Syntetická paliva motory nezachrání. Výrobní kapacity pokryjí podle studie jen dvě procenta spotřeby vozového parku EU

05.10.2022
přidejte názor
Autor: Volkswagen
  • Podle studie Transport & Environment pokryjí výrobní kapacity syntetického paliva spotřebu pouze dvou procent automobilů provozovaných v roce 2035 v rámci EU

  • Studie očekává, že výroba syntetických paliv bude v roce 2035 pořád ještě v počátcích 

  • Odhady se ale vztahují pouze na výrobní kapacity, které budou přímo na území EU. Možný dovoz syntetických paliv je považován za nereálný 

  • Ne všichni s těmito odhady souhlasí 

Syntetická paliva by teoreticky mohla být jedním z možných řešení, jak prodloužit životnost spalovacích motorům i na období po roce 2035, kdy má jejich prodej v rámci EU definitivně skončit. Jenže jde o novou technologii a je otázkou, do jaké míry se nakonec prosadí. Podle studie, na kterou upozornil server Euractiv, půjde v roce 2035 o zcela okrajovou záležitost, přičemž limitem budou výrobní kapacity. Ty by měly pokrýt pouze dvě procenta automobilů, které budou tou dobou v provozu.

Se studií přišla organizace Transport & Environment. Ta uvádí, že evropské výrobní kapacity syntetického paliva pokryjí v roce 2035 spotřebu zhruba pěti milionů automobilů. Studie ovšem bere v úvahu pouze možnosti samotné EU a nepočítá se syntetickým palivem, které by mohlo být dováženo z jiných kontinentů. Zmíněná organizace takový způsob považuje za nereálný a kromě toho samotná přeprava bude znamenat další energetické ztráty a potenciálně také další emise.

Lék na ruskou ropu a drahý benzin: Syntetická paliva údajně mají velký potenciál. Stát budou jen 25 Kč za litr
Přečtěte si také:

Lék na ruskou ropu a drahý benzin: Syntetická paliva údajně mají velký potenciál. Stát budou jen 25 Kč za litr

Ne všichni ale s těmito závěry souhlasí. Euractiv cituje sdružení FuelsEurope zastupující společnosti jako je Shell, TotalEnergies nebo ENI. Ta studii označila za „hluboce zavádějící“. Podle názoru představitelů tohoto sdružení organizace Transport & Environment pouze namodelovala jakýsi scénář na základě předpokládané úrovně technologického rozvoje, politické podpory a plánovaných investic. Vše se může během nadcházejících více než deseti let dost změnit.

Na syntetickém palivu pracuje například Porsche, které svůj první závod na výrobu tohoto benzinu umístilo do odlehlých hor jihoamerického Chile. Důvodem je fakt, že zde v podstatě pořád fouká a navíc je tu nízké osídlení, takže tu potenciálně mohou být velké přebytky ve výrobě elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Samotná automobilka dříve uváděla, že spotřebovávat elektrickou energii vyrobenou v Evropě na produkci vodíku, který pak je v dalším kroku přeměněn na syntetické palivo, nedává smysl. Efektivnější je v našich končinách poslat elektřinu rovnou do sítě. Palivo by mělo vznikat právě v odlehlých místech, jako je zmíněné Chile.

Organizace Transport & Environment prosazuje elektrické automobily dlouhodobě a dokonce podle serveru Euractiv označuje syntetické palivo za „trojského koně ropného průmyslu“. V jak velké míře se syntetická paliva prosadí, to se teprve uvidí. Sdružení FuelsEurope uvádí, že tento druh paliv nepovažuje za jediné možné řešení, ale za jednu z dílčích cest vedoucích k dekarbonizaci.

O syntetických palivech se mluví zejména v kontextu osobních automobilů, ale využití teoreticky mohou najít i v jiných druzích dopravy, kde bude přechod na elektrický pohon ještě více problematický, než jakým je u běžných vozů.

Zdroj: Euractiv

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?