Automobilka Tesla prezentuje svůj systém asistenčního řízení jako něco, co se rovná autonomnímu řízení. Název Autopilot si zákazníci tak opravdu vykládají a mnozí se na systémy vozů Tesla také v běžné praxi stoprocentně spoléhají. Že to není dobrý nápad, to v minulosti dokázaly smrtelné nehody i nezávislé testy. Teď odborníci z Tecent Keen Security Lab přišli s dalším důvodem, proč byste se na systém Autopilot Tesla spoléhat neměli. Automobilka samotná navíc poté nepřímo přiznala, že jméno Autopilot neodpovídá realitě.
Lidé z Tecent Keen Security Lab (kromě jiného) zkoumali, jak systém Autopilot detekuje vodorovné značení a jak získané informace vyhodnocuje. Ukázalo se, že několik málo bílých bodů na vozovce si vůz vyhodnotí jako bílou čáru a na základě toho jedná. Test v reálném prostředí to potvrdil. Tři malé bílé nálepky umístěné na vozovku stačily k tomu, aby Tesla Model S sama přejela do protisměru.
Teoreticky by to nemusel být až takový problém, protože podobné systémy běžných značek označované jako asistované řízení vyžadují po řidiči přítomnost rukou na volantu. Je tomu tak proto, aby byl řidič v každé chvíli schopen okamžitě řízení korigovat. Tesla ale vzbuzuje v zákaznících dojem, že po aktivaci systému Autopilot už řídí vůz zcela sám a řízení se tudíž věnovat nemusí, což zjevně není pravda.
Tesla ve svém vyjádření uvedla, že tato věc vlastně nepředstavuje problém, protože neodpovídá realitě silničního provozu. Řidič navíc může snadno Autopilot vypnout tím, že zasáhne do řízení a „měl by být připraven tak kdykoliv učinit.“ Tím automobilka sama potvrdila, že Autopilot opravdu není samočinné řízení, jak si někteří stále myslí. Jde o asistované řízení, které dnes nabízí také spousta jiných značek.
V širším kontextu tento test ukazuje na ještě jeden dnes už dobře známý problém autonomních vozů. Domyslet při vývoji těchto systémů všechny možné scénáře tak, aby byl výsledek stoprocentně spolehlivý, je nesmírně obtížné. Právě proto není úplně jisté, zda se v dohledné době skutečně objeví autonomní řízení, které by řidiče nepotřebovalo.
Lidé z Tecent Keen Security Lab pak ještě dokázali přelstít systém automatických stěračů Tesly pracujících na základě kamery jednoduše tak, že před vůz postavili monitor a na něm promítli rozmazaný obraz. Další zajímavou věcí bylo ovládání auta přes Gamepad. Tesla uvedla, že trik se stěrači není relevantní, neboť v běžném provozu vám těžko někdo před auto postaví monitor. A navíc se systém automatických stěračů ještě vyvíjí (takže není hotový, i když se už dostal do sériové výroby). Slabiny, které umožnily ovládnutí auta přes Gamepad, už údajně byly odstraněny.