S příchodem mlhavých podzimních rán se opět ukazuje, že mnozí řidiči mají s používáním vnějšího osvětlení auta nepřekonatelné problémy. Není snad dne, abychom nepotkali někoho, kdo i v krémově husté mlze jede jen na denní svícení (takže mu vůbec nesvítí zadní světla). A extrémně časté jsou případy, kdy řidiči vypalují ostatním oči mlhovkami jen proto, že kus nad jejich hlavami se vznáší lehký opar, ačkoliv dopředná viditelnost se počítá ve stovkách metrů. Jistě, jsme jen lidé a někdo si prostě rozsvítit zapomene. Nebo zase zhasnout, jakmile z mlhy vyjede. Ale když už člověk svítí, měl by svítit nejen v souladu s předpisy, ale především tak, aby byl vidět a neoslňoval.
Osvětlení vozidel upravuje v zákoně 361/2000 Sb. § 32 takto:
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
§ 33 pak doplňuje následující:
(1) Motorové vozidlo nebo jízdní souprava, jejichž rozměry nebo rozměry nákladu přesahují míry stanovené zvláštním právním předpisem, musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla.
(2) Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla, popřípadě musí být osvětleno na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace alespoň jedním bílým neoslňujícím světlem viditelným zpředu i zezadu. To neplatí na parkovišti.
Co to ale znamená v praxi a jak se máte při používání světel chovat? Asi bude nejlepší, když si to probereme po jednotlivých paragrafech.
Pozor, denní svícení nesvítí vzadu
§ 32/1: Povinnost svítit ve dne splníte jen v tom případě, kdy použijete schválená světla. V tomto případě potkávací (tedy hlavní sklopená světla) a obrysová světla (na moderních autech svítí dohromady vpředu, obrysová nebo též tzv. parkovací světla svítí vždy vzadu). Pokud má vaše auto homologovanou sadu světel pro denní svícení (dnes jsou to nejčastěji diodové proužky), můžete svítit i jimi. U některých aut se zapínají automaticky, u jiných je potřeba je zapnout ručně. Některé vozy mají možnost denní svícení vypnout v menu palubního počítače.
V případě tzv. denních světel se neřeší nesvícení zadními obrysovými světly, ale praxe ukazuje, že policie to neřeší a vlastně současný stav plošně toleruje. Nepočítejte ale se shovívavostí, když klesne viditelnost. Jezdit v šeru nebo v tunelu na denní ledky bez rozsvícených zadních obrysových světel je nejen nebezpečné, ale i neslušné. Netolerují se ani mlhovky. Mlhová světla v kombinaci s obrysovými světly vpředu neodpovídají zákonu a přísného policistu jen tak neumluvíte.
Co je to vlastně snížená viditelnost?
§ 32/2: Snížená viditelnost je hodně široký pojem, ale i ten upravuje zákon. §2 odstavec ff říká, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“ V takovém případě musíte mít vždy rozsvícená přední potkávací světla a obrysová světla a zadní obrysová světla, případně přední světla dálková, pokud tím není porušena jiná povinnost. Ani v tomto případě se nedovoluje svícení mlhovými světly, protože to upravuje samostatný odstavec zákona.
§ 32/3: Ohledně dálkových světel je to snad každému jasné, ale například stání u přejezdu s rozsvícenými potkávacími světly také mnoho řidičů nedodržuje. S tím souvisí i jedna drobnost. Když stojíte dlouho u přejezdu, nestůjte na brzdě. Intenzivní brzdové světlo by mohlo oslňovat řidiče za vámi. Zákon to neupravuje, ale ale určitě se vám nic nestane, když zatáhnete parkovací brzdu.
Mlhovky? Opravdu jen do špatného počasí
§ 32/4: A teď se konečně dostáváme k diskutovaným mlhovkám. Smí se použít jen za hustého deště, sněžení nebo mlhy. Raději si to v samostatném odstavci ještě jednou zopakujme:
Za hustého deště, sněžení nebo mlhy.
Má snad svéprávný řidič problém poznat, co je to husté sněžení, déšť nebo mlha? Pozor ale na povinnost zadní mlhovku v takových podmínkách použít vždy. Zejména na dálnici se v dešti za vozidlem tvoří velká vodní tříšť a běžná obrysová světla nejsou vůbec vidět. Auta mají také v palubní desce kontrolky informující o rozsvícených mlhovkách, takže až podmínky pro mlhovky pominou, zase je vypněte. Děkujeme.
§ 32/5: Za mouchy na světlech vám policista pokutu nedá, ale za světla zastříkaná blátem a zejména silně znečištěná zadní světla pokutu dostat můžete.
§ 33/2: Nezapomeňte v autě odstaveném mimo označené parkoviště, které zasahuje do vozovky, rozsvítit obrysová nebo též parkovací světla. Zároveň je povinnost takové auto označit nějakým neoslňujícím bílým světlem, pokud obrysová světla nefungují.
Jaká hrozí pokuta?
Za porušení povinnosti v souvislosti s osvětlením vozidla hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, bodů se ale bát nemusíte. Vedle nerozsvícených světel nebo naopak oslňování ostatních dálkovými světly či bezdůvodným svícením mlhovkami můžete dostat pokutu také za neschválená světla, ať už jsou to různé světelné rampy, podsvícení podvozku neony a podobně. Policie si ráda smlsne třeba na obrysových světlech neodpovídající barvy. Myslete také na to, že musí fungovat i osvětlení registrační značky.
A na závěr jedna drobná rada. Povinností řidiče je si před jízdou osvětlení vozidla zkontrolovat. Takže když vás zastaví policie a zeptá se vás „Víte, že nám vzadu nesvítí světlo?“ a vy odpovíte „Jo, vím...“, tak to můžete mít až za dva tisíce. A dobře vám tak.