- Vzhledem k siluetě „kupé“ překvapivá praktičnost
- Ergonomie a zpracování interiéru. Vždyť je to Audi
- Vytříbenější projev motoru 2.0 TDI než u příčných zástaveb
- Stabilita a přesnost v zatáčkách
–
- Poněkud sterilní chování v zatáčkách
- Podvozek S line špatně tlumí ostré nerovnosti
- S luxusní výbavou se pořádně prodraží
Řada A5 plní v modelové paletě Audi roli stylovější alternativy ke konzervativnímu sedanu a kombi A4. Stylovější, ale ne nutně méně praktické. Pětidveřový model A5 Sportback má sice splývající siluetu „čtyřdveřového kupé“, je to ale liftback, auto s výklopnou zadní stěnou. Díky tomu je z hlediska přepravních vlastností všestrannější než sedan A4 na totožném technickém základu.
Od loňského roku se Audi A5 Sportback prodává ve své druhé generaci, která je předmětem našeho dnešního testu. Hlavními mezigeneračními novinkami jsou lehčí konstrukce (až o 85 kg podle verze), delší karoserie i rozvor náprav, nový interiér v současném duchu značky a samozřejmě moderní nabídka technologií a asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu s asistenční funkcí pro automatickou jízdu v koloně. Nová karoserie se chlubí nízkým součinitelem odporu cd 0,26. Nabídku motorů na českém trhu tvoří celkem šest variant jednotek 2.0 TFSI, 2.0 TDI a 3.0 TDI. (Sportovní model S5 s benzinovým šestiválcem 3.0 TFSI stojí stranou.) Čtyřválce se v základu dodávají s pohonem předních kol. Manuální převodovku má pouze motorizace 2.0 TDI 140 kW s předním pohonem, všechny ostatní opouštějí továrnu s automatem S tronic.
To byl také případ testovaného auta. Audi A5 Sportback jsme dostali s pohonem 2.0 TDI quattro a výbavou Sport. Ta oproti základnímu provedení přidává navíc 18“ kola, sportovní sedačky s látkovým čalouněním, barevný displej palubního počítače, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, multifunkční volant a zejména exteriérový paket sportovního vzhledu se šedou mřížkou chladiče, zadním difuzorem a chromovanými koncovkami výfuku.
Designérům Audi bylo ještě nedávno oprávněně vytýkáno, že jednotlivé modely jsou příliš zaměnitelné. A5 si ale nespletete s A4 ani při čelním pohledu ve zpětném zrcátku. Má totiž specifický design s výrazně zaoblenou přední hranou kapoty a šípovitými liniemi, které se sbíhají směrem k masce. Na bocích se objevuje stejná zvlněná linie boků a stoupající boční prolis jako u první generace a žádný dramatický posun se neodehrál ani na zádi, snad jen LED svítilny jsou štíhlejší a směrem ke středové ose auta se víc zužují.
Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI – Superdiesel
Design a funkčnost interiéru beze zbytku odpovídá tomu, co známe z jiných modelů značky, zejména technicky příbuzného A4. To znamená štíhlou palubní desku s ventilačními otvory nataženými po celé šířce, skrytý přechod mezi palubní deskou a středovou konzolou a ve vyšších specifikacích také digitální přístrojový panel namísto analogových „budíků“. Tady neřekneme nic originálního, ale sedět v takovém interiéru, dotýkat se ploch a povrchů k tomu určených a obsluhovat ovládací prvky s intuitivním významem a přesnou aretací je radost.
Také Infotainment systém MMI Plus se používá výborně – s výtkou, kterou opakujeme u všech značek, totiž že příplatkové internetové funkce jsou omezené, nespolehlivé, jejich ovládací rozhraní nepromyšlené a celková uživatelská zkušenost daleko za tím, co nabízejí dnešní chytré telefony. Podpora Apple CarPlay i Android Auto naštěstí nechybí, ale v podstatě stejnou službu udělá držák telefonu za pár stokorun. Zvlášť když aspoň na Androidu bezproblémově funguje ovládání většiny klíčových funkcí včetně map hlasem i v češtině.
