- Víc než dostatečná dynamika
- Dobře fungující podvozek i 20" run-flat pneumatikami
- Bezchybná ergonomie
- Danou konfiguraci si lidé často spletou s M4
–
- I když je rychlý, zábavnost mu trochu schází
- Palubní deska působí trochu zastarale
- Nový systém M xDrive je mnohem zajímavější
BMW řady tři generace F30 se představilo už v roce 2011. Sedm let je v tomhle segmentu velmi dlouhá doba, takže se těžko můžeme divit tomu, že aktuální trojka míří do důchodu a s ní skončí také odvozené verze. Ještě než se tak stane, vyzkoušeli jsme provedení 440i Gran Coupé, které ukázalo mnoho zajímavých věcí.
Především jde o design. BMW obecně nabízí hodně modelů, spoustu výbav a spoustu různých variant. Rozhodně je z čeho vybírat, a to platí i o tomhle výběhovém nataženém kupé. A vaše konkrétní specifikace může výsledek podstatně ovlivnit. Takže na jedné straně dostanete třeba zmenšenou řadu 7, na straně druhé něco na způsob BMW M4. Stačí letmý pohled na fotky a asi vám je jasné, která z těchto možností se týkala nás.
Skoro jako M4
Testovaný exemplář přijel v provedení M Sport, což znamená paket aerodynamických doplňků nebo výraznější nárazník. Z programu Individual byla zvolena výrazná zlatá barva karoserie Austin Yellow a vše ještě okořenily drobnosti z programu M Performance. Pro připomenutí, jedná se o tovární tuning, který už tak širokou nabídku posouvá ještě dál.
Připlácet můžete za zajímavé detaily i za úplné nesmysly. Když se pořádně rozvášníte, klidně dáte za klasickou trojku víc, než kolik byste dali za plnohodnotnou M3 (respektive M4, protože M3 se dnes už neprodává). My tu máme z programu M Performance černou masku chladiče (+2900 Kč) a černé folie na prazích (+3100 Kč). Drobnosti, ale v praxi autu náramně sluší. Stejně jako dvacetipalcové disky a zvučnější výfuk s karbonem obalenými koncovkami. To už drobnosti nejsou, protože tahle kola stojí sto tisíc a výfuk dalších šedesát pět. Ovšem s ním dostanete i zvýšený výkon motoru.
Výsledek? Za autem se otočil kde kdo. Běžní kolemjdoucí netuší, že tohle je Gran Coupé, které nikdy jako plnokrevná verze M neexistovalo. Prostě vidí od pohledu sportovní a zajisté i dost rychlé auto. V našem případě tomu tak díky upravenému vrcholnému šestiválci opravdu je, i když nejde o takovou bestii jako M4. Pod kapotou takto vypadajícího exempláře ale může být klidně i nějaký relativně slabý diesel. Svatokrádež? Ale jděte, pouze velmi široká nabídka.
Stoprocentní ergonomie
Také do interiéru si můžete objednat z programu M Performance všechno možné. Vzpomínám si, jak jsem před lety testoval BMW 335i xDrive naloženou vším možným. V interiéru to byl samý karbon, Alcantara, a všemu dominoval volant s diodami blikajícími ve chvíli, kdy se blížil moment přeřazení. Opět, fantazii se meze nekladou, takže jde spíše o vaše finanční možnosti. Tenhle konkrétní kus ale uvnitř nic z programu M Performance neměl, což nevadí.
Kdybych chtěl být detailista, napíšu, že od pohledu je interiér takový obyčejný, přestože vůz dostal příplatkové kožené čalounění (+75 000 Kč). Tahle trochu slabší stránka věci ukazuje na stáří modelu, nicméně je kompenzována mnohem důležitějšími vlastnostmi. Pozice za volantem, ergonomie, rozmístění ovladačů, tohle všechno je dokonalé. Osobně si myslím, že se to lépe už udělat nedá a pokusy s dotykovými obrazovkami nebo ovládáním gesty jsou krokem zpět.
Místa uvnitř není na rozdávání, ale to nemůže překvapit vzhledem k tomu, že se pořád bavíme o kupé. Zavazadlový prostor disponuje objemem 480 litrů. Díky výklopné zádi je do kufru dobrý přístup.
Parádní motor
Provedení 440i představuje to nejsilnější, co si u běžných variant stávající řady tři můžete dopřát. Silnější je už pouze M4. Konkrétně je řeč o přeplňovaném řadovém šestiválci B58. Ve standardní verzi disponuje výkonem 240 kW (326 k). Jenže náš vůz dostal tovární tuning z programu M Performance, takže je jeho maximum zvýšeno na pěkných 260 kW (355 k). V kombinaci s Gran Coupé ale tento motor na rozdíl od řady 3 nedostanete s manuální převodovkou. Vybírat můžete pouze mezi pohonem zadních a všech kol. Osmistupňový automat je standard.
