmotnost. Podle sdělení představitelů značky DAF je to až 100 kilogramů. S celou řadou dalších opaření, z nichž stojí za to jmenovat umístění akumulátorů v zadní části vozidla, vznikl prostor, kam se vejde nádrž paliva o objemu až 1500 litrů nafty. I přesto varianty 4×2 zhubly o rovných 100 kg. Pokud budeme současné hodnoty porovnávat s modelem CF 440, který byl v našem časopisu testován před třemi roky, zjistíme, že pohotovostní hmotnost dnes leží na hodnotě o 200 kilogramů nižší. Testovaný automobil tak vykazuje pohotovostní hmotnost lehce pod sedm tun, což je v této kategorii velmi dobrý výsledek. Pokud by měla pohotovostní hmotnost na základě požadavků zákazníka ještě klesat, mají technici značky DAF v zásobě další nabídku modelů CF s přídomkem Lightweight, která má například na přední nápravě ne zcela komfortní jednolistové pero.

Motor

Kapalinou chlazený řadový vznětový šestiválec (Paccar MX-11), přeplňovaný turbodmychadlem s variabilním nastavením lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu, jednodílná hlava válců, dvě nahoře umístěné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, Euro 6 s AGR, oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a SCR (selektivní katalytická redukce).

Jízda

Testovaný automobil byl na přední ose vybavený dvoulistovými pery a na zadní ose čtveřicí vzduchových měchů, stejně tak je čtyřbodovým vzduchovým odpružením vybavena kabina. Kombinace těchto pružicích prvků vyžaduje náročné nastavení jejich charakteristik, aby byl celkový výsledek vyhovující jak pro přepravu nákladu, tak jízdní stabilitu a komfort posádky. Společně s přímým řízením a nízkým posazem řidiče, kdy je podlaha kabiny pouze 1,20 metru vysoko nad úrovní vozovky, nelze nic vytknout směrové stabilitě vozidla, jízdním vlastnostem ani chování v zatáčkách. Do ruky velmi dobře padnoucí kožený volant a větrané sedadlo řidiče společně doplňují prvky luxusního vybavení tahače. Absolutně tichý sice DAF CF 450 stále ještě není, ale dlužno říci, že zvuková kulisa, resp. hladina vnitřního hluku je na dálnici ve srovnání s předchozími modely nepřeslechnutelně nižší.

Tento pozitivní posun je zásluhou především delšího stálého převodu 2,21:1. Při rychlosti 85 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň s pneumatikami 315/70 se motor pohybuje v otáčkách 1015 1/min. Snižování počtu otáček motoru při zachování vysokých hodnot točivého momentu je další stavební kámen značky DAF, kterým naplňuje svou koncepci úspory paliva. Motory MX prošly zásadní modernizací, která přinesla zvýšení hodnot točivého momentu Multi Torque v oblasti otáček, které se využívají u vyšších rychlostních stupňů. DAF CF 450 jako přímý následník modelu CF 440 přichází s výkonem zvýšeným na 449 k oproti předchozím 435 k. Také u hodnot točivého momentu došlo k viditelnému navýšení největší hodnoty o 200 Nm, přičemž u zmíněné jízdy na 12. rychlostí stupeň motor nyní nabízí točivý moment 2200 Nm, což je o 100 Nm více při srovnání s modelem CF 440 při stejném režimu jízdy. K dílčím opatřením na konstrukci motoru, která mají také za cíl snižovat spotřebu, patří konstrukce olejového čerpadla, vodní pumpy a čerpadla posilového řízení, které svůj výkon optimalizují podle skutečných jízdních potřeb.

Kvůli technologii Multi Torque, dlouhému stálému převodu a tomu odpovídající omezené nabídce rozsahu využitelných otáček není CF 450 žádným přeborníkem při zdolávání velkých stoupání. Značkou DAF doporučené používání ekologického módu provozu samozřejmě staví na oblasti nízkých otáček. Ve stoupání elektronika drží 12. rychlostní stupeň do chvíle, než otáčky klesnou na hodnotu 900 1/min, a další řazení směrem dolů pak následuje přibližně u hodnoty otáček 1000 1/min, nikdy ne dříve. V tomto režimu automobil drží ve stoupání průměrnou rychlost 80,3 km/h. Průměrná spotřeba by při tomto režimu jízdy byla 33 litrů a spotřeba AdBlue zůstává v poměru k naftě na hodnotě 5,8 %, což představuje reálný objem 1,92 litru. V tomto případě jde při srovnání s předchůdcem o navýšení spotřeby AdBlue o 2 %, resp. 0,7 litru, samozřejmě při znatelném cenovém zvýhodnění AdBlue vůči naftě. Další součástí koncepce úspory paliva je maximální využití fází Ecoroll, tedy jízdy bez tahu motoru díky setrvačnosti, kdy řídicí jednotka využívá tuto možnost až do rychlosti o 10 km/h nižší, než je nastavena na tempomatu. Na dálnici s nízkou hustotou provozu je to velmi dobře využitelné, při hustém dálničním provozu anebo při jízdě po silnici první třídy lze tuto toleranci Ecoroll vůči hodnotě na tempomatu nastavit na nulu, aby se vozidlo v důsledku způsobu jízdy nestávalo překážkou v provozu, resp. nezpomalovalo ostatní provoz.

