Ačkoliv se zde bavíme o nejzákladnějším provedení, jaké lze v modelové řadě Ateca zakoupit, při prvotním spatření novinářského exempláře bych to rozhodně netipoval. Cupra sama o sobě vyrábí dost vyšperkovaná auta, což považuji za velké plus. Však se na to podívejte sami v přiložené galerii. Mnou otestovaná Ateca dostala do vínku například 19" disky kol, které jsou adekvátně velké a vypadají dobře.
Sice je pravdou, že tato kola patří mezi příplatková a stojí 7500 Kč, ale oproti standardním diskům se liší pouze jiným designem a přidaným oranžovým orámováním. Nic menšího na Atecu prostě nedostanete, což částečně platí i naopak. Chcete větší disky? Máte smůlu, protože ve výbavě Cupra za ně připlatit nelze. Aby ale vůz vypadal ještě lépe, české zastoupení značky ho vylepšilo o příplatkový šedý lak karoserie v ceně 18 900 Kč.
Video: Představení Cupra Ateca
A zatímco design je čistě subjektivní, po usednutí do kabiny aktuálního vydání modelu Ateca naprosto každý pozná, že tady je přítomen mix luxusních prvků a starých poctivých řešení.
Kdo se alespoň trošku vyzná ve vozech koncernu Volkswagen, bude asi překvapen, že i v roce 2025 se Cupra Ateca chlubí tlačítkovým panelem pro ovládání klimatizace. Bravo! Žádné dotekové plošky, které se rády zašpiní a nebo nereagují na dotek. Tady se naučíte hodně věcí ovládat takřka po slepu, a to není vše. Stropní panel, ve kterém se nachází LED čtecí osvětlení, je taktéž vybaven tlačítky, přičemž jeho vzhled budou znát i ti, kteří mají doma deset let starý vůz z produkce Volkswagenu, Audi či Seatu.
Kombinuje starou a moderní školu
Přitom se ale nedá říci, že by interiér testované novinky vypadal zastarale. Před řidičem je i v základní výbavě Cupra přítomen plně digitální přístrojový štít o velikosti 10,25", jenž nabízí několik možností nastavení, velmi příjemnou grafiku a dostatek informací.
K tomu se přidává středový 9,2palcový displej infotainmentu s moderní grafikou, rychlými reakcemi na dotek a hlavně pak dokonale přehledným uspořádáním ovládacích prvků.
A jelikož se zde bavíme o Cupře, samozřejmostí musí být dokonalý posed za volantem. O ten se vpředu starají rozměrná sportovní sedadla potažená Alcantarou, přičemž sedadlo řidiče nabízelo elektrické ovládání, paměť pro uložení polohy a třístupňový výhřev. Někomu by ale nemusel vyhovovat fakt, že přední sedačky mají integrované opěrky hlavy. Já jsem s tím problém neměl, ale můj o dost vyšší spolujezdec (cca 190 cm výšky) už takovou jízdní pohodu neměl.
Po stránce prostoru ale nemá Cupra Ateca sebemenší nedostatky, což platí taktéž pro odkládací prostory. Těch bylo v interiéru dostatek, jízdnímu komfortu pomáhala podélně a výškově nastavitelná loketní opěrka vpředu a do kufru vozu se vejde v základu 510 litrů. K mému velkému překvapení pak bylo pod podlážkou dojezdové kolo. I taková drobnost se dnes u velké části produkce nových vozidel nevidí a Cupra tímto řešením opět sbírá body k dobru.
Nyní ale nastává důležitá otázka: Je důstojnou volbou pro Atecu Cupra základní benzinová patnáctistovka s výkonem 150 koní a technologií vypínání poloviny válců? Odpověď je celkem jednoduchá. Kdo nehledá vyloženě ostré sportovní náčiní a z větší části kouká na provozní náklady, pro něj bude testovaná motorizace naprosto ideální.
Standardem je zde automatická převodovka DSG se sedmi stupni, pádly pro manuální řazení pod volantem a nechyběl ani volič jízdních režimů. Skrze něj jsem si mohl vybrat, zda chci jet v režimu Normal, Individual či Sport. Hledáte snad nastavení Eco? Tak v tomto případě si výrobce poradil jinak, než zbývá zvykem.
Výkonu má tak akorát, ale chtělo by to čtyřkolku
Pohonná jednotka totiž ani v režimu Normal neumí tzv. plachtit. I když řidič jede z kopce a povolí pedál plynu, nic se nestane. Jenže jak jsem později zjistil, stačí zvolit nastavení Individual, v něm motor přepnout na Eco a… Ano, po puštění pedálu plynu spadnou otáčky na volnoběh a Ateca dokáže jet samospádem tak daleko, jak jen to dovolí sklon silnice.
Výkon 150 koní je pak samozřejmě nejvíce znát v případě, že řidič sepne sportovní mód. Pořád je zde ale limitem pohon přední nápravy, který měl hlavně na mokrém povrchu časté problémy s přenosem výkonu na silnici. Osobně bych proto raději volil čtyřkolku, kterou zakoupíte již s motorem 2.0 TSI o výkonu 190 koní. V takovém případě si výrobce řekne o částku 954 900 Kč.
S testovaným autem jsem ujel skoro 800 km a za tu dobu jsem několikrát změnil jízdní styl. Zatímco s častým využíváním plachtění vozu jsem se byl schopen dostat na 5,4 litru, ostřejší svezení na okreskách a dálnicích vyhnalo průměr na rovných 8 litrů. Jelikož testovaný motor s sebou přináší 55litrovou palivovou nádrž, je i tak zaručen celkem vysoký dojezd.
Tuhost zde hraje hlavní roli
Posledním důležitým aspektem testovaného vozu je podvozek. Ten byl u mnou testovaného exempláře pasivní a jeho naladění bylo z mého pohledu až příliš tuhé. Hlavně pražské silnice občas dokázaly dát ostře vypadající Atece co proto, což platí i o mém pozadí a zádech. Svůj podíl na tom měly již zmíněné 19" disky. Proto bych rozhodně doporučoval připlatit za adaptivní odpružení DCC. Ty stojí přijatelných 10 900 Kč a přináší několik možností nastavení tuhosti, které ocení jak řidič, tak zbylá posádka.
A co říci o Cupře Ateca 1.5 TSI na závěr? Ani se základní výbavou se nejedná o žádné holátko
, protože nabízí Full LED hlavní světlomety, hlídání jízdního pruhu nebo zadní parkovací kameru. Zrovna ta ale má hodně průměrné rozlišení a dost se divím tomu, že něco takového Cupra v dnešní době nabízí. Výkon 150 koní zde stačí i pro lehce sportovní jízdu, ale bez adaptivního odpružení bude posádka vozu ochuzena o vlastnosti, kterými je značka Cupra tak vyhlášená.
Nejzákladnější provedení Cupry Ateca má z mého pohledu oprávněné místo v nabídce a kdo by chtěl něco více, pro něho jsou k dispozici další varianty s mnohem vyšším výkonem a skoro vyčerpávající výbavou.
+ bohatá standardní výbava, dostatečně sportovní vzhled, tlačítka pro ovládání klimatizace |
---|
- jízdní komfort bez adaptivního podvozku, průměrně ostrý obraz parkovací kamery |
Zdroj: autorský text