Někteří razí heslo, podle kterého jim „tříválec nesmí do baráku“. Realita je ovšem taková, že dnešní tříválce jsou naprostým standardem nejen u malých modelů. A obvykle se s nimi dá žít bez nejmenších kompromisů. Navíc se tříválce už začínají prosazovat dokonce i do sportovních vozů. Právě motor takové koncepce používá třeba Ford Fiesta ST. Nebo aktuálně odhalená Toyota GR Yaris.
Pokud byste chtěli novou ostrou Toyotu předem odsoudit kvůli tříválcové pohonné jednotce, byla by to velká chyba. Japonská automobilka model GR Yaris vyvinula jako homologační speciál pro seriál WRC. Podle toho také výsledek vypadá. Sice nese známé jméno, ale po technické stránce jde fakticky o nový vůz.
Základem je totiž nová platforma. Ta vychází z techniky TNGA používané Toyotou už několik let, ale v případě GR Yaris jde o mix dvou různých variant. Zatímco přední část se sem nastěhovala z civilních Yarisů (TNGA-B), zadní polovina má původ u verze TNGA-C. Je tedy například z Toyoty C-HR. Důvod je prostý. Normální Yaris nemůže mít pohon všech kol. Ale právě díky kombinaci těchto dvou velikostí platformy TNGA ho GR Yaris nabízí. A ne jen tak ledajaký.
Standardem je mezinápravová spojka. Podle zvoleného režimu jízdy se mění základní nastavení. V režimu Normal to je 60/40 ve prospěch přední nápravy. Režim Sport pracuje s poměrem 30/70 ve prospěch zadní nápravy a režim Track má základní poměr 50/50. Zájemci si mohou připlatit také za paket Circuit. Ten kromě osmnáctipalcových kovaných kol přidá diferenciály Torsen. Na obě dvě nápravy! Něco takového na aktuálním automobilovém trhu nenajdete.
Oproti klasickým Yarisům má tento ostrý třídveřovou karoserii opatřenou karbonovou střechou. Kapota nebo boční i zadní dveře jsou vyrobené z hliníkových slitin. Okna jsou bezrámová. Celkem vůz váží pouze 1280 kg. Motor dosahuje výkonu 192 kW (261 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 360 Nm. Obě nápravy jsou poháněny přes šestistupňový manuál. Sprint na 100 km/h proběhne za 5,5 s a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h.
Toyota GR Yaris má střechu sníženou o 91 mm a jiné je nakonec uložení tříválcové pohonné jednotky. Kvůli rozložení hmotnosti je motor posunut více vzad. Jinak motor samotný má objem 1618 cm3 a využívá přeplňování jedním turbodmychadlem. Mimochodem, na domácím japonském trhu je tento tříválec naladěn dokonce na 200 kW (272 k).
O cenách zatím oficiální zprávy nemluví. Stejně tak aktuální materiály nezmiňují, jak to bude s dostupností. Na tyto podrobnosti si musíme ještě chvíli počkat.