Vzhledem k siluetě auta mohou překvapit prostorové poměry na palubě. Příjemně překvapit, abychom si rozuměli. S výjimkou místa pro hlavu vzadu prostornost zhruba odpovídá autům střední třídy, takže žádné mačkání. Kufr je dimenzovaný vyloženě velkoryse a rozměrné páté dveře usnadní převoz i opravdu neskladných předmětů. Třeba lednici byste ale samozřejmě lépe odvezli v kombíku s rovnou střechou a kolmou zadní stěnou.
Prostor pro cestující (cm) | Audi A5 Sportback |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 149 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 92/100 |
Prostor pro hlavu vzadu | 90 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 32 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 23 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 14 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 23 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 |
Délka sedáku vpředu | 49-54 |
Délka sedáku vzadu | 46 |
Délka opěradla vpředu | 63 |
Délka opěradla vzadu | 72 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 26 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Audi A5 Sportback |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 100 |
Výška po plato | 50 |
Délka ložné plochy | 105 |
Výška nakládací hrany | 68 |
Šířka vstupního otvoru | 101 |
Výška vstupního otvoru | 105 |
Maximální délka nákladu | 210 |
Motor 2.0 TDI samozřejmě všichni dobře známe. V Audi A4 a A5 je ale uložený podélně a má mírně odlišné udávané průběhy výkonu a točivého momentu, ačkoliv maxima jsou stejná (140 kW a 400 Nm). Mírně odlišně se také projevuje. Subjektivní mechanická kultivovanost je tady přece jen vyšší než třeba v Tiguanu nebo Kodiaqu. A co je zajímavé, motor působí také řízněji. Odezvu na plyn i chuť akcelerovat ve vyšších rychlostech má pocitově lepší, ačkoliv udávané zrychlení vlastně nijak extrémně oslnivé není. (Vlastní měření jsme tentokrát provést nemohli. V testovaném autě nefungovala ani jedna z elektrických zásuvek, které potřebujeme k napájení přístroje Vbox.)
Zčásti to samozřejmě bude dáno menšími jízdními odpory nízké a štíhlé karoserie, ale motoráři Audi určitě odvedli kus poctivé práce v jemném ladění řídicí jednotky, mapování plynového pedálu i harmonizaci motoru se sedmistupňovou dvouspojkovou skříní. Při jízdě s tímhle konkrétním hnacím řetězcem v tomhle konkrétním autě si člověk opravdu říká, že šestiválec vlastně nepotřebuje.
Jízdní vlastnosti naprosto odpovídají zvyklostem Audi z posledních let. V zatáčkách čekejte hlavně vysokou směrovou přesnost, stabilitu a poslušnost sice bez nadměrné nedotáčivosti, jaká provázela Audi kdysi, ale také bez velké hravosti. Nepředstavujte si, že jen kvůli tomu, že vypadá sportovněji než A4, bude model A5 také sportovněji jezdit. V rychle projížděných zatáčkách s nerovným povrchem si pozorný řidič všimne jemného kroucení karoserie, což je daň za vykrojení v podobě velkého otvoru pátých dveří. To je ale spíš jen drobná zajímavost, kterou většina lidí vůbec nepostřehne a z hlediska vnímání jízdy nemá žádný praktický význam. Daleko víc zaregistrujete bouchání od kol na větších příčných nerovnostech.
Doporučujeme: Test ojetiny Audi A8 – je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete
Protože jiná soudobá Audi zvládají tuto disciplínu, kritickou z hlediska vnímaného komfortu na příšerných českých silnicích, důstojněji, doporučujeme dobře si rozmyslet, jestli potřebujete příplatkový paket S line se sportovním odpružením, jaký byl namontovaný v testovaném autě. Volitelné adaptivní tlumiče tenhle problém neřeší. Jejich účinek pocítíte spíš na delších nerovnostech. A samozřejmě v zatáčkách nebo při prudkých manévrech, kdy „podrží“ vnější stranu auta.