Řadový šestiválec BMW jsme chválili už několikrát a nejinak tomu bude i u tohoto Gran Coupé. Funguje výborně. Má krásně lineární zátah, bryskní reakce na přidání plynu a umí jezdit se spotřebou pod deset litrů. Asi není potřeba zdůrazňovat, že i díky BMW M Performance Power Kitu (jak se celý tenhle příplatek za tuning a výfuk jmenuje) je elánu na rozdávání. Oficiálně by vůz měl vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,5 s, my jsme naměřili čas horší o dvě desetinky. Přesnější údaje o dynamice si můžete prohlédnout v tabulce. Je z ní dobře vidět, že oproti M4 tahle verze zas až tak moc v dynamice neztrácí:
Akcelerace | BMW 440i Cran Coupe | BMW M4 Competition |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,89 | 2,09 |
0-100 km/h (s) | 4,73 | 4,52 |
0-130 km/h (s) | 7,22 | 6,59 |
0-150 km/h (s) | 9,43 | 8,24 |
0-170 km/h (s) | 12,04 | 10,24 |
30-50 km/h (s) | 0,79 | 0,94 |
50-70 km/h (s) | 0,95 | 0,89 |
80-120 km/h (s) | 2,95 | 2,41 |
130-150 km/h (s) | 2,21 | 1,66 |
Je pravda, že pod pět sekund už dnes zrychlí na 100 km/h i Golf R. Stejně tak je pravda, že do dvou milionů si můžete koupit třeba Audi RS 3, které bude ještě výrazně rychlejší. Jenže upřímně, na okreskách vám 440i Gran Coupé jako pomalé auto vážně připadat nebude. Na běžné silnice jsou takovéto dynamické parametry více než dostatečné. Vše navíc ve sportovním režimu podtrhuje efektní (ale stále přiměřený) zvuk příplatkového výfuku.
Emoce nakonec trochu schází
Velkým překvapením pro mne byl podvozek. Když jsem viděl, že jsou na autě dvacetipalcové disky obuté do pneumatik typu run-flat, jímala mne hrůza. V živé paměti mám trojku postavenou na podobných kolech, která na nerovnostech mlátila, až to hezké nebylo. Buď za ta léta technici od BMW podvozek dále doladili, nebo svou roli sehrála skutečnost, že k pohonu xDrive v rámci verze M Sport sportovnější naladění podvozku nedostanete. Každopádně tohle auto postavené na tvrdých pneumatikách fungovalo velmi dobře také na nerovném povrchu.
Pochvalu si zaslouží také jízdní vlastnosti. Přesné řízení, spousta přilnavosti v zatáčkách, neochvějná jistota i na mokré silnici. Přesto musím přiznat, že mě řízení nakonec zas až tak moc nebavilo. Asi za to mohla kombinaci hmotnosti blížící se 1,8 tuny a přítomnosti pohonu všech kol xDrive v původním provedení „z doby před novou M5“. Tohle auto prostě nechtělo být hravé. Svým chováním se blížilo cestovním GT. To prosím neberte jako kritiku, ale jako připomínku předem daného faktu. Gran Coupé zkrátka je více GT než M4, i když tohle konkrétní jako M4 vypadá. Komu to nevyhovuje, nechť zvolí jinou variantu.
Je hodně z čeho vybírat
I když nemohu říci, že bych na svezení s BMW 440i Gran Coupé vzpomínal v jednom kuse další čtyři roky (na rozdíl od současné M5), tak musím uznat, že naprosto chápu zájemce, kteří si přesně takovýto vůz koupí. Jednoduše chtějí auto na dlouhé cesty s vizáží M4 a pořádnou porcí výkonu. A přesně takový vůz také dostanou. Že je málo zábavný? Koho to zajímá, když existuje tolik snadných řešení. Stačí upravit specifikaci, vyměnit karoserii a případně dokoupit něco jiného z dalších příplatků. Ono je totiž vážně z čeho vybírat.
Kromě obří nabídky, která postupně narostla kolem dosluhující trojky, ukázal tenhle test ještě jednu zajímavou věc. I když jde vlastně o velmi starý model, z praktického pohledu mu lze vytýkat jen velmi málo. Přesně takhle nějak totiž vypadá vychytané auto. Takže jestli nechcete čekat na nové Gran Coupé, nemusíte. Tahle generace vás velmi pravděpodobně nezklame.
Cena testovaného vozu: 1 509 300 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 2 166 021 Kč
Technické údaje | BMW 440i xDrive Gran Coupé |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový šestiválec B58, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2998 |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,0 x 94,6 |
Kompresní poměr: | 11,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 260 / 5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 500 / 1380 - 5000 |
Převodovka: | osmistupňová automatická Steptronic |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 9,9/5,9/7,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4640 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1825 |
Výška (mm): | 1404 |
Rozvor náprav (mm): | 2810 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1543 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1592 |
Poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1685 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2245 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 480/1300 |
Objem palivové nádrže (l): | 60 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson |
Podvozek vzadu: | pětiprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 15,1:1 |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 225/35 R20 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 255/30 R20 |