Světla by mohla v budoucnu pomoci s parkováním nebo komunikovat s ostatními účastníky provozu

přidejte názor
Autor: Redakce
  • VW pracuje na světlech, která by mohla v budoucnu přinést nové funkce 

  • Uvažuje se například o promítání čar na silnici, což usnadní parkování i jízdu ve zúženích

  • Zadní světla by také mohla svým způsobem zprostředkovat komunikaci s ostatními účastníky provozu i s majiteli

  • Kromě bezpečnosti by představované řešení například poskytlo možnost volby různých variant takzvaného „světelného podpisu“ 

Stejně jako spousta jiných věcí týkajících se automobilů urazila také světla v posledních letech obrovský kus cesty. Automatické přepínání dálkových světel je dnes už samozřejmostí, adaptivní světla upravující světelný kužel také nejsou nic výjimečného a automobilky pracují na dalších funkcích. Své plány aktuálně poodhalil Volkswagen.

Ten pracuje na diodových světlometech v principu podobných typu Matrix LED. Jenže tato světla nebudou mít několik málo samostatně ovládaných diod, automobilka uvádí až 30 000 světelných bodů. Díky tomu by bylo možné promítat různé symboly přímo na vozovku. Jako příklad Volkswagen nabízí optický asistent jízdy v pruzích, kdy světla promítají na silnici čáry určující šířku vozu (klidně i včetně přívěsu). To řidiči usnadní jízdu ve zúženích. Třeba na opravovanou D1 by to jistě byla velmi užitečná pomůcka. Podobná optická projekce čar by pak mohla být použita také pro zadní světla, což by usnadnilo parkování. Dnešní automobily ale nabízejí v podstatě to samé, jen jsou pomocné čáry virtuálně přidávány na obraz parkovací kamery.

Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?
Přečtěte si také:

Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?

Zajímavě vypadá rovněž možnost použít technologii Matrix LED pro koncová světla. Více nezávislých diod by totiž mohlo posloužit jako zjednodušený displej schopný zobrazit úroveň nabití automobilu nebo výstražné symboly v případech, kdy jste třeba posledním autem ve stojící koloně na dálnici. Vedlejším efektem by pak byl výběr z několika variant uspořádání základních koncových světel (takzvaný světelný podpis), což by si zákazníci vybírali jednoduše za pomoci chytrého telefonu. Kdy se některá z těchto novinek dostane do výroby, to Volkswagen zatím neříká. Pouze upozorňuje na skutečnost, že na těchto technologiích pracuje a testuje je ve speciálním tunelu dlouhém 100 m, širokém 15 m a vysokém 5 m.

S projekcemi různých symbolů na vozovku jsme se setkali v minulosti už dříve, a to nejen u automobilů. Třeba Suzuki si nechalo patentovat systém, kdy jsou kolem motocyklu promítány čáry vymezující prostor, který by ostatní účastníci provozu neměli narušit. Tento prostor se navíc bude s rostoucí rychlostí zvětšovat.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?