Řada A5 stojí v hierarchii Audi kousek nad A4. Pro zajímavost se podívejte na základní ceny modelů s totožnou konfigurací pohonu. To znamená motor 2.0 TDI 140 kW, převodovku S tronic a pohon quattro:
- Audi A4 sedan 1 139 900 Kč
- Audi A4 Avant 1 190 900 Kč
- Audi A5 Coupé 1 212 900 Kč
- Audi A5 Sportback 1 212 900 Kč
Řada A5 je tedy o 73 tisíc dražší než sedan o 22 tisíc dražší než kombi, kupé i liftback ale stojí stejně. A ne zrovna málo. Testovaný model Sport pak vyjde na 1 276 900 korun. Ještě nedávno bychom se pozastavovali nad tím, nakolik je smysluplné dávat jeden a čtvrt milionu za auto střední třídy s dvoulitrovým čtyřválcem, ale doba velkým motorům nepřeje a dnes takové jednotky pohánějí i velká SUV prémiových značek. Standardní výbava je chytře poskládaná tak, abyste měli pocit, že není úplně chudá, ale stejně cítili potřebu si za řadu věcí připlatit. V ceně dostanete vedle jiného přepínač jízdních režimů Audi Drive Select, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání pátých dveří, MMI s Bluetooth a xenonová světla. Bezpříplatkové laky jsou ale jen bílý a černý, za veškeré další odstíny se už platí extra. Stejně jako za tempomat (8600 Kč), dešťový senzor (3600 Kč) nebo zadní parkovací senzory s honosným názvem Audi parking system (12 900 Kč).
Výmluvnou exkurzí do světa reálných cen slušně vybavených kusů nám budiž testovaný exemplář, který se honosil následujícími položkami příplatkové výbavy:
Akční paket Lifestyle (3 zónová automatická klimatizace - Audi Phone Box s bezdrátovým nabíjením - Audi Hold Assist - Komfortní středová opěrka - Světelný a dešťový senzor - LED světlomety - Vyhřívání sedadel vpředu - Audi Parking System plus vpředu a vzadu - Tempomat - Advanced Key, bezklíčové odemykání a startování, senzor otevírání kufru pohybem nohy); 19" litá kola; Adaptivní podvozek s nastavitelnými tlumiči; Asistenční paket City v kombinaci s paketem Lifestyle; Asistenční paket Tour v kombinaci s paketem Lifestyle; Audi Smartphone Interface; Audi Virtual Cockpit; Bang & Olufsen Soundsystem; Bederní opěrka pneumaticky nastavitelná; Elektricky nastavitelná přední sedadla; Hlavové opěrky pro přední sedadla s X nastavením; Kuřácké provedení; LED světlomety Audi Matrix v kombinaci s paketem Lifestyle; Multifunkční sportovní kožený volant plus s pádly pro řazení; Nádrž na Ad Blue 24 litrů; Navigace MMI včetně MMI touch a Audi Connect; Paket odkládacích prostor; Potahy Alcantara / kůže S line; S line extériérový paket; S line sportovní paket.
I po započítání slev za pakety vychází cena testovaného Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro S tronic na 1 794 200 korun. Pro kontext: to je o půl milionu víc než u Superbu a třeba o sto tisíc víc než u VW Arteon, u kterých v konfigurátoru bez rozmyslu zaškrtnete úplně všechno, co zaškrtnout jde. Technicky ani z hlediska postavení na trhu to samozřejmě nejsou přímo srovnatelná auta, ale na jejich příkladu je dobře vidět, že „prémie“ opravdu není zadarmo.
Cena testovaného vozu: 1 212 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 794 200 Kč
Technické údaje | Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro S tronic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 81,0 x 95,5 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 140/3800-4200 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400/1750-3000 |
Kompresní poměr: | 15,5 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem |
Poháněná kola: | stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a vektorováním točivého momentu |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 235 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 5,3/4,3/4,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4733 |
Šířka (mm): | 1843 |
Výška (mm): | 1386 |
Rozvor náprav (mm): | 2824 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1587/1568 |
Poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1600 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2185 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 480 |
Objem palivové nádrže (l): | 58 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | pětiprvkové zavěšení |
Zavěšení vzadu: | pětiprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 15,9:1 |
Pneumatiky vpředu: | 245/40 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 245/40 R18 |
[su_hello-bank-calculator]