S počátkem používání převodovek ZF Traxon mohl DAF nově nastavit funkce pokrokového tempomatu PCC, čímž také na mírně kopcovité silnici odpadly neustálé a nervující změny mezi přidáním plynu a necháním vozidla, aby využívalo setrvačné energie. Zapínání a vypínání volnoběhu se nyní děje velmi kultivovaně a řidič ho s nadsázkou vůbec nevnímá. Nový DAF CF 450 se také rozloučil se sníženými hodnotami točivého momentu u prvních jedenácti rychlostních stupňů a s razantním přidáním plynu před přicházejícím stoupáním, přičemž rozpoznání výškového profilu silnice stále hraje velkou roli. Systém Ecoroll nechává vozidlo v režimu volné jízdy díky setrvačnosti téměř až k počátku přicházejícího stoupání a z volnoběhu řadí rovnou 11. rychlostní stupeň. Při jízdě krajinou, jejíž výškový profil je velmi podobný testovacímu okruhu, omezuje řídicí software převodovky počet řazení a potažmo nežádoucí přerušení tažné síly. Velmi dobrým řešením je také fakt, že systém Ecoroll lze využít pouze v kombinaci s tempomatem nebo limitem rychlosti, nikdy pak v případě, že řidič řídí vozidlo manuálně s nohou na plynu.

U testovaného automobilu bez retardéru se samozřejmě dostala do středu pozornosti motorová brzda MX, kterou lze ovládat páčkou na sloupku řízení. Motorová brzda MX-11 nyní vykazuje vyšší výkon a jeho největší hodnota s dodatečnými20 k  brzdného výkonu je patrná při otáčkách 2100 1/min. V praxi se zde však ukazuje další důsledek dlouhého stálého převodu. Pokud totiž při jízdě po dálnici nebo silnici první třídy budete klesat z kopce při rychlosti 90 km/h, resp. 70 km/h, budete mít při otáčkách 1800 1/min zařazený desátý, resp. devátý rychlostní stupeň a tím jste v koncích. Jakékoliv přeřazení směrem dolů, aby se zvýšil výkon motorové brzdy, povede totiž k tomu, že se otáčky motoru ocitnou v nedovoleném červeném poli. Při dlouhých klesáních tedy pomůže jen jediné, a to, že budete držet rychlost vozidla na hodnotě 80, resp. 60 km/h, což dovolí řadit manuálně o stupeň níže, a otáčky motoru tedy nepřesáhnou hodnotu 2100 1/min. Jinak se totiž nevyhnete tomu, abyste neustále manuálně nebrzdili a nemuseli spustit oči z ručičky rychloměru. Pokud z důvodů momentálního přehlédnutí překročíte rychlost nad hodnotu 91 km/h, rozsvítí se na displeji po 45 sekundách varování, což však u testovaného automobilu nefungovalo, ale technici DAFu tomuto problému brzy přišli na kloub. Co se však velmi dobře podařilo při konstrukci tempomatu, je to, že pokud se dotknete brzdy při rychlosti pod jeho nastavenou rychlostí, je tempomat vyřazen z činnosti, což je obvyklé. Když se však dotknete brzdy při rychlosti nad nastavenou hodnotou, zůstane tempomat aktivován.

Kabina

Interiér kabiny modelové řady CF výrobce vylepšil použitím jednoho praktického otočného a stlačitelného ovladače, kterým se jak kontroluje osvětlení kabiny, tak i nastavuje nezávislé topení anebo klimatizace, nyní s novým čerpadlem pro využití zbytkového tepla a novým kompresorem. Podle provedení na přání zákazníka, což bylo i v případě testovaného automobilu, je na palubě tlačítko Silent Mode, jehož použitím lze například v případě dodávek do lokalit citlivých na hluk redukovat hladinu vnějšího hluku na maximálních 72 dB(A). Celou tuto technologii reprezentuje odlišný software motoru, omezující jeho otáčky, a změněný program řazení jednotlivých převodových stupňů, doplněné o zvukovou izolaci v prostoru převodovky.

Kabina modelu DAF CF 450 zůstala v podstatě nezměněná, včetně dělených bočních oken a skromného (a jediného) vnějšího úložného prostoru na straně řidiče. Také praktická klika nastavení střešního spoileru zůstala výsadou modelové řady XF. Naproti tomu u CF lze vyzdvihnout nízký nástup do vozidla a pouze 44 centimetrů vysoký tunel motoru. Průchod na druhou stranu kabiny se neobejde bez trochy námahy a neškodilo by, kdyby se po pracovním výkonu dal sloupek řízení sklopit vpřed do kolmé polohy.

Stranou pozornosti by neměla zůstat fakta, že nad krytem motoru zbývá ještě stojná výška 180 cm, že 70 cm široká a 15 cm vysoká matrace nabízí speciální pružicí jádro a objem úložných prostor činí rovných 0,5 m3. Rozdíl výšky mezi krytem motoru a horní plochou matrace je 44 centimetrů, což umožňuje pohodlné sezení, nicméně oproti modelové řadě XF chybí vysouvací stůl. Dokonce i před sedadlem spolujezdce ho budete hledat marně, protože zde nalezla své místo pojistková skříňka. Stůl sice chybí, ale pojistky jsou pěkně po ruce. Něco za něco.

Také co se týká výstupu na přední část kabiny, zůstal model CF úsporný a výrobce nabízí pro čištění předního okna teleskopickou tyč, kterou standardně dodává k vozidlu. Zdravý pragmatismus zůstává v případě DAFu dobrou a vítanou součástí jeho tváře – modelová řada CF není v tomto případě žádnou výjimkou.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?